• Anonym (Undrande)

Underliv som luktar starkt

Har under en lång tid haft problem med att mitt underliv luktar så pass starkt att det går genom kläderna, vilket såklart är jobbigt.
    När jag var hos gyn frågade jag om bakteriell vaginos, vilket jag inte hade. Jag har inte heller någon könssjukdom. 

Oftast luktar det som mest på morgonen och då kan flytningarna vara ganska rikliga samt ha en starkt gul färg. Men även under dagen kan det lukta. Ofta blir det värre samma dag/dagen efter att jag har haft sex, men det är ju inte så konstigt. 

Jag tvättar enbart med vatten och jag försöker att lufta regelbundet. Använder ibland Lactal balans som hjälper för stunden men i längden blir det ju tyvärr ganska dyrt. 

Någon som har/haft haft samma problem? Vad kan man göra?

• Svar på tråden Underliv som luktar starkt
  • Anonym (o)
    Anonym (Undrande) skrev 2020-02-03 22:16:01 följande:

Jag tvättar inre och yttre blygdläppar, allt som finns på utsidan. Det jag menar när jag inte tvättar frenetiskt är just att jag inte spolar inuti och har tvål, för det har jag lärt mig att man inte ska göra då det kan bli värre. När jag tvättar med vatten blaskar jag bara inte utan jag använder mig av handen just för att komma åt alla yttre ställen såklart. Har jag haft sex utan kondom är jag såklart ännu mer noggrann och tvättar i flera omgångar.

Jag har verkligen svårt att tro att jag tvättar för lite :/

Anonym (AD) skrev 2020-02-03 21:41:12 följande:
    Inte inuti, utan allt som kan tvättas utvändigt med duschen. Om man bara tar lite vatten i handen kan man ju inte skölja överallt. Är det inuti du luktar eller mellan blygdläpparna?

Det är flytningarna som luktar, inte mellan blygdläpparna.

Det räcker inte med vatten. Vatten rengör inte
  • Anonym (Vafaaan)

Det hade kunnat vara jag som skrev denna tråd. Har exakt samma problem och mitt underliv luktar starkt ibland genom kläderna även om jag duschar och byter trosor .

Har inte varit och kollat mig gör bakteriell vaginos, men har tänkt på det.

Förra sommaren började jag med minipiller och jag upplever att mitt urin luktar riktigt starkt och annorlunda, även började lukta mer där nere.

Ts går du på hormoner?

• Anonym (..)

Sover du med trosor?

Kan va bra att lufta underlivet.

Är du överviktig? Då är det lätt att det blir varmt och instängd.

• Anonym (o)

Använd underbyxor i bomull 

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Vafaaan) skrev 2020-02-03 22:49:32 följande:

Det hade kunnat vara jag som skrev denna tråd. Har exakt samma problem och mitt underliv luktar starkt ibland genom kläderna även om jag duschar och byter trosor .

Har inte varit och kollat mig gör bakteriell vaginos, men har tänkt på det.

Förra sommaren började jag med minipiller och jag upplever att mitt urin luktar riktigt starkt och annorlunda, även började lukta mer där nere.

Ts går du på hormoner?

Ja jag använder mig av hormonspiral, kanske är möjligt att den har någon påverkan? Jag upplever dock inte att min urin luktar starkt. 
    Hur som helst jobbigt när man tror sig göra allt man ska, men att det ändå inte fungerar!
    Anonym (..) skrev 2020-02-03 22:49:40 följande:

Sover du med trosor?

Anonym (o) skrev 2020-02-03 22:50:09 följande:

Använd underbyxor i bomull 

Jag sover oftast utan trosor just för att lufta. Och sover jag med trosor försöker jag använda bomull. 

Jag är inte överviktig.

• Anonym (Don Don)

Jag har för mej att det kan lukta illa av att äta mycket socker / sötsaker.

• Anonym (..)

Använder du trosskydd?

Ibland tycker jag att jag får mer flytningar när jag använder skydd.

Sen att det luktar illa måste ju ha med ditt ph att göra.

Kör upp en tampong med naturell yoghurt.

• Anonym (C)
    Anonym (Undrande) skrev 2020-02-04 12:26:46 följande:
    Ja jag använder mig av hormonspiral, kanske är möjligt att den har någon påverkan? Jag upplever dock inte att min urin luktar starkt. 
    Hur som helst jobbigt när man tror sig göra allt man ska, men att det ändå inte fungerar!
    Anonym (..) skrev 2020-02-03 22:49:40 följande:

Sover du med trosor?

Jag sover oftast utan trosor just för att lufta. Och sover jag med trosor försöker jag använda bomull. 

Jag är inte överviktig.

Jag har haft hormonspiral och fick bakteriell vaginos och underlivet betedde sig annorlunda med flytningar. Var en period det luktade riktigt vidrigt och jag kände lukten genom kläderna, var just bakteriella vaginosen. Nu i efterhand tänker jag att det kan ha berott på spiralen att jag haft de problemen men är inte helt säker. Kanske värt att testa att ta ut? Har du reflekterat över om du haft så innan spiral?
  • Anonym (Samma problem)
    Anonym (C) skrev 2020-02-04 15:34:57 följande:

Jag har haft hormonspiral och fick bakteriell vaginos och underlivet betedde sig annorlunda med flytningar. Var en period det luktade riktigt vidrigt och jag kände lukten genom kläderna, var just bakteriella vaginosen. Nu i efterhand tänker jag att det kan ha berott på spiralen att jag haft de problemen men är inte helt säker. Kanske värt att testa att ta ut? Har du reflekterat över om du haft så innan spiral?

Fick du gula flytningar?
  • Anonym (C)
    Anonym (Samma problem) skrev 2020-02-04 15:39:21 följande:
    Fick du gula flytningar?
    Hmm, kommer inte ihåg, men mestadels har de varit gryniga. Min kille får även klåda på sig efter vi haft sex. Gynekologen sa dock inget om svamp utan då var det bakteriell vaginos. Men svamp kanske kommer och går utan att man märker det också. 
Svar på tråden Underliv som luktar starkt