• Anonym (Jag)

    Sambo kräver studier under föräldraledighet

    Vi har en bebis på 7mån som jag är föräldraledig med.

    Jag har ganska dålig fp då den baseras på min halvtid som jag hade förut. Under graviditeten studerade jag och gjorde ett uppehåll med studierna när bebisen föddes.

    Nu har sambon börjar klaga på att jag får ut så lite pengar och han säger att nu måste jag ta upp studierna på heltid igen (på distans) så jag får mer pengar.

    Det stressar mig enormt, jag vill vara föräldraledig och få njuta av det och jag vet inte heller när jag ska hinna och orka studera på heltid samtidigt som jag ska ta hand om vår bebis. Han kommer inte att vara föräldraledig utan säger att jag får sköta studierna på kvällar och helger när han är hemma.

    Jag har nu ansökt om att återuppta studierna men jag får bara ont i magen över det. Är det jag som är lat eller egoistisk som känner att jag verkligen inte vill eller orkar det här nu?

  • Svar på tråden Sambo kräver studier under föräldraledighet
  • Anonym (Dd)
    Anonym (Jag) skrev 2020-02-08 15:24:12 följande:
    Det kommer han inte att vara mer än lov och fredagar nu och då men ingen sammanhängande föräldraledighet som jag
    Kräv att han är hemma mist ett halvår. Ni båda kommer må bra av det. Han kommer få mer förståelse för att det är en del att göra och du får lite lugn och ro på bibliotek med dina studier.

    Om ni inte gör så kommer det bita dig i svansen då han kommer tycka att allting med hem och barn är ditt ansvar även när du jobbar... Han kommer aldrig förstå att det finns arbete kopplat till hem och barn...

    Ni kommer troligen skilja er om några år för att han inte förstår...

    Så för att ni ska öka era chanser att hålla ihop familjen, kräv att han är hemma heltid under många sammanhängande månader och åk iväg och plugga var inte hemma, det kommer inte gå!
  • Anonym (Mammaledig)

    Du skriver och undrar hur du ska göra. Alla är olika.

    Jag säger hur jag skulle göra. Jag skulle få totalpanik av er ekonomiska situation. 

    Först, överväg vad det är som du ska studera på högskola. Är det värt det?
    En läkarexamen eller kanske upphandlare vad vet jag, det lönar sig. Men är det dietist eller förskollärare eller något sådant så är det knappast värt det.

    Kommer du då fram till att det är värt det så skulle jag läsa in de där ämnena på kvällarna. Det är bara att "put your shit together". Han får ta barnen och natta dem medan du pluggar.

  • Anonym (Jag)
    Anonym (Mammaledig) skrev 2020-02-08 19:14:47 följande:

    Du skriver och undrar hur du ska göra. Alla är olika.

    Jag säger hur jag skulle göra. Jag skulle få totalpanik av er ekonomiska situation. 

    Först, överväg vad det är som du ska studera på högskola. Är det värt det?

    En läkarexamen eller kanske upphandlare vad vet jag, det lönar sig. Men är det dietist eller förskollärare eller något sådant så är det knappast värt det.

    Kommer du då fram till att det är värt det så skulle jag läsa in de där ämnena på kvällarna. Det är bara att "put your shit together". Han får ta barnen och natta dem medan du pluggar.


    Hur tänkte du nu, är det mer värt att vara arbetslös då? Jag ska läsa till lärare
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Dd) skrev 2020-02-08 17:43:33 följande:

    Kräv att han är hemma mist ett halvår. Ni båda kommer må bra av det. Han kommer få mer förståelse för att det är en del att göra och du får lite lugn och ro på bibliotek med dina studier.

    Om ni inte gör så kommer det bita dig i svansen då han kommer tycka att allting med hem och barn är ditt ansvar även när du jobbar... Han kommer aldrig förstå att det finns arbete kopplat till hem och barn...

    Ni kommer troligen skilja er om några år för att han inte förstår...

    Så för att ni ska öka era chanser att hålla ihop familjen, kräv att han är hemma heltid under många sammanhängande månader och åk iväg och plugga var inte hemma, det kommer inte gå!


    Vi har varit tillsammans i 16år och han tycker inte det är mitt jobb att sköta hemmet inte nu som föräldraledig heller. Men jag hade gärna sett att han varit föräldraledig men tucker han att vi har det för dåligt ställt nu så blir det ju tyvärr inte bättre ställt av att han är hemma
  • Anonym (Studenten)
    Anonym (Mammaledig) skrev 2020-02-08 19:14:47 följande:

    Du skriver och undrar hur du ska göra. Alla är olika.

    Jag säger hur jag skulle göra. Jag skulle få totalpanik av er ekonomiska situation. 

    Först, överväg vad det är som du ska studera på högskola. Är det värt det?

    En läkarexamen eller kanske upphandlare vad vet jag, det lönar sig. Men är det dietist eller förskollärare eller något sådant så är det knappast värt det.

    Kommer du då fram till att det är värt det så skulle jag läsa in de där ämnena på kvällarna. Det är bara att "put your shit together". Han får ta barnen och natta dem medan du pluggar.


    Oj, nu blev jag nyfiken?! Inte läsa till förskollärare? Varför??
  • Anonym (Mammaledig)
    Anonym (Jag) skrev 2020-02-08 19:35:16 följande:
    Hur tänkte du nu, är det mer värt att vara arbetslös då? Jag ska läsa till lärare
    Kommer du att klara studierna? Jag tänker att din motivation och studievana är begränsad, så din inställning är av största vikt. Stor risk att du får göra uppehåll eller hoppar av. 
    Anonym (Studenten) skrev 2020-02-08 19:57:14 följande:
    Oj, nu blev jag nyfiken?! Inte läsa till förskollärare? Varför??
    Det är få offentliga medelklassyrken som har bra löneutveckling och lönar sig att utbilda sig till. Finns mängder av artiklar kring detta, lätt att googla. Att "slänga iväg" säg ett år på komvux och 3,5 år för att få ett jobb med minst sagt blygsam löneutveckling och begränsade möjligheter till avancemang... Då har man lagt 4,5 år på att få ett jobb som är likadant varje dag och där löneutvecklingen naturligtvis är densamma. Stor risk att lessna om man inte lever för att jobba.

    Nu vet jag inte vad TS problem är, en låg lön eller ej kunna gå upp i tid? 
    Jag skulle i TS sits skaffa gymnasiekompetens och försöka hitta ett jobb men kanske 25-30000 i lön. Eventuellt en ky-utbildning. Bättre payoff och större chans att lyckas. Låter som att TS bor i glesbygd, men även där finns jobb med bra lön för den som gått gymnasiet.

    Nu är jag väldigt olik TS, men det är så jag tänker.
  • Anonym (Mammaledig)
    Anonym (W) skrev 2020-02-07 23:53:10 följande:
    Då finns det ju marginaler??

    Börja INTE plugga. Bara skit i det. Vad ska han göra liksom.
    Gissar att de inte handlar mat, kläder eller tankar bilden på faktura? 
  • Anonym (Studenten)
    Anonym (Mammaledig) skrev 2020-02-08 23:03:35 följande:

    Kommer du att klara studierna? Jag tänker att din motivation och studievana är begränsad, så din inställning är av största vikt. Stor risk att du får göra uppehåll eller hoppar av. Det är få offentliga medelklassyrken som har bra löneutveckling och lönar sig att utbilda sig till. Finns mängder av artiklar kring detta, lätt att googla. Att "slänga iväg" säg ett år på komvux och 3,5 år för att få ett jobb med minst sagt blygsam löneutveckling och begränsade möjligheter till avancemang... Då har man lagt 4,5 år på att få ett jobb som är likadant varje dag och där löneutvecklingen naturligtvis är densamma. Stor risk att lessna om man inte lever för att jobba.

    Nu vet jag inte vad TS problem är, en låg lön eller ej kunna gå upp i tid? 

    Jag skulle i TS sits skaffa gymnasiekompetens och försöka hitta ett jobb men kanske 25-30000 i lön. Eventuellt en ky-utbildning. Bättre payoff och större chans att lyckas. Låter som att TS bor i glesbygd, men även där finns jobb med bra lön för den som gått gymnasiet.

    Nu är jag väldigt olik TS, men det är så jag tänker.


    Ok! Jag själv är nyexad förskollärare, ingångslön på 32000 och i privat verksamhet med stor möjlighet att påverka min situation på arbetet. Tycker det är bra! Älskar att utmanas och växa tillsammans med andra!
  • Anonym (Andra sidan myntet?)
    Anonym (Jag) skrev 2020-02-08 19:35:16 följande:

    Hur tänkte du nu, är det mer värt att vara arbetslös då? Jag ska läsa till lärare


    Hoppas att allt löser sig för dig er. Ett råd i all välmening, välj platsförlagda studier när det är dags för universitetsstudier. Dina chanser att faktiskt ta examen, över huvudtaget, och inom tidsramen minskar rejält vid studier på distans.
  • Anonym (Mammaledig)
    Anonym (Studenten) skrev 2020-02-08 23:21:15 följande:
    Ok! Jag själv är nyexad förskollärare, ingångslön på 32000 och i privat verksamhet med stor möjlighet att påverka min situation på arbetet. Tycker det är bra! Älskar att utmanas och växa tillsammans med andra!
    Ja, Studenten, du låter driven och klippt och skuren för jobbet. Kul att du trivs!
    För den drivne går det alltid bra. Men med tre barn hemma och utlämnad till få arbetsgivare är det svårare.

    Betvivlar inte att det kan vara roligt att arbeta på förskola, men jobbet är vad det är. 
    Löneutvecklingen är starkt begränsad inom yrket i privat som kommunal regi. Vad ligger slutlönerna på? Att avancera och bli chef för som det ofta är en liten arbetsgrupp med hög personalomsättning och personalbekymmer skulle inte locka mig. Men jag är ju inte förskollärare.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Andra sidan myntet?) skrev 2020-02-09 00:10:18 följande:

    Hoppas att allt löser sig för dig er. Ett råd i all välmening, välj platsförlagda studier när det är dags för universitetsstudier. Dina chanser att faktiskt ta examen, över huvudtaget, och inom tidsramen minskar rejält vid studier på distans.


    Tack så mycket. Jag kommer inte att läsa universitetet på distans
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Mammaledig) skrev 2020-02-09 00:13:52 följande:

    Ja, Studenten, du låter driven och klippt och skuren för jobbet. Kul att du trivs!

    För den drivne går det alltid bra. Men med tre barn hemma och utlämnad till få arbetsgivare är det svårare.

    Betvivlar inte att det kan vara roligt att arbeta på förskola, men jobbet är vad det är. 

    Löneutvecklingen är starkt begränsad inom yrket i privat som kommunal regi. Vad ligger slutlönerna på? Att avancera och bli chef för som det ofta är en liten arbetsgrupp med hög personalomsättning och personalbekymmer skulle inte locka mig. Men jag är ju inte förskollärare.


    Har jobbat många år i skola och vet att jag trivs väldigt bra. Här är ingångslönen ca 32000kr för en lärare och jag är nöjd med det. Jag behöver ingen jätte karriär och avancera massor jag är nöjd med ett jobb som jag trivs med
Svar på tråden Sambo kräver studier under föräldraledighet