• Anonym (Orolig)

Soc anmälan pga separerat

Hej jag och min man har precis separerat pga vissa orsaker men vi är fortfarande vänner.

Vi har 2 gemensamma barn på 20 månader och en på 9 veckor samt att jag har 2 sen tidigare på 11 år och snart 9 år

Mitt ex valde att flytta till sin hemort som vi båda kommer ifrån början. Så just nu bor han ca 18 mil från mig och mina barn. Där har vi även släkten tex mormor/morfar, farmor/farfar, farbror, kusin m.m

Med tanke på detta så valde vi att han skulle ta hand om våra gemensamma barn på den nygamla orten och jag stannar här pga de äldre barnen har sin skola här.

Tanken är att jag ska flytta till samma kommun bara barnen har fått sommarlov.

Jag pratar även med grabben på 20 månader via videosamtal på messenger minst 1-2 ggr per dag. Jag ammar inte det minsta barnet, har aldrig gjort det pga medicin jag var tvungen att äta innan och efter förlossningen samt att han fick mjölkproteinallergi. Så därför blev det flaska med ersättning från start.

Nu var det planerat att jag skulle ha de minsta barnen under helgen som kommer (ca 5 dagar sen vi separerade) och sedan ha de iaf varje helg tillsvidare.

Nu idag var mitt ex på BVC i den nya kommunen för att göra den vanliga längd och vikt kontrollen som man gör.

Då fick han höra att de absolut inte accepterar att man skiljersig när man har ett sånt litet barn, att det skadar barnet för all framtid om den inte har både mamma och pappa närvarande varje dag.

Så nu har jag fått en orosanmälan på soc där BVC sköterskan har skrivit att jag måste lida av en svår förlossningspsykos el depression för det är inte normalt att man skiljer sig när barnet är bara 9 veckor. Hon skrev även att hon misstänker att jag är svårt psykiskt sjuk eftersom jag överger mitt barn.

Denna BVC sköterskan har jag aldrig träffat eller ens pratat med i telefonen men ändå skriver hon detta.

Får det verkligen gå till så här????

• Svar på tråden Soc anmälan pga separerat
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Va?!) skrev 2020-01-08 19:32:25 följande:

Jag menade skilja från syskonen. Du skrev att du skulle träffades varje helg och nu är det helt plötsligt oftare. Hur ska ni kunna skicka två små barn fram och tillbaka 18 mil menar du? Snacka om otryggt. Det är helt rubbat att ens tänka tanken att videosamtal skulle räcka för en 20-månaders och att ens kunna tänka sig att vara borta från en nio-veckors så länge i taget tyder på att något är rejält fel.

Om du ens tänker tanken att ha ett sådant upplägg tyder inte direkt på att du kan ta hand om barn. Har du lyckats missa allt om anknytning och anknytningspersoner? Man rekommenderar inte ens växelvis boende för så små barn

Jag såg att jag hade skrivit lite dumt i första inlägget men jag har förklarat det många gånger i denna tråden. Att som max skulle det bara handla om en helg den veckan. Men det hade inte varit ofta.

Har aldrig sagt att det räcker med videosamtal med min 20 månaders. Han älskar att prata i telefon och gjorde det tom när vi fortfarande bodde ihop. Då fick pappan sätta sig i ett rum, jag i ett annat så killen fick prata i ett videosamtal :)

Nej anknytning till ett barn vet jag mycket väl hur det fungerar då jag låg själv på BB/förlossningen det när mina 2 största barn föddes för deras pappa tyckte det fanns viktigare saker att göra än att vara med på BB/förlossningen !!
  • Anonym (Va?!)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-01-08 19:43:43 följande:

Jag såg att jag hade skrivit lite dumt i första inlägget men jag har förklarat det många gånger i denna tråden. Att som max skulle det bara handla om en helg den veckan. Men det hade inte varit ofta.

Har aldrig sagt att det räcker med videosamtal med min 20 månaders. Han älskar att prata i telefon och gjorde det tom när vi fortfarande bodde ihop. Då fick pappan sätta sig i ett rum, jag i ett annat så killen fick prata i ett videosamtal :)

Nej anknytning till ett barn vet jag mycket väl hur det fungerar då jag låg själv på BB/förlossningen det när mina 2 största barn föddes för deras pappa tyckte det fanns viktigare saker att göra än att vara med på BB/förlossningen !!

Fast att du ens övervägde upplägget att bo 18 mil ifrån varann och ses så sällan tyder inte på att du har ens lite kunskap om anknytning
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Va?!) skrev 2020-01-08 19:48:35 följande:

Fast att du ens övervägde upplägget att bo 18 mil ifrån varann och ses så sällan tyder inte på att du har ens lite kunskap om anknytning

Nej jag övervägde inte det. Exet hittade inget här att hyra, därför flyttade han till sin hemkommun där vi även har ett kontaktnät runt barnen.

Hade jag inte behövt specialskola till mitt ena barn såhade jag kunnat flytta direkt om det fanns ledigt boende bara.

Men eftersom den skolan inte har plats för min 9 åring före aug så stannade jag kvar här.

Annars hade min 9 åring fått gå på en skola som ligger 5 mil enkel väg från den orten jag skulle bo på isf. Och det kändes som det skulle bli alldeles för långa dagar för hen.

Tänkte på det bästa för ett barn men gjorde tydligen ett stort misstag med den andra istället.

Detta här har fått mig att må så dåligt och av alla elaka kommentarer m.m jag har fått nu ikväll så ska jag kontakta socialen direkt imorgon bitti och begära att de omplacerar alla mina 4 barn direkt.

För jag är ju en hemsk, urusel, jävla idiot till mamma och en barnmisshandlare tydligen
  • Anonym (blåbär)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-01-08 19:58:52 följande:

Nej jag övervägde inte det. Exet hittade inget här att hyra, därför flyttade han till sin hemkommun där vi även har ett kontaktnät runt barnen.

Hade jag inte behövt specialskola till mitt ena barn såhade jag kunnat flytta direkt om det fanns ledigt boende bara.

Men eftersom den skolan inte har plats för min 9 åring före aug så stannade jag kvar här.

Annars hade min 9 åring fått gå på en skola som ligger 5 mil enkel väg från den orten jag skulle bo på isf. Och det kändes som det skulle bli alldeles för långa dagar för hen.

Tänkte på det bästa för ett barn men gjorde tydligen ett stort misstag med den andra istället.

Detta här har fått mig att må så dåligt och av alla elaka kommentarer m.m jag har fått nu ikväll så ska jag kontakta socialen direkt imorgon bitti och begära att de omplacerar alla mina 4 barn direkt.

För jag är ju en hemsk, urusel, jävla idiot till mamma och en barnmisshandlare tydligen

Skärp dig! Inget fel att ta hjälp av socialen om man står rådvill. Och ni har ju uppenbarligen en knepig situation. Men de finns till för att i första hand stötta.

Mitt råd skulle vara att ni antingen bestämmer er för att bo tillsammans och sköter föräldraskapet tillsammans eller att ena tar huvudansvaret och den andra hälsar på. I alla fall ett tag framåt tills de minsta blivit lite större. Barn mår inte så dålig av att bara vara med en förälder så länge den föräldern orkar med hela ansvaret. Små barn mår dåligt av att hela tiden separeras från den som de är mest bekanta med så undvik det så har ni fixat det största.
  • möjligt
    Anonym (Orolig) skrev 2020-01-08 18:40:38 följande:

Soc sa att jag skulle ha barnen mån-torsdag lunch

Pappan tar sedan över på torsdag lunch till söndag.

Då menade hon att vi fick lika lång tid var per vecka och det var det bästa enligt henne för bebisens skull

Soc verkar ju helt ute och cyklar här! En bebis på 9 v ska absolut inte bo växelvis! Upplägget kan kanske fungera för nästan 2 åringen men om pappan är primära anknytningspersonen så borde bebisen bo hos honom. Han får väl komma hem till dig med bebisen så du och bebisen får umgängestid också men växelvis boende för ett spädbarn låter inte klokt och mot alla rekommendationer
  • elmadumle

Bvc sköterskan hade säkerligen inte gjort ett dugg om pappan hade flyttat från familjen, så fort en mamma inte är med sitt barn är hon en usel förälder. Nu verkar det ju som att pappan ändå är den primära anknytningspersonen för barnet, då är det inget problem att han har barnen. Ts verkar ju också jobba och pappan är hemma, varför sån uppståndelse över det? Nej det är inte ok av bvc att påstå att du är sjuk på något sätt. 

• Anonym (A 2)
    Anonym (Va?!) skrev 2020-01-08 19:32:25 följande:
    Jag menade skilja från syskonen. Du skrev att du skulle träffades varje helg och nu är det helt plötsligt oftare. Hur ska ni kunna skicka två små barn fram och tillbaka 18 mil menar du? Snacka om otryggt. Det är helt rubbat att ens tänka tanken att videosamtal skulle räcka för en 20-månaders och att ens kunna tänka sig att vara borta från en nio-veckors så länge i taget tyder på att något är rejält fel.

Om du ens tänker tanken att ha ett sådant upplägg tyder inte direkt på att du kan ta hand om barn. Har du lyckats missa allt om anknytning och anknytningspersoner? Man rekommenderar inte ens växelvis boende för så små barn
    Instämmer
  • Wolfie13
    elmadumle skrev 2020-01-08 20:14:25 följande:

Bvc sköterskan hade säkerligen inte gjort ett dugg om pappan hade flyttat från familjen, så fort en mamma inte är med sitt barn är hon en usel förälder. Nu verkar det ju som att pappan ändå är den primära anknytningspersonen för barnet, då är det inget problem att han har barnen. Ts verkar ju också jobba och pappan är hemma, varför sån uppståndelse över det? Nej det är inte ok av bvc att påstå att du är sjuk på något sätt. 

Dock tror jag nog TS kryddat lite, i sitt inlägg skrev hon ju också att soc sagt att småbarnsföräldrar inte får skiljas.. det stämmer ju inte och det var ju inte därför de opponerade sig.
    Tror inte de sagt att hon är sjuk, men de kan ha undrat över anknytningen när man är beredd att endast träffa sitt spädbarn på helgerna.
  • möjligt

Och vad i hela världen menar alla i tråden om att en förälder inte kan vara borta från sitt barn? Det finns många många som separerar innan barnet är 3 och en hel del under första året. Det viktiga för barnet är att det får fortsätta vara med sin trygga punkt dvs sin primära anknytnings person. Oftast är det mamman och definitivt om hon ammar och i just detta fallet pappan. Sen är det idealt med frekvent umgänge med den andre föräldern vilket blir viktigare om barnet hade ungefär samma anknytning till båda men att barnet skulle bry sig om könet på föräldern är BS. Och att barnet skulle bli skadat av att bara bo med ena blir bara dumt, dels finns det såvitt jag lyckats läsa mig till inget stöd för det och för det andra kan man inte förbjuda separationer. Men man får då tänka på barnets bästa vilket är ett(!) boende

• Anonym (Ööh)

Det sjukaste i denna tråd är att du tror att ni kan ha växelvis boende med en 2 månaders bebis. Ärligt. Hur är folk funtade? Växelvis boende där man pratar om en dag i veckan är absolut tidigare från 1 år. 3 år kan man börja prata varannan vecka.

Ett sådant litet barn behöver trygghet. Ett sådant litet barn minns inte från en dag till en annan. Den behöver samma personer runt sig VARJE dag. Inte varannan helg. Eller onsdag till söndag. Det ni utsätter barnet för är ett trauma... ska pappan ha barnet så är det pappan som ska ha barnet. Då får du hälsa på där flera dagar i veckan INTE ta med ungen själv. Sen när den är ett pqr månader kanske du kan ta den på proemenad en timme eller två själv. Sen när barnet börjar närma sig ett år kanske du kan ha hen över natten själv.

Svar på tråden Soc anmälan pga separerat