• Malinholmberg

    Decemberbarn

    Hejsan, jag och min sambo har börjat planera att skaffa barn. Jag har länge längtat efter att skaffa barn och vill därför börja nu direkt, i mars. Detta innebär då att om det tar på första försöket kommer barnet, enligt min menscykel, komma den 4 december. Detta faktum gör att min sambo vill vänta till efter min nästan mens innan vi kan börja försöka för att inte riskera att vårt barn föds i december.

    Min fråga är då: ser ni några för eller nackdelar med att potentiellt få barn i december?, kan barnet påverkas negativt av att vara född i december?

  • Svar på tråden Decemberbarn
  • fjanten

    För mig var det en fördel att vara född i december - jag kunde börja skolan med min årsgrupp (var väldigt tidig med det mesta), hade jag varit född i januari hade jag fått börja med årsgruppen över mig.

    Min bror var också väldigt tidig (läste och räknade runt 3 år, och var mer på en 4-5-årings nivå socialt och fysiskt), men han var född i mitten av året och kunde inte börja med årskullen över honom (detta erbjöds bara barn födda väldigt tidigt på året då i den kommunen). Så han blev istället extremt uttråkad på en gång och skolan blev till en väldigt negativ grej.

    Mina två äldsta är födda i januari (2016 och 2017) och är tidiga för åldern, så jag hoppas att skolan kommer utmana dem på deras nivå. Jag gissar att skolan är bättre på att anpassa nivån för barn nu än den var på 90- och 00-talet dock.

    Hur som helst så kan det m.a.o. vara en fördel att vara född på året vad gäller skolgången.

    Sedan blev det heller inte så att jag tog körkort sist. Upplevde det som att många i min gymnasieklass och umgängeskrets BÖRJADE övningsköra när de fyllde 18... Jag började tidigt och gjorde proven på min 18-årsdag. Här nere vars vi bor nu verkar en hel del personer inte ens ta körkort, och det är inte helt ovanligt heller att komma igång först runt 20.

    Vår yngsta är född i mitten av november. Oroar mig inte alls för honom

  • Planerar2020

    Enda nackdelen skulle väl vara att man är sist med det mesta, körkort, fylla år mm. Och att man kanske glöms av lite i julhetsen, själv född 22 december.

    Men att man skulle vara efter i utvecklingen har absolut inget att göra med födelsemånaden december. Jag har alltid haft lätt för mig att lära, social och framåt. Min man som är född 21 december är likadan.

    Sedan har vi släkt och bekanta, minst 7 personer, som är födda i december och ingen har sådana problem alls.

    Att min bror har dyslexi har inget att göra med december för det har mina kompisar födda i april också.

    Det är när man är barn som man ser nackdelar med att fylla år sist på året och sist av kompisarna. Som vuxen bryr man sig inte, då lever man istället på att man åldras sist ;) Jag är ingen person som uppskattar att fira min födelsedag så jag kan väl kanske inte ranka fördelar men som sagt jag har bara kunnat känna nackdelar som barn. Nu för tiden spelar det liksom ingen roll.

    Tror decemberbarn fått negativ stämpel pga sista månaden, allt sker sist, och stressen kring jul.

  • coffeeaddict slash workoutaholic

    Jag har ett decemberbarn och ett marsbarn.

    Decemberbarnet är på sitt trettonde år. Märker absolut 0 skillnad hittills.

    Så det skulle väl vara typ körkort och krogbesök då. Och då pratar vi om ett år i barnets liv, det år det fyller 18, givet att kompisarna tar körkort på sina födelsedagar och decemberbarnet halkar efter under en period.

    Är själv född i november och kan inte minnas att jag hade någon nackdel i livet baserat på det.

    Det är på riktigt bara en månad av alla andra att föda barn i. Det kommer inte påverka nämnvärd. I skolan kan ett januaribarn ligga långt efter decemberbarnet i kunskapsbemärkelse trots ett år äldre, för som vi alla vet har vi olika förutsättningar i livet, och de beror knappast på vår födelsemånad.

  • coffeeaddict slash workoutaholic

    Och det där med att fylla år sist. Alla barn har ett år mellan sina födelsedagar och får vänta lika länge på sin tur att firas igen. Har man kalas i början på januari istället när julstressen är över så är ju plötsligt decemberbarnet först.

  • IceKitten

    Alltså.... Ja, barnet det finns en liten ökad risk att barnet hamnar efter i skolan i börja pga att klasskamraterna är äldre. Men ju äldre barnen blir desto mindre blir åldersskillnaden mellan dem (procentuellt) och decemberbarnen hinner ikapp. På mellanstadiet/högstadiet märks det ingen skillnad längre. Föräldrarnas engagemang är betydligt mer avgörande för barnets utveckling än månaden hen är född.

    Gällande att fylla sist på året, kanske lite surt för barnet att få "vänta sist" med att gå ut på krogen men alla barnen får ju faktiskt vänta tills exakt lika länge (18 år) och det är exakt lika långt mellan alls födelsedagar (1 år) så det hade jag inte brytt mig ett skvatt om.

    Detta är ärligt talat ingenting jag hade brytt mig om alls.

  • nernu

    Det blir ju som det blir men jag hade inte gjort första försöket just till december nej. Vi planerade faktiskt in så att det skulle bli januari som tidigast.

  • DasNerd

    Det är innehållet i trådar som denna som får en att fundera hur mycket ska "rösträtt åt alla" kan tänkas göra. :)

    htt ps:// www.nbe r.org/pape rs/w23660

  • Sjolanderrr

    Jag är själv född i december. Det enda negativa jag upplevt med det är att det var jobbigt för mig var att få vänta längre med att få ta mopedkort och sedan körkort.

    Har alltid haft lätt för mig i skolan trots att jag är född sent på året.

    Jag har heller inte känt att jag blivit mindre "firad" vid födelsedagar pga att jul/nyår ligger så nära.

    Så jag personligen har inte mått dåligt pga detta

  • amandakollb

    jag är född sent på året och har alltid det har varit jobbigt att få göra allting sist. plus att det känns som att jag blivit lite bortglömd med firandet bland allt jul-och nyårshets. med mina långa menscykler kommer det nog ändå bli att december hoppas över

  • Lucia N

    Tanken har slagit mig också att ?om vi börjar nu så blir det december?.

    Men i det stora hela tror jag inte det spelar så stor roll.

    Kanske skulle vara att det inte är så kul att fylla år på julafton om det blir så? Men det går säkert att lösa på bra sätt för att barnet ska känna sig uppmärksammat.

    Jag tog själv körkort när jag var 27 så några månader hit eller dit för när man tekniskt sett kan ta det tror jag spelar mindre roll.

  • Alexi

    Barnet i fråga hos oss har inte påverkats alls. Hon är född i början på december.

    Vi upplever det som lite stress att fira födelsedag med kalas och i december när det är så mycket annat.

    Men det är ju värre att ha bf typ i början på januari och sen kommer barnet för tidigt precis till jul...

  • EliinMariina

    Jag är född i december och det enda negativa jag kan komma ihåg var att jag aldrig fick sommarsaker i födelsedagspresent haha. Jag var aldrig "efter" i varesig utveckling eller annat än resterande klasskamrater. Jag såg det heller inte som något negativt att mina vänner kunde gå ut på krogen, handla på systemet eller andra saker före mig, jag visste ju att jag kunde det med i sinom tid och skulle ha sällskap av vänner då.

    Så nej, jag anser inte att det är negativt att vara född i december ^^

Svar på tråden Decemberbarn