• Litenmenhård

Här är vi alla vänner.

Hej och välkommen.

Slå dig ner och känn dig som hemma.

Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.

Kom ihåg att hålla god ton!

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Här är vi alla vänner.
  • burleskburkläsk
    fultextad användarhandbok skrev 2025-04-03 20:26:14 följande:
    Här fick jag konsultera nätet och lägga ännu en bildningslucka till listan. Det ser inte så svårt ut att avkoda, fast jag kan tänka mig att det får effekt i talad form, speciellt om det talas snabbt. Jag kan kontra med att kiu estas sur la tablo, är esperanto och betyder vad finns på bordet. Bläddrade i en bok för länge sedan om esperanto och den meningen blev kvar. 📚
    Jag anar stort språkintresse hos fultextad! 😃

Kul att just den meningen fastnade.
  • fultextad användarhandbok
    burleskburkläsk skrev 2025-04-03 21:15:09 följande:
    Jag anar stort språkintresse hos fultextad! 😃

Kul att just den meningen fastnade.
    Gillar du språk? Ett intressant ämne, men jag kan inte många, svenska finska och engelska, en handfull estniska fraser och några ryska dito. Ja, det är märkligt vad en del fastnar. I övrigt bra med dig i våren?
  • burleskburkläsk
    fultextad användarhandbok skrev 2025-04-03 21:24:56 följande:
    Gillar du språk? Ett intressant ämne, men jag kan inte många, svenska finska och engelska, en handfull estniska fraser och några ryska dito. Ja, det är märkligt vad en del fastnar. I övrigt bra med dig i våren?
    Jag gillar språk men önskat att jag tagit till mig det mer.
    När jag var yngre som umgicks jag med barn från olika håll bl.a Libanon, Turkiet och Polen...lärde mig några hemska fraser...även en del arabiska fraser och slagord...tänk om man hade försökt att tänka på det på ett annat vis och blivit vis av processen...

Svenska är jag sådär på...oftast lättare för både Skånska och Engelska...förstår Köpenhamnsdanska om den inte är forcerad.
    Några ryska fraser har jag nog också med mig...I tal åtminstone! 😅

Jo tack, jag mår skönt bra, hur mår du vännen? 😃
  • fultextad användarhandbok
    burleskburkläsk skrev 2025-04-03 21:33:18 följande:
    Jag gillar språk men önskat att jag tagit till mig det mer.
    När jag var yngre som umgicks jag med barn från olika håll bl.a Libanon, Turkiet och Polen...lärde mig några hemska fraser...även en del arabiska fraser och slagord...tänk om man hade försökt att tänka på det på ett annat vis och blivit vis av processen...

Svenska är jag sådär på...oftast lättare för både Skånska och Engelska...förstår Köpenhamnsdanska om den inte är forcerad.
    Några ryska fraser har jag nog också med mig...I tal åtminstone! 😅

Jo tack, jag mår skönt bra, hur mår du vännen? 😃
    Ja, fast det är förstås alltid lätt att vara efterklok. Kanske hade du den inställningen som passade dig då. Men visst, polska ser ju lite svårt ut med sina konsonantkluster, kan nog öppna dörrar till andra västslaviska språk med, kan jag tänka mig. Turkiskan har väl fler språksläktingar i Centralasien.

Där vinner du enkelt. Som svenskspråkig borde jag nog förstå danska bättre kan jag tycka, Köpenhamnsdanska eller övrig, skriven danska går nog bra, men att sätta talad danska i en begriplig helhet är inte helt lätt. Skånska känner man igen med sina diftonger och skorrande r. Trevligt med dialekter och även att de talas och används.

Fint att läsa! Har varit soligt och varmt, det har varit annars riktigt bra dagar på det stora hela, efter en jobbig period. Så kallar väl den sena kvällen då, men det var fint att läsa att du har det bra. Vi skrivs igen!
  • burleskburkläsk
    fultextad användarhandbok skrev 2025-04-03 21:54:02 följande:
    Ja, fast det är förstås alltid lätt att vara efterklok. Kanske hade du den inställningen som passade dig då. Men visst, polska ser ju lite svårt ut med sina konsonantkluster, kan nog öppna dörrar till andra västslaviska språk med, kan jag tänka mig. Turkiskan har väl fler språksläktingar i Centralasien.

Där vinner du enkelt. Som svenskspråkig borde jag nog förstå danska bättre kan jag tycka, Köpenhamnsdanska eller övrig, skriven danska går nog bra, men att sätta talad danska i en begriplig helhet är inte helt lätt. Skånska känner man igen med sina diftonger och skorrande r. Trevligt med dialekter och även att de talas och används.

Fint att läsa! Har varit soligt och varmt, det har varit annars riktigt bra dagar på det stora hela, efter en jobbig period. Så kallar väl den sena kvällen då, men det var fint att läsa att du har det bra. Vi skrivs igen!
    Polska är svårt, ett Polskt par som jag kände digitalt förr, kvinnan i paret föreslog att jag skulle lära mig Polska...enligt henne så var det svinlätt...enligt mig på tok för svårt...

Nej tycker jag inte, Skånska är så pass lik Danska i tal...Öst Danmark som Skåne tillhörde förr...

Apropå skorrande r...min dialekt har nästan helt stumma r 😋

Dialekt är trevligt, hörde en Skåning idag...en riktig lantis, det var bara kul att höra 😁

Tack detsamma, låter underbart...bra tid nu serru! 😉

Vi skrivs, ha det!
  • burleskburkläsk
    Eurydike skrev 2025-04-02 22:02:24 följande:
    Kan tänka mig det! 🤣 Precis, långa hoppiga ord blir det när man lägger till ett o och upprepar konsonanten. Jag och min kompis pratade det flytande på lågstadiet och nu gör jag det någon enstaka gång på fyllan 🥴🤭
    Vaken ?
  • Eurydike
    burleskburkläsk skrev 2025-04-05 01:25:34 följande:
    Vaken ?
    Trillade in här i tråden och såg detta nu!
  • burleskburkläsk
    Eurydike skrev 2025-04-05 02:24:08 följande:
    Trillade in här i tråden och såg detta nu!
    Tack! 🤗
  • burleskburkläsk

Liten åktur genom barndomen...glada färger och melodier utlovas! 🥳

• Eurydike

Fina intron du har hittat! Riktigt nostalgiska allihop, utom Gadget. Jag känner ju igen introt, men det var mina bröder som tittade på det. De kollade även på Doktor Mugg och Bröderna Fluff. Av de där programmen är nog Duck Tales favoriten, sedan Darkwing Duck. Smurfarna, Krambjörnarna och Bumbibjörnarna såg jag på när jag var lite yngre 🐻👀💜💛💙????

Svar på tråden Här är vi alla vänner.