• Anonym (TS)

Min nya släpper inte sitt ex

Har dejtat min nya i snart 1 år, varit tillsammans på riktigt ca ett halvår. Min nya och hans ex separerade som vänner och har ett gemensamt barn, det har varit slut mellan dom i två år, de har innan jag och min nya träffades firat högtider och födelsedagar tillsammans, även varit på semester och liknande, de har även hängt med varandra spontant på veckor och helger, blivit mycket filmer, middagar, fika etc.

När jag kom in i bilden så tyckte jag att det var fantastiskt att de hade så bra relation men sen de sov i samma säng i julas, när de firade jul hos exets pappa så har jag utvecklat en otrolig svartsjuka. De pratar och skriver med varandra nästan dagligen, inte bara om barnet utan också annat, enligt dom själva så ser dom sig som vänner/syskon/familj och vill absolut inte att deras relation ska ändras.. Jag har sagt till min nya att de kanske borde prata om att det kanske finns någonting där, antingen obearbetat eller så kanske de kan hitta tillbaks till varandra, men det finns inte på kartan.

Märk väl att min nya har varit extremt svartsjuk på kontakter jag har haft, som jag har ansett vara kompisar men som jag har valt att inte höra av mig till av respekt för min nya.

Hur ska jag hantera detta? Det tär sönder mig, jag som kommer från ett lika långt förhållande (10 år) har verkligen inte samma syn på det, som dom verkar ha. Och min nya och jag planerar på att flytta ihop, men jag är extremt tveksam till detta.

Hjälp.

• Svar på tråden Min nya släpper inte sitt ex
  • Ess
    Anonym (TS) skrev 2020-04-06 19:56:12 följande:
    Det var en riktigt bra fråga. Men har är så otroligt snäll och visar hur mycket han tycker om mig och hur kär han är varje dag. Men när det kommer till exet så tar det liksom stopp. Han vill inte förstå. Kan inte?
    Jag hade dumpat honom och gått vidare. 
    Jag skulle aldrig välja att leva i en relation på tre.
  • Fjäril kär
    Anonym (TS) skrev 2020-04-06 21:52:59 följande:

Han har många vänner i sin hemstad, han flyttade hit som ett äventyr, träffade exet och de fick barn tillsammans. Nu kan han inte flytta härifrån.

Han är nog rädd för att bli helt själv, och det stoppar vår relation då jag känner att han drar bakåt medan jag vill fram och visa honom att det finns många andra här som vill umgås med honom, att han inte är låst till sitt ex.

Rädd för att bli själv eller rädd för att släppa exet?

Han släpper inte exet och därmed stänger dörren till nya vänner. I förlängningen är det att bli själv och att bli lämnad.

Det var väl lite den tanken som gjorde att jag föreslog lite tankeexperiment med distans som tex flytt och förlovning. Sätt honom på prov och få igång hans tankar och känslor, rubba hans cirklar och tänka utanför boxen. Skulle han fixa att flytta 5 mil bort från exet tex? Testa honom med olika scenarier som ändå är möjligt i era liv. Vad blir jobbigt och varför? Varför ser han exet som en livspartner men inte dig?

I förlängningen tror jag att det vore nyttigt för er att gå i familjerådgivning så han får höra av en neutral person hur ett ex-förhållande ska se ut. Nyttigt också om han nu har dålig självkänsla och dåligt självförtroende.
  • Linnea.12

Ett annat alternativ skulle ju vara att skapa en situation där man borde vara två men nu är ni tre och ett barn också. Situationer där din nya måste välja mellan dig och hans ex. Anta att ni äter middag ihop du kan ju till och med föreslå att hon kan stanna längre ni kan se på film. Sitta och gosa uppe i soffan gör du och din nya. Hon blir utanför. Det blir en väldigt speciell situation och det är hela grejen. Du och din nya går och duchar ihop eller pratar om saker ni ska göra ihop vid matbordet och exet är där men hon är inte involverad. Sen om din nya kan se att det här blev väldigt konstigt då har du lyckats då kan du säga att såhär är det hela tiden men där exet finns med på en telefon.

En annan idé är ju att du får en lite bättre kontakt med exet så du kan få hennes nummer. Sen när du märker att det blir mycket snack antingen via sms eller i samtal över telefon kan du ju skicka ett meddelande typ: vi ska ducha nu och ha lite egen tid du kan höra av dig i morgon istället. Låt det bli jätte konstiga situationer så båda två fattar att det här blir ju ohållbart. Eller om det är såhär de vill ha det så, vad vet jag

Eller att du ber om att sätta på högtalaren medans din nya pratar med sitt ex så du kan vara med, så kan du lägga in något som " nä nu ska vi..." så vi hörs en annan gång.

Överdriv den här trepartsrelationen så kanske det kan ge något. Kan ju bli något riktigt roligt. Titta på bonusfamiljen typ säsong 2 eller 3 där rektorn har typ en liknade relation som du beskriver, fast liteöverdriven, så kanske din nya får en annan inblick i hur konstigt allt blir.

• Anonym (N)

Jag tror din kille kommer få svårt att ha ett nytt förhållande med någon alls. Ingen kommer finna sig i att han beter sig så respektlöst mot sin nya partner. Vänner kan de vara, prata om barnet om det gäller något viktigt. Men har man gått vidare i nytt förhållande visar man denne respekt. Den är nr 1 (och självklart barnet) man firar inte jul osv med exet, det gör man med sin nya flickvän/sambo och barnet enl. överenskommelse, varannan julafton, varannan juldag tex. Han ska självklart sluta messa henne varje dag. Enbart vid viktiga saker om barnet.

Hans ex får nog även lika svårt hon att hitta en partner som accepterar deras respektlösa beteende mot sona nya. Det var okej när de var singlar, men är det den nära relationen de vill ha, då är det singlar de ska vara.

Fundera på i vilket förhållande du vill leva. Är du inte värd någon som behandlar dig med respekt, som får dig att må bra, som sätter ert förhållande i första hand och firar högtider med dig?

Jag hade lämnat rätt snabbt. Att du stått ut ett år är ett mirakel.

• Anonym (Alvis)

Och jag som tänker ha en god och nära relation med mitt ex så länge vår dotter växer upp håller ibte med övriga. Eller jo jag håller med om att han gör fel som har olika standarder för er. Antingen får man fullt ut acceptera den andres val och omdöme eller så får man gå med på att begränsa sitt eget. Och jag håller också med om att du ska lämna situationen om den inte är nåt för dig!

Men för mig är det absolut inte självklart att din nye ska ändra på sin relation till exet för din skull. Vill han inte det så vill han inte. Väljer han att prioritera relationen till sitt barns mamma, att den ska vara på det sätt som de önskar ha den, framför att anpassa sig efter sin nya. Då är det hans. fulla rätt och ett precis lika rationellt och rimligt val som att prioritera en annan relation. Men obs! Du har precis samma rätt att välja hur du ska prioritera.

För mig som är 40 plus och också har två stora tonåringar som jag varit i princip ensam med. Och några olika kraschade relationer bakom mig.. För mig är relationen till mitt yngsta/Lilla barns förälder oerhört viktig. Jag har saknat att ha en medförälder till de två stora och jag kommer göra det jag kan ha för att ha det nu till den lilla. Oavsett att vi inte längre har en kärleksrelation. Skulle min nye inte acceptera det. Så är det den relationenen just jag kommer avstå från.

(Hur mitt ex väljer att göra får ju framtiden utvisa. Ittills

Tre år efter separationen. Prioriterar han som jag Men jag kommer ju så klart få acceptera även hans val om han väljer annorlunda framöver. )

Och vi har väl ungefär en sån relation som du beskriver. Vi åker på nån gemensam barnresa då och då. Hamnar vi då på ett hotellrum med bara en dubbelsäng delar vi den om barnet sover mellan oss. Men vi väljer ju helst separata sängar eller att en sober med barnet. Vi skickar bilder på barnet. Jag messar honoom och han mog. Vi delar med oss om det händer nåt speciellt i våra liv. Vi fikar ihop. Äter middag ibland osv. Men det är en relation helt utan attraktion eller romantik.

Det är bara,så himla skönt att veta,att det finns nån att spontant dela de där föräldraögonblicken med. Nån att räkna med att den vill dels barnets vardag även genom mig. Och det som jag har saknat genom hela de stora barnens liv. Kommer jag aldrig avstå ifrån för en ny kärlek. Det är mitt val och min prioritering.

• Fjäril kär
    Anonym (Alvis) skrev 2020-04-07 09:58:21 följande:

Och jag som tänker ha en god och nära relation med mitt ex så länge vår dotter växer upp håller ibte med övriga. Eller jo jag håller med om att han gör fel som har olika standarder för er. Antingen får man fullt ut acceptera den andres val och omdöme eller så får man gå med på att begränsa sitt eget. Och jag håller också med om att du ska lämna situationen om den inte är nåt för dig!

Men för mig är det absolut inte självklart att din nye ska ändra på sin relation till exet för din skull. Vill han inte det så vill han inte. Väljer han att prioritera relationen till sitt barns mamma, att den ska vara på det sätt som de önskar ha den, framför att anpassa sig efter sin nya. Då är det hans. fulla rätt och ett precis lika rationellt och rimligt val som att prioritera en annan relation. Men obs! Du har precis samma rätt att välja hur du ska prioritera.

För mig som är 40 plus och också har två stora tonåringar som jag varit i princip ensam med. Och några olika kraschade relationer bakom mig.. För mig är relationen till mitt yngsta/Lilla barns förälder oerhört viktig. Jag har saknat att ha en medförälder till de två stora och jag kommer göra det jag kan ha för att ha det nu till den lilla. Oavsett att vi inte längre har en kärleksrelation. Skulle min nye inte acceptera det. Så är det den relationenen just jag kommer avstå från.

(Hur mitt ex väljer att göra får ju framtiden utvisa. Ittills

Tre år efter separationen. Prioriterar han som jag Men jag kommer ju så klart få acceptera även hans val om han väljer annorlunda framöver. )

Och vi har väl ungefär en sån relation som du beskriver. Vi åker på nån gemensam barnresa då och då. Hamnar vi då på ett hotellrum med bara en dubbelsäng delar vi den om barnet sover mellan oss. Men vi väljer ju helst separata sängar eller att en sober med barnet. Vi skickar bilder på barnet. Jag messar honoom och han mog. Vi delar med oss om det händer nåt speciellt i våra liv. Vi fikar ihop. Äter middag ibland osv. Men det är en relation helt utan attraktion eller romantik.

Det är bara,så himla skönt att veta,att det finns nån att spontant dela de där föräldraögonblicken med. Nån att räkna med att den vill dels barnets vardag även genom mig. Och det som jag har saknat genom hela de stora barnens liv. Kommer jag aldrig avstå ifrån för en ny kärlek. Det är mitt val och min prioritering.

Man kan vara jättebästisar hur mycket som helst så länge man inte är respektlös och gränslös gentemot exets privatliv.

De allra flesta kan faktiskt uppföra sig så det i sig är ju inget problem.

Jag är bästis med mitt ex efter 15 års äktenskap och vi har barn ihop och så länge vi var singlar firade vi jul och åkte på semester osv men nu har han ny sambo och självklart ändras även vår dynamik samtidigt. Att inte respektera det skulle effektivt döda vårt samarbete mellan oss angående barnet och vår vänskap skulle abrupt ta slut.
  • Anonym (Tjejen)

Alltså det där låter som ett dåligt förhållande för dig. Jag tror det att det bara kommer att ge dig en huvudvärk som blir mer och mer konstant. Jag hade aldrig orkat med det. Så ja dumpa låter som den bästa lösningen tyvärr.. :/

Fråga dig själv..

Vem priotera han mest? Dig eller henne?

Han säger till dig att det inte finns några känslor kvar? Det är fel. Där finns känslor.

Sen kanske det är hon som har de mesta av känslorna men de är där och Hon låter inte honom vara nu när han har träffat dig. Det säger mycket. Hon borde ha backat undan.

Hon behandlar han fortfarande som sin kille och Hon ta fortfarande plats i hans familj.

Det borde ha varit du inte hon.

Är exet singel?

För uppenbarligen har hon inte släppt honom och det ser inte ut som han ha det heller om det nu inte är så att han bara dras med i hennes svängar. Hon verkar väldigt på och spontan och han verkar tycka om det.

• Anonym (Tjejen)

Att han säger hon är hans enda vän är skitsnack. Han kan skaffa fler vänner om han vill och han vet det.

Det är bara en dålig bortförklaring till att få vara med henne.

Så som jag sa innan de är känslor där och Hon är mer än bara en vän. Han vill inte bränna sin bro med henne i fall att det ta slut med dig?

Vad låter det som för dig?

Han ha henne kvar i fall att..

En möjlig relation om hon hade velat.

Vem dumpade vem? Var det hon som lämnade honom eller han som lämnade henne?

• Anonym (Tjejen)

Att han säger hon är hans enda vän är skitsnack. Han kan skaffa fler vänner om han vill och han vet det.

Det är bara en dålig bortförklaring till att få vara med henne.

Så som jag sa innan de är känslor där och Hon är mer än bara en vän. Han vill inte bränna sin bro med henne i fall att det ta slut med dig?

Vad låter det som för dig?

Han ha henne kvar i fall att..

En möjlig relation om hon hade velat.

Vem dumpade vem? Var det hon som lämnade honom eller han som lämnade henne?

• Ess
    Linnea.12 skrev 2020-04-07 06:48:09 följande:

Ett annat alternativ skulle ju vara att skapa en situation där man borde vara två men nu är ni tre och ett barn också. Situationer där din nya måste välja mellan dig och hans ex. Anta att ni äter middag ihop du kan ju till och med föreslå att hon kan stanna längre ni kan se på film. Sitta och gosa uppe i soffan gör du och din nya. Hon blir utanför. Det blir en väldigt speciell situation och det är hela grejen. Du och din nya går och duchar ihop eller pratar om saker ni ska göra ihop vid matbordet och exet är där men hon är inte involverad. Sen om din nya kan se att det här blev väldigt konstigt då har du lyckats då kan du säga att såhär är det hela tiden men där exet finns med på en telefon.

En annan idé är ju att du får en lite bättre kontakt med exet så du kan få hennes nummer. Sen när du märker att det blir mycket snack antingen via sms eller i samtal över telefon kan du ju skicka ett meddelande typ: vi ska ducha nu och ha lite egen tid du kan höra av dig i morgon istället. Låt det bli jätte konstiga situationer så båda två fattar att det här blir ju ohållbart. Eller om det är såhär de vill ha det så, vad vet jag

Eller att du ber om att sätta på högtalaren medans din nya pratar med sitt ex så du kan vara med, så kan du lägga in något som " nä nu ska vi..." så vi hörs en annan gång.

Överdriv den här trepartsrelationen så kanske det kan ge något. Kan ju bli något riktigt roligt. Titta på bonusfamiljen typ säsong 2 eller 3 där rektorn har typ en liknade relation som du beskriver, fast liteöverdriven, så kanske din nya får en annan inblick i hur konstigt allt blir.

Nja, jag tror inte det blir så bra att göra så.
    Det är bättre att prata med honom om att ts inte trivs med situationen som den är nu, och fråga om det kommer hålla i sig eller han är villig att ändra på den. 
    Är han inte villig att ändra, så är det bara att säga hej då.
    Det är inte lönt att driva det vidare utan bara konstatera att de har olika värderingar, och leta upp någon som delar ts värderingar. 
Svar på tråden Min nya släpper inte sitt ex