• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (Sean)
    Anonym (V) skrev 2020-03-12 19:56:28 följande:

Du läser fortfarande inte mina inlägg! Skulden ligger hos mannen men dina inlägg förvirrar mig lite. Ska nya kvinnan stå upp för sina barn helt plötsligt, du har ju tjafsat dig blodig om att hon ska lägga sig platt. Hur ska du ha det?

Klart en man ska konfronteras när han ställer högre krav på sin treåring som han fått med den nya kvinnan än vad han kräver av sin nästan vuxna fågelunge sen tidigare?

Klart att arga bonusmammor tar dessa typer av fajter och varför skulle de inte göra det?

Visa mig i vilket/vilka inlägg jag har tjafsat mig blodig om att den nya kvinnan ska lägga sig platt. Ge mig direkta citat på att jag sagt att den nya kvinnan skall lägga sig platt, tack.
  • Anonym (Sean)
    Tappadstekspade skrev 2020-03-12 16:37:43 följande:

Men alltså du förstår ju inte. Jag vet en pappa som tar ansvar, som förklarar för sina barn är att det nu kommit ett annat barn som han älskar lika mycket som dem och som också förtjänar uppmärksamhet. Ändå beter sig hans tolvåring och två tonåringar riktigt illa mot syskonet och bonusmamman. Vad ska pappan göra? Överge någon av kullarna? Förklara nu hur den pappan ska lösa situationen.

Hur såg relationen mellan pappan och första kullen ut tidigare? Hur hade han jobbat för att uppfostra dem till att vara bra personer? Det är ju lite sent att förvänta sig att barnens personligheter skall förändras om de under alla år tidigare formats till egoistiska typer.

Ja, vad kan pappan göra efter att ha varit med och uppfostrat barn som beter sig på det här sättet? Se till att han kan ha umgänget med sina äldre barn utan att den nya kvinnan och deras gemensamma barn far illa. Han har fortfarande ansvar för alla sina barn.
  • Anonym (Karin)
    Tappadstekspade skrev 2020-03-12 18:51:47 följande:
    Nej, det blir inte bra att pappa lever singel resten av livet för att ungarna vägrar unna honom kärlek och lycka. Du har nog noll kunskap om det mänskliga psyket. Pappan som tvingas ge upp sitt livs kärlek kommer känna bitterhet mot barnen. Så funkar det mänskliga psyket. Ingen erkänner det öppet att man kan känna bitterhet mot sina barn. Och han ska inte behöva ge upp sin reproduktionsförmåga för att han gjorde misstaget att skaffa barn med någon han inte kunde leva ett familjeliv med. Han vill givetvis göra ett nytt försök, han vill ja familjen och kvinnan han drömt om och ungarna ska inte få förstöra det. Jag fattar inte varför du svarar. Frågan var inte till bittra, hatiska ex som går bananer när pappan till barnen går vidare med en ny familj.
    Det du nämner här är ju faktiskt en väldigt väsentlig del av en människas liv, att träffa och leva med vuxen kärlek i sitt liv. Vem vill ge upp sin reproduktionsförmåga? Om det nu är det man känner och vill.

Problemet är inte att vilja ha vuxen kärlek i sitt liv. Ett problem är när mannen, eller kvinnan, tror att de kan återskapa den förlorade kärnfamiljen och ställer förväntningar och krav därefter. Eller när de tror att de kan fortsätta sitt liv som vanligt med sitt tidigare barn medan han överlämnar arbetet med de gemensamma barnen på kvinnan. 
  • Tappadstekspade
    Anonym (Emma) skrev 2020-03-12 17:54:29 följande:

Det bästa hade ju varit att dumpa kvinnan istället för att avla nya ungar när familjen inte fungerade.

Men varför skulle han överge något barn? Han kan väl ha sina kullar varannan vecka?

Sen såklart sterilisera sig så han inte gör om samma misstag ännu fler gånger.

Glömde: Du kan fetglömma att äldre pissungar ska få ta ifrån sitt yngre syskon sin pappa varannan vecka. Det är inte det nya barnets fel att det är fel i huvudet på de äldre barnen.
  • Anonym (Emma)
    Tappadstekspade skrev 2020-03-12 20:41:04 följande:

Glömde: Du kan fetglömma att äldre pissungar ska få ta ifrån sitt yngre syskon sin pappa varannan vecka. Det är inte det nya barnets fel att det är fel i huvudet på de äldre barnen.

Fel i huvudet på de vuxna som valt att avla en ny unge i misären.
  • Tappadstekspade
    Anonym (Emma) skrev 2020-03-12 20:55:13 följande:

Fel i huvudet på de vuxna som valt att avla en ny unge i misären.

Det är fel i exets huvud som skaffade barn med en man hon inte kunde leva ett familjeliv med.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-12 20:15:58 följande:
    Hur såg relationen mellan pappan och första kullen ut tidigare? Hur hade han jobbat för att uppfostra dem till att vara bra personer? Det är ju lite sent att förvänta sig att barnens personligheter skall förändras om de under alla år tidigare formats till egoistiska typer.

Ja, vad kan pappan göra efter att ha varit med och uppfostrat barn som beter sig på det här sättet? Se till att han kan ha umgänget med sina äldre barn utan att den nya kvinnan och deras gemensamma barn far illa. Han har fortfarande ansvar för alla sina barn.
    De här barnen är alltså uppfostrade av egoistiska typer? 
  • Anonym (Sean)
    Tappadstekspade skrev 2020-03-12 21:00:39 följande:

Det är fel i exets huvud som skaffade barn med en man hon inte kunde leva ett familjeliv med.

Och mannens ansvar för att han skaffade barn med exet är... noll, eller?
  • Ess
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-12 12:21:28 följande:

Nej, då hade han alltså med sitt agerande som förälder format individer som han såg att andra, tex du, skulle få problem med. Hoppas då att han inte misslyckats lika gravt med era gemensamma, så att de också är personer som andra inte skulle uppskatta.

Det märkte han inte förrän jag flyttat in och började ifrågasätta varför de inte klarade basic saker. Då började nog kronan trilla ner att de inte var fem år längre, och att han själv vid samma ålder varit mer självständig och klarat av betydligt mer saker.

Han hade bott ensam sen skilsmässan så det fanns liksom ingen som kritiserade uppfostran.

Våra gemensamma deltar vi båda i uppfostran och de är mer som sk normala tonåringar. Kan ta sig fram själva och fixa mat osv.

Jag fattar fortfarande inte varför du tror att bara maken uppfostrar de gemensamma. Vad tror du jag gör, pillar navelludd framför tvn?
  • Anonym (Sean)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-12 21:01:49 följande:

De här barnen är alltså uppfostrade av egoistiska typer? 

Svarar dig mot bättre vetande eftersom du alltid blir så kränkt när jag inte bara duttar med dig och säger att du har rätt att skylla motgångar i livet på barn och partnerns ex. Men eftersom du fortsätter att rikta frågor till mig så får du väl någon kick av det ändå.

Föräldrarna behöver väl inte vara egoister. Om de tex vant barnen vid att alltid få som de vill kommer ju barnen att fortsätta att bete sig så även när pappan vill att de skall glädjas över det lilla barnet som han och hans nya partner väntar.

Eller, vad tror du själv? Har de äldre barnen vuxit upp i ett vacuum där deras föräldrar inte haft möjlighet att påverka dem alls?
Svar på tråden Styvmamma-upproret