• Litenmenhård

Här är vi alla vänner.

Hej och välkommen.

Slå dig ner och känn dig som hemma.

Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.

Kom ihåg att hålla god ton!

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Här är vi alla vänner.
  • Anonym (Trevlig)
    Mortiscia80 skrev 2024-06-06 08:08:56 följande:

Ha en trevlig nationaldag! :)

Tack detsamma 😊
  • Eurydike
    Mortiscia80 skrev 2024-06-06 08:08:56 följande:

Ha en trevlig nationaldag! :)

Trevlig nationaldag på dig också! 😊🌸
  • Freddie K
    Anonym (Trevlig) skrev 2024-06-06 19:41:14 följande:
    Vi får göra tupp i vin så vi slipper att bli väckt av tuppskrället 
    Haha, ja, det får vi göra. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Trevlig)
    Freddie K skrev 2024-06-07 05:06:36 följande:
    Haha, ja, det får vi göra. 
    Jag bjuder dig på tupp i vin om tuppen väcker mig tidigt i morgon 🐓
  • fultextad användarhandbok
    Eurydike skrev 2024-06-04 22:53:04 följande:
    Tack så mycket! Jag tyckte det var en bra bild av hur jag föreställer mig det 😊 Den kompositionen låter väldigt vacker och det verket måste jag kolla upp! Ibland kan andras reaktioner på något/någon vara en bra spegel, ibland inte. När jag speglar mig i andras ögon ser jag ofta väldigt olika ut. På senare tid har jag börjat undvika de värsta speglarna, även om jag såklart inte bara speglar mig i de smickrande ???? Varje morgon frågar jag min spegel ?Spegel spegel på väggen där, säg mig vem som vackrast i landet är?? 😉

Min konstutbildning består av en tvåårig yrkesutbildning inom konst, plus att jag har en nästan färdig kandidatexamen med inriktning på konstvetenskap. Jag har dock inte skrivit någon uppsats, för jag började jobba som skulptör innan jag blev färdig med utbildningen. Jag har även en nästan färdig kandidatexamen i psykologi/sociologi. Ibland funderar jag på att läsa färdigt, bara för att.

Användbara modeller och uträkningar låter som ett bra sätt att ta sig an en utbildning. Om man vänder på det så använder jag mig säkert av en hel del modeller utan att jag vet om det. Mitt beteende är säkert så pass förutsägbart att det skulle gå att göra en ekvation av det i efterhand, men i förhand använder jag inga modeller. I alla fall inte som jag kommer på just nu. Jag använder mig inte av scheman heller, istället har jag fastnat för listor. Ostrukturerade listor med stor frihet. Kanske stryker jag en punkt här, en punkt där. Sakerna på listan ska bockas av inom en livstid, så vi får se om jag hinner klart beroende på hur länge jag lever 😅
    Att spegla sig i andras ögon kan verkligen ge olika resultat, deras synvinklar, uppfattning och tolkningar kan skilja sig mycket åt. Ändå finns där en gemensam händelsehorisont, nämligen du och de. Medvetna aktörer som du kan spegla dig i och som kan göra det samma i dina ögon, ömsesidigt skapande. Nå men vad svarar spegeln då?

Det är nog riktigt bra och långt mer avancerat än jag! Då har du nästan som dubbla utbildningar i konst. Både psykologi och sociologi är också intressanta ämnen. Speciellt är det intressant då det leder vidare ut i andra ämnen. Det finns inom psykologin olika inriktningar med. Säkert har man nytta av alla de ämnena på flera olika vis. Har du tid och ork kan du absolut läsa klart konstvetenskapen. Speciellt om du int sku hamna att läsa om allt från början.

Säkert gör du, att gå ut genom en dörr eller att uppskatta avstånd eller att kasta en boll kräver också modeller och information som bearbetas, en form av algoritmer kanske. Kunna avgöra en kastparabel och sådant. Nä, scheman kan bli tråkiga, fast till bra hjälp ibland, frihetliga listor låter däremot trevligt. Ja, du har också sådana att göra-önskemål. Samma här! Att önska är väl första steget dit.
  • fultextad användarhandbok

Jag fann den där boken med. Jag hade kunnat ta ett par bilder ur den, men vet inte om man får göra det. Men i boken finns ett verk som heter glödlampa i dricksglas, där konstnären har placerat en trasig glödlampa i ett dricksglas och plomberat det genom att fästa en lerklump som stelnat på glasets kant. Enligt förklaringen, filosofin bakom, ställs ingenjören mot konstnären, där den förra ser vad som är obrukbart och vill åtgärda det. Den senare vill däremot tillverka något oanvändbart där det inte är som det ska, för att reflektion ska uppstå. Citat ur boken: "Endast det som skevar och påminner om att, hur och varför det fungerande fungerar bryter det." Ja, lite kortfattat så där.

• Freddie K
    Anonym (Trevlig) skrev 2024-06-07 19:59:12 följande:
    Jag bjuder dig på tupp i vin om tuppen väcker mig tidigt i morgon 🐓
    It's a deal. Glad
  • Mortiscia80
    fultextad användarhandbok skrev 2024-06-07 20:15:53 följande:
    Att spegla sig i andras ögon kan verkligen ge olika resultat, deras synvinklar, uppfattning och tolkningar kan skilja sig mycket åt. Ändå finns där en gemensam händelsehorisont, nämligen du och de. Medvetna aktörer som du kan spegla dig i och som kan göra det samma i dina ögon, ömsesidigt skapande. Nå men vad svarar spegeln då?
    En mycket intressant iakttagelse. Tänkvärd.
  • Freddie K

Härom dagen när jag satt på spårvagnen kom det en tant och klappade till mig på benet med käppen och frågade:" Hur gammal är du?" Hon ville sitta. Jag såg bara på henne och flyttade mig sen. Det jag skulle ha sagt var:" Jag är faktiskt äldre än vad jag ser ut." De äldre klagar på att vi yngre, om jag får kalla mig ung, inte har någon respekt för dem, men de har ju ingen respekt för oss heller.

• Anonym (Anonymia)
    Freddie K skrev 2024-06-08 12:29:49 följande:

Härom dagen när jag satt på spårvagnen kom det en tant och klappade till mig på benet med käppen och frågade:" Hur gammal är du?" Hon ville sitta. Jag såg bara på henne och flyttade mig sen. Det jag skulle ha sagt var:" Jag är faktiskt äldre än vad jag ser ut." De äldre klagar på att vi yngre, om jag får kalla mig ung, inte har någon respekt för dem, men de har ju ingen respekt för oss heller.

Är du rörelsehindrad med t.ex. käpp eller rullator?

Om inte så visar man respekt för sina äldre genom att inte ta deras märkta platser eller så erbjuder man dem en vanlig sittplats om vagn eller buss skulle vara fullsatt när de kliver på. Vanligt hyfs som inte ens borde ligga framme för diskussion. 
Svar på tråden Här är vi alla vänner.