Anonym (Konstigt och dumt) skrev 2020-02-15 09:13:26 följande:
Det är en väldigt konstig och dum reklam. Eftersom den är på engelska, antar jag att den vänder sig till människor i andra länder, och ska göra reklam för att resa till Skandinavien med det ledande skandinaviska flygbolaget. Men samtidigt säger man, typ: "det finns ingenting att se här. Det finns inget som är unikt här. Allt är bara kopierat". Det man säger är ju, att det inte är värt att resa till Skandinavien...
Dessutom verkar de inte känna sin målgrupp för fem öre. De som tycker att filmen är bra är ju de rödgröna - d.v.s. de som har slutat flyga. (Eller i alla fall låtsas att de har slutat flyga, som Anders Lindberg! :D ) Medan de flesta som fortfarande flyger röstar på höger- och nationalistiska partier, d.v.s. den grupp som man kan räkna med kommer att bli väldigt arga av budskapet i filmen.
Filmen verkar antagligen kontraproduktivt, d.s.v. SAS kommer att sälja färre biljetter än innan. Jag minns bara en reklam som var på samma nivå av dumhet; det var en tidningsannons i en italiensk damtidning, för något cigarettmärke. Det var en vacker blomsteräng, och så var det grå sillhuetter av ett par som dansade uppåt ifrån ängen... Det var lätt att tolka det som, att de hade dött av rökningen, att till och med deras själar var helt gråa av all cigarettröken, och att de nu var på väg till himlen...
...och på tal om död förresten, så var det där med spöksystrarna i SAS-filmen också mycket märkligt. Många människor är ju flygrädda som det är, då vill man inte förknippa flygbolaget med kuslighet, död och otäcka spöken... Nä, det måste vara så att SAS-representanterna och reklammakarna har rökt braj när de hittade på det där...
Tänkte också på det. Varför är den på engelska, om den nu bara skulle rikta sig till svenskar som några sagt här?