Inlägg från: Anonym (missionsprovinserska) |Visa alla inlägg
  • Anonym (missionsprovinserska)

    Barnets pappa är religiös

    Du vill inte att barnet ansluts till en församling genom att symboliskt välkomnas, men att anslutas till svk på ett sådant sätt att barnet sedan måste gå ur själv är ok? Alltså, va?

    Tänk tvärtom istället. Tänk om din son växer upp och blir oerhört konservativ, är du okej med det? Eller hur open minded är du egentligen?

    En kompromiss vore ju faktiskt att hålla dop i svk(dit mp vill tillhöra, det är svk som konstrar) och sedan ett symboliskt välkomnande i mp. Under uppväxten presenteras både det religiösa och det icke religiösa och så betonas det att man får tro på vad man vill.

    I övrigt kanske det är ett tips för andra att satsa på en partner med lika värderingar.

  • Anonym (missionsprovinserska)
    Anonym (ts) skrev 2020-01-26 23:15:17 följande:

    Barnet har ju mig. Och jag skulle älska och acceptera barnet oavsett sexuell läggning. När jag skrev så menade jag: Tänk det bisarra i om sonen skulle vara med i den församlingen som är emot homos och själv vara gay? Skulle han ens våga berätta då? För mig kvittar det om barnet är gay, spelar absolut NOLL roll.

    Pappan är heller inte emot homosexuella mer än att han inte tycker de ska få gifta sig i kyrkan.

    Jag är alltså inte troende alls själv.


    Vi har två homosexuella församlingsmedlemmar. Enlever i celibat då han inte vill leva ut ett homosexuellt liv och en är praktiserande homosexuell. De är lika mycket med och accepterade som andra församlingsmedlemmar.
  • Anonym (missionsprovinserska)
    Anonym (ts) skrev 2020-01-27 09:22:26 följande:

    Dopet var viktigt för pappan, därför gick jag med på det. Men sonen kommer att gå ur Svenska kyrkan nu snarast då han inte ska vara tvångsansluten utan få välja själv. Så nej, han kommer inte vara med där heller.

    Jag kommer definitivt bli besviken om min son delar värderingar som inte är kärleksfulla. Det ska jag inte sticka under stol med.

    Glädjer mig att en hos er är öppet homosexuell, men sorgligt att den andra vill motarbeta det.

    Vi har mycket lika värderingar i övrigt och älskar varandra. Men jag visste som sagt inte att han skulle gå i den här riktningen.


    Du blir besviken, skriver du. Tänk då på att pappan kanske känner på samma vis. Han kanske blir besviken om sonen inte blir religiös eller något annat. Det finns så många perspektiv här och för allas skull så måste ni försöka mötas.

    Sedan missar du ett perspektiv till, "kärleksfulla värderingar" är något mycket subjektivt.
  • Anonym (missionsprovinserska)
    Anonym (ts) skrev 2020-01-27 09:54:23 följande:

    Du som svarat i tråden som är medlem i Missionsprovinsen kanske kan svara på varför man är bokstavstrogen i vissa frågor men inte i andra? Eller är man också emot jämställdhet mellan könen och att kvinnor undervisar? Är man för att lämna familj och ägodelar för att följa Jesus?

    Varför är just vissa delar av bibeln viktiga att följa men inte andra? Hur ska man idag kunna leva efter något som skrevs i en annan tid?


    Mp är en ganska blandad och faktiskt öppen organisation. Medlemmar kommer från olika håll och många perspektiv tolereras och accepteras. Så svaren ser förmodligen olika ut beroende på vem du frågar. Jag möter ofta svaren att i frågor där bibeln är klarare finns det inte lika mycket utrymme för tolkningar. I övrigt är det som i svk - medlemmar lever olika slags liv.
  • Anonym (missionsprovinserska)
    Anonym (ts) skrev 2020-01-27 11:28:28 följande:

    Om min son blir gay vill jag att han ska få leva i en kärleksfull relation. Inte avstå från att leva i en kärleksrelation. Han ska känna att hans liv är lika rätt och bra som ändras.

    Och om en kvinna känner sig kallad av Gud, varför skulle hon då inte få vara präst?

    Jag kan inte se att det är kärleksfullt att tycka att utlevd homosexualitet och kvinnliga präster är en synd och fel.

    För min del får sonen bli kristen, bara han är okej med kvinnliga präster, jämställdhet, homosexualitet etc. Värderingar som för mig är kärleksfulla.

    Dessutom vill jag att han ska tänka själv och inte leva efter en urgammal skrift.


    Nej, jag har förstått att du har svårt att se hur olika perspektiv fungerar. Har du tänkt på att för många är det givetvis kärleksfullt att uppmuntra vad de anser är sunt leverne? Ungefär som att följa tvättråden på tvättlappen på kläder. Vattentvättar du ett kemplagg för att du "känner för det/varför skulle jag inte kunna/inga begränsningar" så blir plagget skadat eller förstört. Därför finns tvättråden. En kvinna som känner sig kallad av Gud har massvis med uppgifter.

    Du menar att du inte accepterar att din son blir konservativ. Om han nu blir det då, förskjuter du honom då? Det är ju väldigt opend minded och allt det där. Men det är ju så, det handlar inte om att vi ska vara opend minded idag. Det handlar om att leva strikt efter en ny norm.
  • Anonym (missionsprovinserska)
    Anonym (ts) skrev 2020-01-27 12:23:00 följande:

    Alltså jag skulle vilja skicka min sambo och i framtiden även vår son på nån form av diskussionsgrupp eller kurs för att lära sig mer om hur bibeln kan tolkas osv. Istället för att gå på ren texttolkning eller låta en präst tolka. Jag skulle själv vilja lära mig mer också. Nån som har tips? Så att vi alla kan bli mer ifrågasättande och pålästa?


    Börja med att helt enkelt gå i olika församlingar. Vårt hjärta finns i mp, men vi har även en fot i efs och en i svk. Se hur gudstjänsterna och församlingslivet är uppbyggt. Alla samfund har olika typer av föreläsningar. Gå tillsammans och diskutera sedan öppet och respektfullt.
  • Anonym (missionsprovinserska)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2020-01-27 13:01:49 följande:

    Jag vet att SD:are ogillar homosexuella och jag gissar att det är därför du ogillar Svenska kyrkan. Jesus accepterade dock alla.


    Har du rört dig i SDU på sistone? Det är rena F!-stämningen...
  • Anonym (missionsprovinserska)
    Anonym (ts) skrev 2020-01-27 14:20:17 följande:

    Det är inte kärleksfullt att uppmana folk att leva utan kärlek. (Och jag tror knappast ens alla hårt kristna lever i celibat innan äktenskap, se bara på min sambo . Eller att säga att de lever fel pga de blir kära i en person av samma kön. Går knappast att jämföra med att vara slapphänt som förälder eller misshandla det genom näringsbrist.

    Folk dör för att de inte får leva ut sin sanna identitet, som homosexuella eller som födda i fel kön.

    Man väljer inte att bli homosexuell lika lite som man väljer att bli heterosexuell. Homosexualitet finns även bland djur. Det är inget som kan "uppmuntras": antingen är man det eller inte.


    Ingen människa är fri från synd. Man kommer alltid att begå den ena eller den andra synden, men detta är ju det fina med kristendomen - den är ett ständigt samtal mellan dig och Gud. Förlåtelsen är central, men det betyder ju inte att du inte ska förbättra dig själv och ditt levnadssätt.

    Faktum är att folk dör ofta även när de får leva ut sin "identitet". Kanske hade de inte ens behövt söka den "identiteten" om de levt i samhälle som inte uppmuntrade detta och där vi inte har mycket identitet utan att designa den själva.
  • Anonym (missionsprovinserska)
    Anonym (ts) skrev 2020-01-27 17:55:50 följande:

    Att vara bibeltrogen är ju också att förutsätta att mannen ska vara överhuvud i familjen och att kvinnans lott är att föda barn, right? Samt att kvinnan ej bör undervisa (vilket kunde vara feltolkningar visserligen enligt Phalaenopsis). Men drivs detta lika hårt av bibeltrogna som frågan om homosexualitet, kvinnliga präster och abort?


    Det är som med det mesta annat - olika. "Bibeltrogna" är en stor grupp som du klumpar ihop. Det är som med andra grupper - en socialdemokrat kan vara för abort och en kan vara emot och någon annan kan ha vissa"if's and but's".
  • Anonym (missionsprovinserska)
    Anonym (ts) skrev 2020-01-28 16:14:06 följande:

    Skulle självklart inte förskjuta min son om han fick värderingar som jag ogillar, tex att vara emot homosexualitet och kvinnliga präster. Skulle snarare känna att jag misslyckats med min uppfostran.

    Är verkligen olika församlingar rätt plats om jag vill att vi alla ska kunna kritiskt ifrågasätta bibeln? Och få reda på mer om den tid bibeln skrevs i, felaktigheter och olika sätt att tolka? Kristna tolkar ju bibeln olika så det kanske behövs en icke-troende part? Min sambo får gärna ha sin tro och sin församling, men jag vill att han ska bli mer påläst om vad han egentligen tror på.


    Du skriver tydligt "sonen får gärna bli kristen, MEN". Det där "men:et" kommer ju ur något och lär ha en konsekvens. Vill du att din sin ska bli accepterad för den han är får du börja leda exempel och faktiskt acceptera honom även om han skulle bli något du inte står bakom. Och du ville ju att han skulle tänka självständigt, om han gör det och blir ärkekonservativ, borde inte det räknas som uppdrag slutfört?

    Är du ute efter flera perspektiv eller vill du bara få som du vill och att sonen ska bli som du? Skriv det då.
  • Anonym (missionsprovinserska)
    Anonym (ts) skrev 2020-01-28 16:16:54 följande:

    Snälla nån. Folk har varit homosexuella i alla tider då det tom inneburit livsfara, utan någon uppmuntran.

    Hur förklarar du att homosexualitet finns bland djur om det skulle bero på samhällspåverkan? Du är helt ute och cyklar nu, Missionsprovinserska.


    Självklart har homosexualitet alltid funnits, det har jag inte sagt något om. Homosexualitet(och beteenden som med välvilja tolkas som homosexualitet) finns i djurvärlden, det har jag heller inte sagt emot. Det jag talar om är identitetsskapandet. Vi lever i en tid och i ett samhälle utan normer och med önskningen om noll begränsningar. Vi kan inte, som förr, veta vilka vi är genom att vi vet vad som förväntas av oss genom positionen där vi är födda. Vi växer inte heller upp med hela familjen runt oss och bara genom att ha mamma, pappa, flertalet syskon, kusiner, farbröder, farfar etc nära oss veta vår bakgrund och vilka vi är. Vi växer också upp med idéen att det inte finns några regler över vad vi får/ska eller inte får/inte ska göra med våra liv. Vi måste helt och hållet designa vår identitet och det är svårt även för en individ som inte bär på en medfödd känslighet.

    Är jag ute och cyklar som har ett annat perspektiv ön du?
  • Anonym (missionsprovinserska)
    Anonym (ts) skrev 2020-01-28 16:19:46 följande:

    Sonen är döpt i Svenska kyrkan men Missionsprovinsen vill välkomna sonen in i församlingen som hans pappa tillhör. Jag vägrar då sonen inte ska tillhöra något samfund alls förrän han väljer själv.


    Är det rättvist och att kompromissa då? Ditt "samfund" ateismen är han ju presenterad för och bekant med, varför ska han då inte få bekanta sig med pappans perspektiv?
  • Anonym (missionsprovinserska)
    Anonym (ts) skrev 2020-01-28 16:23:39 följande:

    Jag har ett flertal homosexuella i min bekantskapskrets och samtliga har känt redan som barn att de dragits till samma kön. Osannolikt att det beror på samhällspåverkan, då borde man ju enkelt kunna sluta vara homo? Särskilt med tanke på det stigma det fortfarande innebär.

    Min son kanske blir gay. Och han ska aldrig behöva skämmas för det utan få leva sitt liv fritt och kärleksfullt. Det instämmer pappan också med (Men inte gifta sig i kyrkan).


    Se mitt andra inlägg.

    "Normbrytande" hyllas idag och presenteras som en slags lösning eller befrielse. Det är inte mycket stigma där inte. Det går ofta illa. Bara för en vecka sedan såg jag det senaste fallet på nära håll. En autistisk och deprimerad(som så ofta) tjej som kämpat sig genom livet och prövat än det ena än det andra för att saker och ting skulle ljusna. Senaste lösningen var att hon var trans. Bara hon opererades till man skulle allt lösa sig. Hon fick familjens och omgivningens fulla stöd och hade hunnit operera bort bröst, byta namn och allt det där. Sedan kom självmordet. "Transsexualiteten" löste inget.

    Ska din son behöva skämmas om han blir ärkekonservativ då?
  • Anonym (missionsprovinserska)
    Anonym (ts) skrev 2020-01-28 16:49:11 följande:

    Och "uppmuntra vad de anser är sunt leverne" Missionsprovinserska? Sitter du eller andra kristna på sanningen om vad som är sunt leverne? Vad baserar ni det på? En gammal bok som skrivits av människor i en annan tid? Jag vill nog ha mer på fötterna om jag ska avkräva min son (Om han nu eventuellt skulle vara gsy) att han inte ska leva i en kärleksrelation och kanske bli olycklig i detta liv. För att eventuellt komma till en himmel som vi inte vet om den finns. Dessutom kan han väl isf bli förlåten om han nu själv skulle se det som en synd.

    Nä du TROR att du vet vad som är bäst för alla. Baserat på en gammal skrift som du inte VET är Guds ord. Hellre lycklig i detta enda liv som vi vet om och att inte göra ont mot andra människor eller sätta sig till doms över deras livsval.


    Gör inte du? Det gör väl alla på sätt och vis. Du vill uppfostra din son efter dina värderingar och vad du tror är bäst för honom. Så känner alla.

    Tror inte du att du vet vad som är bäst då? Om normen du predikar i tråden osv. Har du tänkt på att även lycka är något mycket subjektivt och att det finns långsiktig och kortsiktig lycka? Dömer inte du mig när du så totalt tar aaaavstånd från mina värderingar? Dömer du inte din som om du ser det som det hemskaste i världen om han skulle råka bli ärkekonservativ och vara anti abort, mot kvinnliga präster och kanske rent av mot jämställdhet?

    Det finns så många perspektiv.
  • Anonym (missionsprovinserska)
    Anonym (ts) skrev 2020-01-28 16:52:11 följande:

    Sonen behöver inte bli som jag. Han får tro om han vill även fast jag inte gör det. Men om han lär sig att tro att han vet bättre än andra hur de ska leva, då har jag misslyckats.


    Så du vet inte bättre än exempelvis mig? Eftersom du så förkastat mina värderingar. Har du verkligen misslyckats om din son efter eget huvud väljer hur han ska leva sitt liv? Var det inte precis det du önskade för honom?
  • Anonym (missionsprovinserska)
    Anonym (ts) skrev 2020-01-28 16:53:58 följande:

    Jag säger inte till dig att du måste tycka som jag eller leva som jag. Men jag vill inte att min son ska indoktrineras från späd ålder. Då har han inte samma möjlighet att välja själv.


    Blir han inte det från din sida då? Indoktrinerad med vad som idag så fint kallas "anti hat", alltså? Vi föräldrar bedrar oss gruvligen om vi tror att vi inte lämnar djupa avtryck i våra barn.
  • Anonym (missionsprovinserska)
    Anonym (ts) skrev 2020-01-28 17:02:27 följande:

    Nej, inte för att du har ett annat perspektiv utan för att du talar om homosexualitet som ett identitetssöksnde.

    Självklart kommer barnet bli presenterar för den kristna tron, hans pappa är ju kristen. Men jag vill inte att det blir i en församling som är emot homosexuella och kvinnliga präster.


    Dvs jag har ett annat perspektiv. Även om homosexualitet såklart är mer komplext än så, men det är en annan och lång diskussion.

    Så detta med att vara "opend minded" är helt skrotat som idé? Betänk att många inte ens anser att det är kristendom son predikas i svk. Det finns som sagt så många perspektiv. Du lägger fram det som att lagomt är acceptabelt, svk är ok, men inte ett steg längre. Tänk om jag körde på samma och sa åt mina döttrar att "ni får bli bi, men inte homo, lagomt är ok".
  • Anonym (missionsprovinserska)
    Anonym (ts) skrev 2020-01-28 17:07:29 följande:

    Jag vet personligen en i bekantskapskretsen som hade tagit livet om sig om denne inte fått korrigera sitt kön. Det är hög självmordsrisk att tvingas leva på ett sätt som är förtryckande.


    Det säger jag inte emot. Det jag säger är att detta är en komplex fråga där vi bara presenteras med en universell "lösning" trots att resultatet ofta blir det samma ändå, självmordsrisken är hög även om op(Vad som är förtryckande är ju dessutom också något ytterst flytande oh subjektivt) .Och att detta kanske inte ens behövts om vi fick mer av identitet gratis och eventuella bakomliggande problem faktiskt adresserades.
  • Anonym (missionsprovinserska)
    Anonym (ts) skrev 2020-01-28 17:18:21 följande:

    Jag tror att jag inte kan veta vad som är bäst för andra. Du tror att en bok talar om hur folk ska leva.

    Ingen av oss kan veta. Men jag litar hellre på att folk kan fatta sina egna beslut.

    Min son kanske väljer att bli ärkekonservativ. Men det ger inte honom rätten att tycka vad andra ska göra med sitt kärleksliv eller yrkesval.


    Vet du? På många sätt tror inte jag det heller. Det du missar är att du också har något, ett rättesnöre om man så vill, som dikterar vad du tror är bäst. Och det gäller inte bara dig och ditt, även du har värderingar du tror ger ett sunt samhälle. Varför du exempelvis röstar på det partiet du röstar på eller engagerar dig i frågor du tycker är viktiga, kanske rent av en mänsklig rättighet.

    Eftersom du har rätt att tycka att det inte är upp till din son att tycka om andras kärleksliv och yrkesval så har han också rätt at faktiskt tycka om det.
  • Anonym (missionsprovinserska)
    Anonym (ts) skrev 2020-01-28 17:20:47 följande:

    Om sonen slipper gå till en församling som spädbarn kanske han kan fatta ett informerat beslut om huruvida han vill vara kristen eller inte. Kristendomen kommer han ju att få med sig vid köksbordet av pappan ändå. Likväl som mina åsikter.


    Du skriver "slipper", det visar ju klart vad du tycker. En förutfattad mening således. Det är okej och mänskligt att ha sådana, men då kanske man inre ska mästra över andra.
Svar på tråden Barnets pappa är religiös