• Anonym (TS)

Min nya släpper inte sitt ex

Har dejtat min nya i snart 1 år, varit tillsammans på riktigt ca ett halvår. Min nya och hans ex separerade som vänner och har ett gemensamt barn, det har varit slut mellan dom i två år, de har innan jag och min nya träffades firat högtider och födelsedagar tillsammans, även varit på semester och liknande, de har även hängt med varandra spontant på veckor och helger, blivit mycket filmer, middagar, fika etc.

När jag kom in i bilden så tyckte jag att det var fantastiskt att de hade så bra relation men sen de sov i samma säng i julas, när de firade jul hos exets pappa så har jag utvecklat en otrolig svartsjuka. De pratar och skriver med varandra nästan dagligen, inte bara om barnet utan också annat, enligt dom själva så ser dom sig som vänner/syskon/familj och vill absolut inte att deras relation ska ändras.. Jag har sagt till min nya att de kanske borde prata om att det kanske finns någonting där, antingen obearbetat eller så kanske de kan hitta tillbaks till varandra, men det finns inte på kartan.

Märk väl att min nya har varit extremt svartsjuk på kontakter jag har haft, som jag har ansett vara kompisar men som jag har valt att inte höra av mig till av respekt för min nya.

Hur ska jag hantera detta? Det tär sönder mig, jag som kommer från ett lika långt förhållande (10 år) har verkligen inte samma syn på det, som dom verkar ha. Och min nya och jag planerar på att flytta ihop, men jag är extremt tveksam till detta.

Hjälp.

• Svar på tråden Min nya släpper inte sitt ex
  • Cizi
    Anonym (TS) skrev 2020-04-06 19:24:52 följande:

Kan du berätta mer om er relation? Kan vara intressant att höra från ditt perspektiv, hur gör ni med eventuella nya partners? Om svartsjukan som uppstår och i mitt fall, tilliten som förlorades där och då.. vi hade ändå varit ihop ett par månader vid den tidpunkten.

Än så länge dejtar han någon ny, men inte jag (eftersom jag är rätt ointresserad av förhållande öht just nu med en treåring). Jag förstår att vissa saker kanske måste ändras om vi får nya förhållanden, men jag tänker att det beror mer på de vi träffar än vår relation. Och de kräver för stort avståndstagande tror jag inte det skulle kännas ok, på samma sätt som det inte skulle vara ok att någon bad mig ta avstånd från min biologiska familj. Jag har skilda föräldrar som har nya partners, de umgås fortfarande även utan oss barn ibland, oftast med respektive, och de hämtar tex barnbarn på förskolan ensamma tillsammans varje vecka. När min dotter fyllde år för några veckor sedan gjorde mamma och pappa en resa på 7h per väg tillsammans ensamma... (men fick varsitt sovrum eftersom det fanns). Så jag har goda förebilder, man behöver inte bli ovänner eller ta avstånd!
  • Anonym (TS)
    Anonym (N) skrev 2020-04-07 08:01:58 följande:

Jag tror din kille kommer få svårt att ha ett nytt förhållande med någon alls. Ingen kommer finna sig i att han beter sig så respektlöst mot sin nya partner. Vänner kan de vara, prata om barnet om det gäller något viktigt. Men har man gått vidare i nytt förhållande visar man denne respekt. Den är nr 1 (och självklart barnet) man firar inte jul osv med exet, det gör man med sin nya flickvän/sambo och barnet enl. överenskommelse, varannan julafton, varannan juldag tex. Han ska självklart sluta messa henne varje dag. Enbart vid viktiga saker om barnet.

Hans ex får nog även lika svårt hon att hitta en partner som accepterar deras respektlösa beteende mot sona nya. Det var okej när de var singlar, men är det den nära relationen de vill ha, då är det singlar de ska vara.

Fundera på i vilket förhållande du vill leva. Är du inte värd någon som behandlar dig med respekt, som får dig att må bra, som sätter ert förhållande i första hand och firar högtider med dig?

Jag hade lämnat rätt snabbt. Att du stått ut ett år är ett mirakel.

Det att de firade jul och nyår tillsammans var jag helt ok med, vi hade bara varit ihop ett par månader då och barnet går ju först. Det var nån sorts sista grej de ville göra tillsammans. Nu är det mer att exet vill ha barnet under de flesta högtider då de i hennes familj tydligen är mycket för traditioner och att hela familjen ska samlas och så. Numera är inte min nya med där.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Alvis) skrev 2020-04-07 09:58:21 följande:

Och jag som tänker ha en god och nära relation med mitt ex så länge vår dotter växer upp håller ibte med övriga. Eller jo jag håller med om att han gör fel som har olika standarder för er. Antingen får man fullt ut acceptera den andres val och omdöme eller så får man gå med på att begränsa sitt eget. Och jag håller också med om att du ska lämna situationen om den inte är nåt för dig!

Men för mig är det absolut inte självklart att din nye ska ändra på sin relation till exet för din skull. Vill han inte det så vill han inte. Väljer han att prioritera relationen till sitt barns mamma, att den ska vara på det sätt som de önskar ha den, framför att anpassa sig efter sin nya. Då är det hans. fulla rätt och ett precis lika rationellt och rimligt val som att prioritera en annan relation. Men obs! Du har precis samma rätt att välja hur du ska prioritera.

För mig som är 40 plus och också har två stora tonåringar som jag varit i princip ensam med. Och några olika kraschade relationer bakom mig.. För mig är relationen till mitt yngsta/Lilla barns förälder oerhört viktig. Jag har saknat att ha en medförälder till de två stora och jag kommer göra det jag kan ha för att ha det nu till den lilla. Oavsett att vi inte längre har en kärleksrelation. Skulle min nye inte acceptera det. Så är det den relationenen just jag kommer avstå från.

(Hur mitt ex väljer att göra får ju framtiden utvisa. Ittills

Tre år efter separationen. Prioriterar han som jag Men jag kommer ju så klart få acceptera även hans val om han väljer annorlunda framöver. )

Och vi har väl ungefär en sån relation som du beskriver. Vi åker på nån gemensam barnresa då och då. Hamnar vi då på ett hotellrum med bara en dubbelsäng delar vi den om barnet sover mellan oss. Men vi väljer ju helst separata sängar eller att en sober med barnet. Vi skickar bilder på barnet. Jag messar honoom och han mog. Vi delar med oss om det händer nåt speciellt i våra liv. Vi fikar ihop. Äter middag ibland osv. Men det är en relation helt utan attraktion eller romantik.

Det är bara,så himla skönt att veta,att det finns nån att spontant dela de där föräldraögonblicken med. Nån att räkna med att den vill dels barnets vardag även genom mig. Och det som jag har saknat genom hela de stora barnens liv. Kommer jag aldrig avstå ifrån för en ny kärlek. Det är mitt val och min prioritering.

Har nån av er nya partners? Och hur ställer de sig i så fall till att ni sover i samma säng?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Tjejen) skrev 2020-04-07 11:10:53 följande:

Alltså det där låter som ett dåligt förhållande för dig. Jag tror det att det bara kommer att ge dig en huvudvärk som blir mer och mer konstant. Jag hade aldrig orkat med det. Så ja dumpa låter som den bästa lösningen tyvärr.. :/

Fråga dig själv..

Vem priotera han mest? Dig eller henne?

Han säger till dig att det inte finns några känslor kvar? Det är fel. Där finns känslor.

Sen kanske det är hon som har de mesta av känslorna men de är där och Hon låter inte honom vara nu när han har träffat dig. Det säger mycket. Hon borde ha backat undan.

Hon behandlar han fortfarande som sin kille och Hon ta fortfarande plats i hans familj.

Det borde ha varit du inte hon.

Är exet singel?

För uppenbarligen har hon inte släppt honom och det ser inte ut som han ha det heller om det nu inte är så att han bara dras med i hennes svängar. Hon verkar väldigt på och spontan och han verkar tycka om det.

Vad det verkar som nu i dagsläget är att hon tydligen ska ha sagt till min nya att "hon ger upp" att det bara är hon som fortfarande försöker vara vän med min nya. Hon gav honom riktigt dåligt samvete när dom talades vid idag tydligen, så han är upprörd över det men försöker ändå visa för mig att det är vi som gäller.

Exet är singel just nu, hon hade nån som gjorde slut med henne för runt någon månad sen, enligt henne för att förälskelsen för honom tog slut och de träffades knappt vad jag har förstått.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Tjejen) skrev 2020-04-07 11:22:08 följande:

Att han säger hon är hans enda vän är skitsnack. Han kan skaffa fler vänner om han vill och han vet det.

Det är bara en dålig bortförklaring till att få vara med henne.

Så som jag sa innan de är känslor där och Hon är mer än bara en vän. Han vill inte bränna sin bro med henne i fall att det ta slut med dig?

Vad låter det som för dig?

Han ha henne kvar i fall att..

En möjlig relation om hon hade velat.

Vem dumpade vem? Var det hon som lämnade honom eller han som lämnade henne?

Tror att det var ett gemensamt beslut men att hon tog initiativet till att ta upp det med honom.
  • Anonym (TS)
    Cizi skrev 2020-04-07 17:49:56 följande:

Än så länge dejtar han någon ny, men inte jag (eftersom jag är rätt ointresserad av förhållande öht just nu med en treåring). Jag förstår att vissa saker kanske måste ändras om vi får nya förhållanden, men jag tänker att det beror mer på de vi träffar än vår relation. Och de kräver för stort avståndstagande tror jag inte det skulle kännas ok, på samma sätt som det inte skulle vara ok att någon bad mig ta avstånd från min biologiska familj. Jag har skilda föräldrar som har nya partners, de umgås fortfarande även utan oss barn ibland, oftast med respektive, och de hämtar tex barnbarn på förskolan ensamma tillsammans varje vecka. När min dotter fyllde år för några veckor sedan gjorde mamma och pappa en resa på 7h per väg tillsammans ensamma... (men fick varsitt sovrum eftersom det fanns). Så jag har goda förebilder, man behöver inte bli ovänner eller ta avstånd!

Låter väldigt fint att ni kan ha det så. Och i grunden önskar jag ju att vi i framtiden kan ha nån form av respekt för varandra och att vi umgås precis som vilka andra som helst. Men just nu känns det som om det måste till en brytpunkt för både hans ex och min partner. Att de på något sätt inser att livet går vidare och att faktum är att de inte är tillsammans längre. Eller om de nu vill hitta tillbaka till varandra, att de då gör det och talar om det för mig.
  • Anonym (H)
    Cizi skrev 2020-04-07 17:49:56 följande:
    Det är ju också så att man måste inte vara antingen på ena änden eller den andra. Att man antingen umgås jättemycket hela tiden, eller så är man ovänner och tar avstånd. Ofta är man varken ovänner eller umgås hela tiden. Väldigt vanligt är att man slutar umgås men man tar inte avstånd ifrån varandra för det. Man träffas över barnet, i samband med utvecklingssamtal, men firar födelsedag var för sig, jul var för sig, barnet träffar respektive släkt var för sig. 

Det är inte heller så att det ni gör är det man ska stå efter. Jag säger inte att du gör fel, eller att ni borde skämmas och göra annorlunda, funkar det för er så lägger jag mig inte i det. Men det är inte ett självändamål att göra allting tillsammans och tro att det är det bästa för barnet, för det kan lika gärna bli förvirrande för barnet, och till och med tröttsamt för barnet. 

Jag säger som sagt inte det här för att förringa dig och ditt ex, eller dina föräldrar med sina respektive, utan för att ts inte ska känna att det är så här det "ska vara", för det är inte på något sätt en norm som man "bör" sträva efter. 
  • Anonym (Alvis)
    Anonym (TS) skrev 2020-04-07 19:34:22 följande:

Har nån av er nya partners? Och hur ställer de sig i så fall till att ni sover i samma säng?

Jag har en ny partner. Och han har inga problem med om jag och exet skulle sova på varsin sida om ett barn i en säng. Det är ju inte så att vi på något sätt är intima eller ens rör vid varandra mer det fåtal tillfällen det hänt :)

Min respektives stora dealbreaker skulle vara om jag diskuterade hans och min relation med exet. Det skulle jag heller aldrig göra. I övrigt uppskattar min respektive just min öppna och ärliga approach med vad som är viktigt för mig och varför. Så min och exets relation har aldrig varit ett problem mellan oss. Jag ser ju också så klart till att visa respekt för min respektive och hans behov.
  • Cizi
    Anonym (H) skrev 2020-04-07 20:16:46 följande:

Det är ju också så att man måste inte vara antingen på ena änden eller den andra. Att man antingen umgås jättemycket hela tiden, eller så är man ovänner och tar avstånd. Ofta är man varken ovänner eller umgås hela tiden. Väldigt vanligt är att man slutar umgås men man tar inte avstånd ifrån varandra för det. Man träffas över barnet, i samband med utvecklingssamtal, men firar födelsedag var för sig, jul var för sig, barnet träffar respektive släkt var för sig. 

Det är inte heller så att det ni gör är det man ska stå efter. Jag säger inte att du gör fel, eller att ni borde skämmas och göra annorlunda, funkar det för er så lägger jag mig inte i det. Men det är inte ett självändamål att göra allting tillsammans och tro att det är det bästa för barnet, för det kan lika gärna bli förvirrande för barnet, och till och med tröttsamt för barnet. 

Jag säger som sagt inte det här för att förringa dig och ditt ex, eller dina föräldrar med sina respektive, utan för att ts inte ska känna att det är så här det "ska vara", för det är inte på något sätt en norm som man "bör" sträva efter. 

Nej, det är inte alls så det måste eller ska vara, men eftersom frågan handlar om någon som verkar ha samma inställning som mig så är det nog det hon måste förhålla sig till. Tycker hon inte det är ok så ska hon inte vara ihop med någon som vill ha det så. Och JAG tycker det är positivt, både som barn till föräldrar med den inställningen och som förälder med barn... Mitt ex hade även en sån relation med exet innan mig (som han inte har barn med) och jag såg inget problem med det.
  • Linnea.12

Det verkar som din nya har svårt att sätta gränser mot sitt ex. Och när han gör det kontrar hon att ge honom dåligt samvete, att han inte bryr sig etc? Det kanske inte är riktigt klart ändå vad de båda har för förväntningar på varandra i den här relationen. Det verkar ju som exet kan styra honom ganska mycket och tar till fula knep för att manipulera och få som hon vill. Som du skriver behöver de nog komma till någon brytningspunkt och förstå att de kan gå vidare. Familjerådgivningen kanske inte är så dum iaf. Jag hoppas du kan vara ett bra stöd för din nya och att han lyssnar på dig när hans ex inte är riktigt schysst. Jag tycker inte det är schysst att hon ger honom dåligt samvete för att hon inte får ut det hon vill av honom, det är inte riktigt så det funkar. Kanske är därför hon ringer och har sig för att hon vill ha mer av honom än hon kan få eller kan begära. De verkar inte riktigt överens endå hur deras relation ska vara?

• Anonym (H)
    Cizi skrev 2020-04-08 07:38:45 följande:
    Nej, det är inte alls så det måste eller ska vara, men eftersom frågan handlar om någon som verkar ha samma inställning som mig så är det nog det hon måste förhålla sig till. Tycker hon inte det är ok så ska hon inte vara ihop med någon som vill ha det så. Och JAG tycker det är positivt, både som barn till föräldrar med den inställningen och som förälder med barn... Mitt ex hade även en sån relation med exet innan mig (som han inte har barn med) och jag såg inget problem med det.
    Jag är inte så säker på att de har samma inställning som dig. Det är bra att DU tycker det är positivt att det funkar i ditt liv men det är inte alls säkert att det här är något positivt som faktiskt funkar i deras liv, och det funkar faktiskt inte för ts. Någonting i deras sätt att vara får mig att tänka att de inte har hittat ett sätt som hanterar deras respektive på ett respektfullt sätt. När DU beskriver dina relationer så andas det respekt mot era respektive, när ts beskriver sin pojkväns relationer så verkar han inte ta ts på allvar. Han vill hellre försöka få ts att ändra sitt sätt att tänka än att faktiskt lyssna på vad hon känner och försöka ändra något kring sig och sitt ex. 
    Det är ju just det du säger, du ser inget problem i det, antagligen för att det inte fanns några problem, men här finns det problem. Sen är det kanske inte så mycket ts kan göra om pojkvännen inte är lyhörd, mer än att dra sig ur och söka sig vidare, men det är inte så att man som flickvän behöver ifrågasätta sig själv om man tycker att han och hans ex är för kletiga. Tycker hon att dom är det så är dom förmodligen det också, men de kommer väl att tröttna så småningom när den ena efter den andra flickvännen/pojkvännen tröttnar.
    Man behöver göra plats för en partner i sitt liv, man kan inte räkna med att ha en partner som gillar att sitta på åskådarplats medan de fortsätter sitt liv som förut. Du och ditt ex har säkert dragit en del gränser för hur ni umgås även fast ni umgås mycket.
  • Anonym (-)

Du kan inte ändra din partner, men du kan ändra vem du har som partner.

• Anonym (H)
    Anonym (Alvis) skrev 2020-04-07 22:19:39 följande:
    Jag har en ny partner. Och han har inga problem med om jag och exet skulle sova på varsin sida om ett barn i en säng. Det är ju inte så att vi på något sätt är intima eller ens rör vid varandra mer det fåtal tillfällen det hänt :)

Min respektives stora dealbreaker skulle vara om jag diskuterade hans och min relation med exet. Det skulle jag heller aldrig göra. I övrigt uppskattar min respektive just min öppna och ärliga approach med vad som är viktigt för mig och varför. Så min och exets relation har aldrig varit ett problem mellan oss. Jag ser ju också så klart till att visa respekt för min respektive och hans behov.
    Det var det här inlägget som andades respekt för sina respektive, jag tror jag blandade ihop det med Cizi. Du har koll på vad din partner tycker och det låter bra, tycker jag. 
  • Ess
    Anonym (TS) skrev 2020-04-07 19:38:42 följande:
    Vad det verkar som nu i dagsläget är att hon tydligen ska ha sagt till min nya att "hon ger upp" att det bara är hon som fortfarande försöker vara vän med min nya. Hon gav honom riktigt dåligt samvete när dom talades vid idag tydligen, så han är upprörd över det men försöker ändå visa för mig att det är vi som gäller.

Exet är singel just nu, hon hade nån som gjorde slut med henne för runt någon månad sen, enligt henne för att förälskelsen för honom tog slut och de träffades knappt vad jag har förstått.
    Jag skulle backa direkt om en man haft den typen av förhållande till sitt ex.
    Tyvärr verkar det ganska vanligt att det från hennes sida mer är någon form av maktutövning än kompis. Det är som de har ett förhållande och hans tjej ska "veta sin plats", gör hon inte det, eller han börjar backa så ska det skuldbeläggas och bråkas. 
    Därför hade jag även backat från en kille med tjejkompisar som är för nära, för det är samma dominans där.

Om han inte vill fortsätta att va kompis med henne, är han beredd att ta fighten?
    Det är inte heller ovanligt att hon drar in barnen och använder dem som påtryckning, tex hota med att han inte får träffa dem, snacka skit till dem osv.
  • Wench85
    Anonym (TS) skrev 2020-04-06 11:29:27 följande:

Märk väl att min nya har varit extremt svartsjuk på kontakter jag har haft, som jag har ansett vara kompisar men som jag har valt att inte höra av mig till av respekt för min nya.

Hela grejen med exet har jag svårt att förstå och förhålla mig till, men detta! Detta skulle vara en enorm varningsflagg för mig och få mig att avsluta med en ny dejt. Kontroll och svartsjuka är dåliga tecken.
Svar på tråden Min nya släpper inte sitt ex