• Litenmenhård

Här är vi alla vänner.

Hej och välkommen.

Slå dig ner och känn dig som hemma.

Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.

Kom ihåg att hålla god ton!

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Här är vi alla vänner.
  • Freddie K

@Aniiee. Kan du reda ut en sak åt mig? När man tilltalar en japansk man så säger man ju "san". Jag trodde att man bara använde det för män och "sama" för kvinnor, men så är det inte, va? Det är lite förvirrande. :s.

Jag trodde jag kunde flyga, men jag hade fel.
  • Mortiscia80
    Freddie K skrev 2021-03-08 08:29:54 följande:

@Aniiee. Kan du reda ut en sak åt mig? När man tilltalar en japansk man så säger man ju "san". Jag trodde att man bara använde det för män och "sama" för kvinnor, men så är det inte, va? Det är lite förvirrande. :s.

Jag är också nyfiken! Även skillnaden på -san och -chan, jag har glömt hur den biten fungerar.

Och nu blev jag sugen att se Naruto.... x)
  • Freddie K
    Mortiscia80 skrev 2021-03-08 10:40:28 följande:
    Jag är också nyfiken! Även skillnaden på -san och -chan, jag har glömt hur den biten fungerar.

Hehe, jo, jag har funderat på det ett tag. :-P.

Ok. .
  • Freddie K

Ratten i min bil den är j*vligt fin, men dina rattar är ta mig f*n något special! :s.

• Freddie K

Torsten spelar: Ronny och Ragge-Snälla, rara, söta, Anna.

• Aniiee
    Freddie K skrev 2021-03-08 08:29:54 följande:

Nej, så är det inte. -san är könsneutralt, och används mellan socialt jämställda personer. -sama är ett suffix man använder när man tilltalar någon med hög social status. Till exempel så kan en personlig sekreterare/assistent kalla sin chef -sama, särskilt i gammla företag. Eller kejsarens närmaste stab, hans barn och andra nära använder -sama. Det ordet/suffixet är också könsneutralt, förresten. 

Sedan har vi också suffixen -kun och -chan, som används gentemot yngre män och kvinnor, respektive. -chan brukar dock vara reserverat för flickor snarare än kvinnor, om det är inte nära familj, annars säger man oftast -san till vuxna kvinnor.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Freddie K
    Aniiee skrev 2021-03-08 12:55:12 följande:
    Nej, så är det inte. -san är könsneutralt, och används mellan socialt jämställda personer. -sama är ett suffix man använder när man tilltalar någon med hög social status. Till exempel så kan en personlig sekreterare/assistent kalla sin chef -sama, särskilt i gammla företag. Eller kejsarens närmaste stab, hans barn och andra nära använder -sama. Det ordet/suffixet är också könsneutralt, förresten. 

Sedan har vi också suffixen -kun och -chan, som används gentemot yngre män och kvinnor, respektive. -chan brukar dock vara reserverat för flickor snarare än kvinnor, om det är inte nära familj, annars säger man oftast -san till vuxna kvinnor.
    Ok, tack för att du redde ut det. .
  • Aniiee
    Mortiscia80 skrev 2021-03-08 10:40:28 följande:

Haha, ja, Naruto är ju en klassiker. Själv håller jag på att se sista säsongen av Attack on Titan, och Pretty Horse Derby. Efter det ska jag se resten av Dr Stone och Cells at Work Black.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee
    Freddie K skrev 2021-03-08 12:56:52 följande:
    Ok, tack för att du redde ut det. .
    Iie....
Svar på tråden Här är vi alla vänner.