• Litenmenhård

Här är vi alla vänner.

Hej och välkommen.

Slå dig ner och känn dig som hemma.

Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.

Kom ihåg att hålla god ton!

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Här är vi alla vänner.
  • Disa35
    Litenmenhård skrev 2020-12-13 08:15:35 följande:

Och så fick dem in lite rasism där.

Samt underförstådd kritik mot det svenska skolsystemet

Men ärligt, Mira är född och uppvuxen i Sverige - hur kan hon inte veta vad en psalm är? Hon borde kunna minst två
  • Litenmenhård
    Mortiscia80 skrev 2020-12-13 08:53:55 följande:
    Det har jag också tänkt på, det är lite ledsamt att de aldrig kommer att träffas!
    Jo, det är ju det.
  • Litenmenhård
    Disa35 skrev 2020-12-13 08:55:16 följande:

Men ärligt, Mira är född och uppvuxen i Sverige - hur kan hon inte veta vad en psalm är? Hon borde kunna minst två
    Jo, precis. Samtidigt som hon sa att dem hade tagit bort pepparkaksgubbarna så får luciorna och de andra stå vart dem vill. Lite dubbelmoral? 

Det är knappt så jag vet vad en psalm är, måste jag erkänna. Jag vet att det är något man sjunger i kyrkan, men jag kan inte någon.
  • Mortiscia80
    Disa35 skrev 2020-12-13 08:55:16 följande:

Jag kan nog bara en. Den blomstertid nu kommer. Men det är ju skolans förtjänst, iom skolavslutningarna.
  • Litenmenhård

Vad gör en psalm till just en psalm och inte en vanlig låt?

Sorry för stickspåret.Skäms

• Disa35
    Litenmenhård skrev 2020-12-13 09:04:37 följande:

Vad gör en psalm till just en psalm och inte en vanlig låt?

Sorry för stickspåret.

Förr att det var pslmerna i Psaltaren - bok i Bibeln - som mässades/sjöngs i synagogan och senare i kyrkan.

Idag att det rör sig om andliga sånger som sjungs i församlingar, vid gudstjänster och i kyrkliga/andliga sammanhang.
  • Disa35
    Mortiscia80 skrev 2020-12-13 09:01:53 följande:

Jag kan nog bara en. Den blomstertid nu kommer. Men det är ju skolans förtjänst, iom skolavslutningarna.

Litenmenhård skrev 2020-12-13 08:57:45 följande:

Jo, precis. Samtidigt som hon sa att dem hade tagit bort pepparkaksgubbarna så får luciorna och de andra stå vart dem vill. Lite dubbelmoral? 

Det är knappt så jag vet vad en psalm är, måste jag erkänna. Jag vet att det är något man sjunger i kyrkan, men jag kan inte någon.

Båda ni kan minst två, tror jag, Den blomstertid nu kommer och Nu tändas tusen juleljus

Tolkar det där med inga pepparkaksgubbar och stå var ni vill som det svenska försöket att alltid, i alla lägen, behaga varenda tänkbar själ. Tyvärr blir det pannkaka av alltihop förr eller senare.

På tal om det; i år kan man se Lucia på Svt utomlands - yes!
  • Litenmenhård
    Disa35 skrev 2020-12-13 10:01:57 följande:
    Litenmenhård skrev 2020-12-13 08:57:45 följande:

Båda ni kan minst två, tror jag, Den blomstertid nu kommer och Nu tändas tusen juleljus

Tolkar det där med inga pepparkaksgubbar och stå var ni vill som det svenska försöket att alltid, i alla lägen, behaga varenda tänkbar själ. Tyvärr blir det pannkaka av alltihop förr eller senare.

På tal om det; i år kan man se Lucia på Svt utomlands - yes!
    Ja, nu när du säger det så.

Jo, det är ju det här som jag stör mig på att vi svenskar alltid ska behaga alla och vara så pk, fast det blir bara fel.
  • Disa35
    Litenmenhård skrev 2020-12-13 10:04:21 följande:

Ja, nu när du säger det så.

Jo, det är ju det här som jag stör mig på att vi svenskar alltid ska behaga alla och vara så pk, fast det blir bara fel.

Hur är det för din del med I denna ljuva sommartid, Gläns över sjö och strand, och Stilla natt?

Det stör mig också, för det går helt enkelt inte. Och jag tycker inte det finns något rasistiskt/exkluderande i att fira våra traditioner och stå för vår kultur.

Därför väldigt glad över årets Lucia, ovanligt lite pk. Det är visserligen med en samiska i folkdräkt som sjunger på samiska, men det är väl ganska omöjligt att göra något kulturellt norr om Indalsälven utan att ha med minst en same - och det kunde vara bra mycket värre.
  • Litenmenhård
    Disa35 skrev 2020-12-13 10:12:31 följande:
    Hur är det för din del med I denna ljuva sommartid, Gläns över sjö och strand, och Stilla natt?

Det stör mig också, för det går helt enkelt inte. Och jag tycker inte det finns något rasistiskt/exkluderande i att fira våra traditioner och stå för vår kultur.

Därför väldigt glad över årets Lucia, ovanligt lite pk. Det är visserligen med en samiska i folkdräkt som sjunger på samiska, men det är väl ganska omöjligt att göra något kulturellt norr om Indalsälven utan att ha med minst en same - och det kunde vara bra mycket värre.
    Jo, jag känner till de i alla fall.

Jag tycker det är för mycket gnäll över att vi svenskar är rasistiska. Vi får knappt flagga på nationaldagen och "Den blomstertid nu kommer", får inte sjungas i skolorna. 

Att en same är med tycker jag är helt ok. De är ju trots allt ursprungsbefolkningen i det här landet.
Svar på tråden Här är vi alla vänner.