Inlägg från: pyssel |Visa alla inlägg
  • pyssel

    Beslöjad eller avslöjad?

    KillBill skrev 2020-02-09 10:15:27 följande:

    Jag anser inte att Sverige ska ha lagstiftning som reglerar vilka kläder ett barn får välja (då skulle Sverige agera på samma sätt och lika extremt som talibanerna i Afghanistan. Om barn far illa så finns det annan lagstiftning att ta till.

    En verksamhet tex en arbetsplats kan redan idag instifta förbud mot religösa utryck men förbudet får sjävklart inte vara diskriminerande mot någon särskild religion (det är dock tillåtet att förbjuda alla religösa utryck på en arbetsplats och det kan anses vara befogat).


    Väljer treåringar slöja på förskolan? Väljer treåriga barn att den ska sitta på hela dagen när de försöker ta av den? Väljer föräldrar att den ska sitta på? Väljer en 8-åring burkini i skolans simundervisning för att hon råkar ha den på och ber om den? Lagstiftning och styrdok är överlappande, därav uppstår problem och frågeställningar. Som t.ex när vh:s religionsfrihet att bestämma över barnets religionsutövning går på tvärs av Barnkonventionen, andra mänskliga rättigheter än religionsutövning och jämställdhetsuppdraget som formuleras i Lpfö.

    Ser du det verkligen så enkelt som att barnet får välja: "lagstiftning som reglerar vilka kläder ett barn får välja"?
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    KillBill skrev 2020-02-09 10:25:12 följande:

    En person med förtroendeuppdrag; chef, lärare, polis  etc. kan inte göra vad som helt på sin fritid och skulle personen på sin fritid uppträda med nasist- eller IS flagga så kan det redan idag vara grund för uppsägning.


    Ja det skrev jag ju.
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Liberté skrev 2020-02-09 10:44:03 följande:

    Det är vuxna människor som gör ett val som tar drygt ett årtionde för att fullföljas från att det börjar.

    Det handlar inte om att indoktrinera barn inom en rasistiskt kult med kvinnoförtryck.

    Argumentet med nunnor är skrattretande om något. Nunnorna försöker inte trycka på andra deras ideologi utan tvärt om. De isolerar sig FRÅN samhället utan försöka omvända det.

    Separata Badtider, böneutrop och moralpolis.. definitivt saker som följt o slöjand fotspår.

    Tack S för det Sverige ny byggt.


    Och ett stort otack till betydligt fler än S för motverkandet av de feminister som för en outtröttlig men ojämn kamp mot HRV i Sverige och globalt.
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    KillBill skrev 2020-02-09 10:50:36 följande:

    I Sverige och andra länder i västvärlden så ar det familjen  inte staten/kyrkan som bestämmer hur små barn ska klä sig. Det är en bra ordning. 

    Det skulle vara extremistiskt/fundamentalistiskt om staten skulle lagstifta om barns klädsel och det är inte en önskvärd utveckling. 


    Är det en bra ordning om föräldrar bestämmer att personalen ska tvinga på treåringen slöjan när hon tar av den när det kliar och hon blir varm under lek på förskolan? Har jag förstått dig rätt? Om jag gjort det, vad är inte fundamentalistiskt och extremt med det förhållningssättet mot barn? Var är barnets religionsfrihet?
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    KillBill skrev 2020-02-09 11:25:08 följande:

    Om jag var förskolelärare/lärare skulle jag svara att jag som pedagog inte kan ansvara för hur barnet bär sin slöja. Det skulle troligen bryta mot skollagen om skolpersonal hjälpte föräldrarna att säkerställa att ett barn i förskola/skola bar religiös klädsel och varför skulle skolpersonalen bryta mot lagen? Varför gör du detta till ett problem?

    Barnens rätt till religionsfrihet är en intressant fråga själv röstar jag på ett parti S som helt vill förbjuda religiösa skolor.

    Anser du i likhet med S, V och MP att religiösa skolor ska förbjudas eller tycker du som SD, M och KD att religiösa skolor ska tillåtas i Sverige?


    För att det ÄR ett problem i förskola och skola. Det är ett stort problem med föräldrar som vill använda personal till slöjkontroller, styrning mot lugn flicklek, umgängeskontroller baserat på kön, vh rotar igenom mtrl på fritids/fsk och använder bröder och kusiner till beteendeövervakning i förskola/fritids/skola, även äldre släktingar på komvux till kontroll av ungdomar, städ- och cafépersonal som fått uppdrag från kollektivet att övervaka och rapportera. Och förstås bestraffningar hemma, och då blir det föremål för åtgärder förstås. Allt det här är lokala problem som rapporterats i mindre städer i mitt län. Källorna är polis, socialtjänst och skolpersonal, och allra mest eleverna själva. Det är ett stort problem med hedersförtryck i skolväsendet och det är inte bara Brottsbalken och Sol på åtgärdsnivå som är lösningen, en mängd proaktiva insatser och skyddande system i linje med barn och ungas rättigheter behövs också. Är du väl insatt i hur det kan se ut på förskolor och skolor? Att även personalens värdegrunder å det grövsta kolliderar?
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    KillBill skrev 2020-02-09 11:25:08 följande:

    Barnens rätt till religionsfrihet är en intressant fråga själv röstar jag på ett parti S som helt vill förbjuda religiösa skolor.

    Anser du i likhet med S, V och MP att religiösa skolor ska förbjudas eller tycker du som SD, M och KD att religiösa skolor ska tillåtas i Sverige?


    Ja, jag är emot friskolor ö.h.t och det tyngst vägande skälet är att jag är starkt emot religiösa skolor. På andra plats kommer ett antal andra tunga skäl.
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    KillBill skrev 2020-02-09 12:34:47 följande:

    Det är förbjudet för förskolelärare/lärare att hindra barn från att ta av sig religiös klädsel. Det är förbjudet för förskolelärare/lärare att tvinga barn att ta på sig religiös klädsel. Om det ändå finns problem med förskolelärare/lärare som hjälper föräldrar att bevaka barnens klädsel så kommer kanske inte y lagstiftningen vara rätt väg att gå utan det som behövs är bättre kontroll på att den lag som redan finns efterföljs. 

    Det är tragiskt att partier som SD, moderaterna och kristdemokraterna stoppar alla försök att förbjuda religiösa skolor (förmodligen är problemen ännu större i denna typ av skolor och kontrollen är ännu sämre)


    Ja högern har aldrig brytt sig om barn- och kvinnorättsfrågor, även om de försöker rida på det när det passar. Antifeminister, definitivt inte heller. Men det är en stor sorg i mitt vänsterhjärta att just vänsterpartier, också och mest, kulturrelativiserat så länge att hedersproblematiken nu är så pass etablerad och delvis institutionaliserad, OCH att de mobbat ut sina egna. Även mitten har gjort sig skyldig till detta. Tidigt 90-tal började jag engagera mig i arbete mot könsstympning och bortgifte när jag bodde utomlands, men jag möts ganska ofta och än idag av skolledare med väldigt liten kunskap och som snabbt vill sortera ner mig i SD-facket och att jag nog läst något sensationellt i tidningen som upprört mig. SD... Över min döda kropp. Är uppvuxen med deras stöveltramp och väl insatt i att barn och kvinnor inte står högt ens på dagens agenda, annat än när det fyller antimuslimska syften.

    Det behövs insatser i hela skolan och man behöver villkora SFI och bidrag överallt. SFI och FBK behöver ha ännu tydligare direktiv, alla, att arbeta med dessa frågor.
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Anonym (***) skrev 2020-02-09 14:58:16 följande:

    Ska det vara förbjudet att döpa sina barn i Svenska kyrkan också? Ska barn få vistas i kyrkliga sammanhang överhuvudtaget? 

    Var ska gränsen gå, och ska det gälla alla religioner?


    Det går nog att hitta en gräns som handlar både om var lägga ribban för kroppslig integritet och var lägga ribban för könsförtryck och kyskhetsnormer för flickebarn, tror du inte?

    Vad gäller Sv kyrkan så var jag inget fan av att förskole-och fritidspersonal stoppade ner kyrkliga invitationer i mina barns väskor, nej. Där gick gränsen för en sekulär kommunal skola, anser jag.
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Anonym (***) skrev 2020-02-09 15:58:36 följande:

    Så det gäller bara flickor, det är bara de som ska åtnjuta religionsfrihet?

    Men intressant att du duckade för frågan om dopet. Om det nu går att hitta en gräns. Var går din gräns i de exempel jag frågade om? Hade varit trevligt att få ett riktigt svar, inte svammel. 

    Mina frågor handlar inte om slöja på barn, utan om din fråga: Var är barnets religionsfrihet?


    "Var är barnets religionsfrihet?" [på förskolan], om du vill diskutera det jag gjorde. Varsågod att diskutera vad jag skrivit, eller ska du svamla bort det och projicera att det var du som duckade? Har pojkar slöja på förskolorna i din kommun? Jag vill minnas att jag tog upp barnets religionsfrihet i kontexten slöjtvång från förälder som försöker utöva det genom pedagogerna.

    Om du vill ha en egen religionsfilosofisk diskussion om val, vilja, frihet eller annat, kan du ju lägga upp en sådan diskussion och se vilka som vill diskutera vidare.
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Anonym (***) skrev 2020-02-09 17:29:19 följande:

    Fast frågorna hänger ihop. 


    Fast då får ju du lansera den frågeställningen allmänt, istället för att påstå att jag "duckar den" när jag skrivit det jag skrev i en kontext jag var tydlig med och som jag dessutom avsåg att diskutera. Varför duckar du själv min diskussion fast det är mig du adresserar?
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Crash Man skrev 2020-02-10 15:26:24 följande:

    Nej, det är inte ett dumt argument eftersom jag är emot alla former av restriktioner för hur man ska få klä sig. Vill någon gå naken på stan. Varsågod, vill du klä dig i mankini. Gör det för allt i världen. Som jag nämnde tidigare - en stat ska inte bestämma hur dess medborgare ska klä sig.

    Det enda tillfället jag ser någon rimlighet i när en stat ska bestämma hur man ska vara klädd är när man går in på en bank eller en 7/11 mitt i natten då måste man kunna identifiera personer.


    Du är alltså även mot restriktioner hur föräldrar får klä barn i skolan? T.ex kyskhetsklädsel på flickor, under skoltid, redan i förskola och lågstadiet.

    Varför just en bank och 7/11? Vad med att gå in i skolan utan att det går att identifiera personen?
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    KillBill skrev 2020-02-10 21:13:23 följande:

    Vad menar du med kyskhetskläder i en diskussion om förskolebarn?

    Betraktade du Idas klädsel (i Emil i Lönneberga) som kyskhetskläder (när hon bar slöja)?

    Föräldrar ser olika på en mängd saker som rör barns klädsel, hål i öronen, smink o.s.v men det är inget som samhället kan/ska lagstifta om.


    Hijab är kyskhetskläder som är i linje med oskuldsnormen. Vet du inte att det handlar om kyskhet när småflickor inte får grensla cyklar, bada med pojkar, för mkt fysisk kontakt med pojkar i leken, när de könsstympas? Vad skulle du själv kalla det istället för kyskhets- och oskuldsnormer för förskolebarn? Främmande för dig kanske, och det är ju sunt, men lika fullt existerar denna sexualisering av småflickor som ska täckas över och bara leka lugnt med andra flickor så de inte hoppar, klättrar och härjar sönder oskulden eller får rykte om sig att vara helt vilda.

    Ja, jag hade inte velat backa till den tiden då moral och sedlighet påbjöd att gifta kvinnor täckte håret och definitivt inte "flirtade" med det utsläppt. Trodde du jag längtade tillbaka?
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    KillBill skrev 2020-02-10 21:44:24 följande:

    Ok så du anser att små flickor som bär svensk folkdräkt med slöja bör kyskhetskläder? Snacka om sexualisering!


    Vad är det du inte förstår av att flickor som enligt föräldrarna ska ha slöja, och många än mer klädregler, för att skyla sig för pojkar och män är fostrade i en sträng kyskhetsnorm? Vad har det med folkdräkt på midsommar att göra? Traditionell klädsel vid firandet av Eid?

    Tror du att jag också tycker plymouthrörelsens (särsk. den slutna grenen) byxförbud, hårregler, kyska långkjolar och annat kvinnoförtryck är positivt för flickor och kvinnor?

    Bryr du dig så lite om jämställdhet och kvinnors rättigheter så fort det gäller andra kulturer? Du brukar väl vara tämligen röd, anti kvinnoförtryckarna i SD och jämställdhetsivrare annars? Är du inte mot kvinnoförtryck längre? "Snacka om sexualisering" om du tycker kvinnor och småflickor ska skyla sig!
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    KillBill skrev 2020-02-10 22:28:02 följande:

    Jag anser helt enkelt inte att det är staten som ska bestämma vilka kläder flickor och kvinnor ska ha rätt att bära och vilka kläder som ska vara förbjudna.

    Jag tycker att det är självklart att föräldrar tar beslut om piercing, smink etc (helst tillsammans med barnet)


    Tycker du att lagstiftningen är fel, att föräldrar sedan 1982 inte tar beslut varken tillsammans med eller utan barnen om könsstympning? Lite prickning är väl inte värre än piercing rent fysiskt? Många föräldrar tycker ju att det här är något som staten inte har med att göra heller.

    Har jag missförstått dig att föräldrars motiv inte spelar så stor roll för varför du helhjärtat stöder förälders bestämmanderätt över slöja på småbarn i fsk, och att du därför inte ger fem öre för att motverka kvinnoförtryck som bygger på kyskhets- och oskuldsnormer?

    Var står du egentligen i debatten om hedersförtryck? Jag är nyfiken på hur insatt du är och hur mkt du konfronterats med barns och kvinnors lidande och underordning.

    6-åriga barn som protesterar mot slöjan, ser du på det på samma sätt som om de river av sig galonbyxorna fast det regnar, att det ändå är "föräldern som bestämmer"? I sjunde klass också? Eller när tänker du att barnets rättigheter behöver skyddas framför förälderns?
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    KillBill skrev 2020-02-10 23:37:37 följande:

    Ursäkta, hur kom könsstympning in i debatten?


    Den går hand i hand med kyskhetsnormerna hos de som är mest benägna att täcka 4-åriga flickebarn utanför hemmet.

    Hur mkt kan du egentligen och var står du i debatten om hedersrelaterat våld och förtryck? Eller du vill helst bara låtsas förfärad över att du tycker att jag tar till ytterligheter och svara med oneliners på det? Kanske avleda med någon annan landskapsdräkt? Kanske HRV inte är en fråga för vänsterblocket? Ni brukar ju frysa ut råfeminister som tar för tydlig ställning mot HRV. Äkta feminism är ungefär lika välkommet som hos SD. Är det SD-mantrat "hjälpa på plats" som gäller också?
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Rataxes skrev 2020-02-11 06:56:19 följande:

    När det gäller vuxna personer är det inte svårare än så.

    Gällande barn i grundskola bör de slippa religiös påverkan. Dvs slippa gå klädda i religiöst betingad klädsel. Men det är en sak som varje skola bör bestämma.


    Så barn ska ha olika rättigheter att "slippa religiöst betingad klädsel" i skolan beroende på vilka föräldrar de har (fritt skolval)?
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    KillBill skrev 2020-02-11 08:14:32 följande:

    Vad är det för fråga? självklart är jag emot hedersrelaterat våld och förtryck!

     

    Nästan alla länder i världen är av uppfattningen att staten inte ska läggas sig i folks religionsutövning och val av klädsel och det är inte ett bevis för att dessa länder är för hedersrelaterat våld och förtryck.

    Tvärtom så har det visat sig att hedersrelaterat våld och förtrycket finns i de länder där de som styr bestämmer över innevånarnas religionsutövning och klädsel.


    Ja, bl.a de stater som bestämmer om sedesam och religiös klädsel har ett massivt hedersförtryck. Eller vilka länder tänker du på? Eller du menar länder där det lagstiftats mot viss religiös klädsel på vissa samhällsinstitutioner eller i det offentliga rummet?

    Du känner kanske inte till de studier som visar hur hedersförtrycket i klanen och familjen växer när personer från icke sekulära stater invandrar till sekulära? Det händer ofta ett och annat med namus och sharaf i det nya landet, särskilt med sharaf för många, vilket påverkar hur dessa förhåller sig till att bevara namus. Men det kanske också var ett område av okunskap för dig? Googla om du inte förstått de här bitarna.
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    KlantSmurfen skrev 2020-02-10 23:23:38 följande:

    Inte bara kyskhet det handlar om, hijab signalerar också att man står under familjen/klanens beskydd och har de inte kyskhetskläderna på sig får de skylla sig själva om de blir trakasserad eller våldtagna. I övrigt säger det sig självt vad som kan hända om man inte följer reglerna i en hederskultur,


    Ja, är namus förstörd, så är den. Sharaf kan däremot återställas vid förstörd namus med t.ex ett hedersmord.
    #inteensamaldrigglömd
Svar på tråden Beslöjad eller avslöjad?