• Anonym (Undran)

Sambo lämnar mig annars

Jag och min sambo blev gravid oplanerat, vet inte hur. Hade p-spruta som previntiv och vad jag förstådd ska det vara bland det säkraste. Slippa tänka på att ta piller i tid. Då jag inte trodde det var möjligr upptäckte jag det några veckor inni. Skulle berätta då för min sambo men pga omständigheter fick han lov att åka bort och kom hem först några månader senare. Berättat och han vill att jag ska ta bort annars lämnar han mig och vill inte ha något med mig att göra. Förstår honom jobbigt såklart från andra sidan med. Det går fortfarande att göra men för mig är det försent nu. Jag känner mig bara så ledsen tyckte om han så och nu är han bara borta. Känner mig så ensam. Som en dålig tjej. Hur ska man tänka hur hade ni tänkt? Känner mig så tom.

• Svar på tråden Sambo lämnar mig annars
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Undran) skrev 2020-02-17 19:12:20 följande:

Tack! Ja sant, får bearbeta och acceptera att man blir ensam i det. Men om han skulle ångra sig och komma tillbaka längre fram. Ska man då acceptera beteendet, de fula orden och hoten eller ska man gå vidare? Det är svårt att dra gränsen för vad som är att gå för långt ? Om det bara är en naturlig reaktion som skapats av chock eller om det är att gå över gränsen. Jag vet inte vad tycker ni?

Personligen skulle jag inte gå tillbaka till en som förkastat mig och vårt gemensamma barn, som lämnar dig när du/ni behöver honom som bäst. Då har han gått för långt och får stå för sitt beslut. Hur lågt får man sänka sig själv liksom? Var går ens egenvärde? Aldrig.
  • Anonym (Doh)

Jag förstår att situationen för dig är jobbig och ingen här kommer kunna göra den mycket bättre. 
    Största felet är att du inte berättade det tidigare så att han fått väga in med sin åsikt direkt. Innan det att du tyckte det gått för långt. 

Att han är arg och framförallt besviken kan jag absolut förstå, även om det är en ganska känd konsekvens av att ha sex med någon.

I detta läge kan bara du avgöra vad som är rätt eller fel, där du får väga in hans del i det hela. Han kommer bli påverkad precis lika mycket som du av att få ett barn (förutom själva gravid och förlossningsdelarna) resten av livet. 

Lycka till 

• KaptenOhoy
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-17 17:10:01 följande:

Vad kallar du det?? Hennes sambo vill tvinga henne att genomgå ett medicinskt ingrepp för att ta bort ett barn hon vill ha, om hon inte gör det lämnar han henne. Det kallas utpressning och är svinaktigt beteende!

Hade ts gjort detta med vilje så hade han väl rätt att vara arg men det här är ingens fel och om ts vill ha barn så ska hon inte tvingas DÖDA sitt blivande barn.

Dina personliga påhopp tänker jag inte ens bevärdiga med ett svar!

Det är ett svinaktigt beteende, helt klart. Utpressning är det dock inte.
  • Anonym (Anonym)
    KaptenOhoy skrev 2020-02-17 19:22:57 följande:
    Det är ett svinaktigt beteende, helt klart. Utpressning är det dock inte.
    Gör abort eller så lämnar jag dig, vad kallar du det om inte utpressning och hot?
  • KaptenOhoy
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-17 20:04:47 följande:

Gör abort eller så lämnar jag dig, vad kallar du det om inte utpressning och hot?

Utpressning involverar hot om våld eller skada om man inte utför hotet. TS kille har inte hotat om att skada henne (endast lämna henne), ergo, det är inte utpressning.

Som mest så ställer han ett svinigt ultimatum, där han hotar att lämna henne. Men detta kunde du lära dig om bara googlade lite på egen hand. Lathet. :)
  • Anonym (S)

Jag var med om nästan samma sak för snart 5 år sen.. Fast han hade gått tillbaka till sitt ex när jag fick veta att jag var gravid. Sen började vi träffas igen och han sa att han egentligen ville vara med mig och bla bla bla..och att han skulle stanna med mig om jag gjorde abort.

Jag visste först inte hur jag skulle göra men jag behöll barnet.. Nu är hon snart 4 år och jag är helt ensam med henne. Han har ett barn med sin flickvän (exet) också och träffar bara vår dotter då och då när jag är med. Och hör av sig till mig ibland när han är full.. Jag ångrar mig inte såklart men det är verkligen inte alltid lätt.

Jag tycker inte att du ska göra abort om du inte vill det själv men du får kanske vara beredd på att vara ensam då.. han kan ju ändra sig men det är inte alls säkert. Det går ju att vara ensam men det är inte lätt alla gånger.

• Anonym (Anonym)
    KaptenOhoy skrev 2020-02-17 20:11:32 följande:
    Utpressning involverar hot om våld eller skada om man inte utför hotet. TS kille har inte hotat om att skada henne (endast lämna henne), ergo, det är inte utpressning.

Som mest så ställer han ett svinigt ultimatum, där han hotar att lämna henne. Men detta kunde du lära dig om bara googlade lite på egen hand. Lathet. :)
    Så det blir bättre för att du märker ord? Är det verkligen där fokus borde ligga? Semantik?? Han använder deras relation som påtryckningsmedel för att tvinga ts till en abort, det är vad folk generellt skulle kalla utpressning.
  • KaptenOhoy
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-17 20:25:45 följande:

Så det blir bättre för att du märker ord? Är det verkligen där fokus borde ligga? Semantik?? Han använder deras relation som påtryckningsmedel för att tvinga ts till en abort, det är vad folk generellt skulle kalla utpressning.

Nej, det är inte generellt vad folk skulle kalla utpressning - det är vad du kallar utpressning. Och du har fel, helt enkelt. Semantik kan ändra betydelsen helt, vilket du även gör här. Du kan helt enkelt inte hitta på din egna tolkning av ord för att skapa din agenda.

Men visst, du har accepterat att du hade fel, och att det finns viktigare saker att fokusera på. Vi är även överens om att killen är en skitstövel (den delen väljer du bekvämt nog att ignorera). Inte mycket diskussionsunderlag kvar med andra ord, så vi kan lägga ner den här delen.

Ha en trevlig kväll.
  • Rudbeckius
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-17 17:10:01 följande:

Vad kallar du det?? Hennes sambo vill tvinga henne att genomgå ett medicinskt ingrepp för att ta bort ett barn hon vill ha, om hon inte gör det lämnar han henne. Det kallas utpressning och är svinaktigt beteende!

Hade ts gjort detta med vilje så hade han väl rätt att vara arg men det här är ingens fel och om ts vill ha barn så ska hon inte tvingas DÖDA sitt blivande barn.

Dina personliga påhopp tänker jag inte ens bevärdiga med ett svar!

Vad är det som du inte kan nyansera och betrakta utifrån våra västerländska lagar som funnits mycket länge nu? Vi har inte saudiska lagar... abort är helt lagligt inom vissa tidsrymder sedan länge. Man bör väl vara två om att besluta om att skaffa barn. De överenskommelser man har bör man väl hålla i relationen? Man får göra slut, särskilt om överenskommelser bryts? Mannen har väl varit helt renhårig här, även om jag som äldre kan tycka personligen att han borde besinna sig i relationen och det föräldraansvar han ju inte kommer undan.

Vad hade du i din märkliga moraliska värld tyckt att vi skulle ha för regler istället? Ska abort inte vara tillåtet? Ska det vara förbjudet att göra slut? Får man inte hävda att överenskommelser inom en relation bör hållas? Din logik behöver förklaras oaktat vilken utländsk ultrahögersekt du tillhör? Alla är väl välkomna här men man bör väl kunna förklara sig, så även du? Eller just du behöver inte delta i debatten, du bara fördömer så starkt du kan? Hjälper du TS på det sättet?
  • Anonym (Anonym)
    Rudbeckius skrev 2020-02-17 20:34:00 följande:
    Vad är det som du inte kan nyansera och betrakta utifrån våra västerländska lagar som funnits mycket länge nu? Vi har inte saudiska lagar... abort är helt lagligt inom vissa tidsrymder sedan länge. Man bör väl vara två om att besluta om att skaffa barn. De överenskommelser man har bör man väl hålla i relationen? Man får göra slut, särskilt om överenskommelser bryts? Mannen har väl varit helt renhårig här, även om jag som äldre kan tycka personligen att han borde besinna sig i relationen och det föräldraansvar han ju inte kommer undan.

Vad hade du i din märkliga moraliska värld tyckt att vi skulle ha för regler istället? Ska abort inte vara tillåtet? Ska det vara förbjudet att göra slut? Får man inte hävda att överenskommelser inom en relation bör hållas? Din logik behöver förklaras oaktat vilken utländsk ultrahögersekt du tillhör? Alla är väl välkomna här men man bör väl kunna förklara sig, så även du? Eller just du behöver inte delta i debatten, du bara fördömer så starkt du kan? Hjälper du TS på det sättet?
    Jag är fullständigt färdig med dina förbannade påhopp!!
Svar på tråden Sambo lämnar mig annars