• Persbrandtkola

    Vad tycker ni om SAS nya reklam?

    Här är reklamen: 
    ">



    Själv tycker jag den är fruktansvärd och det är vidrigt hur SAS har bemött kritiken... Att det skulle ha varit en nätattack till det utbredda missnöjet känns inte så troligt pga vad reklamen säger. Nej tack, SAS sjönk som en sten i mina ögon. Berätta gärna vad ni tycker?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-21 18:41
    soundcloud.com/nyhetsbubbla/sas-raderar-reklamfilm-pa%2Fsets%2Ftorsdag-13-februari-2020&fbclid=IwAR1jdxzn8GKjxTamRt1h6Cf5SZjpCd-dADm38DEoLmVYchx8-LZ6gzsXZKI

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om SAS nya reklam?
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Buhuhuhuhuhu) skrev 2020-02-15 03:54:39 följande:

    Det säger de ju inte alls! Suck... de påpekar bara att mycket s än der som vi sett som typiskt skandinaviskt har vi fått någon annanstans ifrån. Del är inte att slagga att vi är utan kultur. Vi har, precis som alla andra länder, byggt upp vår kultur genom möten med andra kulturer, utvecklat idéer och koncept som vi haft med oss hem och gjort dem våra. Men utan möten med andra kulturer skulle vår kultur tyna bort och dö!

    Det de säger är " res och ta med dig upplevelser hem!" Är det verkligen så svårt att förstå deras budskap?

    I så fall haft de gjort ett fel med reklamen, de har överskattat vanligt folks intelligens, de trodde att alla skulle förstå ett så enkelt och tydligt budskap, men tydligen trodde de att folk hade högre intelligens än vad som var fallet... tråkigt och ledsamt... liten fundering; Av er som inte förstått budskapet, hur många är det som röstar SD eller ännu mer åt höger? Jag är själv höger men åt mitten, så nej jag är inte *infoga valfri förolämpade namn för någon som röstar vänserpolitiskt*... Men jag är fundersam på korrelationen "inte förstå tydliga budskap" och "röstar extremhöger". Tittar jag i denna tråd så ser det ut att finnas en tydlig länk, och då kommer följd frågan: Hur påverkar denna okunskap att förstå enkla koncept hur man röstar? Är det för att man inte förstår och kan ta till sig fakta som man röstar på extremhögern? Eller kort sagt, är man idiot för att man röstar extremhögern eller röstat man på extremhögern för att man är idiot....

    Nåja, kan man inte förstå det enkla budskapet i SAS reklam så går mitt resonemang och mina funderingar helt över ens huvud och någon blir säkert kränkt och förbannad av det jag skriver....


    Det är ingen som påstår att saker inte skulle vara från andra länder från början. Tex som det som sägs i reklamen. Det är ju inget att bli upprörd över eller bli kränkt. Det är inte någon som upprörs över det faktiskt. Det är så det ser ut i världen. Det är dessutom utrett tidigare i tråden. Ingen motsäger det.

    Förstår du inte det? Sluta häng upp dig på SD, Flashback och vänster/högerfolk. Det handlar inte ju inte om det alls. Du försöker idiotförklara människor.

    Problemet är att SAS säger att ingenting är Scandinaviskt. De pratar inte specifikt ens om kultur el uppfinningar. Vi är bara INGENTING vi Scandinaver. Allt blir mörkt och dystopiskt i reklamfilmen. Det är bara en stor FET LÖGN rakt upp och ned. Tex danskar är framstående inom möbeldesign. Vi har uppfunnit en hel del saker själva här uppe i Skandinavien. Vi har tex en egen populär musikbransch,säg Avici, Abba, Max Martin. Ikea, Nobelpriset, Kungahusen, Vintersportare (främst Norge), i Sverige har vi alla de röda små trähusen. Just den stilen har jag aldrig hittat utomlands. Utan där finns istället andra stilar som är mer utmärkande beroende på landet i fråga. Ute i Europa i övrigt tex mycket mer tegelhus. Stora som små.

    Vet inte om det är den redigerade reklamen du sett men originalet finns iaf på Youtube.
  • Anonym (Steff)

    Fattar inte när svensken blev så djävla lättkränkt

  • Tukt
    louisa83 skrev 2020-02-14 22:22:13 följande:
    Om du menar mig så ville jag verkligen inte se det jag såg. I reklamen alltså. Tyckte du att det var en bra reklam?
    Jag lägger inget värde i om det var en bra reklam. Det beror mer på vad som var avsikten med reklamen. 
    Problemet är när man börjar se saker som kanske inte finns där.
  • jeanette02
    Tukt skrev 2020-02-15 08:54:51 följande:

    Jag lägger inget värde i om det var en bra reklam. Det beror mer på vad som var avsikten med reklamen. 

    Problemet är när man börjar se saker som kanske inte finns där.


    Avsikten med reklamen är tydlig. Man ville idiotförklara vanliga skandinavier. Genom att lära oss att minsann inget är scandinaviskt. Som vi nötter då, tydligen skulle gå runt och tro.

    Av deras tröttsamma långsökta exempel. Vi vet ju redan det. Inget nytt på den fronten.

    Jämför vad de säger. What is Truly Scandinavian?

    -Absolutley Nothing.

    Sätt det i valfritt annat geografiskt område i världen och fundera på reaktionerna. Svensken är en mespropp överlag. Min utländske man blev t o m irriterad på skräpet.
  • Anonym (Konstigt och dumt)

    Det är en väldigt konstig och dum reklam. Eftersom den är på engelska, antar jag att den vänder sig till människor i andra länder, och ska göra reklam för att resa till Skandinavien med det ledande skandinaviska flygbolaget. Men samtidigt säger man, typ: "det finns ingenting att se här. Det finns inget som är unikt här. Allt är bara kopierat". Det man säger är ju, att det inte är värt att resa till Skandinavien...

    Dessutom verkar de inte känna sin målgrupp för fem öre. De som tycker att filmen är bra är ju de rödgröna - d.v.s. de som har slutat flyga. (Eller i alla fall låtsas att de har slutat flyga, som Anders Lindberg! :D ) Medan de flesta som fortfarande flyger röstar på höger- och nationalistiska partier, d.v.s. den grupp som man kan räkna med kommer att bli väldigt arga av budskapet i filmen. 
     

    Filmen verkar antagligen kontraproduktivt, d.s.v. SAS kommer att sälja färre biljetter än innan. Jag minns bara en reklam som var på samma nivå av dumhet; det var en tidningsannons i en italiensk damtidning, för något cigarettmärke. Det var en vacker blomsteräng, och så var det grå sillhuetter av ett par som dansade uppåt ifrån ängen... Det var lätt att tolka det som, att de hade dött av rökningen, att till och med deras själar var helt gråa av all cigarettröken, och att de nu var på väg till himlen...

    ...och på tal om död förresten, så var det där med spöksystrarna i SAS-filmen också mycket märkligt. Många människor är ju flygrädda som det är, då vill man inte förknippa flygbolaget med kuslighet, död och otäcka spöken... Nä, det måste vara så att SAS-representanterna och reklammakarna har rökt braj när de hittade på det där... Tomte

  • Tukt
    jeanette02 skrev 2020-02-15 09:06:08 följande:
    Avsikten med reklamen är tydlig. Man ville idiotförklara vanliga skandinavier. Genom att lära oss att minsann inget är scandinaviskt. Som vi nötter då, tydligen skulle gå runt och tro.

    Av deras tröttsamma långsökta exempel. Vi vet ju redan det. Inget nytt på den fronten.

    Jämför vad de säger. What is Truly Scandinavian?

    -Absolutley Nothing.

    Sätt det i valfritt annat geografiskt område i världen och fundera på reaktionerna. Svensken är en mespropp överlag. Min utländske man blev t o m irriterad på skräpet.
    "Lära oss"? Det ÄR en reklamfilm. Inget läromedel. Deras avsikt må vara dunkel. Men i botten vill de såklart tjäna pengar åt sin kund. 
    Tror du på allvar att reklambranschen står i maskopi med det du tror "styr välden" också?
  • jeanette02
    Tukt skrev 2020-02-15 09:42:00 följande:

    "Lära oss"? Det ÄR en reklamfilm. Inget läromedel. Deras avsikt må vara dunkel. Men i botten vill de såklart tjäna pengar åt sin kund. 

    Tror du på allvar att reklambranschen står i maskopi med det du tror "styr välden" också?


    Då kan man undra vilken kund vill de locka? Vad är syftet med filmen? Som en ovanstående skriver, de pratar ju engelska. Sedan om man ska vara ärlig är ju i princip all reklam överlag dålig och meningslös. Går ut på att människor ska bli missnöjda med vad de har och konsumera nytt.
  • KillBill

    Att ett nordiskt flygbolag vill lyfta fram de fördelar som resandet har haft för utvecklingen av de nordiska nationerna och de nordiska samhällena är självklart. SAS får nu hjälp av tusentals nationalister att skapa uppmärksamhet kring SAS varumärke. Det är en mycket smart kampanj.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tukt
    jeanette02 skrev 2020-02-15 10:10:49 följande:
    Då kan man undra vilken kund vill de locka? Vad är syftet med filmen? Som en ovanstående skriver, de pratar ju engelska. Sedan om man ska vara ärlig är ju i princip all reklam överlag dålig och meningslös. Går ut på att människor ska bli missnöjda med vad de har och konsumera nytt.
    Ja, det kan jag hålla med om. Men å andra sidan vet jag inte  om avsikt eller hur den skulle användas, utan enbart sett filmen i sig. Och innan dess blir det liksom ett rätt lösryckt citat man ska bilda sig en uppfattning om.
    Men den viktiga frågan man kanske bör ta ställning till, om man ska diskutera, är väl om diskussionen handlar om reklam, eller om det är en diskussion om synen på Sverige.
  • PH76

    ?Klantig? är ordet jag skulle använda för videon. Med så många som var med och godkänner den så borde någon ha förstått att den krascha in i dagens politiska klimat.

    Jag hade som, head om marketing hos SAS, aldrig någonsin släppt igenom den.

Svar på tråden Vad tycker ni om SAS nya reklam?