• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (Sean)
    Ess skrev 2020-03-12 21:56:47 följande:

Det märkte han inte förrän jag flyttat in och började ifrågasätta varför de inte klarade basic saker. Då började nog kronan trilla ner att de inte var fem år längre, och att han själv vid samma ålder varit mer självständig och klarat av betydligt mer saker.

Han hade bott ensam sen skilsmässan så det fanns liksom ingen som kritiserade uppfostran.

Våra gemensamma deltar vi båda i uppfostran och de är mer som sk normala tonåringar. Kan ta sig fram själva och fixa mat osv.

Jag fattar fortfarande inte varför du tror att bara maken uppfostrar de gemensamma. Vad tror du jag gör, pillar navelludd framför tvn?

Vet du, du har redan besvarat det här inlägget två gånger redan under eftermiddagen och jag har i den efterföljande korrespondensen svarat på din fråga. Råder dig att scrolla bakåt om du inte minns mitt svar.
  • Anonym (V)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-12 20:08:14 följande:

Visa mig i vilket/vilka inlägg jag har tjafsat mig blodig om att den nya kvinnan ska lägga sig platt. Ge mig direkta citat på att jag sagt att den nya kvinnan skall lägga sig platt, tack.

Varför ställer du en motfråga för? Jag frågade först att du kunde vaska fram inlägg där jag skuldbelägger barnen o hans ex o inte honom men det funkade tydligen inte så bra, börjar argumenten tryta eller?
  • Anonym (V)
    Anonym (Emma) skrev 2020-03-12 20:55:13 följande:

Fel i huvudet på de vuxna som valt att avla en ny unge i misären.

Misären? Talar du om svältande barn i U-länder nu eller vad? Snacka om att överdriva. Det är ju ungefär som att säga att du ligger för döden när du bara är lite snorig.
  • Anonym (Sean)

I inlägg 350 skriver du om hur en man som går in i en relation med en kvinna som har barn sedan tidigare bedöms annorlunda än kvinnor i samma situation. Om då kvinnan som är förälder till barnen har ett ex som ställer krav skulle exet betraktas som ett psykfall medan kvinnliga ex inte gör det.

I inlägg 370om att särkullsbarn till skillnad från barn som vuxit upp med missbrukande föräldrar tar på sig en offerkofteroll

I inlägg 377 om att din man OCH hans ex käkade hycklerisoppa.

Har jag missförstått dessa inlägg ber jag naturligtvis om ursäkt.

Anonym (V) skrev 2020-03-12 23:00:05 följande:

Varför ställer du en motfråga för? Jag frågade först att du kunde vaska fram inlägg där jag skuldbelägger barnen o hans ex o inte honom men det funkade tydligen inte så bra, börjar argumenten tryta eller?

• Anonym (Karin)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-12 22:00:07 följande:
    Svarar dig mot bättre vetande eftersom du alltid blir så kränkt när jag inte bara duttar med dig och säger att du har rätt att skylla motgångar i livet på barn och partnerns ex. Men eftersom du fortsätter att rikta frågor till mig så får du väl någon kick av det ändå.

Föräldrarna behöver väl inte vara egoister. Om de tex vant barnen vid att alltid få som de vill kommer ju barnen att fortsätta att bete sig så även när pappan vill att de skall glädjas över det lilla barnet som han och hans nya partner väntar.

Eller, vad tror du själv? Har de äldre barnen vuxit upp i ett vacuum där deras föräldrar inte haft möjlighet att påverka dem alls?
    Det intressanta är att när någon faktiskt ber dig om en lösning på problemet så gör du inget annat än att upprepa ditt mantra om att pappan har ansvar för alla sina barn. Plus att du började prata om egoistiska föräldrar. Var du nu fick det ifrån. Nu vill du tydligen snurra dig ur att du tog upp de egoistiska föräldrarna.  

Tappadstekspade frågade inte dig om orsaken. Hon frågade dig om lösningen. Du upprepar ett mantra: "pappan har ansvar för alla barnen". Tappadstekspade får svara för sig själv men jag tvivlar på att hon ser att du har levererat en lösning. 

Vidare tycker jag att din slutledning haltar. Föräldrarna behöver inte vara egoister om barnen är vana vid att alltid få som de vill. Vill du snurra in dig ytterligare i dina resonemang så varsågod men gör det inte för min skull. För min del får du gärna avstå. 

Det är som sagt Tappadstekspade som bad dig att ge en lösning, inte jag. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (V) skrev 2020-03-12 23:14:05 följande:
    Misären? Talar du om svältande barn i U-länder nu eller vad? Snacka om att överdriva. Det är ju ungefär som att säga att du ligger för döden när du bara är lite snorig.
    Hennes lösning var i stil med "bunta ihop och släng i fängelse" så (Emma) är knappast en person som är mycket för nyanser, hon tar till de stora penseldragen. 

Har du förresten läst trådar någon gång där gravida "styvmammor" får slängt på sig att göra abort eller att de borde gjort abort igår? För en del finns det inga gränser. 
  • Ess
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-12 22:05:15 följande:

Vet du, du har redan besvarat det här inlägget två gånger redan under eftermiddagen och jag har i den efterföljande korrespondensen svarat på din fråga. Råder dig att scrolla bakåt om du inte minns mitt svar.

Men ändå du fortsätter älta samma grej som en papegoja. Varför?
  • Anonym (förstår)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-12 16:06:53 följande:
    Absolut kan de klaga, men vill de få till en förändring för sina barns skull så hjälper det ju inte barnen att de sitter och klagar på särkullsungarna eller exen, det är fortfarande partnern som behöver steppa upp och ta ansvar om förändring skall ske.

Jag tror att det faktiskt var för att få till en förändring som trådstartaren gjorde tråden och då är det väl inte orimligt att peka på var lösningen kan finnas, istället för att bara älta och klaga på sådant som inte går att förändra.

Men du är fullt fri att tycka annorlunda och underblåsa ältandet istället.
    Så exet har inget som helst ansvar för hur deras barn uppför sig? Du lägger större ansvar för barnen på bonusmammorna än på barnens mammor?
  • Anonym (V)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-13 06:39:28 följande:

I inlägg 350 skriver du om hur en man som går in i en relation med en kvinna som har barn sedan tidigare bedöms annorlunda än kvinnor i samma situation. Om då kvinnan som är förälder till barnen har ett ex som ställer krav skulle exet betraktas som ett psykfall medan kvinnliga ex inte gör det.

I inlägg 370om att särkullsbarn till skillnad från barn som vuxit upp med missbrukande föräldrar tar på sig en offerkofteroll

I inlägg 377 om att din man OCH hans ex käkade hycklerisoppa.

Har jag missförstått dessa inlägg ber jag naturligtvis om ursäkt.

Du ansträngde dig lite där och ska försöka respondera och förklara vad jag menade.

Att exen är en bidragande faktor till att många män mesar och kastar sin nuvarande kvinna framför bussen är väl en sak man får ta med i diskussionen? Utan påtryckningar där så skulle inte dessa män bli så maniska i sitt dåliga samvete över sina tidigare barn, det är ett som är säkert. När det begav sig så tyckte jag givetvis att hans ex var en riktig apa och hon stod knappast överst på listan över folk jag gärna går ut o tar en öl med. Men för den sakens skull så lägger jag inte skulden på henne för hon ser sig väl om sina barns hus. Kan du förstå den biten?

Samma gäller med barnen. Givetvis kan folk som inte är mamma eller pappa till en tonåring som piper likt en tvååring spy lite i munnen över ungen. Samma gäller väl när mitt barn beter sig jobbigt. Vad var det som var så konstigt? Att skulden ska läggas på mannen är en självklarhet men för den sakens skull så är luften fri till att tycka saker om de som är inblandade.
  • Anonym (V)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-13 07:59:18 följande:

Hennes lösning var i stil med "bunta ihop och släng i fängelse" så (Emma) är knappast en person som är mycket för nyanser, hon tar till de stora penseldragen. 

Har du förresten läst trådar någon gång där gravida "styvmammor" får slängt på sig att göra abort eller att de borde gjort abort igår? För en del finns det inga gränser. 

Det är helt sjukt! Men såna utspel verkar vara legitima kommentarer att slänga iväg när det riktar sig mot bonusmammor.

Tänk om man hade ställt samma sjuka fråga tillbaks?
Svar på tråden Styvmamma-upproret