• Anonym (Vill, vill inte)

    Par i relation hur olika är ert sexbehov?

    Jag läser ofta trådar här på FL där både kvinnor och män beklagar sig på partnerns ovilja till sex eller tvärtom. Hur ligger det till egentligen? Stämmer den gamla uppfattningen att det är mannen som är kåtast. Själv är jag man och har varit sambo i 40 år. Jag har alltid velat ha mera sex. Även nu när jag är 60+. 


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-19 18:31
    Motivera gärna er röst!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Par i relation hur olika är ert sexbehov?
  • Anonym (Tro vad du vill)
    Anonym (Jart) skrev 2020-03-17 09:04:37 följande:

    Precis. Ser många par kring 40 och över där mannen ser slank och hyfsat välhållen ut medan kvinna är fet och oattraktiv. Gissningsvis var även kvinnan slank och välhållen i yngre dagar men har sedan dess skitit i sig själv och nu när mannen inte är sugen längre så är det hans fel.

    Vissa kvinnor tycks tro att om dom bara har en brukbar fitta så kan dom se ut som en flodhäst i övrigt och tänder inte mannen på henne så älskar han inte henne.

    Det är såååå jävla mycket vanligare att mannen är i bra form med en fet kvinna än tvärtom. Tvärtom existerar knappt.


    Du kan ju tro precis vad du vill, men det enkla svaret kanske är att män väljer en kvinna de attraheras av, och det är inte nödvändigtvis vad du attraheras av. Min snygga, vältränade man önskar att jag lägger på mig tjugo kilo igen. Jag vill inte, för det är tungt, han får helt enkelt vara lite mindre attraherad av mig.
  • Anonyma Bonusmamman

    Är kvinna 34 och jag och mitt ex, 40 hade samma behov, flera gånger i veckan och sex var viktigt för oss båda! Ibland gick det en vecka utan men det är tillfällen där båda varit trötta/stressade. Sen hittade vi alltid tillbaka och båda mådde bättre av sex! 
    Det tog slut av många andra orsaker.. 


    Jag tycker sex är väldigt viktigt, det är en närhet jag delar med bara min partner som gör att jag kommer närmare honom. Även en "urladdning" jag mår bra av! Jag har med åldern blivit mer och mer sugen men märker även att det har mycket med min egen självkänsla att göra. Numer är jag nöjd och stolt över min kropp! 
    När jag var yngre var jag väldigt osäker.


    De första sexuella upplevelserna jag hade var inge vidare och det var pga män som var självcentrerade och tog det de ville ha. 
    Nu ställer jag mer krav och har träffat flera män som är väldigt måna om min njutning. Där har jag kunnat njuta och därmed velat ge mer tillbaka. 


     


     

  • Anonym (Har det bra)

    Jag och min kille matchar bra tycker jag. Det kan hända ibland att han är sugen när jag inte är det men jag kommer oftast igång efter ett tag så jag "ställer upp" då med, jag vet ju att det blir en härlig stund även om jag inte är vrålkåt. Ibland är det ju ombytt också, att jag är sugen men inte han, då brukar han tillfredsställa mig på andra vis. Tycker vi har fått till den där "ge och ta" balansen väldigt bra men vi kommunicerar också mycket kring vårt samliv, det är viktigt för mig.

  • Anonym (Love)

    Vi har väldigt olika behov, något som jag sörjer djupt. Önskar att jag ville knulla betydligt mer. 


    Vi har löst det genom att min man har älskarinnor. Då får han knulla hur mycket han vill, jag får knulla hur lite jag vill och alla är glada och nöjda. 

  • Anonym (PellePlupp)

    Man som vill ha mindre sex än henne.
    Anledningen är att hon har blivit fet, ful och är dålig i sängen. Känner mig liten och mindre värd än hennes många ex som hon höll formen för, så jag blir avtänd på mig själv för att jag inte känner mig manlig med henne.

  • Anonym (komplicerade mekanismer)
    Anonym (Man 50+) skrev 2020-02-29 12:36:01 följande:
    Som jag sa till henne, män behöver tända på sin partner för att vilja ha sex; kvinnor behöver tända på sig själva för att vilja ha sex.

    Behovet av nyhet för att få spänning i sexlivet verkar också vara något som framförallt kvinnor upplever. Jag är helt nöjd med min fru och har inget behov eller intresse av någon annan, men hon verkar ha behov av nya saker för att få lust. Vi använder sexleksaker och jag brukar överraska henne med nya då och då, vilket hon uppskattar; jag har frågat om hon skulle vilja ha en annan man med typ en trekant men det säger hon är det sista hon vill prova på, men det kanske mest är för att hon är rädd att såra mig. Samtidigt har vi bra sex när det blir av, hon får alltid orgasm, så hennes bristande lust är inte för att sexet i sig inte ger något.

    Kvinnors sexualitet är verkligen komplicerad..
    Du satte verkligen ord på exakt på skillnaden jag upplever mellan kvinnors och mäns sexualitet.
    Jag vill bara ha sex när jag mår bra med mitt utseende och kropp och liksom tänder till på mig själv. Har också mycket större krav på variation och att inte veta vad som ska hända. Kan knappt ha sex i sängen eftersom det är så starkt förknippat med vana och förutsägbarhet. Jag gillar sex på udda platser och att man flirtar mycket och försöker bevara den sexuella undertonen i vardagen. Viskar heta saker i örat på varann på ICA eller tafsar på varann lite här och var, säger till varann att man är sexig och så, något som ofta försvinner helt efter några år. Alla har inte detta från början. Sexleksaker kan vara kul men inte om man inte känner grundkåtheten eller spänningen med partnern.

    Jag behöver också att den andre ser bra ut.  Kämpar för att vara attraktiv inför mig, sköter om sin kropp och ser till mina önskningar och behov, gärna försöker överraska mig osv Det är viktiga element för att bevara sexuell lust.
  • Anonym (Pelle)
    Anonym (PellePlupp) skrev 2020-03-30 16:01:14 följande:

    Man som vill ha mindre sex än henne.

    Anledningen är att hon har blivit fet, ful och är dålig i sängen. Känner mig liten och mindre värd än hennes många ex som hon höll formen för, så jag blir avtänd på mig själv för att jag inte känner mig manlig med henne.


    Förstår dig. Otroligt osexigt med kvinnor som lägger bpå sig sambo kilon och slutar att bry sig om sin kropp.
  • Booker

    Man. Har en betydligt större sexuell aptit än min fru och vet inte ut eller in längre, ärligt talat.

    Vi är båda under 40 och har barn, och jag fattar att småbarnslivet gör det svårare av många skäl. Det är bara att acceptera. Men gapet mellan oss i sexuellt behov hade funnits i flera år innan vi fick barn. Vi har förstås pratat om det, jag har köpt leksaker och hittat på lekar för att försöka få igång något, men det håller aldrig längre än i max någon vecka.

    Till slut gjorde jag det enkelt genom att ta ett papper och dra ett streck med dagar, veckor och månader längs linjen. "Hur ser ditt behov ut?" frågade jag och bad henne sätta ett kryss. Hon landade på en gång varannan månad, jag på två gånger i veckan. Det var bra information som jag kanske borde ha försökt få fram långt tidigare.

    Där är vi, och jag vet inte hur hållbart detta gap är. Många verkar bara stå ut i år efter år, men för varje månad som går känner jag att jag missar så mycket sexuellt som jag aldrig kan få tillbaka. Jag är inte så gammal än att jag bara borde acceptera att avstå.

    Sedan har vi väldigt olika aptit vad gäller vilken sorts sex som vi vill ha, jag kan ju tycka att man efter ett tio år långt äktenskap kan testa något annat än två olika ställningar. Men det kanske bara är jag.

  • Anonym (Lilly)
    Anonym (Jart) skrev 2020-03-17 09:04:37 följande:

    Precis. Ser många par kring 40 och över där mannen ser slank och hyfsat välhållen ut medan kvinna är fet och oattraktiv. Gissningsvis var även kvinnan slank och välhållen i yngre dagar men har sedan dess skitit i sig själv och nu när mannen inte är sugen längre så är det hans fel.

    Vissa kvinnor tycks tro att om dom bara har en brukbar fitta så kan dom se ut som en flodhäst i övrigt och tänder inte mannen på henne så älskar han inte henne.

    Det är såååå jävla mycket vanligare att mannen är i bra form med en fet kvinna än tvärtom. Tvärtom existerar knappt.


    Vet inte var du bor eller vilka kretsar du rör dig i, men det stämmer inte överens med min verklighet. De par över 40 som jag umgås med är både mannen och kvinnan i bra form ELLER så är båda i relativt dålig form. Finns undantag åt båda hållen. Det finns en period i 30-årsåldern där kvinnorna är mitt i familjebildandet och där är kvinnorna naturligt ur form pga graviditeter som sliter oerhört mycket på kroppen. När de blev klara har de flesta hämtat upp sig.
  • Lione81
    Anonym (Love) skrev 2020-03-30 14:58:24 följande:

    Vi har väldigt olika behov, något som jag sörjer djupt. Önskar att jag ville knulla betydligt mer. 

    Vi har löst det genom att min man har älskarinnor. Då får han knulla hur mycket han vill, jag får knulla hur lite jag vill och alla är glada och nöjda. 


    Så hade jag vela att min sambo hade tänkt. Har inte frågat henne. Jag vill varje dag. Medans hennes sexlust minskat på grund av medicin.

    Hur tog du/han/ni upp att han fick träffa älskarinnor, vet du om jämt när han träffar henne, känner du någon svartsjuka, sover han över någon gång?

    Har ni sex ihop?
  • Lione81
    Booker skrev 2020-04-04 08:03:40 följande:

    Man. Har en betydligt större sexuell aptit än min fru och vet inte ut eller in längre, ärligt talat.

    Vi är båda under 40 och har barn, och jag fattar att småbarnslivet gör det svårare av många skäl. Det är bara att acceptera. Men gapet mellan oss i sexuellt behov hade funnits i flera år innan vi fick barn. Vi har förstås pratat om det, jag har köpt leksaker och hittat på lekar för att försöka få igång något, men det håller aldrig längre än i max någon vecka.

    Till slut gjorde jag det enkelt genom att ta ett papper och dra ett streck med dagar, veckor och månader längs linjen. "Hur ser ditt behov ut?" frågade jag och bad henne sätta ett kryss. Hon landade på en gång varannan månad, jag på två gånger i veckan. Det var bra information som jag kanske borde ha försökt få fram långt tidigare.

    Där är vi, och jag vet inte hur hållbart detta gap är. Många verkar bara stå ut i år efter år, men för varje månad som går känner jag att jag missar så mycket sexuellt som jag aldrig kan få tillbaka. Jag är inte så gammal än att jag bara borde acceptera att avstå.

    Sedan har vi väldigt olika aptit vad gäller vilken sorts sex som vi vill ha, jag kan ju tycka att man efter ett tio år långt äktenskap kan testa något annat än två olika ställningar. Men det kanske bara är jag.


    Lever du ihop med henne, separerade ni, har du träffat någon på sidan av?
  • Anonym (Pelle)
    Booker skrev 2020-04-04 08:03:40 följande:

    Man. Har en betydligt större sexuell aptit än min fru och vet inte ut eller in längre, ärligt talat.

    Vi är båda under 40 och har barn, och jag fattar att småbarnslivet gör det svårare av många skäl. Det är bara att acceptera. Men gapet mellan oss i sexuellt behov hade funnits i flera år innan vi fick barn. Vi har förstås pratat om det, jag har köpt leksaker och hittat på lekar för att försöka få igång något, men det håller aldrig längre än i max någon vecka.

    Till slut gjorde jag det enkelt genom att ta ett papper och dra ett streck med dagar, veckor och månader längs linjen. "Hur ser ditt behov ut?" frågade jag och bad henne sätta ett kryss. Hon landade på en gång varannan månad, jag på två gånger i veckan. Det var bra information som jag kanske borde ha försökt få fram långt tidigare.

    Där är vi, och jag vet inte hur hållbart detta gap är. Många verkar bara stå ut i år efter år, men för varje månad som går känner jag att jag missar så mycket sexuellt som jag aldrig kan få tillbaka. Jag är inte så gammal än att jag bara borde acceptera att avstå.

    Sedan har vi väldigt olika aptit vad gäller vilken sorts sex som vi vill ha, jag kan ju tycka att man efter ett tio år långt äktenskap kan testa något annat än två olika ställningar. Men det kanske bara är jag.


    Varför stannade du och skaffade barn med henne när du från början visste att gapet var så stort mellan er? Jag menar du kunde redan då förutse hur framtiden skulle se ut. Eller vad du nöjd med lite sex då och fått högre lust nu ? Låter inte logiskt i mina öron.
  • Booker
    Lione81 skrev 2020-04-04 09:01:59 följande:
    Lever du ihop med henne, separerade ni, har du träffat någon på sidan av?
    Vi lever ihop, jag vill inte separera för barnens skull och för att förhållandet fungerar i övrigt. Det är inte alls konfliktfyllt. Men det sexuella är ju en stor del och att den inte fungerar är jobbigt och frustrerande. Jag har inte haft en tanke på att träffa någon vid sidan av, men jag kom väldigt nära en kollega nyligen. Vi avbröt det när vi insåg att det skulle bli för komplicerat för oss båda.
  • Booker
    Anonym (Pelle) skrev 2020-04-04 12:25:09 följande:
    Varför stannade du och skaffade barn med henne när du från början visste att gapet var så stort mellan er? Jag menar du kunde redan då förutse hur framtiden skulle se ut. Eller vad du nöjd med lite sex då och fått högre lust nu ? Låter inte logiskt i mina öron.
    Det visste jag inte. Jag kanske var otydlig, men det är över tio år sedan vi träffades och vårt äldsta barn har inte fyllt tre än. De första åren var det rätt bra, hon var mycket oerfaren så jag hade överseende i början och hon var mottaglig för att testa nya saker. Det var inte förrän i fjol som jag bad henne specificera hur hennes behov faktiskt ser ut för att se hur det upplevda gapet ser ut. Innan dess har vi haft många samtal, alltid initierade av mig, och hon har gett mig hopp om att det ska bli bättre. Det har dock aldrig blivit en hållbar förändring. 

    Det sexuella är ju inte den enda komponenten i ett förhållande. Man växer ihop, får ett liv tillsammans, skaffar bostad ihop osv. I mina ögon är det inte bara att bryta upp för att sexet inte fungerar. 
Svar på tråden Par i relation hur olika är ert sexbehov?