• Anonym (Jag)

Sambo kräver studier under föräldraledighet

Vi har en bebis på 7mån som jag är föräldraledig med.

Jag har ganska dålig fp då den baseras på min halvtid som jag hade förut. Under graviditeten studerade jag och gjorde ett uppehåll med studierna när bebisen föddes.

Nu har sambon börjar klaga på att jag får ut så lite pengar och han säger att nu måste jag ta upp studierna på heltid igen (på distans) så jag får mer pengar.

Det stressar mig enormt, jag vill vara föräldraledig och få njuta av det och jag vet inte heller när jag ska hinna och orka studera på heltid samtidigt som jag ska ta hand om vår bebis. Han kommer inte att vara föräldraledig utan säger att jag får sköta studierna på kvällar och helger när han är hemma.

Jag har nu ansökt om att återuppta studierna men jag får bara ont i magen över det. Är det jag som är lat eller egoistisk som känner att jag verkligen inte vill eller orkar det här nu?

• Svar på tråden Sambo kräver studier under föräldraledighet
  • Anonym (Va?)
    Anonym (J) skrev 2020-02-07 10:13:43 följande:

Vadå punkt? Hur tvingar TS idioten?

Problemet med råd / åsikter som dina att dessa hjälper inte TS i praktiken eftersom TS man gör som han vill och inte som anonyma FL användare vill.

Men herregud. Hon får väl en hint om vad som är rimligt och att hon inte är den egoistiska här!

Sen nej, jag kan inte rent bokstavligt göra så att det blir så. Det för TS sköta själv.
  • Anonym (J)
    Anonym (Va?) skrev 2020-02-07 10:44:25 följande:

Men herregud. Hon får väl en hint om vad som är rimligt och att hon inte är den egoistiska här!

Sen nej, jag kan inte rent bokstavligt göra så att det blir så. Det för TS sköta själv.

Ja , TS får sköta själv.

Men hur?

Problemet är att i liknande trådar låtsas man alltid att personens partner har ingen eget vilja.

Och inte TS som bestämmer över sina handlingar får råd hur hen ska göra utan vad partnern ska göra mot sin vilja.

Det vill säga 0 hjälp / fungerande råd till TS.
  • Pope Joan II
    AnnaSthlm skrev 2020-02-07 00:25:52 följande:

Vilket rövhål till man. Du ska jobba dubbelt och han ska fortsätta som vanligt.

Ta fram din ryggrad och be honom att dra åt helvete.

Vad nu? Ingen kvasipsykologisk utläggning från AnnaSthlm? 
  • Unhappy

Blir fundersam på varför du stannar kvar när han faktiskt behandlar dig som skit. Föreslå att han är föräldraledig så du kan studera på heltid, är nästan säker på att han slår bakut då.

Man får alltid en försämrad ekonomi när man är föräldraledig och det var han medveten om redan från början och om det nu är så hemskt att han får dra det stora lasset ekonomiskt skulle han kanske han ha använt skydd.

Nää låter kanske hemskt men du får det bättre själv än att släpa omkring på ett rövhål.

• Alessia

Att ta hand om en bebis kan verkligen vara ett heltidsjobb. Ska sedan TS studera heltid SAMTIDIGT som hon tar hand om sitt barn... NEJ NEJ NEJ - det går inte.
    En riktig dumskalle till barnafar!

• fjanten
    Alessia skrev 2020-02-07 19:45:08 följande:

Att ta hand om en bebis kan verkligen vara ett heltidsjobb. Ska sedan TS studera heltid SAMTIDIGT som hon tar hand om sitt barn... NEJ NEJ NEJ - det går inte.

En riktig dumskalle till barnafar!

Ja det KAN vara det, men är inte alltid det. Säger inte att han gör rätt i att KRÄVA, men det kan absolut gå att plugga på deltid (t.o.m. heltid) på distans när man har en bebis.
  • Anonym (Naivt)
    fjanten skrev 2020-02-07 20:10:26 följande:

Ja det KAN vara det, men är inte alltid det. Säger inte att han gör rätt i att KRÄVA, men det kan absolut gå att plugga på deltid (t.o.m. heltid) på distans när man har en bebis.

Det beror ju verkligen på vem man är också. Jag hade inte kunnat oavsett vilken bebis jag skulle fått då jag isf hade fått lägga amningen helt på hyllan pga starka mediciner.
  • Anonym (Jag)

Har försökt svara hela dagen men det blir bara error hoppas det går bättre nu.

Jag läser på distans och har då inga förbestämda terminer utan har sökt från och med mån.

Vi har ut ca 30-35000kr nu och har utgifter på mellan ca 18-20000kr beroende på om det är kvartalsräkningar den månaden. Jag ammar bebisen fortfarande och hon äter inga hela portioner ännu så just nu är det svårt att vara ifrån henne men om någon månad kanske.

Varför jag lever med honom och skaffar fler barn med honom är för att han har fler bra sidor ön dåliga. Men att behöva börja plugga igen nu stressar mig enormt då jag dels verkligen inte vill, jag vill kunna ägna all min tid till vår bebis och hur jag ska hinna med studierna också. Hon är en nöjd bebis men sover bara korta stunder dagen.

• Anonym (Jazz)

Men vaddå? Innebär det att han tar barnet hela eftermiddagen och ni börjar dela lika på nätterna då?

• Anonym (W)
    Anonym (Jag) skrev 2020-02-07 22:36:46 följande:

Har försökt svara hela dagen men det blir bara error hoppas det går bättre nu.

Jag läser på distans och har då inga förbestämda terminer utan har sökt från och med mån.

Vi har ut ca 30-35000kr nu och har utgifter på mellan ca 18-20000kr beroende på om det är kvartalsräkningar den månaden. Jag ammar bebisen fortfarande och hon äter inga hela portioner ännu så just nu är det svårt att vara ifrån henne men om någon månad kanske.

Varför jag lever med honom och skaffar fler barn med honom är för att han har fler bra sidor ön dåliga. Men att behöva börja plugga igen nu stressar mig enormt då jag dels verkligen inte vill, jag vill kunna ägna all min tid till vår bebis och hur jag ska hinna med studierna också. Hon är en nöjd bebis men sover bara korta stunder dagen.

Då finns det ju marginaler??

Börja INTE plugga. Bara skit i det. Vad ska han göra liksom.
Svar på tråden Sambo kräver studier under föräldraledighet