• Anonym (Undran)

Sambo lämnar mig annars

Jag och min sambo blev gravid oplanerat, vet inte hur. Hade p-spruta som previntiv och vad jag förstådd ska det vara bland det säkraste. Slippa tänka på att ta piller i tid. Då jag inte trodde det var möjligr upptäckte jag det några veckor inni. Skulle berätta då för min sambo men pga omständigheter fick han lov att åka bort och kom hem först några månader senare. Berättat och han vill att jag ska ta bort annars lämnar han mig och vill inte ha något med mig att göra. Förstår honom jobbigt såklart från andra sidan med. Det går fortfarande att göra men för mig är det försent nu. Jag känner mig bara så ledsen tyckte om han så och nu är han bara borta. Känner mig så ensam. Som en dålig tjej. Hur ska man tänka hur hade ni tänkt? Känner mig så tom.

• Svar på tråden Sambo lämnar mig annars
  • Anonym (Sebben)
    LFF skrev 2020-02-20 15:05:41 följande:
    1) Kvinnor är ALDRIG ansvarslösa när det kommer till preventivmedel eftersom det alltid förutsätts att det är kvinnan som ska handha detta och stoppa kroppen full med hormoner för att undvika graviditet.

2) Det är alltid kvinnans fel om det, trots hormoner, blir en graviditet

3) Det är kvinnan som ska underkasta sig (helst) mannens vilja eller ovilja att bli förälder och eventuellt göra ett medicinskt eller kirurgiskt ingrepp på sin kropp om mannen inte önskar att bli förälder.

4) Oavsett vad kvinnan gör så ska hon skambeläggas. Antingen för att hon behåller ett barn mot mannens vilja (=andra skambelägger henne) eller för att hon gör en abort mot sin egen vilja (=hon skambelägger sig själv).

Detta har inget som helst med TS inlägg att göra och hennes hantering (eller bristande hantering) av den uppkomna situationen utan är bara en generell reflektion över hur det ser ut för kvinnor som blir gravida trots preventivmedel.

Männen har det sjukt enkelt som inte behöver ta något som helst ansvar för sina spermier eftersom "det sköter kvinnan" och "det är ju obehagligt att ha kondom, det är som att äta kola med pappret" och allt annat skit man fått höra genom åren.

Är glad över att ha en ansvarsfull man som inte tyckte att vi skulle köra med avbrutet samlag eller "säkra perioder" innan vi bestämde oss för att försöka bli gravida utan var helt ok med att köra med kondom i 5 år då jag mådde dåligt av hormoner.
    1) Alla människor kan vara ansvarsslösa, även kvinnor. Du hittar på nån sorts naturlag i Newtons anda?
    2) Det är naturligtvis inte kvinnans fel alltid. Huvudasnvaret har den som hanterar preventivmedlet på sig själv. I det här fallet var det kvinnan. Hade det varit kådis som använts hade det varit mannen. Varför tror du att det alltid är kvinnans fel, ditt resonemang är väldigt enfaldigt,
    4) Skambeläggas bör den göra som direkt har fuckat upp och skapat problem, oavsett kön. I den här historien har TS lömst valt att inte berätta förrrän det var för sent. Det är det som ska skambeläggas, det skapar stora jobbig konsekvenser. I det här fallet var TS en kvinna. Varför misstolkar du så ensidigt?
    5) Det du skriver är verkligen inge generell reflektion. Du är dramatiskt upprör just utifrån TS tråd och specikia ämne. Dit tinlägg andas inte alls någon sort generell ståndpunkt, kan du se detta själv?
    6) Män har det vekrligen inte sjukt enkelt. TS sambo har hamnat i en förfärlig knipa. Barnet, som kanske är en pojek, får inte världens bästa start i livet. TS sambo hade varit mer försiktig med sina spermier om han vetat att hans sexpartner var skamlöst svekfull när det gällde deras överesnkommelse om att skydda sig. Vi vet inget om TS sambo ogillar kondom. Jag gillar kondom men har aldrig hört om sambor som fortsätter med det, det har jag aldrig gjort i mina förhållanden. Du generaliserar mycket gammaldags och drar män över en kam - att vi inte skulle klara av kådisar... har du bara sett oss män på film eller?
    7) Jag är glad att du trivs i ditt förhållande och att din man uppskattar dig. Avbrutet samlag kan ju funka men är en av de sämsta metoderna ur säkerhetssynpunkt . Var glad åt er speciella hantering av kondom i hela fem år för du hade nojer runt de andra sorterna preventivmedel. Helt OK. Jag hoppas att din man skulle skriva och instämma att du är en kärleksfull och okomplicerad partner som inte överkontrollerar hemmet. Jag önskar er alla fortsatt lycka.
  • maengs
    Vill du ha hjälp eller någon att prata med Ts?
    Du får gärna kontakta mig. Jag är sjuksköterska och en av initiativtagarna till "Möjligheten" som stöttar oplanerat gravida. Du kan maila mig via hemsidan möjligheten.nu eller på min privata mail:
    Vi kan tex prata lite via mail, chat eller telefon eller så kan vi ses om du bor i närheten av Göteborg. Jag har även en hel del kontakter ifall du behöver någon praktisk hjälp. 
    Ta hand om dig!
    Mvh Maria
  • maengs
    Du får gärna kontakta mig. Jag är sjuksköterska och en av initiativtagarna till "Möjligheten" som stöttar oplanerat gravida. Du kan maila mig via hemsidan möjligheten.nu eller på min privata mail:
    Vi kan tex prata lite via mail, chat eller telefon eller så kan vi ses om du bor i närheten av Göteborg. Jag har även en hel del kontakter ifall du behöver någon praktisk hjälp. 
    Ta hand om dig!
    Mvh Maria
  • maengs
    Ta hand om dig!
    Mvh Maria
  • maengs
    Ta hand om dig!
    Mvh Maria
  • maengs
    Ta hand om dig!
    Mvh Maria
  • maengs
    Ta hand om dig!
    Mvh Maria
  • maengs
    Ta hand om dig!
    Mvh Maria
  • maengs
    Ta hand om dig!
    Mvh Maria
  • maengs

Sorry, inget hände när jag tryckte skicka så jag tryckte fler ggr och därför blev det flera likadana inlägg...

Svar på tråden Sambo lämnar mig annars