• Anonym (ts)

    Barnets pappa är religiös

    Jag visste att min sambo var kristen när vi träffades, inget problem med det.

    Men när jag var gravid hittade han en församling som tycker sig vara mer trogna den sanna kristendomen än Svenska kyrkan. De är emot kvinnliga präster och homosexualitet för det står i bibeln tex. Min sambo tycker att Svenska kyrkan är sellouts som kompromissar med sann tro för att vinna popularitet, t ex ifråga om att de öppnar upp för islam och inte längre talar om synd.

    Jag har reagerat väldigt starkt på detta och vägrade ha dopet i den församlingen. Nu vill församlingen att vår son ska välkomnas in i den vilket jag inte vill. Jag är emot att tvångsansluta barn till religion, de ska få välja själva när de blir äldre. Att hålla dop var en kompromiss för mig men kändes okej då det var i Svenska kyrkan som jag valt.

    Jag vill absolut inte att sonen ska vara med i en församling som är emot kvinnliga präster och homosexualitet. Det går emot mina värderingar. Tänk om sonen blir gay dessutom, eller hans halvsyskon?

    Hur skulle ni tackla detta? Är någon annan ihop med nån som är religiös och hur gör man ang sitt barn när man tror olika? T ex när barnet frågar om Gud finns?

  • Svar på tråden Barnets pappa är religiös
  • Anonym (E.)
    Anonym (ts) skrev 2020-01-27 18:21:38 följande:

    Men hur kan man själv avgöra vilket i bibeln som är mest allvarligt och ska hållas på? Varför är kvinnliga präster mer allvarligt än kvinnliga lärare?

    Hur är det med jämställdheten? Har män och kvinnor lika mycket att säga till om? Lever man verkligen i celibat till äktenskapet och gifter inte om sig vid ev skilsmässa?

    Om kvinnan själv vill vara i hemmet ser jag inget fel. Men hoppas att mannen då ser till att hon får en pension som går att leva på.


    Det är det väl, i och med att Jesus skickade ut tolv män och sa till dem att "predika Evangelium till jordens alla folk". De var de första prästerna. Inte EN ENDA av dem var kvinna. Jag tycker att det var en ganska tydlig fingervisning, från Jesus sida...

    Läraryrken handlar för övrigt mycket om att ta hand om barn, och det har kvinnor alltid gjort. Även i de katolska klosterskolorna för flickor, är lärarna kvinnor (nunnor). Det är inget konstigt. 

    Det där är ju olika i olika församlingar - men knappast någon kristen församling idag, håller så hårt på det traditionella som till och med mainstream-judar och muslimer gör. Men av någon anledning får man inte kritisera dem.

    Jag vet att frireligösa förväntas vänta med sex till bröllopsnatten, men hur många som verkligen gör det är en annan fråga... Skilsmässor och omgifte är mig veterligen inte förbjudet i någon svensk frikyrka idag (däremot i den Katolska kyrkan). Däremot så försöker man intensivare med äktenskapsrådgivning först än i majoritetssamhället - och det tycker jag är bra. Inte minst för barnens skull. 
  • Phalaenopsis
    Anonym (Hmmm...) skrev 2020-01-27 15:17:39 följande:
    Det är i GT det står att homosexualitet är fel samt i Paulus brev. Jesus har inte sagt det.
    Han sa inte att mord, stöld och misshandel är fel heller. Det var helt självklart att det var en synd, precis som otrohet. Däremot klagade han en massa på vad sk laglydiga höll på med som de inte betraktade som fel: Förakt för de fattiga, stolthet, hyckleri mm.
  • Phalaenopsis
    Anonym (Hmmm...) skrev 2020-01-27 15:17:39 följande:
    Det är i GT det står att homosexualitet är fel samt i Paulus brev. Jesus har inte sagt det.
    Han sa inte att mord, stöld och misshandel är fel heller. Det var helt självklart att det var en synd, precis som otrohet. Däremot klagade han en massa på vad sk laglydiga höll på med som de inte betraktade som fel: Förakt för de fattiga, stolthet, hyckleri mm.
  • Åsa
    Anonym (E.) skrev 2020-01-27 17:29:10 följande:
    Fast Jesus sa inte motsatsen heller. Och då kan man inte förutsätta att han tyckte så. De bud i Gamla Testamentet som han inte tyckte att människor behövde hålla sig till längre, upphävde han ju. /.../
    Men har Jesus INTE upphävt ett bud i GT i någon av sina predikningar eller handlingar - ja, då får de som vill kalla sig kristna, vackert räkna med att det gäller än idag. 
    Ska man vara sådan har Jesus inte motsagt GT:s regler mot blandmaterial i kläder heller. Så rimligen avvisar den rättrogne stretchjeans pga elastaninslaget och bär enbart helylletröjor i kylan. Kan påminna mig en del andra GT-regler också som inga(?) kristna församlingar i västvärlden tilllämpar trots att det saknas Jesusord som motsäger dem.
  • Åsa
    Anonym (E.) skrev 2020-01-27 18:01:09 följande:
    Fast det är inte på samma nivå. En kvinna som arbetar som lärare går inte att jämföra med en kvinna som gör abort, sorry. 
    Det saknas dock Bibelställen som fördömer abort. /Den katolska/ kyrkans fördömande av abort bygger på synen på embryot/fostret som en levande människa, vilket gör fosterfördrivning till "mord". Detta är dock en mer modern syn. Där Bibeln alls uttalar sig om ofött liv (missfall pga olyckshändelse) värderas det som förlorad egendom, inte som en människa.
  • Anonym (missionsprovinserska)
    Anonym (ts) skrev 2020-01-27 11:28:28 följande:

    Om min son blir gay vill jag att han ska få leva i en kärleksfull relation. Inte avstå från att leva i en kärleksrelation. Han ska känna att hans liv är lika rätt och bra som ändras.

    Och om en kvinna känner sig kallad av Gud, varför skulle hon då inte få vara präst?

    Jag kan inte se att det är kärleksfullt att tycka att utlevd homosexualitet och kvinnliga präster är en synd och fel.

    För min del får sonen bli kristen, bara han är okej med kvinnliga präster, jämställdhet, homosexualitet etc. Värderingar som för mig är kärleksfulla.

    Dessutom vill jag att han ska tänka själv och inte leva efter en urgammal skrift.


    Nej, jag har förstått att du har svårt att se hur olika perspektiv fungerar. Har du tänkt på att för många är det givetvis kärleksfullt att uppmuntra vad de anser är sunt leverne? Ungefär som att följa tvättråden på tvättlappen på kläder. Vattentvättar du ett kemplagg för att du "känner för det/varför skulle jag inte kunna/inga begränsningar" så blir plagget skadat eller förstört. Därför finns tvättråden. En kvinna som känner sig kallad av Gud har massvis med uppgifter.

    Du menar att du inte accepterar att din son blir konservativ. Om han nu blir det då, förskjuter du honom då? Det är ju väldigt opend minded och allt det där. Men det är ju så, det handlar inte om att vi ska vara opend minded idag. Det handlar om att leva strikt efter en ny norm.
  • Anonym (missionsprovinserska)
    Anonym (ts) skrev 2020-01-27 12:23:00 följande:

    Alltså jag skulle vilja skicka min sambo och i framtiden även vår son på nån form av diskussionsgrupp eller kurs för att lära sig mer om hur bibeln kan tolkas osv. Istället för att gå på ren texttolkning eller låta en präst tolka. Jag skulle själv vilja lära mig mer också. Nån som har tips? Så att vi alla kan bli mer ifrågasättande och pålästa?


    Börja med att helt enkelt gå i olika församlingar. Vårt hjärta finns i mp, men vi har även en fot i efs och en i svk. Se hur gudstjänsterna och församlingslivet är uppbyggt. Alla samfund har olika typer av föreläsningar. Gå tillsammans och diskutera sedan öppet och respektfullt.
  • Anonym (missionsprovinserska)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2020-01-27 13:01:49 följande:

    Jag vet att SD:are ogillar homosexuella och jag gissar att det är därför du ogillar Svenska kyrkan. Jesus accepterade dock alla.


    Har du rört dig i SDU på sistone? Det är rena F!-stämningen...
  • Anonym (missionsprovinserska)
    Anonym (ts) skrev 2020-01-27 14:20:17 följande:

    Det är inte kärleksfullt att uppmana folk att leva utan kärlek. (Och jag tror knappast ens alla hårt kristna lever i celibat innan äktenskap, se bara på min sambo . Eller att säga att de lever fel pga de blir kära i en person av samma kön. Går knappast att jämföra med att vara slapphänt som förälder eller misshandla det genom näringsbrist.

    Folk dör för att de inte får leva ut sin sanna identitet, som homosexuella eller som födda i fel kön.

    Man väljer inte att bli homosexuell lika lite som man väljer att bli heterosexuell. Homosexualitet finns även bland djur. Det är inget som kan "uppmuntras": antingen är man det eller inte.


    Ingen människa är fri från synd. Man kommer alltid att begå den ena eller den andra synden, men detta är ju det fina med kristendomen - den är ett ständigt samtal mellan dig och Gud. Förlåtelsen är central, men det betyder ju inte att du inte ska förbättra dig själv och ditt levnadssätt.

    Faktum är att folk dör ofta även när de får leva ut sin "identitet". Kanske hade de inte ens behövt söka den "identiteten" om de levt i samhälle som inte uppmuntrade detta och där vi inte har mycket identitet utan att designa den själva.
  • Anonym (missionsprovinserska)
    Anonym (ts) skrev 2020-01-27 17:55:50 följande:

    Att vara bibeltrogen är ju också att förutsätta att mannen ska vara överhuvud i familjen och att kvinnans lott är att föda barn, right? Samt att kvinnan ej bör undervisa (vilket kunde vara feltolkningar visserligen enligt Phalaenopsis). Men drivs detta lika hårt av bibeltrogna som frågan om homosexualitet, kvinnliga präster och abort?


    Det är som med det mesta annat - olika. "Bibeltrogna" är en stor grupp som du klumpar ihop. Det är som med andra grupper - en socialdemokrat kan vara för abort och en kan vara emot och någon annan kan ha vissa"if's and but's".
Svar på tråden Barnets pappa är religiös