• Anonym (Sämst)

    Känner mig som en kass ssk

    Jag har jobbat många år som sjuksköterska men fastnat i negativa tankebanor om min kompetens. Jag är så besviken på min sjuksköterskeutbildning då det känns som den var undermålig på många vis... Jag känner mig som den enda sjuksköterskan som tex inte hade någon praktisk undervisning i sårvård och kompressionsbehandling i min utbildning. Då jag nyligen börjat jobba inom äldreomsorgen förekommer detta ofta och jag känner mig så dålig på det. Blir stressad om jag ska delegera tex kompresssionslindning då det känns som att jag inte kan det.

    Finns det någon mer som är missnöjd med sin ssk-utbildning? Finns någon fler som inte fick lära sig sårvård och linda ben i sin utbildning? Eller saknade ni nåt annat?

    Jag vill inte få svar från personer som skriver hur bra deras utbildning var och allt de fick lära sig. Vill bara känna att jag inte är ensam om att vara dålig på tex sårvård. Så har du också saknat nåt moment i utbildningen så skriv så jag slipper känna mig så ensam och dålig :(

  • Svar på tråden Känner mig som en kass ssk
  • Cheescake
    Anonym (Usk) skrev 2020-02-15 14:58:55 följande:

    Men jag har aldrig skrivit att jag tror att jag, eller någon annan, är expert. Vänligen lägg inte ord i min mun, jag har aldrig påstått sitta på expertkunskaper. Absolut att ni ssk bör ha mer kunskap än vi usk och därför får ni mer betalt. Tråkigt dock att vissa ssk känner att de ej fått tillräckliga kunskaper genom sin utbildning. Men jo, jag tror definitivt att du blir mer komplett som ssk om du innan jobbat på golvet som usk i några år än om du kommer direkt från gymnasiet och högskolan. Men du tror inte det alltså?


    Nej, jag tror inte det. Handlar fortfarande mycket om personlighet. Däremot kan man som ssk få mera insikt i vad usk gör efter att man själv har jobbat som det. Antingen ubder studietiden (vilket många brukar göra)eller efter. Men har man jobbar som usk i runt 10 år och sedan börjar studierna till ssk så kan man ha svårt att släppa usk-rollen. Är något jag själv märkt och även saker hört från andra.
  • Cheescake
    Anonym (Usk) skrev 2020-02-15 15:11:39 följande:

    Hur man får ett bensår att läka är inte min uppgift som undersköterska utan vi får direktiv från ssk eller läkare om hur ett bensår ska skötas om. Vi tar inte egna beslut och därför får ni mer betalt än oss. Vi följer order så att säga, men bland annat handlar det om en god nutrition som bland annat innebär en stor andel protein i kosten, mer än vad äldre människor generellt bör ha. Äldre människor ska alltså äta mer protein i sin kost än vad vi i arbetsför ålder ska, men de med bensår ska äta än mer än så. Det finns även särskilda förband som ska användas, särskilda salvor och en massa andra faktorer som spelar in beroende på situationen.

    Angående avvikelser så kan visst en enskild person få en avvikelse även om det kan vara situationen som orsakade händelsen. En enskild undersköterska med delegation kan bli av med sin delegation t.ex. om denne får en avvikelse gällande läkemedel. Däremot, gäller avvikelsen t.ex. fall så är det mer situationen. Men absolut, det finns vissa brister i systemet som gör att rutiner ej följs, mediciner missas etc på grund av stress eller annat. Dock har både ssk och usk ett personligt ansvar både vad gäller att utföra läkemedelsdelegationer och att ge ut en läkemedelsdelegation.


    Det är ju som sköter om såret och ska se till att det läker inom rimliga gränser. Egna beslut tar men minska ha kompetans att ni ska kunna se om omläggningen fungerar eller inte.

    Generellt behöver alla människor mer protein än vad vi idag får i oss. För äldre som har svårt att äta handlar det i första hand om att de ska få i sig tillräckligt med kalorier. Gärna i form av protein, fett och kolhydrater.

    Särskilda salvor? Nja, huvudsaken för att ett sår ska läka är att man låter förbandet ligga på ubder lång tid (så länge inte såret vätskar), gå bra kompression och att man får in sig bra med kalorier. Också att få personen har huvudansvaret och byter. Även att man dokumentär förändringar så att man kan ge besked till ssk om såret inte läker. Det är din uppgift som usk att sköta såret på ett sådant sätt att det läker, efter delegering av ssk.

    Och nej, inte alla ska har "mer betalt" än usk. Många usk har faktiskt högre grundlön än ssk.

    Det är alltid en situation som gör att det blir en avvikelse. Allt från stress till för lite bemaning. Därför är det otroligt viktigt att man skriver avvikelse på det som ska skrivas. Inte för att hänga ut enskilda personer utan för att påpeka brister på arbetsplatsen.

    Självklart kan en usk bli av med en delegering om denne under långt tid inte ger korrekt läkemedel. Min erfarenhet är däremot att den som missat mer än två gånger får vägledning och stöttning för att se om det bättrar sig och om det inte gör det så får man göra delegeringen.
  • Cheescake
    Anonym (Usk) skrev 2020-02-15 15:41:29 följande:

    Vad tråkigt att det finns ett sådant stort förakt mot undersköterskor där ute. Jag tycker det är underligt att en del av er påstår att du inte skulle bli en bättre ssk om du innan arbetar som usk. Det betyder ju att ni anser att det vi gör inte har någon som helst betydelse eller att vi inte sitter på någon som helst kunskap eller erfarenhet överhuvudtaget vad gäller omvårdnad, bemötande eller vad som helst. En människa rakt ifrån gymnasiet, som kanske läst allmänna ämnen så som matematik och engelska, har alltså lika kunskap och erfarenhet som vi undersköterskor har?

    Det finns ett fåtal rötägg inom min yrkesgrupp men det finns det även inom er kår. Resten av oss går till arbetet varje dag och gör ett förbannat bra jobb och utför våra arbetsuppgifter baserat på kunskap och till och med stundtals efter vetenskaplig grund, samtidigt som de flesta av oss har ett ytterst gott bemötande. Jag har varit med om sjuksköterskor på IP-möten (framför anhöriga) som inte vet vad BPSD, GBS och Senior Alert är och där vi får gå in och förklara hur vi arbetar. Ingen har påstått att varken vi eller ni är experter men förbannat tråkigt när man blir föraktad. Det bästa är när man tillsammans inom många yrkesgrupper kommer tillsammans och arbetar runt vårdtagaren i ett team. Då blir det bäst!


    Förakt? Var läser du in det?

    Usk och ssk är helt skilda arbetsuppgifter och är helt skilda yrken. En ssk kan och ska kunna göra alla usk-uppgifter men en usk kan inte göra alla ssk-uppgifter. Det innebär inte per automatik att man blir en bättre ssk vara för att man har jobbat länge som usk. Kan vara svårare att komma in i nya rollen och få ssk-tänk.

    Eftersom usk är en anställningsform vilket innebär att vem som helst kan få jobb som usk i framförallt äldreomsorgen. Basal omvårdnad, bemötande med patienter och anhöriga etc är sådan man utmärkt kan lära sig i jobbet. Jag tycker att man bör införa en legitimation även för usk, men för att detta ska gå så måste omv.programmet vara lika både på gymnasiet och på komvux. Alt att man inför en undersköterskeutbildning på högskolan med högskoleexamen och då möjlighet att söka legitimation (fanns tidigare på Boros Högskola). I Norge har usk/helsefagarbeider en egen legitimation.

    Finns många ssk som inte vet vad BPSD, GBS och Senior Alert och det beror på att man inte stött på det i jobben tidigare. Själv sätt och gjorde Senior Alert ubder min VFU inom äldrevård men det tog åratal innan jag stötte på det som ssk. BPSD är något jag ännu inte har stött på i jobbet, inte ens när jag jobbade inom psykiatrin. GBS känner jag till. Både GBS som i Guillain-Barrés syndrom och i Grupp B-streptokocker. Men det finns ssk som aldrig stöter på något av de olika GBS i sitt jibb och därför inte känner till det. Det är varken konstigt eller onormalt.
  • Anonym (Dsk idag)
    Anonym (Usk) skrev 2020-02-14 22:27:43 följande:

    Det handlar inte om att vissa upplever sig som experter eller inte. Kan man inte linda ben rätt eller lägga om sår rätt enligt anvisning så åker man på en avvikelse. Tryckavlastar du inte enligt schema så åker du på en avvikelse. Samma sak med att ge läkemedel, insulin osv, gör du fel så blir det avvikelse. Har du inte kunskapen så får den personal som kan göra det. Det är bara att antingen kan du det eller så kan du det inte. Finns inget mellanting. Tur att vi har system för sådana slags missförhållanden, eller hur?


    Ja, avvikelserapporter är bra i de fall de fungerar, dvs någon dom skriver dem, någon som hanterar ärendet och sedan åtgärder som sätts in. Men så är det inte alltid. Hittills har jag inte arbetat på en arbetsplats där folk gladeligen skriver avvikelser. Och då har jag totalt sett arbetat inom vården 24 år. På min nuvarande arbetsplats (vårdcentral) har 3 avvikelser skrivits de senaste 3 åren. Läkare som gjort misstag. Felmedicineringar mm inom hemsjukvården och felaktigt omlagda sår förekommer, men ingen som någonsin skriver en avvikelse. Givetvis pratas det om händelsen osv men sen är det oftast bra.

    Det som jag tidigare nämnde angående undersköterskor och även i andra fall sjuksköterskor som påstår sig vara experter, behöver inte handla om det du i praktiken utför. Allt oftare är det mest tomt prat och tyckande i olika situationer där man vill hävda sin åsikt.
  • Anonym (Usk)
    Cheescake skrev 2020-02-15 16:04:46 följande:

    Det är ju som sköter om såret och ska se till att det läker inom rimliga gränser. Egna beslut tar men minska ha kompetans att ni ska kunna se om omläggningen fungerar eller inte.

    Generellt behöver alla människor mer protein än vad vi idag får i oss. För äldre som har svårt att äta handlar det i första hand om att de ska få i sig tillräckligt med kalorier. Gärna i form av protein, fett och kolhydrater.

    Särskilda salvor? Nja, huvudsaken för att ett sår ska läka är att man låter förbandet ligga på ubder lång tid (så länge inte såret vätskar), gå bra kompression och att man får in sig bra med kalorier. Också att få personen har huvudansvaret och byter. Även att man dokumentär förändringar så att man kan ge besked till ssk om såret inte läker. Det är din uppgift som usk att sköta såret på ett sådant sätt att det läker, efter delegering av ssk.

    Och nej, inte alla ska har "mer betalt" än usk. Många usk har faktiskt högre grundlön än ssk.

    Det är alltid en situation som gör att det blir en avvikelse. Allt från stress till för lite bemaning. Därför är det otroligt viktigt att man skriver avvikelse på det som ska skrivas. Inte för att hänga ut enskilda personer utan för att påpeka brister på arbetsplatsen.

    Självklart kan en usk bli av med en delegering om denne under långt tid inte ger korrekt läkemedel. Min erfarenhet är däremot att den som missat mer än två gånger får vägledning och stöttning för att se om det bättrar sig och om det inte gör det så får man göra delegeringen.


    Lustigt hur du skriver samma sak som jag just skrev fast med andra ord.
  • Anonym (Usk)
    Cheescake skrev 2020-02-15 16:22:37 följande:

    Förakt? Var läser du in det?

    Usk och ssk är helt skilda arbetsuppgifter och är helt skilda yrken. En ssk kan och ska kunna göra alla usk-uppgifter men en usk kan inte göra alla ssk-uppgifter. Det innebär inte per automatik att man blir en bättre ssk vara för att man har jobbat länge som usk. Kan vara svårare att komma in i nya rollen och få ssk-tänk.

    Eftersom usk är en anställningsform vilket innebär att vem som helst kan få jobb som usk i framförallt äldreomsorgen. Basal omvårdnad, bemötande med patienter och anhöriga etc är sådan man utmärkt kan lära sig i jobbet. Jag tycker att man bör införa en legitimation även för usk, men för att detta ska gå så måste omv.programmet vara lika både på gymnasiet och på komvux. Alt att man inför en undersköterskeutbildning på högskolan med högskoleexamen och då möjlighet att söka legitimation (fanns tidigare på Boros Högskola). I Norge har usk/helsefagarbeider en egen legitimation.

    Finns många ssk som inte vet vad BPSD, GBS och Senior Alert och det beror på att man inte stött på det i jobben tidigare. Själv sätt och gjorde Senior Alert ubder min VFU inom äldrevård men det tog åratal innan jag stötte på det som ssk. BPSD är något jag ännu inte har stött på i jobbet, inte ens när jag jobbade inom psykiatrin. GBS känner jag till. Både GBS som i Guillain-Barrés syndrom och i Grupp B-streptokocker. Men det finns ssk som aldrig stöter på något av de olika GBS i sitt jibb och därför inte känner till det. Det är varken konstigt eller onormalt.


    Nej, vem som helst får inte jobb som undersköterska. Jag hoppas och önskar att undersköterska blir en skyddad titel så att statusen höjs så kan man i framtiden slippa fraser som att vem som helst kan jobba som undersköterska. Det krävs i min kommun utbildning, social kompetens, erfarenhet och lämplighet för att få jobb som undersköterska. Det är inte vem som helst från gatan som har detta. Förakt som sagt.
  • Anonym (Usk)
    Anonym (Dsk idag) skrev 2020-02-15 21:38:36 följande:

    Ja, avvikelserapporter är bra i de fall de fungerar, dvs någon dom skriver dem, någon som hanterar ärendet och sedan åtgärder som sätts in. Men så är det inte alltid. Hittills har jag inte arbetat på en arbetsplats där folk gladeligen skriver avvikelser. Och då har jag totalt sett arbetat inom vården 24 år. På min nuvarande arbetsplats (vårdcentral) har 3 avvikelser skrivits de senaste 3 åren. Läkare som gjort misstag. Felmedicineringar mm inom hemsjukvården och felaktigt omlagda sår förekommer, men ingen som någonsin skriver en avvikelse. Givetvis pratas det om händelsen osv men sen är det oftast bra.

    Det som jag tidigare nämnde angående undersköterskor och även i andra fall sjuksköterskor som påstår sig vara experter, behöver inte handla om det du i praktiken utför. Allt oftare är det mest tomt prat och tyckande i olika situationer där man vill hävda sin åsikt.


    Du har SKYLIGHET att skriva avvikelse, om det så är på din bästa kollega, om du upptäcker något så som glömda läkemedel, missförhållanden, glömda/missade insatser etc. Gör du inte det så begår du yrkesmässiga fel! Att enbart tre avvikelser har skrivit på tre år på din arbetsplats indikerar en osund arbetsplats där systemet uppenbarligen inte fungerar. Man anmäler inte för att jävlas med varandra utan för att det ska bli bättre och säkrare vård för våra vårdtagare. Chockerande att du som distriktssköterska för ett sådant resonemang att du försvarar att man håller varandra om ryggen, begår fel genom att inte anmäla missförhållanden etc! Jag har tyvärr fått skriva avvikelse på min absolut närmaste kollega två gånger, och på andra kollegor också, för att det är min skyldighet och min plikt! Vad tror du händer om en personal missar att ge Waran och sedan kommer nästa personal och missar att ge kvällen efter igen, men ingen jävel skriver avvikelse? Fy fan rent ut sagt för er som är rädda att skriva avvikelse! Ingen moral verkar ni ha! Varför följer ni inte de riktlinjer vi har att arbeta efter? Är det High Chaparral på er arbetsplats eller? Ingen patientsäkerhet överhuvudtaget!
  • Anonym (Usk)
    Cheescake skrev 2020-02-15 16:22:37 följande:

    Förakt? Var läser du in det?

    Usk och ssk är helt skilda arbetsuppgifter och är helt skilda yrken. En ssk kan och ska kunna göra alla usk-uppgifter men en usk kan inte göra alla ssk-uppgifter. Det innebär inte per automatik att man blir en bättre ssk vara för att man har jobbat länge som usk. Kan vara svårare att komma in i nya rollen och få ssk-tänk.

    Eftersom usk är en anställningsform vilket innebär att vem som helst kan få jobb som usk i framförallt äldreomsorgen. Basal omvårdnad, bemötande med patienter och anhöriga etc är sådan man utmärkt kan lära sig i jobbet. Jag tycker att man bör införa en legitimation även för usk, men för att detta ska gå så måste omv.programmet vara lika både på gymnasiet och på komvux. Alt att man inför en undersköterskeutbildning på högskolan med högskoleexamen och då möjlighet att söka legitimation (fanns tidigare på Boros Högskola). I Norge har usk/helsefagarbeider en egen legitimation.

    Finns många ssk som inte vet vad BPSD, GBS och Senior Alert och det beror på att man inte stött på det i jobben tidigare. Själv sätt och gjorde Senior Alert ubder min VFU inom äldrevård men det tog åratal innan jag stötte på det som ssk. BPSD är något jag ännu inte har stött på i jobbet, inte ens när jag jobbade inom psykiatrin. GBS känner jag till. Både GBS som i Guillain-Barrés syndrom och i Grupp B-streptokocker. Men det finns ssk som aldrig stöter på något av de olika GBS i sitt jibb och därför inte känner till det. Det är varken konstigt eller onormalt.


    Och du skriver att en usk inte kan göra alla ssk-uppgifter, men att en ssk ska kunna göra alla usk-uppgifter... Hur kommer det sig då att du samtidigt skriver att det är varken konstigt eller onormalt att en ssk inte kan vetenskapligt belagda arbetsmetoder så som BPSD, GBS och Senior Alert? Då kan ni ju inte alls göra det jobb som vi undersköterskor gör, iallafall inte på min arbetsplats. Och nu pratar jag alltså om sjuksköterskor som arbetar inom demensvården och inte kan, vilket alltså har förekommit på min arbetsplats.
  • Anonym (Usk)

    Och angående GBS-skalan:

    Skalan används som ett led i omvårdnadsprocessen vid bedömning av placering i äldreomsorgen och som utvärderingsinstrument vid farmakologisk- och omvårdnadsintervention.

    www.socialstyrelsen.se/utveckla-verksamhet/evidensbaserad-praktik/metodguiden/gbs-skalan-gottfries-brane-steen-skalan/

    Detta känns som något samtliga ssk inom äldreomsorgen bör känna till. Dessutom, den som säger sig ha kännedom om Senior Alert bör definitivt även ha kännedom om GBS-skalan och BPSD därför att de är sammanlänkade och utgör tillsammans en skattningsgrund. Därefter kan man rikta olika insatser, läkemedelsjusteringar och mycket därtill. Det är så vi arbetar vi undersköterskor iallafall och det är så vi kan säkra kvalité inom den vård och omsorg vi utför.

Svar på tråden Känner mig som en kass ssk