Inlägg från: Anonym (Isolering) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Isolering)

    Corona: Ändra fokus helt?

    CEZ skrev 2020-03-23 15:48:37 följande:
    Jo, men jag antar att det beror på att människor är egoistiska och ansvarslösa och inte för att våra politiker är otydliga. Jag tycker att man som medborgare i ett demokratiskt land har ett individuellt ansvar att värna om samhället och sina medmänniskor. Jag tycker det är sorgligt att det ska behövas förbud för att så många människor skiter i det ansvaret och bara tänker på sig själv. Och sen skyller på politiker: MEN NI HAR VARIT FÖR OTYDLIGA, HUR SKA JAAAAG VETA??? VARFÖR SKA JAG ANSTRÄNGA MIG? RISKGRUPPERNA KAN VÄL HÅLLA SIG INNE SÅ ATT VI KAN FORTSÄTTA LEVA SOM VANLIGT? Det är sjukt att vi behöver inskränka i våra grundlagar för folk inte kan tänka själva och värdesätta någonting annat än sig själv. Det är sjukt att vi ska behöva ta till samma åtgärder som en diktatur för att folk ska förstår.

    Jag tyckte Löfvens tal var helt lysande. Men självklart så kommer folk som är inkapabla till att ta eget ansvar inte ta till sig det utan fortsätta som vanligt och sen skylla på att ingen har sagt till dom vad dom ska göra.
    Det är ju därför politiker måste vara tydliga och hårda i data här för att folk ÄR på det viset. Du kan inte ändra på folk hur dem är nu, politiker borde veta att folk är så och agera utifrån det. 

    Om man ska ändra på folks tankesätt så får man starta en sån rörelse eller nåt liknande efter krisen, men nu utgår vi från hur folks tankesätt är NU. 

    Jag tyckte inte Löfvens tal var lysande för det kändes inte som det var på sånt allvar som det är eller kan bli och det presenterades inte nån viktig data (som folk annars  kanske missat) som man borde gjort tycker jag nu när nästan hela svenska folket är där och lyssnar. Och även strategin de tänkt sig för att undvika en katastrof, och varför den strategin kan undvika en katastrof. Ekonomisk katastrof har vi redan.
  • Anonym (Isolering)
    Anonym (Kotte) skrev 2020-03-24 00:06:45 följande:

    Strategin vi använder nu, oavsett vad den kallas, kommer leda till att många i åldern 50-69 avlider, troligtvis många som tillhör riskgrupper som diabetes, högt blodtryck, lågt immunförsvar osv. Eftersom dessa riskgrupper inte får isolera sig, utan ska fortsätta gå till jobbet, eller har en fru/man som tillhör denna kategori.

    4,9% av smittade mellan 50-69 år beräknar de kommer avlida! (Fakta från SvT nyheter)

    Och det är tydligen en acceptabel förlust, eftersom de inte inför restriktioner för att skydda denna grupp.

    Att tvätta händerna räcker inte som åtgärd för att skydda dessa, och många kan inte jobba hemifrån!


    Hänvisa gärna mer exakt. Du menar att 4.9% är risken att avlida av viruset om man är mellan 50-69 år? Det stämmer knappast. Du kan ju se vad riskerna är här t ex

    https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/
  • Anonym (Isolering)
    Anonym (Kotte) skrev 2020-03-24 09:32:20 följande:
    Det absolut bästa är att ta i ordentligt så fort som möjligt och stänga ner allt som inte är samhällsviktigt. Men det gör inte Sverige och enda anledningen till det är för att skaffa flockimmunitet ( vilket inte ens är bekräftat att vi blir immuna), och att då räkna med att många tyvärr kommer att dö.
    Det stämmer knappast att de ska skapa flockimmunitet. Det är en metod som aldrig visat sig fungera och jag tror alla länder nu kör på nedstängning av så mycket som möjligt att att folk håller sig hemma, så det vore väldigt konstigt om Sverige inte följde det. Det är det som kommer fungera och som kan plana ut kurvan så sjukvården kan klara av att hantera alla sjuka. Men jag vet inte vad Sverige har för plan egentligen och varför de inte är hårdare. Jag såg ett diagram på twitter som visade vilka länder som hade flest sjukhusplatser per 100 000 invånare. Sverige hade drygt 5 och låg nästan sämst bland länderna i Europa.
  • Anonym (Isolering)
    Hmm ja, det är ju märkligt och skrämmande att de tycker det. Flockimmunnitet är ju verkligen inte rätt väg att gå i detta skede, och väldigt osäker. Också knepigt att han får fortsätta vara "Svergies expert" när han förut haft helt fel om förloppet för detta och nu förespråkar flockimmunitet. Jag får lite kalla kårar av detta. Folk har nog heller inte i allmänhet så mycket förtroende för experternas råd när de sen förut vet att de haft fel.
  • Anonym (Isolering)
    uhsumkat skrev 2020-03-24 23:49:11 följande:
    Var ifrån har du fått den villfarelsen?
    Anonym (Kotte) skrev 2020-03-24 23:43:40 följande:
    Någon som känner till hur vi svenska folket kan agera för att protestera mot denna strategi?
    Tja. Börja ta del av det FHM skriver...

    Det har nämnts i media några gånger. Överhuvudtaget så är det förvirrande vad som gäller.
  • Anonym (Isolering)
    uhsumkat skrev 2020-03-25 12:09:00 följande:
    Ordet har nämnts ja.
    de har sagt att det inte är målet eller något de strävar efter.

    Missade du sammanhanget?
    Det är fler än jag som inte förstår, t ex i denna artikeln.

    https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/BRXl1w/kd-ledaren-kritiserar-folkhalsomyndigheten

    F
    ortfarande är det ganska otydliga svar, trots kritiken.

    "Han säger att flockimmunitet, utöver vaccin, är det enda som kan stoppa spridningen.
    ? Det är ingen strategi i sig, det är ett framtida läge vi kan hamna i. Då sköter arbetet med att minska smittspridningen sig självt, då kan man dra ned på rätt mycket av andra insatser."

    Om det då finns forum som gärna dessutom plockar ut vissa meningar så blir det ännu mera otydligt vilken linje de ska köra på. T ex "Tegnell säger att flockimmunitet, utöver vaccin, är det enda som kan stoppa spridningen."

    Förstår du hur saker och ting kan bli väldigt förvirrande för folk när för det första det är otydligt redan från början, och för det andra att redan otydlig information och texter kan tas ur sina sammanhang och spridas på andra forum?

    De har som strategi att minska kontakten mellan sjuka och de som inte är sjuka samt skydda riskgrupper. Andra länder har dock en hårdare strategi som innebär isolering av alla, och några säger att man ska tänka sig att man redan bär på smittan för att på vis vara extra försiktig. Jag tycker det blir otydligt, och kalla mig gärna för trög men vi är många som är tröga och det gäller att ge information så de tröga också kan förstå.
  • Anonym (Isolering)
    uhsumkat skrev 2020-03-25 14:24:37 följande:
    Ett tips:
    Sluta ta information från forum och aftonbladet och håll dig till FHM, krisinformation och till viss del svt.se

    Ta alltså information från källorna (svt länkar alltid) istället för att lyssna på folks åsikter.
    Något annat du kan göra är att lyssna på presskonferenserna, de finns på svtplay.

    På presskonferenserna har man gått ut flera gånger och förklarat vad man menar med flockimmunitiet. Men jag gör ett försök.

    Tänk dig en vanlig säsongsinfluensa. Första gången den fyker upp  har ingen immunitet så många blir sjuka.
    Sist jag mindes det var när vinterkräksjukan kom någon gång 1990-talet. Samhället gick då också delvis på knäna med mängder av människor borta.
    Men trots allt så förblev vissa helt friska. Varför har jag ingen förklaring på, de kanske legat hemma och varit sjuka på annat sätt eller isolerade i skogen eller bara vanvettigt renliga av sig.

    Vinterkräksjukan har återkommit år efter år sedan dess. Likaså säsongsinfluensorna. Ju fler gånger den förekommer desto fler människor blir immuna. Om nästan alla (tror det är 80% men osäker) så är tillräckligt många immuna för viruset så att det inte kommer att bli någon större spridning. En och annan kommer att bli sjuka men inte hela samhällen.

    Det här kommer att hända med Corona också. Det är alltså inget politikerna satsar på utan vi vet att det blir så förr eller senare. Det är inget mål att få flockimmunitet även om det blir så.

    Målet är att vi inte ska få enorma mängder sjuka samtidigt för det klarar inte sjukvården idag. Vi har idag ca 600 intensivvårdsplatser så vi vill inte ha fler sjuka än att vården räcker till.
    Följer man internationell coronastatistik så ser man att i genomsnitt 4% av de sjuka behöver intensivvård. Det betyder att vi bara bör ha 15 000 sjuka sammanlagt. (4% av 15 000 är 600).

    Så målet idag är att få en långsam spridning så att folk blir sjuka i lite lagom takt så att intensivvårdsplatserna räcker till. 

    Spanien har haft otur, de var tidiga med riktigt hårda restriktioner men det hjälper inte!
    Där där otroligt många fler (7%) och där räcker inte vården alls, där bara dör folk och eftersom de inte hinner begrava dem läggs kropparna i ishockeyrinkar.
    Spanien kommer också att få flockimmunitet längre fram men det kommer att kosta dem otroligt mycket, många som dör pga bristande vårdplatser.

    En av anledningarna att det inte hjälper är för att folk inte står ut lång tid med att vara isolerade hemma så de går ut ändå fast på natten i smyg. Lite samma ser man faktiskt här med resonemang att rekommendationer inte gäller "mig för jag ska bara än det ena än det andra". Vad som är bäst eller sämst beror på så mycket, landet, kulturen osv osv. Det är först efteråt vi kanske kan få svar på vad som är bäst.

    Ett land sticker ut och det är Sydkorea. De har verkligen lyckats stoppa epidemin men det är föga troligt att vi skulle kunna kopiera deras metoder. Sydkorea må kalla sig en demokrati men skrapar man lite på ytan så blir bilden rätt skev. De har enorma resurser och en effektiv kontrollapparat. 
    Där har man örnkoll på varje individ via effektiva övervakningssystem. Var en sjuk spårades familj, bekanta osv upp, bland annat med hjälp av mobilerna därpå sattes alla i mycket sträng isolering.
    Den kostnaden, att leva i en diktatur under falsk flagg av demokrati är inte värd någon epidemi. Anser jag.

    Sorry om det blev långt och rörigt. Fråga om det är något du inte hänger med på.
    Du menar inte hänga på Familjeliv alltså? :) 

    Jag håller med om att folk kommer tröttna på att isolera sig efter ett tag, speciellt de som är extroverta (introverta tycker ju detta bara är gott) och det gäller att gå in med det vid rätt tillfälle. Det kanske är så de tänkt göra om de märker det sker en drastisk ökning? Men jag tycker att den informationen skulle mer tydligt framförts av Löfvens tal och hur strategin är tänkt att vara. 

    Ja man får flockimmunitet efter ett tag ändå, men det har ju mycket osäkerhet, väldigt svårt att kontrollera när man inte vet så mycket om viruset ännu och har vad jag läst aldrig fungerat någon gång. Att köra på tuff isolering och social distansering av folk under ett antal veckor för att kraftigt få ner antalet är det som fungerar och det som i stort sett alla länder kör på ju. 

    Sen kan man inte bli helt immun av vinterkräksjukan efter att blivit smittad, utan bara under en kort tid. Men vissa personer med viss blodgrupp tror jag jag läst är mer immuna mot det så därför blir inte alla sjuka. Men en del är ju mer försiktiga också. 
  • Anonym (Isolering)
    Anonym (gg) skrev 2020-03-25 16:56:05 följande:
    En femtedel av nordeuropeer är immuna mot norovirus, vinterkräksjukan.

    Man tror dte beror på att de också är immuna mot smittkoppor, och därför överlevde de smittkoppor. 

    Det finns de som är naturligt immuna mot corona också som jag förstått. Hade varit intressant att veta mer om.

    Det värsta med att göra alla flockimmuna genom smitta är de mutationer som uppstår, där en mutation potentiellt kan vara farlig.
    Nu har jag förstått. Sverige ska köra en medelväg som antingen kan gå bra eller gå helt åt helsicke. VI är med i nån slags rysk roulette verkar det som. Tycker det är rätt orättvis metod också för detta innebär i stort sett att de som inte tillhör riskgrupper kan leva på som vanligt, vara ute och ha skoj och inte isolera sig, medan riskgrupper och framförallt 70+are ska hålla sig isolerade tills när det nu kan bli nån slags gruppimmunitet uppstår så det blir säkert att gå ut igen? Eller har jag förstått det fel.
  • Anonym (Isolering)
    Anonym (K) skrev 2020-03-25 18:42:11 följande:
    Hänger du inte med i nyheterna? 
    Berätta vad dem säger!
  • Anonym (Isolering)
    Anonym (gg) skrev 2020-03-25 18:51:33 följande:
    Fast inte ens det går i praktiken. Riskgrupper tas om hand av människor som har anhöriga med corona, eftersom man ska jobba så länge man inte har symptom. Man smittar innan man har symptom dock.

    För de i riskgrupp som har arbeten så finns inget skydd, antingen får du arbetsvägra, eller gå till jobbet ändå. Där det mycket väl kan finnas smittade utan symptom.
    Vad är det som gäller då i Sverige? De öppnar upp ställen, folk kan gå på uteserveringar, gå till gym, skidresor. Ska riskgrupper inte isloeras då, för det innebär ju att folk kommer bli smittade som kommer i kontakt med riskgrupper.
  • Anonym (Isolering)
    Anonym (gg) skrev 2020-03-25 21:53:10 följande:
    Det borde vara allmän karantän i 2-3 veckor, och sedan strikt smittspårning för nya utbrott, stängda gränser i några månader, förutom för varor och hemvändande svenskar (som sätts i karantän i 2 veckor).

    Folk kommer i kontakt med riskgrupper hela tiden nu. Folk som arbetar på äldreboenden kan ha anhöriga med corona till och med i närmsta familjen. Man förväntas ju gå till jobbet om man inte har symptom, samtidigt som corona smittar INNAN man får symptom.

    Det finns inte tillräckligt säkra skydd i vården, äldrevården och lss har inga skydd förutom handskar, ändå jobbar de med riskgrupper.

    Är du själv i riskgrupp och jobbar, måste du ju jobba så länge du inte har symptom. Annars blir det ingen lön och arbetsvägran.
    Ja precis! Det kommer inte fungera alls det här. Om det är under lång tid så komemr riskgrupper inte orka hålla sig isolerade. De kanske inte får träffa sina barnbarn eller barn, eller om de är yngre i riskgrupp så får de inte träffa vänner eller vara ute som andra. Ska inte Sverige kämpa för jämlikhet?

    Ja man borde vara hårda med att alla ska hålla sig borta från fysisk social kontakt under ett antal veckor så långt det är möjligt. Alla andra länder gör detta, så varför följer Sverige inte detta? Det kan ju vara ett tecken på att strategin inte fungerar. 

    Är det inte så att Sverige egentligen kör på flockimmunitetsstrategin, bara det att de inte vill gå ut med det offentligt då namnet i sig har negativ klang nu? De har öppet, de har maxgräns på 500 personer, man ska inte gå till jobbet om man har symtom (men inget krav på att jobba hemma), man ska isolera sig från de i riskgrupper men är man själv inte där så är det inte så hårda krav. Det mesta är rekommentationer dock, inga krav.
  • Anonym (Isolering)
    Anonym (..) skrev 2020-03-26 08:18:04 följande:
    Så du anser att både USA och Tyskland lyckats? USA med smitt och dödssifrror som pekar spikrakt uppåt. 

    Och appropå USA, Trump har för avsikt att öppna landet igen om 2 veckor - annars blir ekonomin lidande. En vinnande strategi tycker du?

    Hur ser Sveriges kurvor ut nu menar du, bättre eller sämre än de med mycket hårda strategier?
    Du har ingen aning om hur illa det skulle sett ut om de inte kört med shut down. Lätt att säga "se hur det går för USA nu" när du inte har nåt att jämföra med.
  • Anonym (Isolering)
    Anonym (NM) skrev 2020-03-26 07:09:06 följande:
    "Plana ut kurvan" - "flatten the curve". Låter det bekant från svensk nyhetsrapportering?
    Ärligt talat inte hört så mycket som jag borde. Det jag mest hör det från är andra länder som fokuserar på det genom shut down av hela samhället. Där talar man mycket om att plana ut kurvan för att inte överbelasta. I Sverige har det varit lite prat här och där tycker jag, plana ut kurvan ibland men mycket om Tegnells hatstorm eller om att han kan bli nationalhjälte. Att han ska vara frontfigur och verka få styra i detta förstår jag inte när han haft fel flera gånger innan, och nu kör på en metod som inget annat land kör med. Det säger ju en del om att kanske man skulle lyssna på WHOs rekommendationer i detta. Folket har nog inte så högt förtroende för myndigheterna nu.
  • Anonym (Isolering)
    Anonym (..) skrev 2020-03-26 11:56:56 följande:
    Och källan på dina påståenden är din egen personliga spåkula?
    Källa för vad? Det är du som ska komma med källa på hur det hade gått om USA inte kört med sin metod. Du snackar skit om USAs metod men har inget att jämföra med. 
  • Anonym (Isolering)
    Anonym (..) skrev 2020-03-26 11:56:56 följande:
    Och källan på dina påståenden är din egen personliga spåkula?
    Är du en förespråkare för flockimmunitetsstrategi tro eftersom du är så himla offensiv kring andra länders metoder? 
  • Anonym (Isolering)
    Anonym (..) skrev 2020-03-26 12:05:53 följande:
    Jag frågade dig om du anser att de lyckats när deras siffror pekar rakt upp.
    Du svarade med ett påstående.
    Anonym (Isolering) skrev 2020-03-26 11:48:49 följande:
    Du har ingen aning om hur illa det skulle sett ut om de inte kört med shut down. Lätt att säga "se hur det går för USA nu" när du inte har nåt att jämföra med.
    Vad är källan till detta påstående?Du har inte förstått att det inte är en strategi?

    Ja då förstår jag att du tror att källa och åsikt är samma sak.


    Jaja spelar ingen roll... det är kört ändå.
Svar på tråden Corona: Ändra fokus helt?