• Tukt

    Vad tycker ni om SAS nya reklam?

    misil skrev 2020-02-14 15:17:05 följande:

    Tryckte på dålig eftersom filmen gjort stora delar av företagets kundkrets alienerad till företaget dvs exakt tvärtom mot vad en bra reklamfilm ska göra,och eftersom det råder stark konkurrens inom flygbranschen och SAS är kraftigt konkurrensutsatt så har man inte råd med vad som upplevs som politisk aktivism vilket endast tilltalar en mindre del av deras kundkrets,detta eftersom inom flygbranschen råder verkligen att en liten tuva kan stjälpa ett stort lass.
    Förövrigt är SAS krishantering av den tillsynes massiva kritiken bedrövlig där man ägnar sig åt att försöka skambelägga kritikerna istället för att lyssna på dessa,även här gör man tvärtom mot vad som vore bra för ett företag som vill utöka sin kundkrets dvs man har vänt på att kunden har alltid rätt till kunden har alltid fel.


    Nu vet vi inte så mycket om vad som varit avsikten med reklamfilmen. Men kanske är det precis tvärt emot. Att filmen vänder sig just till de man vill ha som kunder. Folk med en mer global världssyn, då de tenderar att resa mer.
    Reklam som är bra, kan sällan vända sig till alla.
  • Tukt
    SvenOlsson skrev 2020-02-14 19:03:12 följande:

    Framförallt är SAS-reklamen idiotisk. De om någon borde måna om att locka turister till Sverige. Vilken turist vill åka hit efter ha sett reklam som framställer Sverige som ett meningslöst och självhatande land. Sånt jäkla stolpskott!


    Nu är ju SAS ett flygbolag, och säljer flygresor till framför allt skandinaviska resenärer. Det är inte alls deras marknad att "locka" någon hit. Däremot vill de locka svenskar att resa ut i världen och upptäcka saker.
  • Tukt
    misil skrev 2020-02-14 19:24:07 följande:
    Det är just detta felaktiga tänk som aktivister inom reklambranschen vill pådyvla många företag,där man menar att man ska nischa reklamen till vissa utvalda grupper med ett specifikt och ofta aktivistiskt budskap dvs ett politiserat budskap,problemet är att en reklamfilm även ses av människor som inte ingår i denna utvalda grupp och har en diametralt annorlunda åsikt och därför blir förbannade på företaget.Gillette är väl det mest ökända exemplet under senare tid där aktivistiska reklammakare var helt tondöva för vad som var gångbart och förolämpade många av Gillettes kunder,vilket ledde till miljardförluster.
    SAS är t,ex inget litet veganföretag där deras kundkrets består av till största del åsiktsmässigt likasinnade där det kan fungera med aktivistisk nischad reklam,SAS kunder har ett betydligt bredare spektrum när det gäller åsikter därför fungerar sådan strategi väldigt dåligt och kan leda till tappade marknadsandelar precis som det gjorde för Gillette. 
    Nu tycker jag du själv låter lite som en aktivist när du pratar om aktivister. 
    Att det finns en massa funktioner i samhället som har en dold agenda och som styrs av rödgröna södermalmstomtar.
    Reklambyråer är kommersiella företag. Och för att överleva behöver de göra bra reklam. Så enkelt är det.
    Man startar inte en reklambyrå för att vara "aktivist" vilket betyder att man har andra mål än att göra reklam och generera intäkter. Det kan man göra. Men bara för en jävligt kort period.
    Sedan är inte alla reklambyråer bra, inte alla reklamkampanjer lyckade. Men sådant tenderar att vara självsanerande på samma sätt som om man gör en dålig bil eller en äcklig läsk. Men man behöver inte leta efter konspirationer där de inte finns. 
    sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv
  • Tukt
    louisa83 skrev 2020-02-14 21:35:26 följande:
    Ja det kommer nog sälja fler one way tickets än nånsin efter den här reklamen. Finns ju ingen anledning att åka tillbaka enligt dom.
    Man ser det man vill se...
  • Tukt
    Ja, det var ju bra att du hittade EN person som tyckte samma som dig.
    Å andra sidan om du läser det som står under ingressen så kommer du inte hitta speciellt mycket som stödjer din tes. Mer allmänt gnäll om att reklambranschen  inte är som förr.
    Kvarstår ändå att det är kommersiella aktörer på en marknad. Har man ett annat mål än att tjäna pengar så kommer man gå under.
  • Tukt
    louisa83 skrev 2020-02-14 22:22:13 följande:
    Om du menar mig så ville jag verkligen inte se det jag såg. I reklamen alltså. Tyckte du att det var en bra reklam?
    Jag lägger inget värde i om det var en bra reklam. Det beror mer på vad som var avsikten med reklamen. 
    Problemet är när man börjar se saker som kanske inte finns där.
  • Tukt
    jeanette02 skrev 2020-02-15 09:06:08 följande:
    Avsikten med reklamen är tydlig. Man ville idiotförklara vanliga skandinavier. Genom att lära oss att minsann inget är scandinaviskt. Som vi nötter då, tydligen skulle gå runt och tro.

    Av deras tröttsamma långsökta exempel. Vi vet ju redan det. Inget nytt på den fronten.

    Jämför vad de säger. What is Truly Scandinavian?

    -Absolutley Nothing.

    Sätt det i valfritt annat geografiskt område i världen och fundera på reaktionerna. Svensken är en mespropp överlag. Min utländske man blev t o m irriterad på skräpet.
    "Lära oss"? Det ÄR en reklamfilm. Inget läromedel. Deras avsikt må vara dunkel. Men i botten vill de såklart tjäna pengar åt sin kund. 
    Tror du på allvar att reklambranschen står i maskopi med det du tror "styr välden" också?
  • Tukt
    jeanette02 skrev 2020-02-15 10:10:49 följande:
    Då kan man undra vilken kund vill de locka? Vad är syftet med filmen? Som en ovanstående skriver, de pratar ju engelska. Sedan om man ska vara ärlig är ju i princip all reklam överlag dålig och meningslös. Går ut på att människor ska bli missnöjda med vad de har och konsumera nytt.
    Ja, det kan jag hålla med om. Men å andra sidan vet jag inte  om avsikt eller hur den skulle användas, utan enbart sett filmen i sig. Och innan dess blir det liksom ett rätt lösryckt citat man ska bilda sig en uppfattning om.
    Men den viktiga frågan man kanske bör ta ställning till, om man ska diskutera, är väl om diskussionen handlar om reklam, eller om det är en diskussion om synen på Sverige.
  • Tukt
    jeanette02 skrev 2020-02-15 10:47:03 följande:
    Ja det kan man ju fundera på. Min åsikt är iallafall att man ger en dystopiskt och mycket negativ synvinkel mot Scandinavien.

    Först känns det mysigt, med vad som ser ut som norsk folkdräkt/blus och tjej som får håret flätat, Grattis och tårta. Sedan bara går det utför.

    Plus det som rösten säger i början.
    Där är det  också mycket viktigt vem man riktar sig till. Skulle man sälja den utanför skandinavien så ser det ut på ett sätt, och säljer man den inhemskt så har man såklart andra förutsättningar eftersom vi alla förutsätts ha en annan  referensram till ämnet.
    Lite av filmens problem är att den har en rätt dystopisk ton. Hade de valt att skämta mer om ämnet hade det varit enklare. För faktum är ju att vi svenskar har en rätt komplicerad och ängslig bild runt vår nationella identitet. Men i ett mer ifrågasättande tonval hade det varit lättare att ta till sig.
  • Tukt
    jeanette02 skrev 2020-02-15 11:18:48 följande:
    Precis, de kunde valt en helt annat sätt att presentera den här faktan och komma till samma slutkläm.

    Varför inte göra det på ett mer positivt sätt istället. Nu drog de istället ned människor i dyn på något vis och svärtade ned Skandinavien.
    Sedan är det lite så att strömningarna i samhället gör att vi allt mer sitter bredvid och dömmer och bedömer. Och gör man det, kan man se fel i allt.
    Lite som att vara elev i ett klassrum. Tittar man dagarna i ända på sin lärare så kommer man förr eller senare hitta argument för att denne är typ helt sinnessjuk.
    Allt vi människor gör, blir inte perfekt. Och jag tror vi alla vinner på att vara lite mer förlåtande... men det betyder så klart inte att man inte ska diskutera sådana här saker. Bara låta bli att ge folk ge allt möjligt betydelser det kanske inte alltid har.
  • Tukt
    Anonym (trisstan) skrev 2020-02-15 14:30:18 följande:

    Det som många folk stör sig på i reklamen är inte att den påstår att andra länder berikar vår kultur. Det är att de de facto påstår att "absolutely NOTHING" är skandinaviskt.

    Hade de istället bara framfört att resandet berikar vår kultur och att inte "allt" som vi tror är skandinaviskt/svenskt är det, så hade det räckt för att framföra deras budskap utan att skapa onödig ilska bland folk. Om det inte är deras mål att väcka negativa reaktioner d.v.s.

    Märkligt att de inte tänkte igenom det med tanke på dagens politiska klimat? Det kan inte ha varit så svårt att förutse vad reaktionerna skulle bli. Ingen kan ens med bästa vilja ha undgått att Sveriges politiska klimat har blivit enormt polariserat.


    Jag kan hålla med dig i sak, att det varit bättre. Men det är samtidigt ett privat företag som gjort en reklamfilm, och precis som andra reklamfilmer så har den endast till uppgift att få oss att konsumera mera. Inte vara rättvis eller tillföra samhället något.
    Faktum är att de flesta reklamfilmer spelar på våra känslor för att inte vara tillräckliga i någon mån. Och det är ju precis det denna film gör också.  
  • Tukt
    Anonym (trisstan) skrev 2020-02-15 15:10:56 följande:
    Jo, det var det jag syftade på att de kanske ville skapa reaktioner. Däremot tycker jag det är lite underligt att de verkade uppriktigt förvånade över det. Jag tror de flesta hade kunnat förutse det med dagens politiska klimat. Däremot så tror jag inte reaktionerna hade varit mildare om det gällt några andra länder. 

    Budskapet var bra, men förstördes av ogenomtänkta ord.
    Fast deras förvåning kan ju likväl vara spelad. Och det är uppenbart svårt i bland för reklambyråer att känna av läget. Det händer ju titt som tätt.
    Expressens reklamkampanj "KÖR UT DOM", gick inget vidare på 90-talet, men hade kanske fungerat bättre i dag, trots att det inte avsåg deras egna budskap utan avsåg den rasism som fanns redan då. 
  • Tukt
    Persbrandtkola skrev 2020-02-15 17:10:25 följande:
    Det är det som är hela poängen! Att den har så hårda ord samtidigt som att den är så melankolisk. Reklamen är väldigt allvarlig, därför tycker jag det är förundransvärt varför många tycker att den är "bra"... Tycker den är fruktansvärd och lätt att tolka, billig.
    Säger inte att jag ur ett konsumentperspektiv gillar den. Men vet också att en reklamfilm ofta är en del av en hel kampanj och att ryckt ur sitt sammanhang kan de olika delarna te sig lite konstiga.
    Men som sagt, jag vet inte... så lämnar åsikterna därhän i det.
Svar på tråden Vad tycker ni om SAS nya reklam?