Persbrandtkola skrev 2020-02-13 23:37:30 följande:
För att förstå vad som händer här, måste vi bryta ner reklamen, så du förstår detaljerna och vad som förmedlas. "What is truly scandinavian... absolutely nothing". Så börjar reklamen, samtidigt som bland annat den svenska och norska flagan visas och intatuerat Köpenhamn "KØBENHAVN", husbil, norska/svenska flickor/kvinnor, hund, marängtårta med jordgubbar och massor av andra saker. Musiken sätter stämningen och avslutas tvärt med utblåsta födelsedagsljus, en ung flicka visas, som ser ut att tappat allt hopp, som sedan rycker på axlarna.
reklamen rullar vidare. Natursköna inslag visas m.m. och en äldre herre säger "NADA", vad symboliserar det här tror du? Vad vill SAS ha sagt?
Sedan säger två flickor "there no such thing" och efter det kommer slagorden "everything is copied". Sedan urartar det totalt och hur musiken används för att poängtera detta på är vidrigt. Ungefär som att vi inte har något att vara stolta över.
I alla fall... SAS säger att vi inte har någon kultur här i Skandinavien... ALLT vi är, har vi tagit från andra. Det finns hur mycket som helst som är fel i denna reklam, vidrigt.
Precis, så. Man vill nedvärdera det som iaf jag och säkert många andra kopplar till traditionellt skandinaviska utseenden och miljöer. Inget fel i att lyfta att många saker kommer från andra kulturer, så är det ju, man anammar olika saker världen över ju. Det är väl ingen nyhet för någon antar jag.
Men sättet de gjort denna reklam är ju bara vidrig. Undrar om något annat företag gjort så om sitt egna område?
Only in Sweden.