• Anonym (Undran)

Sambo lämnar mig annars

Jag och min sambo blev gravid oplanerat, vet inte hur. Hade p-spruta som previntiv och vad jag förstådd ska det vara bland det säkraste. Slippa tänka på att ta piller i tid. Då jag inte trodde det var möjligr upptäckte jag det några veckor inni. Skulle berätta då för min sambo men pga omständigheter fick han lov att åka bort och kom hem först några månader senare. Berättat och han vill att jag ska ta bort annars lämnar han mig och vill inte ha något med mig att göra. Förstår honom jobbigt såklart från andra sidan med. Det går fortfarande att göra men för mig är det försent nu. Jag känner mig bara så ledsen tyckte om han så och nu är han bara borta. Känner mig så ensam. Som en dålig tjej. Hur ska man tänka hur hade ni tänkt? Känner mig så tom.

• Svar på tråden Sambo lämnar mig annars
  • Anonym (!)
    LFF skrev 2020-02-19 10:21:18 följande:
    Även om de hade en gemensam överenskommelse (att TS skulle stå för att skydda båda från en graviditet) så kan sådana komma att ändras iom att inget preventivmedel är 100%. 

Vet du hur p-spruta fungerar? Det är inget som man tar själv utan man har en stående tid var tredje månad hos barnmorska, vårdcentralen eller liknande. 

Du lägger ju ansvaret på TS för att inte bli gravid. Nu är olyckan ett faktum och då ska TS få skulden för att hon inte sa på en gång till den blivande pappan att hon var gravid utan ville göra det ansikte mot ansikte. Varför ska allt ansvar ligga på TS att förhindra en graviditet (eller tjejer rent generellt)? Om man ligger med någon så vet man (om man inte är 15 typ) att sex kan leda till graviditet även om man har preventivmedel. Att inte ta med det i beräkningen utan räkna med att kvinnan gör abort om preventivmedlet inte fungerar är rätt jäkla oschysst. Om mina söner skulle bete sig som TS sambo när de blir vuxna skulle jag bli väldigt arg på dem kan jag säga. De har all rätt i världen att lämna relationen men inte att kräva en abort. Och, även om de inte önskar att bli föräldrar just där och då så ska de ta ansvar för barnet.

Ja, TS kunde ha berättat via videosamtal/mail etc. Nej, TS har inte gjort rätt i att vänta med att berätta. Men, TS sambo beter sig ändå som ett as som kräver en abort annars drar han (han har all rätt att dra men inte att kräva en abort). Det är inte TS fel att sambon var tvungen att åka iväg en längre period så hon inte hann berätta ansikte mot ansikte. Eller skulle hon gjort det när han stod med väskorna packade för att resa?
    Svar JA
  • Anonym (Sebben)

Naturligtvis kan överenskommelser ändras, men inte ensidigt eller bara för att man har ett visst kön. Jämställdhet gäller på riktigt, det verkar många inte förstå.

Ja, jag vet hur en p-spruta fungerar. Man har snvar för detn hanteringen också som vuxen, precis som andra preventivmedel. Vad har det med skuldfrågan ens att göra?

Jag lägger ansvaret på båda men det är TS som inte skött sin hantering i överenskommelsen. TS känner sig tom och ledsen och saknar sin sambo. 
    Jag lägger ansvaret på båda när det gäller överenskommelsen, snubben skulle inte litat på en partner som visar de här karaktärsdragen. Jag förstår att du vill lägga all skuld på killar för alla sorters problem och de heliga kvinnorna ska aldrig behöva ta ansvar för någonting. Så fungerar inte jämställdhet alls...

TS har naturligtvis rätt att lämna relationen och han kräver eller utpressar inte någon till abort - han uttrycker sin fria vilja och TS väljer ju här att behålla barnet, hon har som självständig människa och kvinna inte tvingats till någonting. Vad får du tet ifrån? Någon abort har inte tvingats fram alls. Har jag missat något eller?

Du får fundera på vem som betett sig som ett as. Du använder såan ord bara för att sambon är man. Du borde fundera rejält över hur omdoernt du ser på riktig jämställdhet och jag hoppas att dina söner har en mer tidsenlig moralsyn.

Hon kunde gott berättad sådan viktiga saker medan han packat väskor. Du spekulerar om oerhörd tidsnöd och omöjliga chanser till dialog när han reste till yttre rymden typ. Drama som sannolikt inte alls ägde rum. TS underlät slugt att berätta och att inte ta tillgällen för detta viktiga samtal om graviditet  förrän relevanta tidsgränser passerats. 

LFF skrev 2020-02-19 10:21:18 följande:
    Även om de hade en gemensam överenskommelse (att TS skulle stå för att skydda båda från en graviditet) så kan sådana komma att ändras iom att inget preventivmedel är 100%. 

Vet du hur p-spruta fungerar? Det är inget som man tar själv utan man har en stående tid var tredje månad hos barnmorska, vårdcentralen eller liknande. 

Du lägger ju ansvaret på TS för att inte bli gravid. Nu är olyckan ett faktum och då ska TS få skulden för att hon inte sa på en gång till den blivande pappan att hon var gravid utan ville göra det ansikte mot ansikte. Varför ska allt ansvar ligga på TS att förhindra en graviditet (eller tjejer rent generellt)? Om man ligger med någon så vet man (om man inte är 15 typ) att sex kan leda till graviditet även om man har preventivmedel. Att inte ta med det i beräkningen utan räkna med att kvinnan gör abort om preventivmedlet inte fungerar är rätt jäkla oschysst. Om mina söner skulle bete sig som TS sambo när de blir vuxna skulle jag bli väldigt arg på dem kan jag säga. De har all rätt i världen att lämna relationen men inte att kräva en abort. Och, även om de inte önskar att bli föräldrar just där och då så ska de ta ansvar för barnet.

Ja, TS kunde ha berättat via videosamtal/mail etc. Nej, TS har inte gjort rätt i att vänta med att berätta. Men, TS sambo beter sig ändå som ett as som kräver en abort annars drar han (han har all rätt att dra men inte att kräva en abort). Det är inte TS fel att sambon var tvungen att åka iväg en längre period så hon inte hann berätta ansikte mot ansikte. Eller skulle hon gjort det när han stod med väskorna packade för att resa?
  • Mandel

Du märker att du är gravid, men väljer att inget berätta på flera månader för att sambon varit bortrest?
    Inte ett dugg konstigt att han får panik och säger en massa dumheter om det är så.
    Varför sa du ingenting? Varför undanhöll du det här?

Det smartaste hade ju varit att berätta om det innan han for så hade han haft tid att bearbeta detta och vänja sig vid tanke på att bli pappa fast han egentligen inte vill, men nu förstår jag om han känner sig sviken i dubbel bemärkelse.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • KaptenOhoy
    Anonym (Sebben) skrev 2020-02-19 10:39:38 följande:

Ja, jag vet hur en p-spruta fungerar. Man har snvar för detn hanteringen också som vuxen, precis som andra preventivmedel. Vad har det med skuldfrågan ens att göra?

Om du scrollar upp på sidan så ser du att det faktiskt är du själv som tar upp P-spruta och använder som argument för att skuldbelägga TS i frågan. Svårt att hålla reda på dina argument?

Jag gissar på att du helt enkelt inte visste hur en P-spruta fungerar och nu försöker efterkonstruera när du får motargument som du inte kan svara på.
  • Anjisen
    Anonym (Undran) skrev 2020-02-17 19:12:20 följande:

Tack! Ja sant, får bearbeta och acceptera att man blir ensam i det. Men om han skulle ångra sig och komma tillbaka längre fram. Ska man då acceptera beteendet, de fula orden och hoten eller ska man gå vidare? Det är svårt att dra gränsen för vad som är att gå för långt ? Om det bara är en naturlig reaktion som skapats av chock eller om det är att gå över gränsen. Jag vet inte vad tycker ni?

Ångrar han sig och vill komma tillbaka tycker jag att du ska sätta hårt mot hårt. Säg att han fick sin chans när du berättade att du var gravid och inte ville ta bort det. Hans beteende kommer säkerligen visa sig igen om ni skulle börjat om på nytt. Hans beteende var att gå över gränsen. När jag blev gravid med min och min sambos dotter så hamnade sambon i en chock, han ville egentligen inte ha mer än det barnet han hade sedan tidigare men han sa aldrig "ta bort det eller så går vi isär". Din sambos reaktion var INTE naturlig av en chock. Jag förstår inte att män kan vara så idiotiska och tro att de kan bestämma allt när det kommer till kvinnokroppen =( det är ändå DIN kropp och DITT psyke som är på spel när det gäller en abort. Har en vän som gjorde abort, jag var med henne under hela tiden och efteråt var hon ett vrak psykiskt, efter att ha återhämtat sig fysiskt. Lämna honom om han inte vill ha barnet, bygg ett nätverk, som någon annan skrev, och involvera morföräldrarna i graviditeten och barnets uppväxt, kanske farföräldrarna också om de är medvetna om din graviditet och är glada över den. 

Grattis till din graviditet förresten, försök ta hand om dig på bästa sätt och ta det lugnt när det gäller pappan, vill han inte så vill han inte, men han ska inte kunna komma krypandes sen om ett par år på alla 4 och tro att allt är förlåtet. Det finns män där ute som faktiskt vill ta hand om andras barn om de verkligen älskar barnets förälder <3 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Undran) skrev 2020-02-17 19:12:20 följande:

Tack! Ja sant, får bearbeta och acceptera att man blir ensam i det. Men om han skulle ångra sig och komma tillbaka längre fram. Ska man då acceptera beteendet, de fula orden och hoten eller ska man gå vidare? Det är svårt att dra gränsen för vad som är att gå för långt ? Om det bara är en naturlig reaktion som skapats av chock eller om det är att gå över gränsen. Jag vet inte vad tycker ni?

Acceptera eller ej, har det någon betydelse?

Vad kan du göra åt saken?

Är det olaga hot så kan du polisanmäla annars är det bara att leva vidare.
  • Anonym (Sebben)

Oavsett preventivmedel har brukaren ett ansvar för hanteringen utifrån sin avsikt och sin överenskommelsen. Man som kvinna. Har du egentligen gett dig i det som du kallar skuldfrågan? Eller lägger du alltid all skuld för allt på män i alla lägen? Så modernt...

KaptenOhoy skrev 2020-02-19 12:08:17 följande:
    Om du scrollar upp på sidan så ser du att det faktiskt är du själv som tar upp P-spruta och använder som argument för att skuldbelägga TS i frågan. Svårt att hålla reda på dina argument?

Jag gissar på att du helt enkelt inte visste hur en P-spruta fungerar och nu försöker efterkonstruera när du får motargument som du inte kan svara på.
  • Anonym (Sebben)

Barnet har ett behov av flera kärleksfulla vuxna under uppväxten. TS bör söka vänlig kontakt och möjlighet för bra samverkan som föräldrar trots den olyckliga och kanske oschyssta starten. Jag rekommenderar verkligen inte TS att visar hårt mot hårt och försöker hämnas egoistiskt. Det handlar inte om Kalifat eller Gamla Testamentet här, det är verkligen inte i barnets bästa intresse. Varför har du så mörka tankar om fördömelse och krypande på knän? Det verkar inte särskilt bra om du är förälder dessutom och ska lära barn hantera bekymmer i livet. Narcissistisk varning liksom.Hjärta

Anjisen skrev 2020-02-19 12:10:22 följande:
    Ångrar han sig och vill komma tillbaka tycker jag att du ska sätta hårt mot hårt. Säg att han fick sin chans när du berättade att du var gravid och inte ville ta bort det. Hans beteende kommer säkerligen visa sig igen om ni skulle börjat om på nytt. Hans beteende var att gå över gränsen. När jag blev gravid med min och min sambos dotter så hamnade sambon i en chock, han ville egentligen inte ha mer än det barnet han hade sedan tidigare men han sa aldrig "ta bort det eller så går vi isär". Din sambos reaktion var INTE naturlig av en chock. Jag förstår inte att män kan vara så idiotiska och tro att de kan bestämma allt när det kommer till kvinnokroppen =( det är ändå DIN kropp och DITT psyke som är på spel när det gäller en abort. Har en vän som gjorde abort, jag var med henne under hela tiden och efteråt var hon ett vrak psykiskt, efter att ha återhämtat sig fysiskt. Lämna honom om han inte vill ha barnet, bygg ett nätverk, som någon annan skrev, och involvera morföräldrarna i graviditeten och barnets uppväxt, kanske farföräldrarna också om de är medvetna om din graviditet och är glada över den. 

Grattis till din graviditet förresten, försök ta hand om dig på bästa sätt och ta det lugnt när det gäller pappan, vill han inte så vill han inte, men han ska inte kunna komma krypandes sen om ett par år på alla 4 och tro att allt är förlåtet. Det finns män där ute som faktiskt vill ta hand om andras barn om de verkligen älskar barnets förälder <3 
  • LFF
    Anjisen skrev 2020-02-19 12:10:22 följande:

Nej, TS ska inte sätta hårt mot hårt. Hon ska inte vara en dörrmatta men hon ska absolut låta pappan vara en del av barnets liv. Om det sen innebär att de blir tillsammans igen eller inte är helt och hållet upp till dem. Men de behöver även sannolikt att gå till någon form av familjerådgivning för att kunna bearbeta det som skett nu under början av graviditeten. Att sätta hårt mot hårt och säga att "han fick sin chans när TS berättade om graviditeten" är inte bra för någon inblandad, speciellt inte barnet.

Att din sambo inte reagerade som TS sambo har ingenting med det hela att göra. Alla reagerar olika på ett oväntat/oönskat besked om en graviditet.
  • MRAKas

Det är skillnad på mäns o kvinnors biologi beträffande fortplantningssystemet.

Det är skillnad på preventivmedel för män och kvinnor.

Dessa 2 faktum i kombination med gällande lagstiftning får i många fall ödesdigra konsekvenser.

Män har med dagens preventivmedel och den rådande lagstiftningen endast makten att välja om du vill bli förälder INNAN befruktningen sker. När väl befruktningen är ett faktum så övergår all makt över graviditeten till kvinnan. 
    Inga "om", inga "men", inga omständigheter spelar roll. Det är bara en stor punkt efter, det är slutdebatterat, finns inget mer att säga.
    Tyvärr är långt ifrån alla medvetna om vidden av detta.

Detta gör det så OTROLIGT viktigt att de män som önskar ha sex men inte att bli förälder själva tar ansvar över sin fortplantningsförmåga.
    Förlitar man sig på att kvinnan tar detta ansvar så har man i samma stund som säden sprutar accepterat att man även ger kvinnan all makt över en oönskad/oplanerad graviditet.
    Det håller inte att vara efterklok. Det ger inget att ha åsikter om hur lagar o regler är utformade när man väl står där. Det hjälper inte hur mycket kvinnan än ljugit eller manipulerat.

Därmed inte sagt att jag personligen anser detta varken rättvist, jämställt eller ens vettig på något sätt. 

Det hedervärda agerandet av en kvinna som blir gravid trots användandet av preventivmedel är givetvis att föra en dialog med mannen i fråga och komma fram till ett beslut i samförstånd.
    Givetvis är det bäddat för konflikt om parterna har helt olika syn på situationen.
    Kanske är det därför en rätt god vana att se till att ens sängkompisar delar ens värderingar och syn på de större frågorna om/när man väljer att använda preventivmedel som inte ger garanterat skydd mot graviditet? Detta gäller givetvis både män o kvinnor.

TS inlägg ger mig rysningar dock, bara skriker manipulativt beteende långa vägar.
    Du borde informerat om graviditeten direkt samma dag som du själv blev medveten om den. Jag har full sympati för din partners ilska.

Svar på tråden Sambo lämnar mig annars