• Anonym (J D)

    Kommit fram att min fru flirtat och fått känslor för annan man, vad ska jag göra??

    Nyligen förstod jag att min fru flirtat med en annan man, som dessutom är upptagen. De är med i ett gemensamt sammanhang på fritiden ibland.

    Efter att ha mått dåligt av den misstanken ett tag pratade jag med henne. Det kom fram vem det gällde, och det var samme man som jag misstänkt.

    Hon säger att det är vi som gäller, och att de har stark kemi men att det inte kommer bli något. Jag frågade om de gjort något jag skulle betrakta som otrohet och efter kort tvekan så hon nej. Det betyder ju att nån kroppskontakt ägt rum känner jag.

    Jag är rådvill, för jag vill verkligen jobba för att rädda äktenskapet som har kommit in i en svacka för första gången på senaste tiden. Hon har bett mig att inte prata med honom om det då han har sambo och barn. Men att hon också vill kunna vara vän med honom.

    Jag känner mig sviken, jag har förstått att hon tänkt tanken att vara med honom när jag läst mellan raderna. Jag är stundtals så ledsen och kämpar med att känna tillit för henne, som jag alltid gjort tidigare. Det stör just nu hela min tillvaro.

    Jag kanske överreagerar.... Kanske är det inte konstigt att råka få lite känslor för nån annan i en lång relation. Men jag mår verkligen dåligt just nu...! Har inte alls känslorna i schack.

    Hon säger att det är skönt att ha pratat ut om det, och det kände jag också först. Men det gnager i mig.

    Hon har tidigare kämpat med utmattning och depression som följd, och allt detta har gjort henne stressad igen, i kombination med mycket jobb. Så jag vågar inte prata för mycket om det av rädsla för hennes hälsa. Jag har alltid försökt stötta, och förstås mått dåligt av att hon mått dåligt psykiskt. Jag flyttade med henne till en ny stad, och hon har fått massa vänner här, men inte jag. När hon är stressad har jag lagat mat, diskat och stöttat. Kanske dog vår gnista lite av det...

    Det här blev långt... Men jag behöver verkligen råd och hjälp! Hur försöker man gå vidare? Och hur hittar jag tillit igen? Hur mycket kan jag be henne berätta om vad som hunnit hända med den andre, och hur ska jag klara att de är vänner?

  • Svar på tråden Kommit fram att min fru flirtat och fått känslor för annan man, vad ska jag göra??
  • Kråksången

    Du ska absolut inte låta dom vara vänner.

    Det kommer ju bara göra att du är svartsjuk och osäker på om något händer och varje leende, smsande, möte osv så kommer ju du undra om dom har något på gång.

    Dessutom borde hon själv inse att det är att utmana ödet att ha honom kvar som nära vän.

    Vad händer om hon fortfarande tycker att kemin dom emellan är dynamisk och det blir än mer känslor?

    Nej hon kan inte ha er båda, har hon något sunt förnuft borde hon inse att det är omöjligt och skadligt för erat förhållande.

  • Anonym (jådåsåatt)

    det är ju hon som direkt ska säga/känna/tänka att de inte ska vara vänner! 

  • Anonym (man)
    Anonym (J D) skrev 2020-02-20 17:07:12 följande:

    Nyligen förstod jag att min fru flirtat med en annan man, som dessutom är upptagen. De är med i ett gemensamt sammanhang på fritiden ibland.

    Efter att ha mått dåligt av den misstanken ett tag pratade jag med henne. Det kom fram vem det gällde, och det var samme man som jag misstänkt.

    Hon säger att det är vi som gäller, och att de har stark kemi men att det inte kommer bli något. Jag frågade om de gjort något jag skulle betrakta som otrohet och efter kort tvekan så hon nej. Det betyder ju att nån kroppskontakt ägt rum känner jag.

    Jag är rådvill, för jag vill verkligen jobba för att rädda äktenskapet som har kommit in i en svacka för första gången på senaste tiden. Hon har bett mig att inte prata med honom om det då han har sambo och barn. Men att hon också vill kunna vara vän med honom.

    Jag känner mig sviken, jag har förstått att hon tänkt tanken att vara med honom när jag läst mellan raderna. Jag är stundtals så ledsen och kämpar med att känna tillit för henne, som jag alltid gjort tidigare. Det stör just nu hela min tillvaro.

    Jag kanske överreagerar.... Kanske är det inte konstigt att råka få lite känslor för nån annan i en lång relation. Men jag mår verkligen dåligt just nu...! Har inte alls känslorna i schack.

    Hon säger att det är skönt att ha pratat ut om det, och det kände jag också först. Men det gnager i mig.

    Hon har tidigare kämpat med utmattning och depression som följd, och allt detta har gjort henne stressad igen, i kombination med mycket jobb. Så jag vågar inte prata för mycket om det av rädsla för hennes hälsa. Jag har alltid försökt stötta, och förstås mått dåligt av att hon mått dåligt psykiskt. Jag flyttade med henne till en ny stad, och hon har fått massa vänner här, men inte jag. När hon är stressad har jag lagat mat, diskat och stöttat. Kanske dog vår gnista lite av det...

    Det här blev långt... Men jag behöver verkligen råd och hjälp! Hur försöker man gå vidare? Och hur hittar jag tillit igen? Hur mycket kan jag be henne berätta om vad som hunnit hända med den andre, och hur ska jag klara att de är vänner?


    Välkommen i klubben.... finns mycket att säga men en tumregel är att i stort sett ALLA ljuger när de blir påkomna med att gör sånt, så det är förmodligen betydligt mer än vad hon sagt.  Så ta ALLT frun säger med en nypa salt, eller rättare sagt, ta det inte för sanning förrän det hon bevisat att det är så.

    Det är klart att hon inte vill att du ska prata med honom. Dels kan det ju komma fram saker hon inte sagt och dels vill ju hon inte stänga dörren till honom helt, bra att ha den på glänt tills allt lugnat sig.

    Jag tycker det är jävligt fräckt av henne att kräva att du ska acceptera att hon fortsätter vara "vän" med honom. Rätten att vara "vän" med honom har hon redan sabbat genom att bli mer än vänner. Bevisligen kunde de inte bara hålla det till vänskap så hon får välja mellan dig och "vänskap" med honom.

    Jag tycker absolut du ska ta ett snack med honom, om inte annat för att påpeka vad du tycker om deras umgänge, var dina gränser går och för att markera att skiten även kan stänka på deras förhållande om han och din fru fortsätter sitt "umgänge". Det är lätt att ragga på andras partner när man tror att man själv inte riskerar nåt. Men när risken blir överhängande att man själv får smaka på bajsmackan så är det kanske inte lika roligt längre.

    PS! Det är inte du som ska återuppbygga förtroendet till din fru, det är hon som ska laga det hon förstörde. Och att hålla på och snacka om att hon vill fortsätta vara "vän" med honom är ju inte riktigt rätt sätt...så det är inte så konstigt att du känner som du gör, di fru är jävligt fräck och verkar inte ha fattat allvaret än.
  • Anonym (J D)

    Jag känner ju lite så... att det känns väldigt riskabelt att låta dem vara vänner. Känns som att vilja ha kakan och äta den.

    De är med i ett föreningssamanhang som de brinner för. Jag vill samtidigt inte hindra henne från att ägna sig åt sin passion. Men jag skulle inte bli ledsen om han slutar...

    Att prata direkt med honom kan ju lätt komma fram till henne att jag gjort, och slå tillbaka.

    Jag skulle helst våga prata öppet och ärligt med henne om hur jag känner inför att de skulle vara vänner, och vilja att hon berättar exakt vad som hänt. Hur långt det hann gå, och vad hon känner för honom idag.

    Och faktiskt berätta för henne att jag avser att prata med honom, men inte hota med att avslöja för hans sambo. Sån vill jag inte vara även om känslorna jag känner nu försöker viska i mitt öra att jag ska förstöra för honom vill jag inte vara sån.

    Men eftersom min fru mår dåligt lätt blir det svårt att prata och få henne till att berätta mer. Jag har fått vara den starke i några år... nu rämnar jag och min styrka.

    Jag funderar på att ett villkor framåt är att vi går i parterapi. Kanske kan vi få hjälp att prata om det på ett sätt som blir mer kontrollerat. Jag har aldrig gått i nån form av terapi, men jag är beredd att pröva allt.

  • Anonym (Man 36)

    Ta det inte fel, men jag tycker du verkar lite mjäkig. Du blir överkörd.

    Troligtvis hade jag sparkat ut min fru, men hade det inte hänt hade jag helt klart ställt ultimatum att inte ha kontakt med andra mannen. Och krävt parterapi.

    Den andra mannen skulle jag pratat med, för att säkra att de har samma historia. Sedan skulle jag pratat med mannens fru om vad han gjort. Hon förtjänar att veta sanningen.

  • Anonym (Sebben)

    Chilla. Lyssna på henne. Välj att tro på henne. Förlåt henne, det är så mänskligt. Vårda er relation och försök vara hennes drömpartner, så hon kan bli din.

    Om könsrollerna var omvända skulle kommentarerna vara fördömandena vara hundratals om att din partner är ett svekfullt svin som ska dumpas. Lyssna inte på sånt, de vill er inte väl.

  • Anonym (T)

    Mitt tips är att ni går tillsammans och pratar med någon. Kommunen brukar erbjuda familjerådgivning. Hon bör inte fortsätta träffa honom om hon vill att ni fortsatt ska vara tillsammans eftersom det finns en risk att det utvecklas mer mellan dom.

  • Anonym (Sebben)

    Och gå inte runt som Krösa-Maja och rör upp ont blod genom att bråka med den andre mannen och hans fru. Vad vinner du på det? Är barn inblandade blir det väldigt många som påverkas bara för att ditt kränkta ego ska få hämnd och du minsann ska tala om din version av sanningen..

    Odla er relation istället och förlåt den där fuck-upen. Vi är mänskliga och vi gör tokigheter.

  • AndreaBD

    Det verkar ju inte som om något konkret har hänt där. Om du nu inte tror att din fru ljuger och förtiger saker. I en relation måste man lita på sin partner. Och att man har en partner betyder inte att man inte kan känna sig lite smått attraherad av någon annan. Men man låter bli att agera efter det förstås, om man vill ha kvar sin relation. 

    Och man kan inte verkligen "förbjuda" sin fru att vara vän med en person. Om man försöker det, så lär det bara leda till att partnern känner sig instängd och kontrollerad och försöker ta sig ur eller annat , men det har nog ingen särskilt positiv effekt. Vad du kan göra är att försöka få till det att ni gör mycket tillsammans, pratar och har positiva upplevelser igen. Vända det hela till något mera positivt. Det är det enda som skulle göra att du kan vara ganska säker på att hon inte kommer att lämna relationen. 

Svar på tråden Kommit fram att min fru flirtat och fått känslor för annan man, vad ska jag göra??