• Litenmenhård

Här är vi alla vänner.

Hej och välkommen.

Slå dig ner och känn dig som hemma.

Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.

Kom ihåg att hålla god ton!

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Här är vi alla vänner.
  • Nandez
    fultextad användarhandbok skrev 2023-09-16 20:02:37 följande:

Jag har tittat på lite olika vidareutbildningar. Vad tror ni spontant?

Däcksman (fast däckskvinna då) på skärgårdsbåtarna. Jag uppfyller en del av kraven, det står att tvåspråkighet är ett krav och gärna engelska på det. Allt det uppfyller jag. Det är olika uppgifter att göra men det gäller då passagerarfärjorna i skärgården.  Hemtamt och fint. 

Litteraturvetenskap verkar lite spännande. Fast jag kanske inte är tillräckligt mångfacetterad och intelligent för det.

Sjöbefälsutbildning. Nackdelar är att det krävs mer från gymnasiet än vad jag har och det är en väldigt manlig miljö. Kanske inget för mig.

Men det är vad jag har tittat på lite åtminstone. Finns fler idéer, men hur bärkraftiga de är vet jag inte.

Alla låter intressanta och spännande
  • Eurydike
    Nandez skrev 2023-09-16 19:12:46 följande:

Vilken härlig tråd, hur har jag kunnat missa denGråter

Välkommen hit! Freddie K skapade tråden under pandemin, men det är ju bättre att du hittade den sent än aldrig 🤩
  • Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2023-09-16 20:02:37 följande:

Jag har tittat på lite olika vidareutbildningar. Vad tror ni spontant?

Däcksman (fast däckskvinna då) på skärgårdsbåtarna. Jag uppfyller en del av kraven, det står att tvåspråkighet är ett krav och gärna engelska på det. Allt det uppfyller jag. Det är olika uppgifter att göra men det gäller då passagerarfärjorna i skärgården.  Hemtamt och fint. 

Litteraturvetenskap verkar lite spännande. Fast jag kanske inte är tillräckligt mångfacetterad och intelligent för det.

Sjöbefälsutbildning. Nackdelar är att det krävs mer från gymnasiet än vad jag har och det är en väldigt manlig miljö. Kanske inget för mig.

Men det är vad jag har tittat på lite åtminstone. Finns fler idéer, men hur bärkraftiga de är vet jag inte.

Vilka intressanta utbildningar och svåra val! Jag vet ju att du gillar att vara till sjöss, så då passar däcksman bra. Samtidigt är du äventyrlig och vill se världen, så då är det kanske för hemtamt och fint. Litteraturvetenskap har jag pluggar och det är inte så svårt som det låter. Du är intelligent nog att klara allt du vill, det vet jag. Tänk bara på att det är väldigt mycket att läsa, då kurslitteraturen består både av teoretiska böcker och epik/lyrik. Sjöbefälsutbildning låter riktigt äventyrligt!

Jag kan vara sämst i världen på att ge råd angående livsavgörande val 😅
  • Freddie K

Vilken dag jag hade igår. Den var fullspäckad och bilresan dit och hem tog ju ett par timmar.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K
    Anonym (Hm) skrev 2023-09-16 19:06:44 följande:
    Hoppas resan gått bra och att du är nöjd med dagenGlad
    Jo, tack. Jag var väldigt nöjd med dagen, men oj vilken resa! Den gör jag inte om i första taget. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • fultextad användarhandbok
    Nandez skrev 2023-09-16 22:06:34 följande:
    Alla låter intressanta och spännande
    Ja, enligt mig också. Eller kanske man borde ge sig på fårskötsel och odling rentav! Till Nötö flyttade en svensk familj, en Sverigesvensk familj och de både odlar och har djur. Säkert givande på flera sätt.
  • fultextad användarhandbok
    Eurydike skrev 2023-09-17 00:07:45 följande:
    Vilka intressanta utbildningar och svåra val! Jag vet ju att du gillar att vara till sjöss, så då passar däcksman bra. Samtidigt är du äventyrlig och vill se världen, så då är det kanske för hemtamt och fint. Litteraturvetenskap har jag pluggar och det är inte så svårt som det låter. Du är intelligent nog att klara allt du vill, det vet jag. Tänk bara på att det är väldigt mycket att läsa, då kurslitteraturen består både av teoretiska böcker och epik/lyrik. Sjöbefälsutbildning låter riktigt äventyrligt!

Jag kan vara sämst i världen på att ge råd angående livsavgörande val 😅
    Ja det är inte så lätt! Jag har inga krav på att det ska vara roligt och givande hela tiden. Däremot vill jag trivas, känna att jag gör något bra och få en lön som jan kan klara mig på. 

Litteraturvetenskap verkar man kunna studera på Åbo Akademi bland annat, på svenska också vilket såklart är ett plus. Nackdelen är att jag inte läser så värst snabbt och jag vet inte vad jag skulle kunna arbeta med. Du kanske vet? Men det är en intressant idé och det var du som kom med den, tack för det!

Sjöbefäl kan bli bra lön, det är  massa behörigheter och jag hade troligtvis behövt läsa upp min matematik. Nackdelen är att jag nog inte har tillräckligt med pondus för det. Fördelen är att jag är åtminstone lite bra på att kunna bedöma vatten och vind även bortom väderleksrapporterna. Maskinbefäl lockar inte riktigt kanske man ska tillägga.

Eller så skulle man slå sig på odling och kanske fårskötsel eller så. Nej men jag får nysta i det lite grand helt enkelt.
  • Nandez
    Eurydike skrev 2023-09-16 23:59:49 följande:
    Välkommen hit! Freddie K skapade tråden under pandemin, men det är ju bättre att du hittade den sent än aldrig 🤩
    TackarGlad

Missat tråden med flera år, ruskar på huvudetSkäms
  • Nandez
    fultextad användarhandbok skrev 2023-09-17 17:50:42 följande:
    Ja, enligt mig också. Eller kanske man borde ge sig på fårskötsel och odling rentav! Till Nötö flyttade en svensk familj, en Sverigesvensk familj och de både odlar och har djur. Säkert givande på flera sätt.
    Det är nog givande men jag får för mig att det är mycket jobb. Men jag vet ju inte då jag aldrig har provat.
Svar på tråden Här är vi alla vänner.