misil skrev 2020-02-14 19:24:07 följande:
Det är just detta felaktiga tänk som aktivister inom reklambranschen vill pådyvla många företag,där man menar att man ska nischa reklamen till vissa utvalda grupper med ett specifikt och ofta aktivistiskt budskap dvs ett politiserat budskap,problemet är att en reklamfilm även ses av människor som inte ingår i denna utvalda grupp och har en diametralt annorlunda åsikt och därför blir förbannade på företaget.Gillette är väl det mest ökända exemplet under senare tid där aktivistiska reklammakare var helt tondöva för vad som var gångbart och förolämpade många av Gillettes kunder,vilket ledde till miljardförluster.
SAS är t,ex inget litet veganföretag där deras kundkrets består av till största del åsiktsmässigt likasinnade där det kan fungera med aktivistisk nischad reklam,SAS kunder har ett betydligt bredare spektrum när det gäller åsikter därför fungerar sådan strategi väldigt dåligt och kan leda till tappade marknadsandelar precis som det gjorde för Gillette.
Nu tycker jag du själv låter lite som en aktivist när du pratar om aktivister.
Att det finns en massa funktioner i samhället som har en dold agenda och som styrs av rödgröna södermalmstomtar.
Reklambyråer är kommersiella företag. Och för att överleva behöver de göra bra reklam. Så enkelt är det.
Man startar inte en reklambyrå för att vara "aktivist" vilket betyder att man har andra mål än att göra reklam och generera intäkter. Det kan man göra. Men bara för en jävligt kort period.
Sedan är inte alla reklambyråer bra, inte alla reklamkampanjer lyckade. Men sådant tenderar att vara självsanerande på samma sätt som om man gör en dålig bil eller en äcklig läsk. Men man behöver inte leta efter konspirationer där de inte finns.
sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv