Peling skrev 2020-06-18 13:22:41 följande:
Hej alla, jag har läst tråden så tack alla som delar. Har aldrig skrivit något på FL förut. Jag har testat Letrozol första gången, enkel dos. Första VUL hade jag en äggblåsa på 13 mm och en på typ 20 men som gynekologen trodde var en cysta för den matchade inte med slemhinnan som då var tunn. Typ samma sen på dag 15 när jag var där för andra gången. Då hade jag fått klockrent positiva ÄL-test på morgonen (testade med flera stickor) så jag trodde verkligen det hade vuxit till sig.... Så besviken insåg att ÄL-test är lite luriga. Men idag dag 21, var jag på nytt VUL och då var äggblåsorna borta och slemhinnan tjock nog. Så då har jag alltså haft ägglossning mellan dag 16-20 antar jag. Natural Cycles tror dag 16 (väntar på bekräfta ÄL i appen men temp har gått upp) men kan äggblåsan verkligen gå från 13 mm till redo att släppa så snabbt? Tror snarare dag 19-20 då jag även hade ÄL-känningar. Men då är det liksom ganska långt efter positivt ÄL-test som jag fick morgonen dag 15. Det kanske även är så att ?cystan? var en riktig äggblåsa som släppte när slemhinnan kommit ikapp för hon sa även att den mindre kanske var lite på tillbakagång (hon såg ett skal som höll på att återvecklas) Ursäkta mycket svammel men man är ju lite ensam i alla tankar och funderingar. Vågar knappt tro att jag verkligen haft ÄL.
Har dock kanske ingen fråga utan vill bara dela med mig, haha....
Nu får vi se om mensen kommer om ca 1,5 - 2 veckor eller om det blir att starta ny enkeldos och starta på nytt.
Helt galet vad man hoppas.........
PS. Gynekologen sa allra först att jag hade pcos-tendens på äggstockarna då jag den gången hade ?lite pärlband? plus att jag har långa cykler. Har dock inga av de andra symptomen. Men nu med Letrozol så hade jag alltså 1-2 blåsor och ÄL dag 16-19 vilket är en klar förbättring. Men sen så ska ägget befruktas också, om det nu släppte.
Hej! Ja, det är mycket att hålla reda på och ofta man är ensam med dessa tankar. Och bara att få en bekräftad ÄL känns som en stor seger!
Vad jag har fått till mig från flera källor (ink min gyn) är att om man går på Letrozol så ska man försöka undvika ÄL-tester då dessa kan ge fel utslag eftersom vi pumpar i oss hormoner i början på cykeln som kan störa testet. Om man ska testa så är Clear Blue (rosa) de mest tillförlitliga.
Det säkraste sättet att säkerställa ÄL är genom blodprov, näst säkrast är nog att tempa och se en stegring 1-2 dagar efter ÄL - vilket du alltså har gjort? Det verkar ju positivt. :)
Vad mer min gyn har sagt att kroppen kan behöva några omgångar med extra hormoner för att komma i synk innan man får en "klockren" cykel.