• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Tappadstekspade
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-12 16:06:53 följande:

Absolut kan de klaga, men vill de få till en förändring för sina barns skull så hjälper det ju inte barnen att de sitter och klagar på särkullsungarna eller exen, det är fortfarande partnern som behöver steppa upp och ta ansvar om förändring skall ske.

Jag tror att det faktiskt var för att få till en förändring som trådstartaren gjorde tråden och då är det väl inte orimligt att peka på var lösningen kan finnas, istället för att bara älta och klaga på sådant som inte går att förändra.

Men du är fullt fri att tycka annorlunda och underblåsa ältandet istället.

Men alltså du förstår ju inte. Jag vet en pappa som tar ansvar, som förklarar för sina barn är att det nu kommit ett annat barn som han älskar lika mycket som dem och som också förtjänar uppmärksamhet. Ändå beter sig hans tolvåring och två tonåringar riktigt illa mot syskonet och bonusmamman. Vad ska pappan göra? Överge någon av kullarna? Förklara nu hur den pappan ska lösa situationen.
  • Miss Skywalker
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-12 16:06:53 följande:
    Absolut kan de klaga, men vill de få till en förändring för sina barns skull så hjälper det ju inte barnen att de sitter och klagar på särkullsungarna eller exen, det är fortfarande partnern som behöver steppa upp och ta ansvar om förändring skall ske.

Jag tror att det faktiskt var för att få till en förändring som trådstartaren gjorde tråden och då är det väl inte orimligt att peka på var lösningen kan finnas, istället för att bara älta och klaga på sådant som inte går att förändra.

Men du är fullt fri att tycka annorlunda och underblåsa ältandet istället.
    Din ?lösning? var att dra det uttjatade styvhäxkortet..

Dessutom är det inte alltid föräldrarnas fel. Jag tyckte synd om min kille och hans ex för de försökte verkligen få ordning på ungen som fortsatte att bete sig som ett rövhål till vuxen ålder..
  • Ess
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-12 16:01:41 följande:
    Även om du uppfostrar dina barn kan de fortfarande spela ut er föräldrar mot varandra, och hade han inte skärpt till sig och agerat annorlunda i relation till dem skulle de kanske utvecklat samma sidor som du nu ser hos hans äldre barn.
    Jo men inte lika mycket som de kan med föräldrar med samarbetsproblem, som inte kan prata med varann. 

Jag tror inte de blivit lika curlade som särkullarna om vi skilt oss, för jag misstänker att någon i min närhet tagit mig i örat om jag sjunkit lika lågt och burit mig så illa åt som makens ex. 
    De har dessutom en annan personlighet än särkullarna, som tur är. Jag gillar ju inte deras personlighet.

• Anonym (Karin)
    Ess skrev 2020-03-12 17:02:02 följande:
    Jo men inte lika mycket som de kan med föräldrar med samarbetsproblem, som inte kan prata med varann. 

Jag tror inte de blivit lika curlade som särkullarna om vi skilt oss, för jag misstänker att någon i min närhet tagit mig i örat om jag sjunkit lika lågt och burit mig så illa åt som makens ex. 
    De har dessutom en annan personlighet än särkullarna, som tur är. Jag gillar ju inte deras personlighet.
    Rätta mig om jag har fel men var det inte så att hon gjorde så gott hon kunde för att hindra honom från att ha barnen på umgänge? 
  • Anonym (Emma)
    Tappadstekspade skrev 2020-03-12 16:37:43 följande:

Men alltså du förstår ju inte. Jag vet en pappa som tar ansvar, som förklarar för sina barn är att det nu kommit ett annat barn som han älskar lika mycket som dem och som också förtjänar uppmärksamhet. Ändå beter sig hans tolvåring och två tonåringar riktigt illa mot syskonet och bonusmamman. Vad ska pappan göra? Överge någon av kullarna? Förklara nu hur den pappan ska lösa situationen.

Det bästa hade ju varit att dumpa kvinnan istället för att avla nya ungar när familjen inte fungerade.

Men varför skulle han överge något barn? Han kan väl ha sina kullar varannan vecka?

Sen såklart sterilisera sig så han inte gör om samma misstag ännu fler gånger.
  • Ess
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-12 17:30:15 följande:
    Rätta mig om jag har fel men var det inte så att hon gjorde så gott hon kunde för att hindra honom från att ha barnen på umgänge? 
    Jo det stämmer, jag tror hon bråkat om allt som bara går att bråka om och lite till. typ det klassiska att vägra lämna barnen, att inte va hemma trots klubbat umgängesavtal, kommit med förtäckta hot om att anmäla honom för övergrepp. Fast det gjorde hon inte, barnen var för stora och hade inte ljugit om en sådan sak. Stämde honom på högre underhåll för att hon satt sig i ett större dyrare boende än hon behövde, och han var inte höginkomsttagare utan arbetslös. De skrattade åt henne i tingsrätten, så absurt var det.
    Tur vi inte träffades när han var nyskild, för då hade jag vänt i dörren. De hade nog varit skilda i ca 8 år när vi träffades, och ändå så hade hon inte gett upp att bråka. Men det värsta hade dragit över i alla fall.
  • Anonym (Karin)
    Ess skrev 2020-03-12 17:59:33 följande:
    Jo det stämmer, jag tror hon bråkat om allt som bara går att bråka om och lite till. typ det klassiska att vägra lämna barnen, att inte va hemma trots klubbat umgängesavtal, kommit med förtäckta hot om att anmäla honom för övergrepp. Fast det gjorde hon inte, barnen var för stora och hade inte ljugit om en sådan sak. Stämde honom på högre underhåll för att hon satt sig i ett större dyrare boende än hon behövde, och han var inte höginkomsttagare utan arbetslös. De skrattade åt henne i tingsrätten, så absurt var det.
    Tur vi inte träffades när han var nyskild, för då hade jag vänt i dörren. De hade nog varit skilda i ca 8 år när vi träffades, och ändå så hade hon inte gett upp att bråka. Men det värsta hade dragit över i alla fall.
    Ja, jag tänkte på det förut när du blev anklagad för att ha hindrat din make från umgänge med sina barn. Jag vill minnas att hon hindrade att ge honom information, så att han till exempel inte fick möjlighet att vara med på utvecklingssamtal.
  • Ess
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-12 18:11:15 följande:
    Ja, jag tänkte på det förut när du blev anklagad för att ha hindrat din make från umgänge med sina barn. Jag vill minnas att hon hindrade att ge honom information, så att han till exempel inte fick möjlighet att vara med på utvecklingssamtal.
    Stämmer bra det.
    Nä att han inte står dem så nära beror definitivt inte på mig, det får deras mamma ta åt sig äran av, helt själv.
  • Tappadstekspade
    Anonym (Emma) skrev 2020-03-12 17:54:29 följande:

Det bästa hade ju varit att dumpa kvinnan istället för att avla nya ungar när familjen inte fungerade.

Men varför skulle han överge något barn? Han kan väl ha sina kullar varannan vecka?

Sen såklart sterilisera sig så han inte gör om samma misstag ännu fler gånger.

Nej, det blir inte bra att pappa lever singel resten av livet för att ungarna vägrar unna honom kärlek och lycka. Du har nog noll kunskap om det mänskliga psyket. Pappan som tvingas ge upp sitt livs kärlek kommer känna bitterhet mot barnen. Så funkar det mänskliga psyket. Ingen erkänner det öppet att man kan känna bitterhet mot sina barn. Och han ska inte behöva ge upp sin reproduktionsförmåga för att han gjorde misstaget att skaffa barn med någon han inte kunde leva ett familjeliv med. Han vill givetvis göra ett nytt försök, han vill ja familjen och kvinnan han drömt om och ungarna ska inte få förstöra det. Jag fattar inte varför du svarar. Frågan var inte till bittra, hatiska ex som går bananer när pappan till barnen går vidare med en ny familj.
  • Anonym (V)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-12 14:45:19 följande:

Rädda de barnen kan vi aldrig göra, det är ju de mammor som uttrycker här att deras män inte behandlar sina barn väl som har den makten att förändra situationen.

Det enda jag och andra kan göra är att påminna om att skulden ligger hos mannen för hur han hanterat saken och inte hos särkullsbarn eller hans ex. Det är dock tydligt att det här i tråden är många som tycker att det är bekvämare attfortsätta skuldbelägga dem än att ta tag i karln och stå upp för sina barn.

Du läser fortfarande inte mina inlägg! Skulden ligger hos mannen men dina inlägg förvirrar mig lite. Ska nya kvinnan stå upp för sina barn helt plötsligt, du har ju tjafsat dig blodig om att hon ska lägga sig platt. Hur ska du ha det?

Klart en man ska konfronteras när han ställer högre krav på sin treåring som han fått med den nya kvinnan än vad han kräver av sin nästan vuxna fågelunge sen tidigare?

Klart att arga bonusmammor tar dessa typer av fajter och varför skulle de inte göra det?
Svar på tråden Styvmamma-upproret