• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Linnie
    Anonym (styvförälder) skrev 2020-03-08 17:11:00 följande:

Ja och det har du förstås helt rätt i att han ska vara.

Självklart kunde du inte veta hur han skulle behandla era gemensamma barn innan ni fick barn, däremot började han väl inte curla de äldre barnen efter några år, det måste han ju ha gjort även innan ni fick gemensamma barn.

Ja det är förstås helt fel om han inte behandlar era barn på samma sätt som de tidigare barnen.

Men får jag fråga på vilket sätt han särbehandlar barnen?

Hur gamla är hans barn sen tidigare och hur gamla är era barn?

Barnen gör väl olika saker och man anpassar ju sig som förälder till vad barnen behöver beroende på ålder.

Ett äldre barn behöver kanske skjuts till en aktivitet trots att ett mindre barn skulle behöva sin pappa hemma men så skulle det ju vara även om barnen var helsyskon.

Även gemensamma barn få ju stå åt sidan för varandra och om en förälder har flera barn är det svårt att alltid vara rättvis.

Men jag vet ju inte hur din man är han kanske är helt orättvis men då måste du ju sätta ner foten och ta upp exempel på när han är orättvis så han förstår att han är det. Det är ju inte säkert att han uppfattar det på samma sätt som du gör utan ni måste nu diskutera det.

Förstår att det finns pappor som prioriterar äldre barn men det finns ju lika många pappor som faktiskt prioriterar sina nya barn, där "nya" barnen har pappan jämnt och de äldre bara för ha sin pappa ibland och han prioritera nya familjen, bägge hållen är förstås helt fel.

Det finns säkert pappor som gör det medvetet men säkert många som inte har tänkt på att dom gör så utan försöker så gott dom kan och försöker ställa upp på alla sina barn men kanske det är svårare att säga nej till äldre barn som kan fråga själva än till mindre barn där det ofta är mamman som "pratar" för sina barn.

Sen kan det ju vara så att allt pappan gör för sina äldre barn kommer han även att göra för sina yngre barn när dom är i samma ålder.

På något vis kan det ju inte bli helt rättvist, när pappan bara hade första kullen barn var dom ju bara t ex 2 barn och mer tid fanns, med en till kull på t ex 2 barn blir det ju 4 barn och då kan han inte vara lika närvarande till alla 4 som han var till dom 2 första när det bara var dom.

Men som sagt det enda jag kan föreslå är att du pratar med honom om hur du känner och ta upp exempel på situationer, bara säga att han bryr sig mindre om dom yngre hjälper nog inte.

Han kanske tänker så att era barn bor hos er fulltid och får mycket av honom och att hans äldre barn får mindre då dom inte bor heltid hos er. (eller jag vet inte hur mycket dom är hos er).

Men som sagt tidigare hade han ju bara de äldre barnen och hade all tid för dom, nu har han fler barn och det kan ju inte blir riktigt samma med fler barn hur mycket man än vill då alla barn behöver honom.

Mycket bra inlägg!
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Hepp) skrev 2020-03-12 02:01:33 följande:
    Nu är ju det här Internet och och många kan ta i lite väl bakom tangentbordet och överdriva en smula.

Men när du säger "vääääldigt många pappor", är det din upplevelse från familjeliv, din nära omgivning eller nåt annat?

Anledningen till att jag frågar är att jag själv inte uppmärksammat problematiken, det beror nog främst på att jag har för få i min närhet som är bonusföräldrar.

Ang. bonusbarn och offerkoftor så blev jag osäker på vart maskrosbarn kom in i bilden.
    Jag vet inte om jag delar Vs beskrivning helt igenom men det jag har märkt, genom alla år som jag har läst på familjeliv, och genom personlig kontakt, är att det är vanligt. Hur vanligt är ju svårt att säga eftersom det inte bedrivs sådan forskning på det.

Att du inte har uppmärksammat problematiken är nog helt säkert som du säger för att du helt enkelt inte har haft anledning att komma i kontakt med problematiken. Till skillnad från dig så har jag haft anledning att komma i kontakt med problematiken.

När jag själv stötte på problem kände jag mig väldigt ensam. Det fanns ingen att prata med. Jag försökte få hjälp på bvc och mvc men de hänvisade mig vidare. 

Idag, efter alla år, har jag haft kontakt med flera som haft liknande problem som jag. Det är intressant hur många gemensamma punkter man har och djupt tragiskt hur många som har drabbats av depression. 

En annan sak jag har märkt är att kvinnor har svårt att berätta vad de upplever. Det finns olika anledningar till det. En är att en del människor är snabba med att döma. Du säger att det är jobbigt att leva ihop med någon som har barn sen tidigare, och vips tolkas det som att du hatar hans barn. Jag tror du kan skrolla upp bara i den här tråden och se om du kan hitta liknande det jag beskriver. 

För att man ska kunna höra talas om problem måste man lyssna och de som har problemen måste våga berätta.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (V) skrev 2020-03-12 00:05:39 följande:
    Sån problematik och svartsjuka kan uppstå i kärnfamiljer också, svartsjuka och lite oro ifall en bebis ska ta för mycket tid. Känslor och fula sådana får man ha kring och det är fullt normalt, problemet är inte styvmamman i det här utan föräldrarna som jag ser det. Förstorar man upp såna fullt normala saker och känslor (vilket väääääldigt många pappor och ex verkar vilja göra) och gör en stor grej av det så tror jag att deras barn märker av att där kom reaktionen, då är det lätt att fortsätta i samma spår.

Jag har vänner som är uppvuxna i hem där föräldrar missbrukat droger eller som har förlorat föräldrar i väldigt ung ålder, men där hittar man inte typerna som gärna dra på sig nån offerkofta. Offerkoftan åker däremot ofta på hos människor som har råd att se sig själva som just offer, kanske kan många bonusbarn placeras där för riktiga maskrosbarn har inget utrymme till att utmåla sig själva som just det.

Nu lät jag tjurig och hård men bjuder på den.
    Din historia är väldigt intressant. Jag har hört andra berätta liknande saker, hur fungerar bra ända fram till att nyheten om bebisens ankomst sprider sig. 

Din beskrivning av en man som betedde sig som om han var otrogen mot sin tidigare familj var också intressant. Där satte du ord på en känsla jag själv hade.

Jag tror överhuvudtaget att de här männen har svårt att hantera den där rollen där de är mittemellan. Kände du att du kunde prata med honom om det? Jag menar, när du hade en liten bebis att ta hand om, sömnbrist, och omställningen, vad hände när du försökte prata med honom om det? 
  • Anonym (förstår)

Den hör tråden påminner allt mer om andra trådar där det anses att barn ska få bete sig hur som helst, att barn alltid ska vara i centrum, att alla måste gilla barn bara för att de är barn, att barn är meningen med livet och de som tycker något annat är barnhatare och narcissister.

• Anonym (V)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-12 06:56:52 följande:

Din historia är väldigt intressant. Jag har hört andra berätta liknande saker, hur fungerar bra ända fram till att nyheten om bebisens ankomst sprider sig. 

Din beskrivning av en man som betedde sig som om han var otrogen mot sin tidigare familj var också intressant. Där satte du ord på en känsla jag själv hade.

Jag tror överhuvudtaget att de här männen har svårt att hantera den där rollen där de är mittemellan. Kände du att du kunde prata med honom om det? Jag menar, när du hade en liten bebis att ta hand om, sömnbrist, och omställningen, vad hände när du försökte prata med honom om det? 

Mina argument höll rakt igenom men han och hans föredetta käkade hycklerisoppa till frukost, lunch o middag! Bör tillägga att även fast jag vet att hans ex var den som egentligen var mest galen av svartsjuka över att vi skulle få barn ihop så är det honom jag höll och håller som ansvarig. Hennes beteende kunde inte jag påverka.

Han var själv bonuspappa en gång i tiden och det bonusbarnet var litet när han fick sitt första barn med samma ex som drog igång detta. Jag frågade honom om det. Blev ditt bonusbarn svartsjuk när gemensamma bebisen kom? Oooooh ja, denne bet sin mamma när hon höll i bebisen osv osv. Vad gjorde ni åt det då? Inget utan det är fullt normalt att barn reagerar sa han då. Jaså den situationen var tydligen fullt normal. Samma människor som nu skulle dra igång krismöte efter krismöte nu när den nya kvinnan skulle få en bebis.

Jag kunde aldrig prata med honom om det för när jag tog mig igenom den värsta delen i min depression och trasade sönder hans motsägelsefulla argument en efter en så bemötte han det med gaslighting och härskarteknik.
  • Anonym (Sean)
    Anonym (J.M) skrev 2020-03-11 22:34:12 följande:

Exakt. Det är barnen som är offer i soppan, inte vuxna kvinnor.

Och på tal om kvinnohatet som det härjas om i tråden, detta står ?styvmödrarna? för själva eftersom dom inte gör något annat än att hata sina mäns exfruar och lasta dessa för hur deras män beter sig.

Och som sagt, många av de här stackars barnen lär ju vara flickor.

Det tragiska är ju att det talas om kvinnohat istället för att fokusera på mäns ansvar för att se till att alla deras barn mår bra och att relationen med partnern funkar. När han då brister i ansvar är det barnen eller exet som får skulden.

Men det är väl lättare att kasta skiten dit än att be sin partner att steppa upp och ta ansvar och annars själv se till att forma det liv en vill ha utan den barlast som en ryggradslös man utgör.

Återkommande bemöts uppmaningar om att lägga ansvaret där det hör hemma med hånfulla kommentarer om ens präktighet och självgodhet. Som om det skulle bli någon förändring i någon enda styvfamilj om inte de som är vuxna tar det ansvar som är deras. Klarar en man inte av att hantera båda sina barnkullar i relation till sin partner och heller inte är villig att jobba på en förändring av sitt beteende så kanske han inte skall leva i den relationen. Detta eftersom det skapar så mycket frustration och missriktad aversion mot barn och ex från partnerns sida. Och klarar en partner inte av att ställa kraven och lägga ansvaret där det hör hemma istället för att skylla sitt dåliga förhållande på partnerna barn eller ex så kanske det är fel förhållande att leva i för hen.
  • Anonym (Sean)

Ursäkta, Tappadstekspade,jag missade att citera i mitt svar till dig.

Anonym (Sean) skrev 2020-03-11 23:01:30 följande:

Tycker du att det är ok att avsky partnerns barn sedan tidigare bara för att de finns och är barn? Tycker du att barnen eller exet är mer ansvarig för en persons välmående i en relation än dennes partner, tillika förälder till dessa barn?

Vad hjälper det dessa personer att andra underblåser den motviljan och bekräftar att det är barnen/exet som är orsaken till hens olyckliga parrelation och inte partnern?

Jag skulle säga att det är mer skadligt än bra att normalisera avsky för partnerns barn och att låta dessa partners komma undan med att vara värdelösa genom att lägga skulden på barn eller ex.

Säger inte att du behöver hålla med mig, men eftersom det här är ett öppet forum tänker jag heller inte låta andra besluta om i vilka trådar jag får skriva.

Tappadstekspade skrev 2020-03-11 22:49:57 följande:

Jag har inte hängt med i er diskussion i detalj. Men varför kan inte missnöjda styvmorsor få ha en tråd där de diskuterar sina negativa erfarenheter och spy galla över vem fan de vill? Vad rör det er?

Jag är nöjd med min situation, men det är mycket tack vare att jag haft turen att ha en gullig och rar styvdotter. Hon har sina problem, men det är inte fråga om systematisk utfrysning av mig eller ett behov av att ständigt vara i centrum. Hon har som sagt sina problem, hon har varit otrygg hela livet och har större behov än andra barn att vara nära och få tröst av sin pappa. Men hon gör det inte i ett led att frysa ut mig eller för att ta uppmärksamhet från sin lillasyster (eller jo, det senare kanske hon gör ibland, men så gör ju alla barn emellanåt, även barn som växer upp i kärnfamiljer). Men det finns barn som manipulerar och utav svartsjuka och avundsjuka försöker förstöra pappas relationer. Alla barn är liksom inte änglar. Jag tänker inte sitta och kasta skit på styvmorsor med sådana styvbarn när de sitter här och ventilerar och pratar av sig.

Bonusdotterns mamma är en väldigt bra person, hon ställde upp och hade dottern en vecka längre när vi fick vårt gemensamma barn. Så även där har jag haft extrem tur. Jag har halkat omkring på bananskal. Så vem fan är jag att kritisera styvmorsor med styvungar från helvetet? För sådana finns. Du har, liksom jag, bara haft turen att slippa ex och styvbarn som är manipulativa, svartsjuka och avundsjuka. Jag skulle tagga ned om jag vore du och smulpaj01 och sluta slå mig för bröstet. Ni lever inte andra styvmorsors liv. Låt dessa få prata av sig för guds skull!

• Ess
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-11 23:01:30 följande:

Tycker du att det är ok att avsky partnerns barn sedan tidigare bara för att de finns och är barn? Tycker du att barnen eller exet är mer ansvarig för en persons välmående i en relation än dennes partner, tillika förälder till dessa barn?

Vad hjälper det dessa personer att andra underblåser den motviljan och bekräftar att det är barnen/exet som är orsaken till hens olyckliga parrelation och inte partnern?

Jag skulle säga att det är mer skadligt än bra att normalisera avsky för partnerns barn och att låta dessa partners komma undan med att vara värdelösa genom att lägga skulden på barn eller ex.

Säger inte att du behöver hålla med mig, men eftersom det här är ett öppet forum tänker jag heller inte låta andra besluta om i vilka trådar jag får skriva.

Vem avskyr dem bara för att de finns?

Tror du inte att det går att bedöma en människa efter hur den är och sen bilda sig en uppfattning om vad man tycker om den?
  • Ess
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-12 04:31:46 följande:

Tja, du gjorde det ju tydligen som svarade...

Intressant att ni är flera som uppenbarligen tycker att det är ok att avsky barn och anse att barnen skall flytta på sig istället för att själva ta ansvar och också kräva detta av sin vuxna partner, eftersom det jag skriver är så provocerande för er.

F.ö. så kallade jag inte TS för styvhäxa, utan påtalade att om hon inte vill bli kallad det så kanske hon inte skulle liera sig med dem som har det beteende som faktiskt lever upp till det ordet.

Det är dags att de som behöver vågar börja ställa krav på sin situation och sin omgivning. Jag tolererade inte att ha någonslsgs biroll, vi vuxna är de som har beslutsrätten i familjen och inga andra.
  • Anonym (Sean)
    Ess skrev 2020-03-12 08:24:21 följande:

Vem avskyr dem bara för att de finns?

Tror du inte att det går att bedöma en människa efter hur den är och sen bilda sig en uppfattning om vad man tycker om den?

Jadu, i mina ögon är det inte sunt att leva i en relation så länge med en partner och bara uttrycka avsky för dem och önska bort dem. Om saker inte funkade i början hade det väl varit på sin plats att din man tagit tag i det istället för att sätta sig i baksätet och låta både sitt ex och dig styra allt. Men så anser ju jag att män också har ett ansvar för sina barn...
Svar på tråden Styvmamma-upproret