• Persbrandtkola

    Vad tycker ni om SAS nya reklam?

    Här är reklamen: 
    ">



    Själv tycker jag den är fruktansvärd och det är vidrigt hur SAS har bemött kritiken... Att det skulle ha varit en nätattack till det utbredda missnöjet känns inte så troligt pga vad reklamen säger. Nej tack, SAS sjönk som en sten i mina ögon. Berätta gärna vad ni tycker?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-21 18:41
    soundcloud.com/nyhetsbubbla/sas-raderar-reklamfilm-pa%2Fsets%2Ftorsdag-13-februari-2020&fbclid=IwAR1jdxzn8GKjxTamRt1h6Cf5SZjpCd-dADm38DEoLmVYchx8-LZ6gzsXZKI

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om SAS nya reklam?
  • Anonym
    KillBill skrev 2020-02-15 13:46:03 följande:

    Kort efter att reklamfilmen plockats ner uppdagas det att personer i en chattgrupp, som kopplas till nazistiska NMR på kommunikationsappen Telegram, kritiserar reklamfilmen och uppmanar folk att agera mot SAS i sociala medier.

    "Nu är videon uppe igen. Ogilla den med alla era konton"


    Att som intressegrupp gå samman är inte en attack.
    Jag är inte med i några nazistiska nätverk men har varit inne och ogillar ändå.

    Är jag en del av din påstådda attack då?
  • Anonym (trisstan)

    Det som många folk stör sig på i reklamen är inte att den påstår att andra länder berikar vår kultur. Det är att de de facto påstår att "absolutely NOTHING" är skandinaviskt.

    Hade de istället bara framfört att resandet berikar vår kultur och att inte "allt" som vi tror är skandinaviskt/svenskt är det, så hade det räckt för att framföra deras budskap utan att skapa onödig ilska bland folk. Om det inte är deras mål att väcka negativa reaktioner d.v.s.

    Märkligt att de inte tänkte igenom det med tanke på dagens politiska klimat? Det kan inte ha varit så svårt att förutse vad reaktionerna skulle bli. Ingen kan ens med bästa vilja ha undgått att Sveriges politiska klimat har blivit enormt polariserat.

  • Anonym
    KillBill skrev 2020-02-15 14:13:11 följande:
    här kan du läsa mer om drevkampanjen:

    https://www.facebook.com/groups/kallkritik/permalink/762268467630695/
    Allt det där har jag redan sett/läst.
    Jag vidhåller att det inte rör sig om någon attack utan om att vi är många som uttryckt samma åsikter.

    Sedan kan jag tycka att en del borde borsta ur hela gapet med rotborste. Man får lov att uttrycka sig något så när hyfsat, även när man är starkt kritisk.
  • louisa83
    Anonym (Konstigt och dumt) skrev 2020-02-15 09:13:26 följande:

    Det är en väldigt konstig och dum reklam. Eftersom den är på engelska, antar jag att den vänder sig till människor i andra länder, och ska göra reklam för att resa till Skandinavien med det ledande skandinaviska flygbolaget. Men samtidigt säger man, typ: "det finns ingenting att se här. Det finns inget som är unikt här. Allt är bara kopierat". Det man säger är ju, att det inte är värt att resa till Skandinavien...

    Dessutom verkar de inte känna sin målgrupp för fem öre. De som tycker att filmen är bra är ju de rödgröna - d.v.s. de som har slutat flyga. (Eller i alla fall låtsas att de har slutat flyga, som Anders Lindberg! :D ) Medan de flesta som fortfarande flyger röstar på höger- och nationalistiska partier, d.v.s. den grupp som man kan räkna med kommer att bli väldigt arga av budskapet i filmen. 

     

    Filmen verkar antagligen kontraproduktivt, d.s.v. SAS kommer att sälja färre biljetter än innan. Jag minns bara en reklam som var på samma nivå av dumhet; det var en tidningsannons i en italiensk damtidning, för något cigarettmärke. Det var en vacker blomsteräng, och så var det grå sillhuetter av ett par som dansade uppåt ifrån ängen... Det var lätt att tolka det som, att de hade dött av rökningen, att till och med deras själar var helt gråa av all cigarettröken, och att de nu var på väg till himlen...

    ...och på tal om död förresten, så var det där med spöksystrarna i SAS-filmen också mycket märkligt. Många människor är ju flygrädda som det är, då vill man inte förknippa flygbolaget med kuslighet, död och otäcka spöken... Nä, det måste vara så att SAS-representanterna och reklammakarna har rökt braj när de hittade på det där... 


    Tänkte också på det. Varför är den på engelska, om den nu bara skulle rikta sig till svenskar som några sagt här?
  • Tukt
    Anonym (trisstan) skrev 2020-02-15 14:30:18 följande:

    Det som många folk stör sig på i reklamen är inte att den påstår att andra länder berikar vår kultur. Det är att de de facto påstår att "absolutely NOTHING" är skandinaviskt.

    Hade de istället bara framfört att resandet berikar vår kultur och att inte "allt" som vi tror är skandinaviskt/svenskt är det, så hade det räckt för att framföra deras budskap utan att skapa onödig ilska bland folk. Om det inte är deras mål att väcka negativa reaktioner d.v.s.

    Märkligt att de inte tänkte igenom det med tanke på dagens politiska klimat? Det kan inte ha varit så svårt att förutse vad reaktionerna skulle bli. Ingen kan ens med bästa vilja ha undgått att Sveriges politiska klimat har blivit enormt polariserat.


    Jag kan hålla med dig i sak, att det varit bättre. Men det är samtidigt ett privat företag som gjort en reklamfilm, och precis som andra reklamfilmer så har den endast till uppgift att få oss att konsumera mera. Inte vara rättvis eller tillföra samhället något.
    Faktum är att de flesta reklamfilmer spelar på våra känslor för att inte vara tillräckliga i någon mån. Och det är ju precis det denna film gör också.  
  • KlantSmurfen
    Wench85 skrev 2020-02-14 13:52:59 följande: #96
    Men det de säger är att ingenting är truly scandinavian utan att allt vi ser som skandinaviskt utvecklats bit för bit bland annat genom andra influenser. Det betyder väl inte att SAS säger att de inte är stolta över köttbullar och midsommarstång och sill och jämlikhet, det avslutas ju med att "vi" skapat det bästa genom att ta det bästa av allt annat. Nationalisterna skulle likväl kunnat omfamnat denna reklamfilm och sagt "KOLLA DE SÄGER ATT ALLT SOM BARA VAR MÄHÄ I ANDRA LÄNDER TOG VI OCH GJORDE VÄRLDSBÄST FÖR VI ÄR BÄST" om de nu ville...
    utvecklats bit för bit " alt="smile2.gif" />
    LEGO-Minifigure-40-Years-Infographic-102
  • jeanette02
    KillBill skrev 2020-02-15 12:12:17 följande:

    Du kan hitta ett dussintal nordiska tidningar som har kommit fram till samma sak som expressen.  Organisationen Expo har en moderat i sin styrelse och är på inget sätt vänsterextrem. Det är patetiskt att du påstår något sådant. 

    Det är stor humor att du anser att din bias är ok


    Expo...hela deras existens verkar ju gå ut på att misskreditera Sverigedemokraterna. De har sitt ursprung i AFA. AFA är våldsvänster. Du är patetiskt själv också isåfall. Som tror att Expressen och Expo är objektiva.
Svar på tråden Vad tycker ni om SAS nya reklam?