• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (V)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-12 08:48:02 följande:

Det här är ju oerhört komplext för den du har som du kan påverka är din man, men han i sin tur ska bolla med dig och med sitt ex, och där står du helt maktlös men är ändå den som får ta smällen i slutändan. 

Depression och hantera en man som gör allt för att få dig att hålla tyst, man är inte som starkast då precis. Sökte du hjälp utanför hemmet? 

Jag fick hjälp utanför hemmet men den var för min egen hälsa. Vi sökte aldrig hjälp ihop eftersom han aldrig tog på sig nån som helst skuld utan la hela på mig.

Sen kan jag inte skriva så mycket mer om hur det har gått efter det med risk för att nån outar mig.

Det positiva är däremot att jag och hans ex har varit dem som har fixat och sett till så att våra barn har en fin syskonrelation idag. Även fast vi inte är så kontenta med varann alla gånger så har det åtminstone kommit nåt fint ur den här härvan.
  • Miss Skywalker
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-12 04:31:46 följande:
    Tja, du gjorde det ju tydligen som svarade...

Intressant att ni är flera som uppenbarligen tycker att det är ok att avsky barn och anse att barnen skall flytta på sig istället för att själva ta ansvar och också kräva detta av sin vuxna partner, eftersom det jag skriver är så provocerande för er.

F.ö. så kallade jag inte TS för styvhäxa, utan påtalade att om hon inte vill bli kallad det så kanske hon inte skulle liera sig med dem som har det beteende som faktiskt lever upp till det ordet.
    Jo det gjorde du. Det enda du gjort är att nedlåtande kasta skit så vem är provocerad? Du och dina lierade bevisar precis det tråden handlar om..

Inte konstigt att barnen blir odrägliga med föräldrar som kräver att omgivning ska älska dom och buga när de kommer..
  • Anonym (V)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-12 08:43:50 följande:

Ja, ditt kvinnoförakt är i alla fall tydligt, och din benägenhet att låta män komma undan.

Vet inte om du läst mina inlägg, men jag upprepar gång på gång att männen är de som har ansvar gentemot sin partner och alla sina barn för att få det att fungera.

Hur tänker du själv att ett förhållande kan bli bättre för att mannen fortsätter vara ryggradslös och hans partner skyller sin dåliga relation på barn elller ex? Det är ju inte exet eller barnen som den nya kvinnan är ihop med...

Det verkar som om du slutar läsa så fort en inte skriver att styvbarn är ett otyg som borde flytta till sina mammor och att alla ex är djävulens påfund och plågoris, annars förstår jag ärligt talat inte hur du kunnat missa att jag hela tiden uppmanar till att lägga ansvaret hos männen, där det hör hemma.

Du verkar iallafall inte läsa mina inlägg. Var har jag inte skyllt på mannen ifråga?

Om det är nån här som verkar vara otrevlig och skadlig för barn så är det du. Jag skulle aldrig vilja att mitt barn hade dig som bonusförälder och det är ett som är säkert. Du skulle vara för forcerad och skulle vara orolig över att du var skadlig för mitt barns utveckling.

Mitt barn ska vara lycklig och utvecklas till en stark och egentänkande individ, INGEN ska sätta en offerkofta på mitt barn iallafall. Såna som dig, Smulpaj och JM skulle jag inte önska iallafall. Ser inga kärleksfulla individer här, snarare luktar det bittert, svartsjukt och missunnsamt och det är egenskaper som inte ska projiceras över på barn.
  • Anonym (Sean)
    Miss Skywalker skrev 2020-03-12 10:55:27 följande:

Jo det gjorde du. Det enda du gjort är att nedlåtande kasta skit så vem är provocerad? Du och dina lierade bevisar precis det tråden handlar om..

Inte konstigt att barnen blir odrägliga med föräldrar som kräver att omgivning ska älska dom och buga när de kommer..

Föräldern skall och kan inte kräva att omgivningen skall älska hens barn, inte heller att hens nya partner skall älska barnen. Att acceptera att partnerns barn finns och inte sabotera barnets och partnerns möjlighet att ha kontakt borde däremot alla som går in i en relation med någon som har barn sedan tidigare däremot göra.

Och när partnern, istället för att lägga skuld på den de lever i ett förhållande med säger att det är barnens eller exets fel att den relation de lever i inte fungerar så beter de sig inte moget. Ansvaret skall läggas på föräldern/partnern, men det verkar många i den här tråden ha svårt att förstå och blir istället kränkta över att de får höra att de faktiskt kan påverka sin situation endast om de tar det med den de lever med.
  • Ess
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-12 08:36:05 följande:

Det är väl självklart att det är de vuxna skall vara just vuxna. Men när någon istället hemfaller till att avsky barn eller ex och skylla sitt dåliga förhållande på dem istället för att avkräva partnern ansvar så har en släppt sin vuxenrelation.

Precis, alla ska agera sin ålder och ta ansvar för hur man vill att andra ska uppfatta en. Man kan inte tro att någon mer än möjligtvis en förälder kan uppskatta att nära vuxna människor beter sig som bortskämda bebisar. Jag uppskattade inte dem och lade inte ett finger i kors för att dalta dem, klarade de inte av det eller ens försökte så fick de vänta tills föräldern kom hem och matade dem.

De var ansvariga för vad jag tyckte om dem då, och de bär ansvaret nu med.
  • Ess
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-12 08:47:37 följande:

De var, enligt dina tidigare inlägg inte vuxna när du kom in i bilden och skulle de haft möjligheten att bygga en vuxenrelation med sin pappa utan att du ändå hela tiden skulle vara med och lägga sordin hade de kanske träffat sin far oftare än de tycks göra nu.

Men om det kan vi bara gissa, för det tåget har ju gått och de är vuxna nu.

De var tonåringar, och nej de hade inte träffats oftare.
  • Ess
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-12 08:50:11 följande:

Bra att han kunde stå vid din sida gentemot exet. ????

Tråkigt bara att han tyckte att hans första barnkull inte var värd mer engagemang från hans sida än att han accepterade dina åsikter om dem.

Han besitter en förmåga som ni andra saknar, han kan se sina ungar med en utomståendes ögon och faktiskt förstå varför jag inte tycker om dem.
  • Anonym (Sean)
    Anonym (V) skrev 2020-03-12 11:09:32 följande:

Du verkar iallafall inte läsa mina inlägg. Var har jag inte skyllt på mannen ifråga?

Om det är nån här som verkar vara otrevlig och skadlig för barn så är det du. Jag skulle aldrig vilja att mitt barn hade dig som bonusförälder och det är ett som är säkert. Du skulle vara för forcerad och skulle vara orolig över att du var skadlig för mitt barns utveckling.

Mitt barn ska vara lycklig och utvecklas till en stark och egentänkande individ, INGEN ska sätta en offerkofta på mitt barn iallafall. Såna som dig, Smulpaj och JM skulle jag inte önska iallafall. Ser inga kärleksfulla individer här, snarare luktar det bittert, svartsjukt och missunnsamt och det är egenskaper som inte ska projiceras över på barn.

Vilken tur då att vi inte har någon relation irl, för jag känner på precis samma sätt gentemot dig och dem du allierar dig med när jag läser inläggen här.
  • Anonym (Sean)
    Ess skrev 2020-03-12 11:51:38 följande:

Han besitter en förmåga som ni andra saknar, han kan se sina ungar med en utomståendes ögon och faktiskt förstå varför jag inte tycker om dem.

Nej, då hade han alltså med sitt agerande som förälder format individer som han såg att andra, tex du, skulle få problem med. Hoppas då att han inte misslyckats lika gravt med era gemensamma, så att de också är personer som andra inte skulle uppskatta.
  • Anonym (Sean)
    Ess skrev 2020-03-12 11:51:38 följande:

Nej, då hade han alltså med sitt agerande som förälder format individer som han såg att andra, tex du, skulle få problem med. Hoppas då att han inte misslyckats lika gravt med era gemensamma, så att de också är personer som andra inte skulle uppskatta.
Svar på tråden Styvmamma-upproret