• Persbrandtkola

    Vad tycker ni om SAS nya reklam?

    Här är reklamen: 
    ">



    Själv tycker jag den är fruktansvärd och det är vidrigt hur SAS har bemött kritiken... Att det skulle ha varit en nätattack till det utbredda missnöjet känns inte så troligt pga vad reklamen säger. Nej tack, SAS sjönk som en sten i mina ögon. Berätta gärna vad ni tycker?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-21 18:41
    soundcloud.com/nyhetsbubbla/sas-raderar-reklamfilm-pa%2Fsets%2Ftorsdag-13-februari-2020&fbclid=IwAR1jdxzn8GKjxTamRt1h6Cf5SZjpCd-dADm38DEoLmVYchx8-LZ6gzsXZKI

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om SAS nya reklam?
  • Anonym (Findus)

    Man har bombhotat reklambyrån i Köpenhamn som gjort filmen. Det visar att det inte är OK att tycka olika längre, att man vill skrämma de som som inte tycker samma. Skrämmande.

  • misil
    Tukt skrev 2020-02-14 17:55:53 följande:
    Nu vet vi inte så mycket om vad som varit avsikten med reklamfilmen. Men kanske är det precis tvärt emot. Att filmen vänder sig just till de man vill ha som kunder. Folk med en mer global världssyn, då de tenderar att resa mer.
    Reklam som är bra, kan sällan vända sig till alla.
    Det är just detta felaktiga tänk som aktivister inom reklambranschen vill pådyvla många företag,där man menar att man ska nischa reklamen till vissa utvalda grupper med ett specifikt och ofta aktivistiskt budskap dvs ett politiserat budskap,problemet är att en reklamfilm även ses av människor som inte ingår i denna utvalda grupp och har en diametralt annorlunda åsikt och därför blir förbannade på företaget.Gillette är väl det mest ökända exemplet under senare tid där aktivistiska reklammakare var helt tondöva för vad som var gångbart och förolämpade många av Gillettes kunder,vilket ledde till miljardförluster.
    SAS är t,ex inget litet veganföretag där deras kundkrets består av till största del åsiktsmässigt likasinnade där det kan fungera med aktivistisk nischad reklam,SAS kunder har ett betydligt bredare spektrum när det gäller åsikter därför fungerar sådan strategi väldigt dåligt och kan leda till tappade marknadsandelar precis som det gjorde för Gillette. 
  • Prickigt block
    Bananböjaren skrev 2020-02-14 18:48:04 följande:
    Flashback?
    Ja, det är ett forum.
    Tror du att det bara är på Flashback som missnöjet kokar?
    Mest bland tomtarna där. En del av rasisttrollen hänger ju på andra forum också och förstör. Men det är ju samma sopor.
    Tror du att det bara är Sverigedemokrater som reagerat?
    Sverigedemokrater, nordiska motståndsrörelsen, mamasboys etc.
    Tycker du som reklamen säger att inget är skandinaviskt?
    Det mesta är kopierat, var det nytt för dig?
    Tror du att Sverigedemokrater inte flyger?
    Några gånger i livet. När dom ska ner till Thailand och knulla prostituerade.
    Varför i så fall?
    Se ovan.
    Tror du att det handlar om att bli "kränkt"?
    Ja, det är många arbetslösa smårassar som gråter nu när deras klena identitetsbygge fick sig en törn. Stackare, de som säkert trodde jultomten var svensk.
    Varför i så fall?
    Klent identitetsbygge, avsaknad av tillhörighet, inga vänner.

    Är du stolt över Sverige, om ja, vad är du stolt över?
    Nej, varför skulle jag vara stolt över några ritade streck på en karta? Är din mamma stolt över dig?
    Ja du, din villfarelse är faktiskt underhållande.


  • Tukt
    SvenOlsson skrev 2020-02-14 19:03:12 följande:

    Framförallt är SAS-reklamen idiotisk. De om någon borde måna om att locka turister till Sverige. Vilken turist vill åka hit efter ha sett reklam som framställer Sverige som ett meningslöst och självhatande land. Sånt jäkla stolpskott!


    Nu är ju SAS ett flygbolag, och säljer flygresor till framför allt skandinaviska resenärer. Det är inte alls deras marknad att "locka" någon hit. Däremot vill de locka svenskar att resa ut i världen och upptäcka saker.
  • Tukt
    misil skrev 2020-02-14 19:24:07 följande:
    Det är just detta felaktiga tänk som aktivister inom reklambranschen vill pådyvla många företag,där man menar att man ska nischa reklamen till vissa utvalda grupper med ett specifikt och ofta aktivistiskt budskap dvs ett politiserat budskap,problemet är att en reklamfilm även ses av människor som inte ingår i denna utvalda grupp och har en diametralt annorlunda åsikt och därför blir förbannade på företaget.Gillette är väl det mest ökända exemplet under senare tid där aktivistiska reklammakare var helt tondöva för vad som var gångbart och förolämpade många av Gillettes kunder,vilket ledde till miljardförluster.
    SAS är t,ex inget litet veganföretag där deras kundkrets består av till största del åsiktsmässigt likasinnade där det kan fungera med aktivistisk nischad reklam,SAS kunder har ett betydligt bredare spektrum när det gäller åsikter därför fungerar sådan strategi väldigt dåligt och kan leda till tappade marknadsandelar precis som det gjorde för Gillette. 
    Nu tycker jag du själv låter lite som en aktivist när du pratar om aktivister. 
    Att det finns en massa funktioner i samhället som har en dold agenda och som styrs av rödgröna södermalmstomtar.
    Reklambyråer är kommersiella företag. Och för att överleva behöver de göra bra reklam. Så enkelt är det.
    Man startar inte en reklambyrå för att vara "aktivist" vilket betyder att man har andra mål än att göra reklam och generera intäkter. Det kan man göra. Men bara för en jävligt kort period.
    Sedan är inte alla reklambyråer bra, inte alla reklamkampanjer lyckade. Men sådant tenderar att vara självsanerande på samma sätt som om man gör en dålig bil eller en äcklig läsk. Men man behöver inte leta efter konspirationer där de inte finns. 
    sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv
  • Anonym (Mini)
    Wench85 skrev 2020-02-14 13:52:59 följande:

    Men det de säger är att ingenting är truly scandinavian utan att allt vi ser som skandinaviskt utvecklats bit för bit bland annat genom andra influenser. Det betyder väl inte att SAS säger att de inte är stolta över köttbullar och midsommarstång och sill och jämlikhet, det avslutas ju med att "vi" skapat det bästa genom att ta det bästa av allt annat. Nationalisterna skulle likväl kunnat omfamnat denna reklamfilm och sagt "KOLLA DE SÄGER ATT ALLT SOM BARA VAR MÄHÄ I ANDRA LÄNDER TOG VI OCH GJORDE VÄRLDSBÄST FÖR VI ÄR BÄST" om de nu ville...


    Jo fast det stämmer ju bara till viss del. Inte allt som vi ser som skandinaviskt som du skriver, vi har ju så mycket andra saker än det som togs upp i reklamen som verkligen associeras till och faktiskt kommer precis direkt härifrån Scandinavian från början.

    Det är ju inte som SAS vill få det till, Absolutley Nothing. På frågan - What is truly Scandinavian?
  • louisa83
    Tukt skrev 2020-02-14 19:44:44 följande:

    Nu är ju SAS ett flygbolag, och säljer flygresor till framför allt skandinaviska resenärer. Det är inte alls deras marknad att "locka" någon hit. Däremot vill de locka svenskar att resa ut i världen och upptäcka saker.


    Ja det kommer nog sälja fler one way tickets än nånsin efter den här reklamen. Finns ju ingen anledning att åka tillbaka enligt dom.
  • Tukt
    louisa83 skrev 2020-02-14 21:35:26 följande:
    Ja det kommer nog sälja fler one way tickets än nånsin efter den här reklamen. Finns ju ingen anledning att åka tillbaka enligt dom.
    Man ser det man vill se...
  • misil
    Tukt skrev 2020-02-14 19:51:30 följande:
    Nu tycker jag du själv låter lite som en aktivist när du pratar om aktivister. 
    Att det finns en massa funktioner i samhället som har en dold agenda och som styrs av rödgröna södermalmstomtar.
    Reklambyråer är kommersiella företag. Och för att överleva behöver de göra bra reklam. Så enkelt är det.
    Man startar inte en reklambyrå för att vara "aktivist" vilket betyder att man har andra mål än att göra reklam och generera intäkter. Det kan man göra. Men bara för en jävligt kort period.
    Sedan är inte alla reklambyråer bra, inte alla reklamkampanjer lyckade. Men sådant tenderar att vara självsanerande på samma sätt som om man gör en dålig bil eller en äcklig läsk. Men man behöver inte leta efter konspirationer där de inte finns. 
    sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv
    https://www.resume.se/alla-nyheter/opinion/dags-for-reklambranschen-att-gora-revolution/
Svar på tråden Vad tycker ni om SAS nya reklam?