• Litenmenhård

Här är vi alla vänner.

Hej och välkommen.

Slå dig ner och känn dig som hemma.

Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.

Kom ihåg att hålla god ton!

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Här är vi alla vänner.
  • Freddie K

Vet ni när man är gammal? Jo, det är när över hälften av telefonnumren går till döingar. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K

Visste ni att varmt vatten fryser snabbare än kallt vatten? Jag kallar det för woodoo-effekten, för det är woodoo för mig.

• fultextad användarhandbok
    Freddie K skrev 2025-05-16 11:54:36 följande:

Visste ni att varmt vatten fryser snabbare än kallt vatten? Jag kallar det för woodoo-effekten, för det är woodoo för mig.

Det är Mpemba-effekten, och ja visst känner jag till den. Dock är den svår att replikera exakt vad jag vet och den är aningen kontroversiell. Delvis beroende på att det verkar vara svårt att precist definiera effekten samt dess betingelser. Vad är varmt vatten satt i sitt sammanhang, hur uppnåddes temperaturen och har det rört sig om slutna eller öppna behållare? Men visst, men kan få vatten att koka vid så lågt som 55 grader med. Nåja, annars finns ju mer att läsa om termisk energi och värmeöverföring.
    Snälla Killen skrev 2025-05-15 23:37:45 följande:
    Är du deprimerad fröken? Varför då?

Jag har haft två stycken jultavlor hängandes på väggen i snart två år nu. Väldigt praktiskt vid jul att slippa tänka på den biten faktiskt 🙂
    Hur skulle det annars vara med en midsommarstång som man kan förklä till julgran, eller tvärtom? Ett allt-i-ett-paket liksom.
  • Snälla Killen
    fultextad användarhandbok skrev 2025-05-16 14:31:07 följande:
    Hur skulle det annars vara med en midsommarstång som man kan förklä till julgran, eller tvärtom? Ett allt-i-ett-paket liksom.
    Jaaaa!!! Där sa du något.

Fiffigt! 🙂👍

Mitt liv har nått en ny nivå...
    Snäll? Definiera snälla...
  • Freddie K
    fultextad användarhandbok skrev 2025-05-16 14:29:01 följande:
    Det är Mpemba-effekten, och ja visst känner jag till den. Dock är den svår att replikera exakt vad jag vet och den är aningen kontroversiell. Delvis beroende på att det verkar vara svårt att precist definiera effekten samt dess betingelser. Vad är varmt vatten satt i sitt sammanhang, hur uppnåddes temperaturen och har det rört sig om slutna eller öppna behållare? Men visst, men kan få vatten att koka vid så lågt som 55 grader med. Nåja, annars finns ju mer att läsa om termisk energi och värmeöverföring.
    Jaha, är det så den kallas? Då har jag lärt mig något nytt idag.
  • Snälla Killen
    Freddie K skrev 2025-05-16 11:54:36 följande:

Ja det kände jag faktiskt till! Jag kallar inte det för voodo dock, för jag anser att det är närmare besläktat med svart magi och som i sin tur är besläktad med kvantfysik & såna saker...

Mythbusters på discovery gjorde en del vetenskapliga tester/forskning relaterat till ämnet för en herrans massa år sedan, då de försökte lista ut vad som var det snabbaste och mest effektiva sättet att kyla ner en varm bärs till 4 grader på (den idealiska temperaturen).

De brukade flytande kväve och allt möjligt rart, för att endast konstatera att det bästa sättet, och utan att sabba smakkvalitén, var att ställa in biran i en vanlig frys (- 18C) i ca 45 minuter och något snabbare (40 min) om ölen var varmare än rumstemperatur. 🤔

Visste du för övrigt att flytande syre (smältpunkt på -218,79 C) är svagt blå till färg?
    Snäll? Definiera snälla...
    Snälla Killen skrev 2025-05-16 16:00:44 följande:
    Jaaaa!!! Där sa du något.

Fiffigt! 🙂👍

Mitt liv har nått en ny nivå...
    Härligt att kunna bidra med något av så avgörande karaktär.🎄Solig
  • Aniiee
    Freddie K skrev 2025-05-16 08:34:20 följande:

Vet ni när man är gammal? Jo, det är när över hälften av telefonnumren går till döingar. 

Då var jag gammal vid 21. Då hade jag begravt rätt många. Å andra sidan hade vi då fortfarande hemtelefon så ett nummer gick till 5 personer. 
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
Svar på tråden Här är vi alla vänner.