Anonym (Nehej du) skrev 2020-04-02 10:34:28 följande:
För att nämna ett exempel, böckerna de får läsläxa i. De har på tok för mycket text och de ska läsa dem minst en halvtimme per dag och sen svara på frågor om dem. Läraren vägrar ge hen lättare böcker.
Och självklart är det saker de ska läsa själva i skolan också, men hittills har det räckt med genomgångerna för att bli godkänd. Däremot tvingas mitt barn tex ofta läsa högt inför klassen, vilket har gett hen en sån ångest att hen inte klarar av att gå dit.
Okej, men vad händer om läraren skulle göra så, ge ditt barn lättare böcker? Lite extra för att träna kan man ju tänka sig. Men helst inte istället för dem vanliga. Problemet med lättare böcker är ju att man då, redan så tidigt, befäster att det här barnet ligger efter, inte klarar klassens nivå. Med egna böcker, jobba med annat, vara helt utanför det som de andra i klassen gör?
Om inte målet är att barnet kommer ikapp, så är ju det den sämsta situationen man kan vara i - att vara permanent på en lägre nivå än resten av klassen. Det låter fint att barn ska kunna jobba på sin nivå, att det ska vara individanpassat, men om ett barn kommer efter så tidigt och inte kommer ikapp, då är det utanför. Och det märker ju barn, det märker ju ditt barn också redan.
Visst, det verkar inte trevligt att barnet tvingas läsa, men om man inte gör så, om barnet få slippa - det blir en ond cirkel. Barnet behöver inte läsa högt, behöver inte läsa dem svårare böckerna och kommer mer efter, blir mer utanför, hamnar mer i den rollen att vara den enda som inte kan. I det läget förstår jag om skolan tycker att det är en bra idé att gå om. För då slipper hen ju pressen, då läser inte de andra mycket svårare böcker. Man måste också tänka på det sociala. Ditt barn kan hamna helt utanför och vägra skola.