• Anonym (rädd)

    Kommer ni låta era barn gå till dagis och skola imorgon?

    Jag är skiträdd för hur detta ska utvecklas. Har två barn och vill helst hålla de hemma denna vecka. Men jag känner mig pressad att lämna dem då Sverige skriver om skolplikt hela tiden och att man kommer få samtal hem om man de inte kommer till skolan osv.

    Hur ska ni göra? Är ni rädda??

  • Svar på tråden Kommer ni låta era barn gå till dagis och skola imorgon?
  • AndreaBD
    LFF skrev 2020-03-03 12:24:15 följande:
    Men det här är ju en influensa! Enda skillnaden är att vi inte har något vaccin för just denna typ och inte heller något virusdämpande! Så varför är du livrädd för denna virussträng? 
    Precis... det är väl någon som inte har fattat än att det ÄR en influensa. 
  • AndreaBD
    Pentra skrev 2020-03-03 12:06:59 följande:

    Så, du anser att det räcker att isf stänga skolan i 1-2 veckor? Coronaviruset ger en inkubationstid på 2 veckor upp till drygt 3 månader. Hur tänkte du nu? ... Bland det bästa man kan göra är att boosta immunförsvaret. ... Med vänlig hälsning, Pentra
    Hittar du bara på när du skriver sånt? Du skriver nästan alltid felaktiga saker. Inkubationstiden är en till två veckor!

    https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/
  • LFF
    AndreaBD skrev 2020-03-03 12:56:55 följande:
    Precis... det är väl någon som inte har fattat än att det ÄR en influensa. 
    Det som gör mig rädd med covid-19 är inte att bli sjuk. Det är den jävla masspsykos som drabbat hela samhället. 

    Vi har en massa evenemang där folk avbokar sig i parti och minut just nu för att deras företag satt rese- och mötesrestriktioner på sina anställda. Det är liksom helt jäkla bisarrt!
  • Anonym (rädd)

    Stor ökning av dödsfall i Italien idag. Undrar om de kommer gå ut med ålder på de döda? Förmodligen inte va?

    Kritik mot folkhälsomyndigheteb i expressen av läkare. De anser att de gör fel som jmf Corona med influensa och att det är märkligt hur de kan gå ut och vara så säkra över att barn inte smittar....

  • Anonym (Inte 08:a)

    Nej,jag var inte räddare att skicka iväg barnen i måndags än jag var förra måndagen men så har massmedia fortfarande inte fattat att sverige inte enbart består av Stockholm och att halva Sveriges skolbarn redan gått 1-2 veckor i skolan efter sitt sportlov och att även barn från andra regioner åker utomlands på sitt sportlov ... ( sportlov är det i Sverige från v 7-11 ...,v 11 är det iof " bara" barnen i Jokkmok som har lov) Men NU bara för att sportlovet varit i bla Stockholm slås det upp stort i massmedia om hur smittan kan spridas då barnen kommer hem efter sportlovet...... Lär era barn att hosta i armvecket ,tvätta sina händer noga - händerna ska tvättas o gnuggas så det blidas ordentligt med skumm av tvålen , en bra tum regel är att skrubba lika länge som det tar att sjunga " Blinka lilla stjärna" ( eller med texten: tvätta,tvätta liten hand bort med smuts och bort med sand, mellan i och ovanpå gnugga tummen båda två, tvätta tvätta liten hand bort med smuts o bort med sand) Och sedan skölja och TORKA händerna noga på engångs handdukar i papper när man inte är hemma.

  • Anonym (rädd)
    Anonym (Inte 08:a) skrev 2020-03-03 19:31:48 följande:

    Nej,jag var inte räddare att skicka iväg barnen i måndags än jag var förra måndagen men så har massmedia fortfarande inte fattat att sverige inte enbart består av Stockholm och att halva Sveriges skolbarn redan gått 1-2 veckor i skolan efter sitt sportlov och att även barn från andra regioner åker utomlands på sitt sportlov ... ( sportlov är det i Sverige från v 7-11 ...,v 11 är det iof " bara" barnen i Jokkmok som har lov) Men NU bara för att sportlovet varit i bla Stockholm slås det upp stort i massmedia om hur smittan kan spridas då barnen kommer hem efter sportlovet...... Lär era barn att hosta i armvecket ,tvätta sina händer noga - händerna ska tvättas o gnuggas så det blidas ordentligt med skumm av tvålen , en bra tum regel är att skrubba lika länge som det tar att sjunga " Blinka lilla stjärna" ( eller med texten: tvätta,tvätta liten hand bort med smuts och bort med sand, mellan i och ovanpå gnugga tummen båda två, tvätta tvätta liten hand bort med smuts o bort med sand) Och sedan skölja och TORKA händerna noga på engångs handdukar i papper när man inte är hemma.


    V 7 hade inte utbrottet börjar i Italien utan vecka 9 när Stockholm hade lov var den veckan folk där nere började sjunka ordentligt så fullt normalt att stockholmare är räddare och om du ser på nyheter så är det många i Stockholm som haft sportlov nu som kommit tlllnaja sjuka och inte vecka 7 och 8.
  • Anonym (inte flunsan)
    LFF skrev 2020-03-03 12:24:15 följande:
    Men det här är ju en influensa! Enda skillnaden är att vi inte har något vaccin för just denna typ och inte heller något virusdämpande! Så varför är du livrädd för denna virussträng? 

    AndreaBD skrev 2020-03-03 12:56:55 följande:
    Precis... det är väl någon som inte har fattat än att det ÄR en influensa. 

    Nej, covid-19 är inte en influensa, även om symptomen och sättet smittan sprids på är likartade. Coronavirus är en annan sorts virus än influensavirus.
  • AndreaBD
    Anonym (inte flunsan) skrev 2020-03-04 04:56:34 följande:

    AndreaBD skrev 2020-03-03 12:56:55 följande:
    Precis... det är väl någon som inte har fattat än att det ÄR en influensa. 

    Nej, covid-19 är inte en influensa, även om symptomen och sättet smittan sprids på är likartade. Coronavirus är en annan sorts virus än influensavirus.
    Jo.... det verkar vara så, men jag hittar ingen info om vad som egentligen är ett influensavirus, jag menar hur vet man att ett virus är ett influensavirus och att coronaviruset inte är det. 

    Jag läste någonstans att influensavirus ofta är olika coronavirus, så varför skulle det nya inte vara en influensa?  Man verkar inte bara gå efter symptomen, det här nya coronaviruset har ju också influensa-symptom (fast inte alla har såna, det verkar variera mycket). 
Svar på tråden Kommer ni låta era barn gå till dagis och skola imorgon?