• Anonym (Snart exfru)

    Får man inte pengarna förens allt är klart?

    Stämmer det att jag inte kommer få min del av pengarna förens skilsmässan är klar, dvs efter 6 månader? Hur är det rättvist? Och vad gör jag om han gör sig av med massa pengar fram till dess?

  • Svar på tråden Får man inte pengarna förens allt är klart?
  • Anonym (trådstartaren)
    Mandel skrev 2020-01-23 11:53:47 följande:
    Jag kan förstå den åsikten om otrohet är inblandat, men om man separerar för att det inte fungerar att leva ihop längre förstår jag inte varför man ska bråka om materiella saker.
    Anonym (Z) skrev 2020-01-23 12:05:44 följande:
    Man behöver inte bråka. Det finns ett mycket tydligt regelverk kring äktenskap, skilsmässa och bodelning. Det är bara att följa det. Har man egendom man vill skydda, exempelvis en släktgård, så gör man lämpligen det med äktenskapsord.
    Spelar ingen roll varför man separerar, allt ska delas lika. Tycker jag då.

  • Anonym (J)
    Anonym (trådstartaren) skrev 2020-01-23 12:55:16 följande:

    Det må så vara, men för mig betyder det som jag skrev.


    Varför väljer du trådstartaren som signatur om du inte är TS?
  • Mandel
    Anonym (Z) skrev 2020-01-23 12:05:44 följande:
    Man behöver inte bråka. Det finns ett mycket tydligt regelverk kring äktenskap, skilsmässa och bodelning. Det är bara att följa det. Har man egendom man vill skydda, exempelvis en släktgård, så gör man lämpligen det med äktenskapsord.
    Självklart har man äktenskapsförord alternativt att man har skrivet papper på att det är enskild egendom vid arv/gåva osv.
    Därutöver så anser jag ändå inte att man måste dela mm-rättvist på allt. 

    Jag hade i alla fall ett samvete i vår skilsmässa och tyckte att vi bråkat klart innan så varför fortsätta bråka om struntsaker.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Kjell2
    Anonym (trådstartaren) skrev 2020-01-23 10:37:45 följande:

    Jag tycker att allt ska delas rättvist, spelar ingen roll vem som ägde vad innan. millimeterrättvisa ska det vara!


    Så är inte Äktenskapsbalken skriven idag. I grunden behåller var och en sitt. Om någon då har mindre ska denna kompenseras så att båda får samma värde.


  • Anonym (Rebecca)
    Mandel skrev 2020-01-23 13:18:49 följande:
    Självklart har man äktenskapsförord alternativt att man har skrivet papper på att det är enskild egendom vid arv/gåva osv.
    Därutöver så anser jag ändå inte att man måste dela mm-rättvist på allt. 

    Jag hade i alla fall ett samvete i vår skilsmässa och tyckte att vi bråkat klart innan så varför fortsätta bråka om struntsaker.
    I TS fall kanske det inte är struntsaker..?
  • Anonym (Umm)

    Låter som om TS bara är ute efter hans pengar.

    Men lagen säger ett, moralen kanske ett annat i många fall.

    Var gift med en som satt hemma och inte ville jobba. Åka på semester och shoppa ville hon dock göra, och helst varje dag.

    Som tur var blev det inga barn med henne.

    Jag köpte precis allt till hushållet, mat, möbler, hyran, resor etc. Hennes pengar (som jag mestadels gav henne) satte hon på fika, restaurang besök och resor med sin kompis (där hon knullade andra.. därav skilsmässan)

    Men när vi skulle skiljas, ja då tyckte hon att hon hade rätt till hälften av vad jag hade på kontot, hälften av hushållets innehåll, katten och till och med bilen.

    Försökte få ur henne hur hon tyckte det var rättvist. Men hon hade varit "god fru" och satt ner sin tid på mig och var berättigad till hälften. (Kunde knappt koka vatten i kastrull)

    Skulle varit billigare att anlita en hora för samma tid.

  • Anonym (trådstartaren)
    Anonym (Snart exfru) skrev 2020-01-23 11:52:35 följande:

    Anonyma ?trådstartaren? är inte jag.


    Anonym (J) skrev 2020-01-23 13:12:38 följande:
    Varför väljer du trådstartaren som signatur om du inte är TS?
    Jag är inte den som startat den här tråden, men jag startar trådar då och då, och har "trådstartaren" som mitt anonyma nickname, det är minst lika bra som anonym (umm) och anonym (J). 

    Har aldrig utgett mig för att vara den som startat denna tråd. Det syns tydligt vem som är startat en tråd då det då står "trådstartaren" men inte inom parentes.

  • Anonym (Snart exfru)
    Anonym (trådstartaren) skrev 2020-01-23 14:06:33 följande:

    Jag är inte den som startat den här tråden, men jag startar trådar då och då, och har "trådstartaren" som mitt anonyma nickname, det är minst lika bra som anonym (umm) och anonym (J). 

    Har aldrig utgett mig för att vara den som startat denna tråd. Det syns tydligt vem som är startat en tråd då det då står "trådstartaren" men inte inom parentes.


    Finns ingen rimlig anledning till att välja ett sånt nick annat än för att man vill förvirra övriga i tråden.
  • Anonym (Snart exfru)
    Mimosa86 skrev 2020-01-22 10:07:45 följande:

    TS, Gå med i den stängda föreningen -Economista- på Facebook. Bara kvinnliga medlemmar, många med goda kunskaper inom ekonomi och juridik. Många kvinnor som går igenom skilsmässa och får bra råd i gruppen!

    Dessutom, en väldigt trevlig och empatisk ton. Och jag kan lova att du kommer få massa pepp och stöd om du beskriver det du just skrev, att du brutit dig loss från en våldsam och destruktiv relation och ber om hjälp att gå vidare.

    Stor lycka till TS, du har varit extremt modig som vågat ta klivet.


    Tack <3
  • Anonym (Z)
    Anonym (Rebecca) skrev 2020-01-23 13:26:51 följande:

    I TS fall kanske det inte är struntsaker..?


    Exakt. Lite skillnad om det är en fastighet värd 8 miljoner eller en modelljärnväg värd 10.000 liksom.
  • Anonym (Rebecca)
    Anonym (Z) skrev 2020-01-23 14:25:37 följande:
    Exakt. Lite skillnad om det är en fastighet värd 8 miljoner eller en modelljärnväg värd 10.000 liksom.
    Precis. Men i såna här trådar ska det alltid daltas med (oftast) män som förlorar ekonomiskt i en skilsmässa. Kvinnan blir kallad girig, golddigger och folk slänger runt med moral och samveten. Det är alltid SÅ synd om mannen, fastän han har vetat om vad som gäller sen innan han valde att gifta sig. Helt galet.
  • Fin
    Anonym (Rebecca) skrev 2020-01-23 15:18:56 följande:

    Precis. Men i såna här trådar ska det alltid daltas med (oftast) män som förlorar ekonomiskt i en skilsmässa. Kvinnan blir kallad girig, golddigger och folk slänger runt med moral och samveten. Det är alltid SÅ synd om mannen, fastän han har vetat om vad som gäller sen innan han valde att gifta sig. Helt galet.


    Men om han har förmögenhet från förut. Kvinnan lever på soc. Och de gifter sig. Så från dag 1 är hon berättigad till hälften?

    Moraliskt sett är det ju ganska förkastligt.
  • Kjell2
    Fin skrev 2020-01-23 15:21:44 följande:
    Men om han har förmögenhet från förut. Kvinnan lever på soc. Och de gifter sig. Så från dag 1 är hon berättigad till hälften?

    Moraliskt sett är det ju ganska förkastligt.
    I Äktenskapsbalken finns skrivningar om jämkning om delningen blir orimligt. Tumregeln är att det krävs fem åt tillsammans för att få 50/50.

    Om han har förmögenhet med sig är det hans val att gifta sig med eller utan äktenskapsförord. Gifter han utan har han accepterat de regler sim finns för bodelning i äktenskapsbalken.

    Det moraliska är lurigt. Om de är överens om att hon ska vara hemma och stå för all markservice, ta hand om barn, ge upp utbildning, pensionsavsättning, löneökningar så att han kan satsa fullt på sin karriär tycker jag inte det är orimligt att hon ska få del av de tillgångar som finns i familjen.


  • Anonym (Z)
    Fin skrev 2020-01-23 15:21:44 följande:

    Men om han har förmögenhet från förut. Kvinnan lever på soc. Och de gifter sig. Så från dag 1 är hon berättigad till hälften?

    Moraliskt sett är det ju ganska förkastligt.


    Det finns en femårsregel precis som Kjell skriver. Väljer man att gifta sig så accepterar man också juridiken som reglerar äktenskap / skilsmässa.
  • Anonym (A)
    Fin skrev 2020-01-23 15:21:44 följande:
    Men om han har förmögenhet från förut. Kvinnan lever på soc. Och de gifter sig. Så från dag 1 är hon berättigad till hälften?

    Moraliskt sett är det ju ganska förkastligt.
    Det finns en tidsgräns, tror det är 5 år. Så efter ett år får man 1/5 osv. Man räknar även in sambotiden.

    Ja, är förutsättningarna som du skriver, så är ju mannen dum om han inte skriver äktenskapsförord. Man kan skydda sig juridiskt. Men en del män använder en annan kroppsdel än hjärnan när de tänker...
  • Anonym (J)

    En god regel är att ta en timme hos en familjejurist vid livets stora händelser. Bli sambo, gifta sig, få barn.

    De flesta har väl goda intentioner när de gifter sig. Sen händer saker över tid. Att börja prata äktenskapsförord när man redan är gift kan skapa knepiga situationer.

    Vi gjorde det utan problem men har också hört motsatsen.

  • Anonym (W)
    Fin skrev 2020-01-23 15:21:44 följande:

    Men om han har förmögenhet från förut. Kvinnan lever på soc. Och de gifter sig. Så från dag 1 är hon berättigad till hälften?

    Moraliskt sett är det ju ganska förkastligt.


    Ja, precis som arvslagen.
  • Anonym (Rebecca)
    Fin skrev 2020-01-23 15:21:44 följande:
    Men om han har förmögenhet från förut. Kvinnan lever på soc. Och de gifter sig. Så från dag 1 är hon berättigad till hälften?

    Moraliskt sett är det ju ganska förkastligt.
    Precis som övriga redan sagt är det fem år som gäller. Är inte ett dugg förkastligt. Att gifta sig är att gå in i ett juridiskt kontrakt. Gifter man sig bör man veta vad som gäller och hur man kommer att påverkas av att ta det beslutet. Det är ens eget ansvar att göra. Det är som vilket annat kontrakt som helst. Har man en förmögenhet som man vill skydda kan man exempelvis skriva äktenskapsförord. Inte mer med det.
  • Anonym (12345)
    Anonym (XXX) skrev 2020-01-22 14:42:29 följande:
    För att lagen ser ut så, om man inte har skrivit äktenskapsförord och avtalat bort det. 
    Lagen säger att man måste ta den andres pengar bara för att man kan?
  • Anonym (12345)
    Anonym (Snart exfru Trådstartaren) skrev 2020-02-02 10:59:30 följande:

    Det är inte rättvist att jag måste vänta sex månader på att få mina pengar. Jag har lagt ner mycket tid på att leta och fånga in en förmögen man som inte ville skriva äktenskapsförord. Lagen borde ändras så att det går snabbare för golddiggers att få sina välförjänta pengar.


    Du har en poäng ska man ändå ta hälften låt det gå snabbt.
Svar på tråden Får man inte pengarna förens allt är klart?