• Anonym (Ledsen)

    Jag är ingen full pott för honom

    Hej!

    Är ledsen nu och det är mycket möjligt att jag överreagerar.

    Jag och min sambo som jag har en dotter på 3 år med sätt och såg solsidan. Där började de prata om poängsystem på partner. Jag frågade honom vad har jag för poäng( trodde han skulle svara 10 för jag älskar honom så mycket och för mig är han en klar 10a, kanske inte för andra men för mig). Han sa att jag var en 8:a. Var på jag frågade, är jag inte en 10a? Vad saknar jag för att vara en 10:a? Han svarade: jag vet inte.

    Jag blir jätteledsen , för om man verkligen älskar någon så borde man vara en 10:a i dess ögon.

    Är ledsen nu och känner mig så otillräcklig, jag kommer ju aldrig kunna bli en 10:a för honom.

  • Svar på tråden Jag är ingen full pott för honom
  • Moder1

    Sånt trams, sätta betyg på sin partner.

    Det finns inga 10 poängare om du frågar mig.

    8 poängare är väl kanske vad som finns irl.

    Men dumt att fråga sin partner sånt.

  • Malin010

    Men kära nån. Ett poängsystem. De funkar kanske på utseendet och på människor man aldrig träffat men inte på något annat. Hur kan man sätta poäng på en människa? Är jag den enda som inte fattar det här konceptet? Om någon frågade vilket poäng jag skulle ge min partner hade jag inte haft någon aning. Han är snygg, omtänksam, rolig, min bästa vän. Men ibland är han egoistisk och slarvig. Oftast är jag väldigt attraherad av honom, vid andra tillfällen inte alls. Hur många poäng borde jag ge honom liksom? Vad betyder ens poängen? Vilket knäppt system... 

  • Anonym (tror få är fullpott för någon)
    Anonym (alice) skrev 2020-02-02 19:52:35 följande:

    Jag tror såhär: ni ser helt enkelt "poängsystem" olika.

    Du tänker poäng efter hur mycket man älskar någon. Älskar man någon så starkt som du gör, så är det 10. Får man en 8 så känner man inte lika mycket för personen.

    Men han kanske tänker: Du får en 8 för att du snarkar på natten, slänger kläder på golvet i sovrummet som han får plocka upp och du gillar att kolla på romantiska komedier istället för actionfilmer som han föredrar. (OBS exempel!!)

    Förstår du hur jag menar? Han behöver verkligen inte mena något illa med det, och eftersom ingen människa är perfekt så kan det även i det mest perfekta förhållandet finnas saker man gärna sett hos sin partner, men att det inte gör något om det inte finns där.

    Handen på hjärtat - hur mycket du än älskar din partner - nog finns det något hos honom som inte alls är 10 poäng?


    Poängssystem för mig handlar om utseende och attraktivitetsgrad endast och det tror jag det gör för din pojkvän och för de flesta andra män också. Få människor kan leva upp till 9-10 på skalan Vi pratar då så gott som helt perfekt kroppssymmetri, hud, ansiktsdrag, proportioner, gångstil, karisma, tänder, leende, utstrålning, blick osv. Tror dock att de flesta 10:or skulle falla på stegen om annat i personligheten inte matchade i ett förhållande. Mycket av poängvärdering är  ouppnåeliga ideal som tillhör fantasins bränsle och bör förbli där. .Har aldrig varit ihop med en 10:a och tror inte ens den snyggaste filmstjärna är en 10:a egentligen.

    Förstår att du tog åt dig och blev lite paff men var lite realistisk och tänk att det inte handlar om graden av kärlek och känslor till dig utan bara objektivt utseendet.
  • jrockyracoon

    Jag tycker det verkar mest handla om vilka olika tolkningar ni gör utifrån hans bedömning av dig som en åtta på en tiogradig skala.

    Han menar antagligen att han älskar dig, inte vill ha någon annan mer än han vill ha dig och önskar vara med dig. Men att du utifrån ett objektivt perspektiv inte uppfyller somliga kriterier till 100%

    Men vem gör det? Och vad spelar det för roll när han ändå älskar dig och vill vara med dig?

    En relation handlar inte om att vara perfekta för varandra från början, enligt min mening. Detta eftersom det i princip är omöjligt. Det handlar om att låta kärleken och gemenskapen växa sig större under en förhoppningsvis livslång och fantastisk resa. Förälskelsen i början av relationen är givetvis inte svår att uthärda. Det är först senare när relationen utsätts för stress och prövningar som kärleken prövas på riktigt. Klarar relationen att stå fast och kärleken vara kvar trots all friktion i relationen - då kan man nog ge full poäng till relationen. Och då spelar det heller ingen roll om den ena är en 1:a och den andra en 10:a, för det finns bara en person i ens hjärta vid det laget i alla fall.

  • Anonym (Ledsen)
    jrockyracoon skrev 2020-02-03 19:46:06 följande:

    Jag tycker det verkar mest handla om vilka olika tolkningar ni gör utifrån hans bedömning av dig som en åtta på en tiogradig skala.

    Han menar antagligen att han älskar dig, inte vill ha någon annan mer än han vill ha dig och önskar vara med dig. Men att du utifrån ett objektivt perspektiv inte uppfyller somliga kriterier till 100%

    Men vem gör det? Och vad spelar det för roll när han ändå älskar dig och vill vara med dig?

    En relation handlar inte om att vara perfekta för varandra från början, enligt min mening. Detta eftersom det i princip är omöjligt. Det handlar om att låta kärleken och gemenskapen växa sig större under en förhoppningsvis livslång och fantastisk resa. Förälskelsen i början av relationen är givetvis inte svår att uthärda. Det är först senare när relationen utsätts för stress och prövningar som kärleken prövas på riktigt. Klarar relationen att stå fast och kärleken vara kvar trots all friktion i relationen - då kan man nog ge full poäng till relationen. Och då spelar det heller ingen roll om den ena är en 1:a och den andra en 10:a, för det finns bara en person i ens hjärta vid det laget i alla fall.


    Tack för ditt inlägg. Det är många som skrivit kloka tankar som hjälper mig i mitt kaotiska huvud.

    Ja vi värderar det olika. Jag sa det mest som ett skämt till honom och blev därför paff när han svarar med ett ärligt svar.

    Det som ligger bakom min reaktion är att när vi började ses så var det ingen förälskelse för hans del. Hans kärlek växte fram för mig, men jag kan sakna att jag aldrig fått fram de känslorna hos honom. På något sätt så har det legat och gnagit till och från, känner att jag inte är tillräcklig. Förstår att ingen är perfekt men jag tolkade det mer som att jag inte var bra nog igår.

    Han säger att han aldrig kommer träffa en tia så för honom ligger jag högt. Jag ångrar det så mycket, skulle aldrig sagt det så. Men tack ännu en gång för ditt inlägg.
  • Anonym (Jjj)

    Var tillsammans med en pojkvän i 2 år på gymnasiet. Jag ställde som du en skojfråga till honom. Frågade vem hans drömtjej var. För mej vad det självklart att han skulle svara mej.Han sa en namnet på en annan tjej i skolan. Där och då dog mina känslor för honom. Vi var ihop i ungefär ett halvår till sen gjorde jag slut. Han blev rätt knäckt av det så jag tror att han faktiskt älskade mej.

    F-n ts jag vet hur ont det gör. Du har ett barn med honom så för dej är det inte lika lätt att dumpa och gå vidare. Antagligen menade han inte att såra dej men kanske är det ändå bra att du berättar hur du känner för sånt där kan gnaga sönder en. Jag personligen hade aldrig velat vara tillsammans med en 10:a. Hade jag fått rangordna hade en 8 varit mer perfekt än en 10. Gillar inte det perfekta alls så en 10:a är inte perfektion mina ögon men en 8:a med lite småfel ör det. Fast att han säger att han aldrig kan få en 10 är ju lite oroväckande....

  • jrockyracoon
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-02-03 20:01:17 följande:
    Tack för ditt inlägg. Det är många som skrivit kloka tankar som hjälper mig i mitt kaotiska huvud.

    Ja vi värderar det olika. Jag sa det mest som ett skämt till honom och blev därför paff när han svarar med ett ärligt svar.

    Det som ligger bakom min reaktion är att när vi började ses så var det ingen förälskelse för hans del. Hans kärlek växte fram för mig, men jag kan sakna att jag aldrig fått fram de känslorna hos honom. På något sätt så har det legat och gnagit till och från, känner att jag inte är tillräcklig. Förstår att ingen är perfekt men jag tolkade det mer som att jag inte var bra nog igår.

    Han säger att han aldrig kommer träffa en tia så för honom ligger jag högt. Jag ångrar det så mycket, skulle aldrig sagt det så. Men tack ännu en gång för ditt inlägg.
    Jag blir själv förvånad över hur initierat många män uttrycker sig om "poängsystemet" om kvinnor. Jag antar att en del män ägnar en stor del av sin tid att fundera på kvinnor i form av poäng. Det verkar vara en ganska stor grej för många. Kanske det var därför han svarade så ärligt på din fråga.

    Du kanske ska fråga andra frågor, t.ex. börja med att säga att du känner dig lite osäker inför vilka känslor han egentligen har för dig och fråga t.ex.

    Varför är du tillsammans med mig? Älskar du mig? Vad är det med mig som du tycker är bra?

    Är du villig att försöka visa din kärlek till mig på ett sätt som vi kan diskutera om som vore bra för mig?

    Kanske denna episod kan leda er till en fördjupad diskussion och en innerligare relation i slutänden. 
  • Anonym (Anna)

    Strunt i det, så hade nog även min kille sagt. Men tror han har Aspbergers (mild variant) så han fattar inte riktigt vad som kan såra.

  • Anonym (Kvinna)

    Jag tänker att din kille just där och då var ett klantarsle :) Jag har varit tillsammans med min man i 20 år och slår jag ihop både hans utseende och personlighet så blir han inte en tia på grund av sina brister, precis som alla oss andra men vad jag älskar honom. Utseendemässigt är han en tia för mig just för att jag älskar honom, man ser inte fläckarna.

    Det finns ingen människa som är 10 poäng om man slår ihop både utseende, personlighet och egenskaper. Det hade ju rent av varit så obehagligt så personen hade blivit en etta. Män har en tendens att inte riktigt tänka färdigt innan de svarar och det kan ju vara en av anledningarna till att de aldrig kan bli en tia :)

  • rocker

    Min sambo skulle få olika poäng beroende på vad jag tänker på. Utseende 10. Sex 10. Humör 6. Göra saker i hemmet 1. Betala räkningar i tid -3. Osv. Man kan inte poängsätta en människa tycker jag. Trots hans brister så älskar jag min sambo och vi är inne på vårt 15e år nu.

  • cockoa
    rocker skrev 2020-02-04 09:18:52 följande:

    Min sambo skulle få olika poäng beroende på vad jag tänker på. Utseende 10. Sex 10. Humör 6. Göra saker i hemmet 1. Betala räkningar i tid -3. Osv. Man kan inte poängsätta en människa tycker jag. Trots hans brister så älskar jag min sambo och vi är inne på vårt 15e år nu.


    Ja men tror killar bara bedömer utseendet med dessa poäng.
  • Bjoer
    Anonym (Tjejkompisen) skrev 2020-02-02 22:24:22 följande:

    Problemet är ju att han inte sade varför du inte var en 10a, inte att du inte var det. Hade han när du frågat om varför sagt att "Ja haha, hade du inte snarkat och älskat actionfilmer hade du varit en 10a" så hade du nog inte blivit så sårad. Nu vet du att du inte är perfekt i hans ögon men du har ingen aning om vad som är fel. 


    Tror att min pojkvän hade svarat som din partner så jag hade inte vågat fråga. Hade han frågat mig så hade jag svarat att "Du är en 9a men du hade varit en 10a om du varit lite mer positiv som person"


    Tror snarare att det är bra att han inte specifierade. Tänk om svaret hade varit, nja, du har lite stora öron och dina höfter är lite breda. Snacka om att nojjan hade startat då!
  • Bjoer
    Anonym (Tjejkompisen) skrev 2020-02-02 22:24:22 följande:

    Problemet är ju att han inte sade varför du inte var en 10a, inte att du inte var det. Hade han när du frågat om varför sagt att "Ja haha, hade du inte snarkat och älskat actionfilmer hade du varit en 10a" så hade du nog inte blivit så sårad. Nu vet du att du inte är perfekt i hans ögon men du har ingen aning om vad som är fel. 


    Tror att min pojkvän hade svarat som din partner så jag hade inte vågat fråga. Hade han frågat mig så hade jag svarat att "Du är en 9a men du hade varit en 10a om du varit lite mer positiv som person"


    Tror snarare att det är bra att han inte specifierade. Tänk om svaret hade varit, nja, du har lite stora öron och dina höfter är lite breda. Snacka om att nojjan hade startat då!
  • Lönnsirap

    Frågar du lite lekfullt en "omöjlig" fråga har du liksom gett dig in i leken. Fråga inte sådant du inte vill veta och överanalysera inte ett förfluget ord. Ett alternativ är förstås att ta upp detta igen med din kille, risken är dock att han inte har den långa diplomat-utbildning som behövs.

    Bättre är nog att inse att folk ibland är idioter och att du uppenbarligen är i hop med en 7:a

Svar på tråden Jag är ingen full pott för honom