• Anonym (Arg)

    Får skolan tvinga eleverna att döda?

    Osäker på vilken kategori det här går under.

    I juni har skolan planerat att mitt barns klass ska iväg och fiska!? Det är en obligatorisk aktivitet som de anser går under idh.

    Är det här verkligen okej? Barnen går i femman.

  • Svar på tråden Får skolan tvinga eleverna att döda?
  • Anonym (Mörten Bertil)
    Litenmenhård skrev 2020-03-26 19:42:24 följande:

    Ursäkta att jag bryter in, men jag anser att det är bra att vi vet var maten kommer ifrån, men samtidigt känner jag personligen att man inte ska tvinga en 11-åring att fiska om den inte vill, men ingår det i skolläran så tycker jag ändå att det är bra.

    Jag vet. Jag kanske velar för mycket där, men det är min ståndpunkt.


    Jag tycker också att fokus bör ligga på vad barnet vill, inte föräldern. De går i femman - inte förskolan. I den åldern har de flesta en relativt väl utvecklad inre moralisk kompass och vet vad de tycker är rätt och inte. Om barnet själv inte vill vara med kan hen ta upp det med sin lärare.

    Det är skillnad på att som förälder berätta för barnet vad man själv tycker och varför (mina barn vet exakt varför jag inte äter djur), och att tvinga dem att själva ha den åsikten. (Jag kommer aldrig att förbjuda mina barn att äta djur.)
  • Litenmenhård
    Anonym (Mörten Bertil) skrev 2020-03-27 07:56:11 följande:
    Jag tycker också att fokus bör ligga på vad barnet vill, inte föräldern. De går i femman - inte förskolan. I den åldern har de flesta en relativt väl utvecklad inre moralisk kompass och vet vad de tycker är rätt och inte. Om barnet själv inte vill vara med kan hen ta upp det med sin lärare.

    Det är skillnad på att som förälder berätta för barnet vad man själv tycker och varför (mina barn vet exakt varför jag inte äter djur), och att tvinga dem att själva ha den åsikten. (Jag kommer aldrig att förbjuda mina barn att äta djur.)
    Jag håller med. Jag tycker inte man ska påtvinga sina egna åsikter eller principer utan låta barnet välja själv och hoppas att barnet väljer det som är det bästa för det oavsett vad föräldrarna tycker.
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Annita
    Hyllemor skrev 2020-03-27 03:53:16 följande:

    Hur ska du reagera när barnet ska dissekera ett koöga i 8:an?

    Nåja, barnen kan inte tvingas till något. Ditt barn har ju rätt att inte delta. I femman har man inte ens betyg, och även om fisket hade varit i 8:an så hade det inte varit betygsgrundande. Om barnet har starka åsikter kring det hela, så får väl barnet argumentera kring det och kanske skriva en uppsats eller debattartikel om det.

    Frågan är väl snarare om det är du, eller barnet, som har så starka åsikter kring det här?

    Om det är barnet som har de starka åsikterna, så får barnet ta upp det med läraren, så kan läraren säkert se till att barnet får skriva en argumenterande text om saken istället och kanske till och med redovisa det hela för klassen.


    Själva fisket är kanske inte betygsgrundande, men nu för tiden ingår även friluftsliv i ämnet Idrott och hälsa. Eleverna ska tex träna på att bygga vindskydd och laga mat.
  • Litenmenhård

    Är det inte bättre att ungarna lär sig fiska som det rör sig om i det här fallet, i tidig ålder så de ve hur de ska göra sen?


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Anonym (Arg)

    Jag har alltid varit väldigt noga med att inte trycka på mina åsikter, barnen åt fisk och fågel för att pappan ville det, tills de själva inte ville äta det längre. Har aldrig lagt någon åsikt i det för att jag ville att det skulle komma från barnen själva. Barnen var 7 resp 9 när de plötsligt inte ville äta det längre.

    De är väl införstådda i vad kött är och de vill inte att någon ska behöva dö för deras skull.

    Jag har inte ätit kött sen jag var tio, när jag på eget intiativ blev vegetarian. Har aldrig behövt tillaga kött på hemkunskapen och inte heller dissekera djurdelar, så hoppas jag att det är fortfarande.

  • Hararochkaniner
    Annita skrev 2020-03-27 08:04:33 följande:
    Själva fisket är kanske inte betygsgrundande, men nu för tiden ingår även friluftsliv i ämnet Idrott och hälsa. Eleverna ska tex träna på att bygga vindskydd och laga mat.
    Wow! Gud vad roligt! I vilken årskurs vet du det?
  • Hararochkaniner
    Anonym (Arg) skrev 2020-03-27 08:19:48 följande:

    Jag har alltid varit väldigt noga med att inte trycka på mina åsikter, barnen åt fisk och fågel för att pappan ville det, tills de själva inte ville äta det längre. Har aldrig lagt någon åsikt i det för att jag ville att det skulle komma från barnen själva. Barnen var 7 resp 9 när de plötsligt inte ville äta det längre.

    De är väl införstådda i vad kött är och de vill inte att någon ska behöva dö för deras skull.

    Jag har inte ätit kött sen jag var tio, när jag på eget intiativ blev vegetarian. Har aldrig behövt tillaga kött på hemkunskapen och inte heller dissekera djurdelar, så hoppas jag att det är fortfarande.


    Samma här
  • Anonym (P)
    Anonym (Arg) skrev 2020-03-27 08:19:48 följande:
    Jag har alltid varit väldigt noga med att inte trycka på mina åsikter, barnen åt fisk och fågel för att pappan ville det, tills de själva inte ville äta det längre. Har aldrig lagt någon åsikt i det för att jag ville att det skulle komma från barnen själva. Barnen var 7 resp 9 när de plötsligt inte ville äta det längre. De är väl införstådda i vad kött är och de vill inte att någon ska behöva dö för deras skull. Jag har inte ätit kött sen jag var tio, när jag på eget intiativ blev vegetarian. Har aldrig behövt tillaga kött på hemkunskapen och inte heller dissekera djurdelar, så hoppas jag att det är fortfarande.

    Jag tror att du får mer förstående svar om du lägger till detta i trådstarten. Om man själv inte äter fisk, för att man känner att det är fel att ta livet av djur, så är ju saken en annan än om man bara vill slippa se hur det går till innan maten hamnar på tallriken.
  • Mint

    Är barnet vegetarian borde det inte behöva vara med. Då kunde det ordnas någon annan aktivitet, typ göra upp eld eller bushcraft eller något. Vad säger skolpersonalen?

  • Anonym (.)
    Mint skrev 2020-03-27 08:56:59 följande:
    Är barnet vegetarian borde det inte behöva vara med. Då kunde det ordnas någon annan aktivitet, typ göra upp eld eller bushcraft eller något. Vad säger skolpersonalen?
    Varför ska vi inte låta föräldrarna helt styra vad eleverna ska lära sig?
    Jag menar, om min personliga övertygelse om spöken, flygande spagettimonster, veganism eller whatever ska styra läroplanen så måste man ju vara konsekvent, eller hur?
Svar på tråden Får skolan tvinga eleverna att döda?