• Anonym (Förskollärare)

    Håll era barn hemma! Corona

    Skolorna vägrar stänga. Föräldrar kommer och lämnar sina barn. Barnen står där på gården och någon måste ju ta hand om dom! Det gör att alla lärare, fritidspedagoger, förskollärare och barnskötare kommer gå till jobbet oavsett om vi är sjuka eller inte. Barnen behöver ju omsorg. Vem ska ta hand om dom om vi är hemma?

    Vi i denna yrkesgrupp är förkylda året om, av uppenbara skäl. Vi jobbar alltid förkylda och vi kommer göra det nu med. Eftersom man inte längre testar för covid-19 i Stockholm kommer vi inte få veta vilka av oss som är normalt förkylda och vilka som sprider Corona på arbetsplatsen.

    Flera av mina kollegor mår sådär, som vanligt. Jag är snorig med lite halsont, som vanligt. Vi mår precis som alltid! Så vi går till jobbet, som vanligt, för barnen väntar på oss.

    Snälla, ni som kan, ha era barn hemma! Då kanske vi kommer kunna stänga skolorna och bromsa smittspridningen.

  • Svar på tråden Håll era barn hemma! Corona
  • Anonym (f)
    Anonym (Undrar bara) skrev 2020-03-17 10:27:01 följande:

    Jaha, var det i den här tråden folk gapade om att föräldrarna vet ju om det är vanlig astmahosta, och att sådana barn ska fortsätta gå till skolorna/förskolan som vanligt?

    En medarbetare på ett äldreboende i Flens kommun och fyra av de boende har testats positivt för det nya coronaviruse Man skriver i ett pressmeddelande att medarbetaren hade symptom men misstog dem för astma.


    Eftersom jag själv har hosta vid astma året om mer eller mindre, så vet jag att jag inte känner skillnaden på tidig förkylning/influensa och på min vanliga astmahosta. 

    Dessutom är jag förkyld 6 månader av 12 (jobbar inom vården)

    Jag väljer idag att inte själv bedöma om mina barn har astmahosta eller annan hosta, de hade fått vara hemma om de hostade nu. Nu är de redan hemma med distansundervisning, men om.
  • Anonym (Suck)
    Annapannan skrev 2020-03-20 12:07:36 följande:

    Men snälla det finns en värld utanför förskolans portar. Förstå vad stora konsekvenser det får för samhället om skolor o förskolor stänger och föräldrar måste vara hemma med sina friska barn. Hela samhället stannar. Över 1 miljon människor kan inte sköta sitt arbete. Bland dem finns vårdpersonal, poliser, domare, socialarbetare, kassakvinnan på Ica, journalister, livsmedelsindustrin, egenföretagare som riskerar företagets framtid. Tänk även på alla de barn som faktiskt inte har det bra hemma där skolan är ett andrum. Vem har tid för dem? Inte socialarbetaren iallafall för hen ska vara hemma med sina friska barn. Vem tar hand om den ökade oron/brott i samhället när ungdomar driver runt. Inte polisen för hen ska vara hemma med sina friska barn. Tycker Sverige gör helt rätt att hålla skolor öppna. Men snart tvingas de väl stänga för att föräldrar gör precis tvärt om och trotsar rekommendationer att barn ska gå till skolan när de är friska!!


    Jepp. Det är så sjukt hur folk resonerar. Förskollärare kanske inte fattar att deras lön som kommer från skatt, som kommer från andras arbete. Om andra inte kan sköta sitt arbete = ingen skatt = ingen lön. Och hur tänker förskollärare själva försörja sig utan barn i grupperna? Räknar de med att kommunerna bara ska fortsätta betala deras löner fast de inte jobbar längre, när alla kommuner går i konkurs pga stoppad tillväxt?

    Tror dom att alla som har kontorsjobb inte ?jobbar? ungefär som barn resonerar? Att dom kan ta hand om sina barn och jobba vid sina datorer samtidigt?
  • Anonym (.)
    Annapannan skrev 2020-03-20 12:07:36 följande:
    Men snälla det finns en värld utanför förskolans portar. Förstå vad stora konsekvenser det får för samhället om skolor o förskolor stänger och föräldrar måste vara hemma med sina friska barn. Hela samhället stannar. Över 1 miljon människor kan inte sköta sitt arbete. Bland dem finns vårdpersonal, poliser, domare, socialarbetare, kassakvinnan på Ica, journalister, livsmedelsindustrin, egenföretagare som riskerar företagets framtid. Tänk även på alla de barn som faktiskt inte har det bra hemma där skolan är ett andrum. Vem har tid för dem? Inte socialarbetaren iallafall för hen ska vara hemma med sina friska barn. Vem tar hand om den ökade oron/brott i samhället när ungdomar driver runt. Inte polisen för hen ska vara hemma med sina friska barn. Tycker Sverige gör helt rätt att hålla skolor öppna. Men snart tvingas de väl stänga för att föräldrar gör precis tvärt om och trotsar rekommendationer att barn ska gå till skolan när de är friska!!
    Nu är samhällsviktiga sektorer undantagna så vårdpersonal etc kommer fortfarande att få omsorg.
    Norge stängde sina skolor för flera veckor sedan men trots det har inte precis ALL verksamhet helt upphört.

    En stängning har en begränsad effekt av den anledningen och är alltså mest något folket kräver för att det verkar bra. Sen att det inte funkar i verkligheten spelar tydligen inte så stor roll, huvudsaken är att politiker visar att "de gör nåt kraftfullt".


  • Anonym (Trött)
    Annapannan skrev 2020-03-20 12:07:36 följande:

    Men snälla det finns en värld utanför förskolans portar. Förstå vad stora konsekvenser det får för samhället om skolor o förskolor stänger och föräldrar måste vara hemma med sina friska barn. Hela samhället stannar. Över 1 miljon människor kan inte sköta sitt arbete. Bland dem finns vårdpersonal, poliser, domare, socialarbetare, kassakvinnan på Ica, journalister, livsmedelsindustrin, egenföretagare som riskerar företagets framtid. Tänk även på alla de barn som faktiskt inte har det bra hemma där skolan är ett andrum. Vem har tid för dem? Inte socialarbetaren iallafall för hen ska vara hemma med sina friska barn. Vem tar hand om den ökade oron/brott i samhället när ungdomar driver runt. Inte polisen för hen ska vara hemma med sina friska barn. Tycker Sverige gör helt rätt att hålla skolor öppna. Men snart tvingas de väl stänga för att föräldrar gör precis tvärt om och trotsar rekommendationer att barn ska gå till skolan när de är friska!!


    Tänkte också på den grupp barn/ungdomar som har det illa hemma. Vars föräldrar kanske inte alltid har samhällsviktiga yrken. Nä, jag är glad att skolorna håller öppet. Men också väldigt tacksam att de håller mycket hårt på att de som har symtom på något ska hålla sig borta. Det har slarvats mycket med tidigare uppenbarligen. Men undrar hur det blir för allergikerna nu? Sedan måste ju skolorna ha en plan för de som är hemma med lindriga snuvor. Det blir ju lite väl flummigt annars.
  • Anonym (.)
    Anonym (Trött) skrev 2020-03-26 08:51:40 följande:
    Tänkte också på den grupp barn/ungdomar som har det illa hemma. Vars föräldrar kanske inte alltid har samhällsviktiga yrken. Nä, jag är glad att skolorna håller öppet. Men också väldigt tacksam att de håller mycket hårt på att de som har symtom på något ska hålla sig borta. Det har slarvats mycket med tidigare uppenbarligen. Men undrar hur det blir för allergikerna nu? Sedan måste ju skolorna ha en plan för de som är hemma med lindriga snuvor. Det blir ju lite väl flummigt annars.
    Det har ju varit ett argument för regeringen att hålla skolorna öppna.

    Det är förfärande som man sett i trådar här, att vissa inte tror att det finns elände i familjerna och/eller att allt läser sig bara genom att ringa soc. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (.) skrev 2020-03-26 08:58:50 följande:

    Det har ju varit ett argument för regeringen att hålla skolorna öppna.

    Det är förfärande som man sett i trådar här, att vissa inte tror att det finns elände i familjerna och/eller att allt läser sig bara genom att ringa soc. 


    Jag tror att en hel verkar sköta sina jobb hemifrån och kanske inte tänker så långt utanför sin egen box. Jag menar väldigt många viktiga arbeten sköts inte direkt hemifrån. Nä, är väldigt glad att skolor håller öppet än sålänge. Fast med hårda restriktioner. Vet från släkt i Italien, där börjar folk nästan bli tokiga. Då bor de ändå på landet i ett välmående litet samhälle och har liite mer svängrum. Men tänker på många i städer och i "ghetton"... Mardröm av trångboddhet och karantän i längden.
  • Anonym (f)
    Anonym (.) skrev 2020-03-26 08:58:50 följande:
    Det har ju varit ett argument för regeringen att hålla skolorna öppna.

    Det är förfärande som man sett i trådar här, att vissa inte tror att det finns elände i familjerna och/eller att allt läser sig bara genom att ringa soc. 
    Ja, det är mycket mer logiskt att vi dödar av en massa vuxna och anhöriga i dessa familjer. Då får barnen det bra.
  • Anonym (.)
    Anonym (Trött) skrev 2020-03-26 09:26:13 följande:
    Jag tror att en hel verkar sköta sina jobb hemifrån och kanske inte tänker så långt utanför sin egen box. Jag menar väldigt många viktiga arbeten sköts inte direkt hemifrån. Nä, är väldigt glad att skolor håller öppet än sålänge. Fast med hårda restriktioner. Vet från släkt i Italien, där börjar folk nästan bli tokiga. Då bor de ändå på landet i ett välmående litet samhälle och har liite mer svängrum. Men tänker på många i städer och i "ghetton"... Mardröm av trångboddhet och karantän i längden.
    Man vet också att när folk suttit i karantän en längre tid så kommer de att ta sig ut i smyg. Man har sett det i både Italien och Spanien. Längre tid handlar alltså om fåtal veckor.

    Det är en anledning varför Sverige inte satt in karantän än, för att det är kontraproduktivt om det sätts in för tidigt.
  • Anonym (some)

    snäll lyssna på TS det kan rädda hundratals liv !

  • Anonym (ledsen)

    Jag behöver verkligen hjälp! Snälla ge mig råd?


    Jag och min man brukar aldrig bråka, men nu är det verbalt krig med stora bokstäver varje kväll. Jag vill att barnen går till skolan. Han tycker att barnen ska vara hemma för att undvika all smitta. Barnen som går på mellanstadiet har nu varit hemma 2 veckor. När lärarna har frågat, mest av omtanke, så är den officiella förklaringen snuva, men de är fullt friska.


    Till saken hör att han är norsk och tycker att Norge har gjort rätt i sitt beslut att stänga skolor. Jag är för den svenska modellen, lev efter FHM rekommendationerna och anpassa dig till det nya normala. Vi jobbar båda två hemma (och har alltid gjort). Barnen har full skoldag här hemma och jobbar på med skolans uppgifter plus extra uppgifter som jag ger dem. Vi har tid att stötta dem. Ingen av oss är i någon riskgrupp och vi bor i en region som inte har många fall av covid19.


    Är vi ensamma om att vara oense om detta? Vad ska jag göra?

  • Tow2Mater

    Om barnen lär sig som de ska även hemma, är det verkligen värt att bråka om några veckor av deras mångåriga skolliv?

  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (ledsen) skrev 2020-03-28 23:39:24 följande:

    Jag behöver verkligen hjälp! Snälla ge mig råd?

    Jag och min man brukar aldrig bråka, men nu är det verbalt krig med stora bokstäver varje kväll. Jag vill att barnen går till skolan. Han tycker att barnen ska vara hemma för att undvika all smitta. Barnen som går på mellanstadiet har nu varit hemma 2 veckor. När lärarna har frågat, mest av omtanke, så är den officiella förklaringen snuva, men de är fullt friska.

    Till saken hör att han är norsk och tycker att Norge har gjort rätt i sitt beslut att stänga skolor. Jag är för den svenska modellen, lev efter FHM rekommendationerna och anpassa dig till det nya normala. Vi jobbar båda två hemma (och har alltid gjort). Barnen har full skoldag här hemma och jobbar på med skolans uppgifter plus extra uppgifter som jag ger dem. Vi har tid att stötta dem. Ingen av oss är i någon riskgrupp och vi bor i en region som inte har många fall av covid19.

    Är vi ensamma om att vara oense om detta? Vad ska jag göra?


    Ni är hemma båda två och du upplever att ni har tid att stötta barnen i deras skolarbete, de gör skolans alla uppgifter + extra uppgifter.. Så länge som det fungerar så bra i ert fall så kan väl barnen få vara hemma några veckor? Hör med läraren emellanåt så barnen inte missar något viktigt.
  • Gena
    Anonym (ledsen) skrev 2020-03-28 23:39:24 följande:

    Jag behöver verkligen hjälp! Snälla ge mig råd?


    Jag och min man brukar aldrig bråka, men nu är det verbalt krig med stora bokstäver varje kväll. Jag vill att barnen går till skolan. Han tycker att barnen ska vara hemma för att undvika all smitta. Barnen som går på mellanstadiet har nu varit hemma 2 veckor. När lärarna har frågat, mest av omtanke, så är den officiella förklaringen snuva, men de är fullt friska.


    Till saken hör att han är norsk och tycker att Norge har gjort rätt i sitt beslut att stänga skolor. Jag är för den svenska modellen, lev efter FHM rekommendationerna och anpassa dig till det nya normala. Vi jobbar båda två hemma (och har alltid gjort). Barnen har full skoldag här hemma och jobbar på med skolans uppgifter plus extra uppgifter som jag ger dem. Vi har tid att stötta dem. Ingen av oss är i någon riskgrupp och vi bor i en region som inte har många fall av covid19.


    Är vi ensamma om att vara oense om detta? Vad ska jag göra?


    Enligt Sydsvenskan avrådde både norska och danska folkhälsomyndigheterna från skolstängning. Beslutet att stänga skolorna var alltså politiskt beslut, inte något som experter rekommenderade. Detta kan kanske underlätta när du argumenterar med din norske man.
  • Anonym (M)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2020-03-13 07:26:26 följande:

    Skolorna vägrar stänga. Föräldrar kommer och lämnar sina barn. Barnen står där på gården och någon måste ju ta hand om dom! Det gör att alla lärare, fritidspedagoger, förskollärare och barnskötare kommer gå till jobbet oavsett om vi är sjuka eller inte. Barnen behöver ju omsorg. Vem ska ta hand om dom om vi är hemma?

    Vi i denna yrkesgrupp är förkylda året om, av uppenbara skäl. Vi jobbar alltid förkylda och vi kommer göra det nu med. Eftersom man inte längre testar för covid-19 i Stockholm kommer vi inte få veta vilka av oss som är normalt förkylda och vilka som sprider Corona på arbetsplatsen.

    Flera av mina kollegor mår sådär, som vanligt. Jag är snorig med lite halsont, som vanligt. Vi mår precis som alltid! Så vi går till jobbet, som vanligt, för barnen väntar på oss.

    Snälla, ni som kan, ha era barn hemma! Då kanske vi kommer kunna stänga skolorna och bromsa smittspridningen.


Svar på tråden Håll era barn hemma! Corona