• Litenmenhård

Här är vi alla vänner.

Hej och välkommen.

Slå dig ner och känn dig som hemma.

Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.

Kom ihåg att hålla god ton!

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Här är vi alla vänner.
  • Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2024-05-23 17:39:10 följande:
    Tack så mycket. Intressant svar, som ju ger fler infallsvinklar. Om då en lyftkran dukar ett bord, är det då lyftkranen som är konsten, eller det den utför i egenskap av lyftkran? Det beror nog på kontexten. 

Om någon ställer ut en dimensionsanalys och anser det vara konst, så kommer det inte upphöra att vara matematik, istället kommer det vara både matematik och konst. Precis som lyftkranen fortfarande är vad de var, men kanske att dess syfte inte behövs motiveras i konsten, jag vet inte.

Jag är ju inte någon sakkännare, men om jag skulle försöka mig på en modell för hur övergång från bruksmaskin till konst skulle kunna se ut, så kanske så här. Vi har variablerna kontext (K), estetik (E), funktion (F) och koncept (C). Utöver det har vi ett konstvärde (KV), gör man en enkel ekvation så blir det då (KV) = wk x K x we x E + wf x F + wc x C, där wk, wf och wc är de olika sammanvägningarna. Det blir så klart ändå godtyckligt, men ändå en sorts modell.

Läste en bok för länge sedan som jag tyckte om. Egentligheter av Lena Andersson och Dan Wolgers. Är lite intresserad av konst, fast på en basal nivå kanske.
    Precis! Det beror nog på kontexten, konstnären eller betraktaren. Vissa konstnärer skapar beskrivningar av hur deras verk ska tolkas, men den subjektiva tolkningen är ändå fri.

Ja, så är det och jag ser det nog som cirklar som ibland överlappar varandra. Matematikcirkeln går in i konstcirkeln, men de är samtidig fortfarande två separata cirklar. Ibland kan syftet med ett objekt motiveras och ibland är tolkningen helt fri. Jag upplevde till exempel ett verk från insidan, där jag inte hade en aning om vad syftet var varken nu eller då. Det var en jättestor fluffig låda som man gick in i. Inuti var det helt mörkt, men jag upplevde massor av saker ändå. Ljud, olika material, trånga passager, mörker och famlande.

Nu är jag ingen expert på modeller av olika slag, men jag uppskattar din konstmodell och även dina trolleriformler. För mitt otränade öga ser den uppdaterade modellen användbar ut 🤩 Tycker du om att bryta ner saker till modeller även inom andra områden?

Den boken har jag inte läst, men blev nyfiken på den nu!
  • Freddie K

Nu kom regnet. Tur att jag hann fixa i ordning lite grann på altanen innan det kom.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Trevlig)
    Eurydike skrev 2024-05-25 23:29:12 följande:
    Här tar vi oss friheten att klaga på vad vi vill! 😊 Än så länge går det bra med värmen för min del, men det beror nog på att jag passar på att vara ledig och tar ett och annat dopp 👙
    Jag klagar inte ännu men på tisdag kanske jag klagar för då kan vi få 30 grader varmt. Härligt när man är ledig så man kan bada när andan faller på 
  • Anonym (Trevlig)
    Freddie K skrev 2024-05-26 13:35:52 följande:

Nu kom regnet. Tur att jag hann fixa i ordning lite grann på altanen innan det kom.

Det är väl inte så att ovanligt regnar i Blöteborg  🌧️☔
  • Freddie K
    Anonym (Trevlig) skrev 2024-05-26 20:16:31 följande:
    Det är väl inte så att ovanligt regnar i Blöteborg  🌧️☔
    Det har du ju rätt i. Det är ovanligare att det inte regnar här. Tungan ute
  • Anonym (Old)

Är så ledsen idag. Någon som har något glädjande att berätta? ❤️ Behöver komma ur min sorgsna sinnesstämning.

• Freddie K
    Anonym (Old) skrev 2024-05-27 11:58:17 följande:

Är så ledsen idag. Någon som har något glädjande att berätta? ❤️ Behöver komma ur min sorgsna sinnesstämning.

Varför så moloken?
  • Freddie K

Jag tänkte skriva en liten text eller vad man ska kalla det, löst baserat på det spelet jag håller på med ni vet. Jag ska kalla den:"13 creatures." Den kommer vara på svenska så klart, men säger jag 13 kreatur, så får det mig att tänka på kossor, haha och det är inte vad den ska handla om.

• Freddie K

Fast nu när jag tänker efter så betyder ju creatures, varelser. 

• Anonym (Trevlig)
    Freddie K skrev 2024-05-27 04:51:11 följande:
    Det har du ju rätt i. Det är ovanligare att det inte regnar här. Tungan ute
    Ni har väl även fått regn och åska idag⛈️?
Svar på tråden Här är vi alla vänner.