• Anonym (Alternativ)

    Vågar inte gå ut i min stil

    Älskar alternativ stil, har en del kläder, är rätt extrema för "vanligt folk".
    Vågar inte riktigt gå ut fullt uppdressad, är troligen ngn. form av panikångest?

    Hur skulle du reagera om du mötte en sådan som mig ute på stan, med lackkläder, nitar, höga platåboots etc.?
    Över 40, så det är inte ju inte den vanligaste stilen för denna ålderskategori.

    Skulle så gärna vilja komma över denna spärr som troligen mest sitter i huvudet..

    Är ngn mera i samma sits, eller kommit över den.

    Jag är mest rädd för vad folk jag känner ska tycka då jag har en rätt vanlig stil annars då jag från en dag till en annan kommer i en väldigt extrem stil.

  • Svar på tråden Vågar inte gå ut i min stil
  • Anonym (Lflf)
    Anonym (Alternativ) skrev 2020-01-09 09:50:05 följande:

    Älskar alternativ stil, har en del kläder, är rätt extrema för "vanligt folk".

    Vågar inte riktigt gå ut fullt uppdressad, är troligen ngn. form av panikångest?

    Hur skulle du reagera om du mötte en sådan som mig ute på stan, med lackkläder, nitar, höga platåboots etc.?

    Över 40, så det är inte ju inte den vanligaste stilen för denna ålderskategori.

    Skulle så gärna vilja komma över denna spärr som troligen mest sitter i huvudet..

    Är ngn mera i samma sits, eller kommit över den.

    Jag är mest rädd för vad folk jag känner ska tycka då jag har en rätt vanlig stil annars då jag från en dag till en annan kommer i en väldigt extrem stil.


    Skulle tänka att det är en punkare. Men sen inget mer med det.
  • EnAnonumius
    Anonym (MammaMia) skrev 2020-01-10 16:02:39 följande:
    Så om du förstår att begravning har klädkod, varför har du då svårt att förstå att den koden finns överallt? 
    Berätta, vad har en begravning för klädkod? Finns det verkligen en allmängiltig klädkod för begravning?  Ja jag vet vad du syftar på egentligen så du behöver inte förklara. Fast dagens begravningar lämnar mer eller mindre de s.k "standard klädkod" för begravningar.

    De begravningar jag har varit på så har man klätt sig efter vad den döde hade för klädstil och livsstil när hen levde. För ett exempel: lade man en människa som älskade skog, natur och friluftslivet, på hens sista vila, så hedrade man den människan genom att gå klädd på det sättet, istället för någon fånig klädkod "kostym", som brukar vara "den vanliga" klädkoden efter de "gamla mossiga" etikettreglerna på begravning.

    När min bästa vän dog, han var en rockabilly (förväxla det INTE med raggare), så hade man skändat hans minne om man kom klädd i "kostym" på hans begravning. Tyvärr så kunde vi inte fixa med hans drömbegravning, att släpa med hans aska på en sista rockabillyträff, innan han skulle läggas i minneslund, då han dog på vintern.

    Men "rocker" har faktiskt rätt i en sak, varför döma människor med extrema/lätt alternativa stilar, och utgå från att de skulle vara "psykisk sjuka",  och/eller ha drogproblem, och/eller alkoholproblem, och/eller skita i sibn hygien och allt vad som har kläckts i denna tråden får olika deltagare? Säger en hel del om DE människorna som skickar sådan dömande, än dem de riktar det till.

    Som en som svartmålar alla gothare att hålla på med ohälsosamt liv och är stinker för att de inte håller hygien, bara för att den personen känner "att par gothare" som har det.  Alltså snacka skolboksexempel på att döma en hel grupp baserat på några extremt få individer ur den gruppen. 

    Ärligt talat, den enda som har haft en nykter ton och förståelse  för BÅDE olika alternativare, och vanliga svenson klädstil är "rocker".
    Heder åt henne/honom.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    rocker skrev 2020-01-09 11:46:52 följande:

    Jag ska bli 50 i december i år och är ett metalhead som det kallas. Gillar nästan enbart svarta kläder. Gillar skinnkläder och sånt. Svart nagellack, kängor och band tshirts. Jag har även svart hår, har haft det sedan sent 90 tal.

    På jobbet har jag svarta jeans och neutrala tröjor. Jobbar som receptionist och fattar ju att det inte passar sig där. Tror många av mina arbetskamrater skulle bli förvånade om de sig mig på fritiden eller på en spelning haha.

    Jag tycker att du ska ha de kläder du gillar och strunta i vad andra tycker och hur gammal du är.

    Hälsningar en rocker.


    rocker skrev 2020-01-09 11:46:52 följande:

    Jag ska bli 50 i december i år och är ett metalhead som det kallas. Gillar nästan enbart svarta kläder. Gillar skinnkläder och sånt. Svart nagellack, kängor och band tshirts. Jag har även svart hår, har haft det sedan sent 90 tal.

    På jobbet har jag svarta jeans och neutrala tröjor. Jobbar som receptionist och fattar ju att det inte passar sig där. Tror många av mina arbetskamrater skulle bli förvånade om de sig mig på fritiden eller på en spelning haha.

    Jag tycker att du ska ha de kläder du gillar och strunta i vad andra tycker och hur gammal du är.

    Hälsningar en rocker.



    Skål{#emotions_dlg.flower}Solig

    De två bästa inläggen i denna tråd..

    Till TS aka Anonym (Alter­nativ):

    Lyssna på denna människan. Stå på dig och våga vara dig själv. Strunta i vad andra tycker. Var dig själv, det är detta som är viktigast.
     
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (E)

    Skulle inte reagera nämnvärt, sådana ser man ju då och då. Det är inte som att man aldrig sett det. Skulle dock titta lite extra.

    Jag skille vilja gå klädd som en sagoprinsessa dagligen - fina balklänningar, fint stylat hår, prinsesstoara osv. Men nej, det gör jag ju inte. Varför är det så himla viktigt att ha en viss stil på sig? Du är du oavsett vad du går klädd i.

  • TantTitti

    Jag är 25 år och har alternativ stil, dock är den inte del av en enda subkultur utan det är Min egna stil - ett ihopplock av Lolita, goth och aristocrat m.m. 


    Jag började klä mig alternativt när jag var 14 år och förlorade typ hälften av mina vänner. Folk är mer utseendefixerade än man kan tro samt kan tro att man har ändrats som person om man byter stil. Så du får nog räkna med att vissa dolda fördomsfulla personer i ditt liv loggar ut om du börjar utöva din stil. Men det är lika bra! Ens riktiga vänner visar sig då! De som är så utseendefixerade vill man ändå inte ha i sitt liv! Samt att din nya stil kommer dra till sig likasinnade personer. Ens kläder signalerar vem man är så då kan man lättare hitta unika människor! (: 
    Jag har fått massor av nya vänner på det sättet. Dock var jag tonåring och vistades i många sociala sammanhang.


    Är du introvert och ogillar uppmärksamhet? För i så fall kan det bli lite tufft. Jag får många blickar (nyfikna), men jag är van nu så jag märker det inte längre. Men jag får aldrig några elaka kommentarer, men många komplimanger. (: 


    Kör! 

  • Anonym (J)
    Anonym (MammaMia) skrev 2020-01-10 16:02:39 följande:

    Så om du förstår att begravning har klädkod, varför har du då svårt att förstå att den koden finns överallt? 

    Den som kommer i band tshirt och nitar till en begravning skulle inte bli utslängda, men den skulle bli dömd och tittad snett på. Det är lika överallt. 

    Sen så är ju TS drömkläder väldigt avvikande från övriga. Om det då kommer en äldre dam iklädd denna utstyrsel så kommer ögonbryn att höjas. Så klart att de flesta inte skulle säga nåt eller börja skrika åt TS, men utstickande kläder får reaktioner om än så bara skvaller bakom ryggen. 

    Vill man inte dra till sig uppmärksamhet så bör man ju inte sätta på sig iögonfallande kläder heller. Enkelt. Är det nån som fattar detta så kolla tex på Lady Gaga och hennes utstyrslar genom tiderna, allt för att skapa rubriker. Som inte alltid vart allt för smickrande.

    Eftersom TS känner sig obekväm och inte vågar så är det ju en tydlig indikation att hon själv fattar det här med koder och att hon inte är redo att dra åt sig de reaktioner som kommer. Hon måste ju inte gå full force heller, hon kan ju sätta på sig ett nitarmband bara med ett par byxor av valfritt shockvalue, det kan ju få räcka? Platåkängorna a la Kiss kan ju få komma på vid fest. Som Halloween tex. 


    Ts är en man. Han har gjort trådar om detta förut.
  • Jemp
    Anonym (Alternativ) skrev 2020-01-09 09:50:05 följande:

    Älskar alternativ stil, har en del kläder, är rätt extrema för "vanligt folk".

    Vågar inte riktigt gå ut fullt uppdressad, är troligen ngn. form av panikångest?

    Hur skulle du reagera om du mötte en sådan som mig ute på stan, med lackkläder, nitar, höga platåboots etc.?

    Över 40, så det är inte ju inte den vanligaste stilen för denna ålderskategori.

    Skulle så gärna vilja komma över denna spärr som troligen mest sitter i huvudet..

    Är ngn mera i samma sits, eller kommit över den.

    Jag är mest rädd för vad folk jag känner ska tycka då jag har en rätt vanlig stil annars då jag från en dag till en annan kommer i en väldigt extrem stil.


    Tycker det är jättehäftigt med folk som vågar klä sig i unika stilar! Vare sig jag tycker det är snyggt eller inte utifrån min smak, men både för att de visar ett intresse och att våga/vilja.
  • Coccolina

    40+ både jag och sambon. Rör oss i neofolk, synth och liknande kretsar... svart, lack, läder, korsetter, osv. Jag har även undercut och det går jag har kvar på skallen är oftast färgat i någon rolig färg. Sambon har typisk synthfrisyr, han också med undercut fast han behåller sin hårfärg.

    Googla Subkult festivalen eller M'era Luna så får du dig en idé. Jag, sambon och mina vänner är nästan alla högutbildade, de flesta nykterister och alla är helt fria från andra droger, och vi luktar absolut inte utan alla är rena och fina .

    Till vardags jobbar jag statligt med mycket kontakt med många människor. Såklart tonar jag ner det lite på jobbet, skippar korsett, värsta sminket och låter bli tuppkam. Men har inga problem med att tas på allvar trots rosa hår och halvrakad skalle, för jag är professionell och kunnig. Mina närmsta kollegor vet mycket väl hur jag sett ut privat, de har mig på Facebook och har sett bilderna

    Sambon är i spelbranschen. Övriga är allt från ekonomer, socionomer, arkitekter, arkeologer, läkare, till lärare... några jobbar med reklam och någon med tv...

    Såklart jag få blickar på mig när jag är påväg till någon fest, festival eller konsert... men jag trivs med vem jag är och vill någon döma mig för hur jag ser ut så säger det faktiskt mer om dem än om mig!

    Våga vara den du är! Du har bara ett liv att leva, lev det för dig inte för andra!




    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Coccolina
    Anonym (Js) skrev 2020-01-10 03:14:21 följande:

    Du vill veta vad folk tycker. Ja, ärligt talat så är mina fördomar att människor med alternativ stil (tänker typ goth) troligtvis lever ohälsosamt (röker, mycket alkohol, droger), luktar illa pga bryr sig inte om vad andra tycker, och troligtvis har en trasig barndom och ett tragiskt liv bakom sig.

    Känner till ett par sånna personer. Man får lite känslan av att när de går ut i skogen så dör all växtlighet och liv inom en 50 meters radie.

    Är också en jäkla skillnad på att vara en glad ?rocker? med ölmage, pipskägg och som gillar liveband, jämfört med att vara en svår uttöjda-öron-olikfärgade-linser-långa-skinnjackor-typ. Eller en kaxig trasiga-nätstrumpor-rosa-slingor-fetblek-mage-i-nättröja-typ. De två sista går jag gärna omvägar runt pga misstänkt svettdoft och potentiell skogdödaraura.


    Intressanta fördomar... säger mycket om dig... inte så mycket positivt, men mycket...
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym (Weimar 2.0)
    Coccolina skrev 2020-01-10 22:42:59 följande:

    Intressanta fördomar... säger mycket om dig... inte så mycket positivt, men mycket...


    Samma gäller den som plussar sina egna inlägg...
Svar på tråden Vågar inte gå ut i min stil