Anonym (G) skrev 2020-02-14 11:12:37 följande:
Ledsen, lyckades missa ditt svar. Fel av mig.
Jag ser inget att uppröras över. SAS har gjort en korkad reklamfilm men inte mer. Du skrev att SAS förmedlade felaktigheter men du preciserar inte vad exakt som är fel. Jag såg inga faktafel själv. Kan du precisera vad exakt som är direkt felaktigt i reklamsnutten?
Det jag menar när jag skriver "fel", syftar jag inte till faktafel, som t.ex. vad saker och ting härstammar från osv, det hör inte hit, dock om jag skulle gräva i det, så finns det säkert fel där också... Eftersom att de länder som nämns, vart har deras idéer kommit ifrån... Det jag menar är själva upplägget av reklamen och vad den förmedlar, det är fel. Vad säger reklamen egentligen, hur vill reklamen att vi ska tolka den osv. Det är en stark röd tråd, hur reklamen vill förmedla sitt syftet till oss tittare. T.ex. med hjälp av musik i samband med individers ansiktsuttryck. Jag finner ingen glädje i hur detta används. Det är väldigt starka indikationer till SAS ställningstagande vad det gäller deras inställning till det Skandinaviska. Det är helt enkelt så jävla billigt, precis som all annan jävla reklam som används på det här sättet... Uppenbarligen har SAS lyckats med en aktiv reklam som väcker debatt, dock lyckas de inte med att hantera "the shitshow" som kom efter. Pinsamt SAS, riktigt pinsamt.
Det är mycket viktigt att kunna hantera och urskilja hur detta används...
En mycket speciell händelse i reklamfilmen är mellan 1:24-1:30... Vad händer här egentligen? Något som vi ska vara väldigt stolta över Skandinavien och som vi ligger i framkant med, jämfört med den globala massan, får helt plötsligt en annan synvinkel. Lägg märke till hur musiken används i samband med bild och antal röster. Vad gör SAS här? Det finns flera exempel...
Du ser inte problematiken i hur SAS vill få oss att framstå här i Skandinavien?