• Anonym (TS)

Min nya släpper inte sitt ex

Har dejtat min nya i snart 1 år, varit tillsammans på riktigt ca ett halvår. Min nya och hans ex separerade som vänner och har ett gemensamt barn, det har varit slut mellan dom i två år, de har innan jag och min nya träffades firat högtider och födelsedagar tillsammans, även varit på semester och liknande, de har även hängt med varandra spontant på veckor och helger, blivit mycket filmer, middagar, fika etc.

När jag kom in i bilden så tyckte jag att det var fantastiskt att de hade så bra relation men sen de sov i samma säng i julas, när de firade jul hos exets pappa så har jag utvecklat en otrolig svartsjuka. De pratar och skriver med varandra nästan dagligen, inte bara om barnet utan också annat, enligt dom själva så ser dom sig som vänner/syskon/familj och vill absolut inte att deras relation ska ändras.. Jag har sagt till min nya att de kanske borde prata om att det kanske finns någonting där, antingen obearbetat eller så kanske de kan hitta tillbaks till varandra, men det finns inte på kartan.

Märk väl att min nya har varit extremt svartsjuk på kontakter jag har haft, som jag har ansett vara kompisar men som jag har valt att inte höra av mig till av respekt för min nya.

Hur ska jag hantera detta? Det tär sönder mig, jag som kommer från ett lika långt förhållande (10 år) har verkligen inte samma syn på det, som dom verkar ha. Och min nya och jag planerar på att flytta ihop, men jag är extremt tveksam till detta.

Hjälp.

• Svar på tråden Min nya släpper inte sitt ex
  • Unhappy

Jag och mitt ex har också en mycket nära och bra vänskap och vi har också barn ihop men för det skulle det aldrig falla mig i att dela säng med henne! Gör man det så är min uppfattning att man ser inte seriöst på sitt förhållande och visar inte någon respekt till sin partner. Frågan är hur långt bort är det att gå längre än att bara sova i samma säng.

Hade jag varit i dina kläder hade jag inte flyttat ihop

• Anonym (TS)
    Chcc skrev 2020-04-06 19:43:16 följande:

Det är inte normalt att umgås på det sättet med sitt ex. Inte om de vill kunna ha nya partners i alla fall. Och att han blir svartsjuk när du har kontakt med ex- vilken dubbelmoral! Nej, ni får ha ett snack om det där du för det första ska kräva att det inte ska vara någon skillnad på hur ni "får" umgås med ex osv- dels får du ta upp att det inte känns bra när han beter sig gränslöst med sitt ex. Du reagerar normalt- han agerar onormalt.

Inte så mycket svartsjuka från hans håll.. längre.. när det kommer till min exman. Det är väl mer att han inte kan förstå varför jag vill att min exman hittar någon som kan göra honom lycklig och att jag vill honom väl även fast han har betett sig väldigt illa mot mig.

Däremot är han enormt svartsjuk på ett par människor som jag har sett som kompisar som jag då och då skrev med, och de visste om min nya hela tiden och de var glada för min skull, alla förutom en som visade sig vara intresserad av mig, men där sa jag stopp med en gång. Men enligt min nya så är jag naiv som tror att man kan vara vän med killar som man inte har känt för evigt typ
  • Anonym (TS)
    Unhappy skrev 2020-04-06 20:14:52 följande:

Jag och mitt ex har också en mycket nära och bra vänskap och vi har också barn ihop men för det skulle det aldrig falla mig i att dela säng med henne! Gör man det så är min uppfattning att man ser inte seriöst på sitt förhållande och visar inte någon respekt till sin partner. Frågan är hur långt bort är det att gå längre än att bara sova i samma säng.

Hade jag varit i dina kläder hade jag inte flyttat ihop

Enligt min nya så tog attraktionen slut för honom relativt tidigt i deras förhållande och de sista 2-3 åren hade de inte sex alls. Men jo, där gick tilliten till honom lite förlorad. För där och då hade han sagt till sitt ex att jag blev väldigt upprörd och ledsen och hennes svar hade varit något liknande "Men varför sa du det till henne öht? Det var väl extremt dumt av dig!"
  • Anonym (TS)
    Anonym (Mamma 41) skrev 2020-04-06 19:50:43 följande:

Nu Har jag inte läst alla svar, men nej jag skulle inte kunnat ha ett sån't förhållande. Jag tycker det är för respektlöst mot dig helt enkelt

Och det borde han förstå tycker jag , känns inte som han vill släppa henne helt. En bra relation med sitt ex kan man ha utan att umgås så som de gör. Jag skulle ställt ultimatum faktiskt.

Om exet skulle träffa någon ny har jag svårt att tänka mig att den nya skulle få med på det. Nej det går över gränsen tycker jag. <3

Hans ex hade träffat en ny under hösten och de var tydligen väldigt kära, men exet blev dumpad för nån månad sen då förälskelsen för henne "gick över". De träffades, vad jag har förstått, knappt alls, men båda var nöjda med det. Men jag och min nya har prioriterat att träffa varandra så mycket det bara går, och vi vill ju ses så ofta vi bara kan.
  • Anonym (Jenny)

Åh herregud.. jag hade faktiskt gjort slut direkt. Sjukt respektlöst mot dig

• Linnea.12

Jag fundera på om din kille har funderat på vad som skulle bli av honom om du försvann och hans ex hittade en ny och det i sin tur skulle leda till att den vänskapsrelationen din kille och hans exhar och har lovat varandra ändå mattades ut. Är han beredd att ta ta den smällen? Vad jag förstår har din kille alltid haft någon medans hans ex inte alltid haft det. Det kan vara så att din kille skulle tycka att ett sådant scenario skulle vara jätte jobbigt och därför håller kvar den vänskapsrelation som hans ex kräver. Eller att han har jätte dåligt samvete gentemot henne. Försök komma till botten med vad det är han igentligen hänger upp sig på i för att så enträget hålla kvar i deras relation.

• Anonym (TS)
    Linnea.12 skrev 2020-04-06 20:57:12 följande:

Jag fundera på om din kille har funderat på vad som skulle bli av honom om du försvann och hans ex hittade en ny och det i sin tur skulle leda till att den vänskapsrelationen din kille och hans exhar och har lovat varandra ändå mattades ut. Är han beredd att ta ta den smällen? Vad jag förstår har din kille alltid haft någon medans hans ex inte alltid haft det. Det kan vara så att din kille skulle tycka att ett sådant scenario skulle vara jätte jobbigt och därför håller kvar den vänskapsrelation som hans ex kräver. Eller att han har jätte dåligt samvete gentemot henne. Försök komma till botten med vad det är han igentligen hänger upp sig på i för att så enträget hålla kvar i deras relation.

Enligt honom så är hon jätteglad för hans (vår) skull, och han brydde sig inte nämnvärt att hon hade träffat en ny vad jag vet.

Han har nämnt att om det skulle ta slut mellan oss, så vill han inte bränna sina broar gentemot henne, då hon är hans enda vän här i stan.
  • Linnea.12

Har han andra vänner i andra städer? Vad håller honom kvar just i den här staden, förutom exet? Tänker om han faktiskt skulle sattsa helhjärtat på er, istället för att hålla kvar en utväg med sitt ex ifall det skiter sig mellan er. Det är väl lite där du har problemet han vill inte bränna broarna som du skrev. Men det kan ju innebära att han inte kan ha någon framtid med någon annan. Han verkar jätte rädd att bli ensam kvar. Vet inte riktigt hur du kan komma åt detta problem hos honom. Fråga honom om hans drömmar kanske om en framtid med dig och resonera med honom om han kan våga ta steget att släppa taget om exet för en framtid med dig. Om inte kanske du har svaret där.

• Anonym (TS)
    Linnea.12 skrev 2020-04-06 21:34:30 följande:

Har han andra vänner i andra städer? Vad håller honom kvar just i den här staden, förutom exet? Tänker om han faktiskt skulle sattsa helhjärtat på er, istället för att hålla kvar en utväg med sitt ex ifall det skiter sig mellan er. Det är väl lite där du har problemet han vill inte bränna broarna som du skrev. Men det kan ju innebära att han inte kan ha någon framtid med någon annan. Han verkar jätte rädd att bli ensam kvar. Vet inte riktigt hur du kan komma åt detta problem hos honom. Fråga honom om hans drömmar kanske om en framtid med dig och resonera med honom om han kan våga ta steget att släppa taget om exet för en framtid med dig. Om inte kanske du har svaret där.

Han har många vänner i sin hemstad, han flyttade hit som ett äventyr, träffade exet och de fick barn tillsammans. Nu kan han inte flytta härifrån.

Han är nog rädd för att bli helt själv, och det stoppar vår relation då jag känner att han drar bakåt medan jag vill fram och visa honom att det finns många andra här som vill umgås med honom, att han inte är låst till sitt ex.
  • Anonym (mimmi)
    Anonym (TS) skrev 2020-04-06 21:52:59 följande:

Han har många vänner i sin hemstad, han flyttade hit som ett äventyr, träffade exet och de fick barn tillsammans. Nu kan han inte flytta härifrån.

Han är nog rädd för att bli helt själv, och det stoppar vår relation då jag känner att han drar bakåt medan jag vill fram och visa honom att det finns många andra här som vill umgås med honom, att han inte är låst till sitt ex.

Det är viktigt med vänner. Är hon den enda han har i den staden ni bor i så är hon ju viktig för honom på riktigt. Han kan ju inte bara ha dig och dina vänner. Dilemma.
Svar på tråden Min nya släpper inte sitt ex