• Anonym (Undrande)

Underliv som luktar starkt

Har under en lång tid haft problem med att mitt underliv luktar så pass starkt att det går genom kläderna, vilket såklart är jobbigt.
    När jag var hos gyn frågade jag om bakteriell vaginos, vilket jag inte hade. Jag har inte heller någon könssjukdom. 

Oftast luktar det som mest på morgonen och då kan flytningarna vara ganska rikliga samt ha en starkt gul färg. Men även under dagen kan det lukta. Ofta blir det värre samma dag/dagen efter att jag har haft sex, men det är ju inte så konstigt. 

Jag tvättar enbart med vatten och jag försöker att lufta regelbundet. Använder ibland Lactal balans som hjälper för stunden men i längden blir det ju tyvärr ganska dyrt. 

Någon som har/haft haft samma problem? Vad kan man göra?

• Svar på tråden Underliv som luktar starkt
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Samma problem) skrev 2020-02-03 20:48:21 följande:
    Precis. Men eftersom ts även har gula flytningar så tyder det med största sannolikhet på någon slags infektion.
    Ja men jag påpekade att en stark lukt i sig inte betyder att något är fel.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Undrande) skrev 2020-02-03 20:47:40 följande:
    Jag byter trosor varje dag. Duschar gör jag också varje dag och då tvättar jag utan att "spola" med vatten rakt på, tar oftast vatten i handen och tvättar utvändigt eller hur man ska förklara, just för jag vet om att det kan torka ut annars.
    Anonym (mumin) skrev 2020-02-03 18:43:45 följande:

Jag skulle säga att det inte är normalt att lukta igenom kläderna om man sköter om sin hygien. Tog de tester på bakteriell vaginos?

Fast vatten är vatten, oavsett om du skvätter den över musen, spolar rakt på med duschen eller använder handen till att tvätta bort allt grums.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-03 20:56:25 följande:
    Fast vatten är vatten, oavsett om du skvätter den över musen, spolar rakt på med duschen eller använder handen till att tvätta bort allt grums.
    Men det är ju inte så att jag tvättar frenetiskt varje dag, bara tvättar av lite lätt. Upplever att det blir ännu värre om jag inte gör det, vilket inte är så konstigt eftersom man även svettas mer eller mindre mellan benen när man ex. tränar.
    Anonym (D) skrev 2020-02-03 20:57:43 följande:
    Har du testat att inte raka dig under en längre period?
    Längre och längre period vet jag inte, men jag har testat nån dag längre. Trivs inte orakad, det kliar/sticks och det är något jag känner att jag inte vill sluta med :/
  • Anonym (AD)
    Anonym (Undrande) skrev 2020-02-03 20:47:40 följande:

Jag byter trosor varje dag. Duschar gör jag också varje dag och då tvättar jag utan att "spola" med vatten rakt på, tar oftast vatten i handen och tvättar utvändigt eller hur man ska förklara, just för jag vet om att det kan torka ut annars.Jag skulle säga att jag sköter min hygien, byter som sagt underkläder varje dag och tvättar av "lätt" när jag duschar. När jag var hos gyn var det två läkare som undersökte mig (av andra orsaker). Osäker på om de testade för BV men de topsade och tog andra prover. De sa bara att det inte var BV och att det inte luktade konstigt på något sätt.Som jag skrev i använder jag Lactal balans. Använder bara intimtvål när jag ska raka mig (ca varannan, var tredje dag) och då är jag noga att inte tvätta invändigt.Precis! Jag har haft BV för länge sen, och minns att det var en annan, mer äcklig lukt då jämfört med nu. Det är inte alltid mina flytningar är gulaktiga heller, det kommer lite i perioder. Nu när jag tänker efter blir det ofta värre om jag sitter framför datorn en hel dag. Det blir liksom mer instängt då.

Kanske dags att spola "rakt på" då och se om det gör någon skillnad. Jag duschar rakt upp i skrevet vid dusch, vid långa toabesöket och tvättar rejält med blött papper när jag kissat. Luktar inget i princip. Varför tvättar du bara utanpå med handen om du har massor med flytningar och lukt? Sköljer du inte ens med duschen mellan benen när det luktar illa?
  • Anonym (AD)
    Anonym (Undrande) skrev 2020-02-03 21:04:06 följande:

Men det är ju inte så att jag tvättar frenetiskt varje dag, bara tvättar av lite lätt. Upplever att det blir ännu värre om jag inte gör det, vilket inte är så konstigt eftersom man även svettas mer eller mindre mellan benen när man ex. tränar.Längre och längre period vet jag inte, men jag har testat nån dag längre. Trivs inte orakad, det kliar/sticks och det är något jag känner att jag inte vill sluta med :/

Tror du tvättar för lite.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (AD) skrev 2020-02-03 21:08:38 följande:
    Kanske dags att spola "rakt på" då och se om det gör någon skillnad. Jag duschar rakt upp i skrevet vid dusch, vid långa toabesöket och tvättar rejält med blött papper när jag kissat. Luktar inget i princip. Varför tvättar du bara utanpå med handen om du har massor med flytningar och lukt? Sköljer du inte ens med duschen mellan benen när det luktar illa?
    Anonym (AD) skrev 2020-02-03 21:09:35 följande:
    Tvättar för lite gör jag nog inte. Att tvätta inne i underlivet ska man inte göra, då kan det bli värre eftersom det torkar ut och förstår pH-balansen, har jag fått lära mig iaf. Jag tvättar inre- och yttre blygdläppar med vatten och då känns det mycket fräschare nån timme.

• Anonym (AD)
    Anonym (Undrande) skrev 2020-02-03 21:20:33 följande:

Tvättar för lite gör jag nog inte. Att tvätta inne i underlivet ska man inte göra, då kan det bli värre eftersom det torkar ut och förstår pH-balansen, har jag fått lära mig iaf. Jag tvättar inre- och yttre blygdläppar med vatten och då känns det mycket fräschare nån timme.

Inte inuti, utan allt som kan tvättas utvändigt med duschen. Om man bara tar lite vatten i handen kan man ju inte skölja överallt. Är det inuti du luktar eller mellan blygdläpparna?
  • Anonym (o)
    Anonym (Undrande) skrev 2020-02-03 21:20:33 följande:

Du ska inte tvätta inne i slidan. Men utanför slidan, inre blygdläppar och alla veck utanpå behöver rengöras med mild tvål. 
  • Anonym (o)
    tror jag också
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (o) skrev 2020-02-03 21:59:13 följande:
    Du ska inte tvätta inne i slidan. Men utanför slidan, inre blygdläppar och alla veck utanpå behöver rengöras med mild tvål. 

Jag tvättar inre och yttre blygdläppar, allt som finns på utsidan. Det jag menar när jag inte tvättar frenetiskt är just att jag inte spolar inuti och har tvål, för det har jag lärt mig att man inte ska göra då det kan bli värre. När jag tvättar med vatten blaskar jag bara inte utan jag använder mig av handen just för att komma åt alla yttre ställen såklart. Har jag haft sex utan kondom är jag såklart ännu mer noggrann och tvättar i flera omgångar.

Jag har verkligen svårt att tro att jag tvättar för lite :/

Anonym (AD) skrev 2020-02-03 21:41:12 följande:
    Inte inuti, utan allt som kan tvättas utvändigt med duschen. Om man bara tar lite vatten i handen kan man ju inte skölja överallt. Är det inuti du luktar eller mellan blygdläpparna?

Det är flytningarna som luktar, inte mellan blygdläpparna.

Svar på tråden Underliv som luktar starkt