Anonym (Glad mus) skrev 2020-02-05 08:52:25 följande:
Det kanske kan vara hormonspiralen som orsakar den starka lukten, men det är sannolikt inget farligt, så du behöver i så fall bara ta ut spiralen om du besväras av lukten (vilket du ju iofs verkar göra).
Om det luktar likadant även utan spiral, så tror jag ändå inte att det är något fel på dig. Du har ju fått bekräftat av läkare att du inte har bakteriell vaginos och att det inte luktar onormalt. Kvinnor luktar olika i underlivet, en del luktar starkare än andra. Har någon sexpartner kommenterat din lukt? Om inte, så kanske det bara är du som reagerar på den.
Gula flytningar någon gång ibland är normalt, det har jag själv fått bekräftat av barnmorska.
Du ska inte börja tvätta dig oftare. Om det är något som rubbar pH-balansen och ger dålig lukt, så är det överdrivet tvättande, i synnerhet med tvål. Följande citat är från
1177.se: "Oavsett om du har svamp eller inte räcker det att tvätta underlivet en gång om dagen med ljummet vatten." Du säger ju också själv att det är flytningarna som luktar och då hjälper det ju inte hur mycket du tvättar mellan blygdläpparna.
En gång har min partner kommenterat lukten. Efter att jag satt in spiralen kan jag få små rosa blödningar ibland (kanske 1-2dagar i månaden om ens det) och det var i samband med detta. Så gissar att det har med blödningarna, "mensen", att göra. Inte annars..
Anonym (Prova) skrev 2020-02-05 18:12:11 följande:
Prova återanvändningsbars trosskydd i bomull istället. Kanske också bindor?
Se över vad du använder för kläder. Elestan, nylon och polyester är finare ord för plast vilket inte andas utan gör det instängt och varmt. Viskos, bomull och andra naturmaterial andas bättre.
Ska absolut se över trosskydden!
Tycker dock att det har blivit bättre nu de senaste dagarna. Använde Lactal balans två dagar på raken och efter det har jag skippat trosskydd. Tvättar dock som vanligt, dvs med enbart vatten varje dag och intimtvål varannan, var tredje dag då jag rakar mig.
Så att jag tvättar för lite tror jag fortfarande inte på! :) Hoppas detta håller i sig nu iaf.