• Anonym (TS)

Min nya släpper inte sitt ex

Har dejtat min nya i snart 1 år, varit tillsammans på riktigt ca ett halvår. Min nya och hans ex separerade som vänner och har ett gemensamt barn, det har varit slut mellan dom i två år, de har innan jag och min nya träffades firat högtider och födelsedagar tillsammans, även varit på semester och liknande, de har även hängt med varandra spontant på veckor och helger, blivit mycket filmer, middagar, fika etc.

När jag kom in i bilden så tyckte jag att det var fantastiskt att de hade så bra relation men sen de sov i samma säng i julas, när de firade jul hos exets pappa så har jag utvecklat en otrolig svartsjuka. De pratar och skriver med varandra nästan dagligen, inte bara om barnet utan också annat, enligt dom själva så ser dom sig som vänner/syskon/familj och vill absolut inte att deras relation ska ändras.. Jag har sagt till min nya att de kanske borde prata om att det kanske finns någonting där, antingen obearbetat eller så kanske de kan hitta tillbaks till varandra, men det finns inte på kartan.

Märk väl att min nya har varit extremt svartsjuk på kontakter jag har haft, som jag har ansett vara kompisar men som jag har valt att inte höra av mig till av respekt för min nya.

Hur ska jag hantera detta? Det tär sönder mig, jag som kommer från ett lika långt förhållande (10 år) har verkligen inte samma syn på det, som dom verkar ha. Och min nya och jag planerar på att flytta ihop, men jag är extremt tveksam till detta.

Hjälp.

• Svar på tråden Min nya släpper inte sitt ex
  • Anonym (Cecilia)
    Anonym (TS) skrev 2020-04-06 14:31:53 följande:

Enligt honom själv så har han inga direkta hobbys och vännerna han har finns där han kommer ifrån, de träffas några gånger per år. Innan han träffade mig så var exet och barnet nästan de enda han umgicks med i den stad vi bor i. Kan väl dra med ut på aw med jobbet ibland. Personligen tror jag att han slutade leva när han blev singel och det var lättare att stanna hemma än att hitta på saker, för nu när vi är tillsammans så är vi ute på stan, det var planerat en spavistelse, båtresa, vi skulle ha åkt till hans hemmastad, men corona hände. I höstas hittade vi på massvis med saker och han börjar komma lite smått in i min vänskapskrets

Att hans vänner bor på annan ort är ju bara ett svepskäl. Det förklarar inte varför han inte tar tag i nya vänner och intressen där han befinner sig.

Men fortsätt vara envis och dra bort honom från exet med aktiviteter och annat. Ni kan ju fortfarande vandra i skog och mark och grilla i naturen och boka hotell går ju fortfarande fast ni inte åker så långt. Det finns ju massor av saker att göra även om läget är som det är. Eller bara stäng ner mobilerna en kväll och ha sexmaraton.. Skapa distans med smarthet.
  • Fjäril kär

Varför gjorde de överhuvudtaget slut om allting nu är så himla puttinulligt hela tiden?

Att säga att de ska ha det som de alltid haft det är ju samma sak som att flytta isär men fortfarande vara ihop.

Har de överhuvudtaget gjort slut på riktigt?

• Physalis

Det låter som att de är väldigt nöjda med hur de har det. Det låter också som att du och han pratat om det här en hel del utan att han ändrat sina åsikter.

Utöver det så låter han obehaglig som försöker styra vem du får umgås med. Och omogen som vill att du och hans ex ska prata med varandra och komma överens istället för att du och han sköter det själva.

Jag tycker nog att du ska ta ett steg tillbaka och känna efter om det här verkligen är för dig.

Korrekturläser som en kratta
  • Gameofthrones
    Anonym (TS) skrev 2020-04-06 13:25:25 följande:
    Enligt min nya så lovade båda varandra att de skulle ha det som dom alltid har haft det och att eventuella nya partners fick acceptera det eller gå vidare. Det var en min nya dejtade innan mig som tyckte att han skulle klippa navelsträngen till sitt ex, och henne blockerade han. Jag var fine med det mesta fram tills i julas, då kände jag att allt detta har gick för långt.

Jag vet inte om dom är över varandra, enligt min nya så känner han ingen attraktion åt hennes håll öht. Men han vill inte såra mig, men inte heller hans ex då hon blir så ledsen av allt detta, men i valet mellan mig och henne så har min nya sagt att "De har gått igenom så mycket tillsammans under de åren de var ihop och efter, och han har minsann känt henne längre än vad han har känt mig." Han vill bara att allt ska lugna ner sig och leva tillsammans med mig, men att hon ska känna sig välkommen att hälsa på hos oss när vi har flyttat ihop...Hon tycker förövrigt att jag försöker kontrollera situationen.
    Hmmm, Jag tror inte att dem har kommit över varandra på riktigt jag skulle gå på din magkänsla. Om jag vore du skulle jag inte starta ett långsiktigt förhållande. 

Jag tror inte heller vad han ska stå riktigt kvinnor kan vara riktigt duktiga på manipulera sina ex och utnyttja situationen för barnen. (själv kvinna)

Jag tycker att du ska försöks att han ska fatta hur situationen är.  det inget som man kan filma situationen?? Jag menar att han kan se själv hur han är och kanske att han får en - Aha upplevelse. 
    Filma utan deras vetskap är nog olagligt? Det kan man kolla upp, för din skull?

Jag tycker att han ska sluta lyssna på hans ex, han måste fatta ändå. Hon försöker nog bara kontrollera situationen själv, hon vill inte dela med sig för hon har inte gått vidare, min vän fyllde år igår och han har ett ex - dem har barnen varannan vecka. Idag är det hennes vecka, Hon ringer min vän kan barnen komma över till parken? Han sa vi har främmande här. Du träffar dina barn imorgon..

Varför ringer man sitt ex på födelsedagen och stör och försöker kontrollera situationen, fortfarande instabil, instabilitet. säger jag bara. 
    Då är man sjuk i huvudet, det var flera år sen dem separerade ! Såå sjuk är hon. 
  • Anonym (TS)
    Fjäril kär skrev 2020-04-06 15:11:28 följande:

Varför gjorde de överhuvudtaget slut om allting nu är så himla puttinulligt hela tiden?

Att säga att de ska ha det som de alltid haft det är ju samma sak som att flytta isär men fortfarande vara ihop.

Har de överhuvudtaget gjort slut på riktigt?

Vet du.. jag har frågat både honom och mig det många gånger.. "Varför tog det slut egentligen?" Och svaret från min nya är att det inte fanns några känslor kvar, att barnet de skaffade var något av en sista "gnista" för att hitta tillbaka till varandra, men att det inte fungerade och att de helt enkelt bara är bra kompisar.

Medan jag kan tycka att de har levt på precis som vanligt förutom att de har bott särbo och inte har haft sex. Så jag vet inte helt enkelt
  • Anonym (TS)
    Physalis skrev 2020-04-06 16:30:38 följande:

Det låter som att de är väldigt nöjda med hur de har det. Det låter också som att du och han pratat om det här en hel del utan att han ändrat sina åsikter.

Utöver det så låter han obehaglig som försöker styra vem du får umgås med. Och omogen som vill att du och hans ex ska prata med varandra och komma överens istället för att du och han sköter det själva.

Jag tycker nog att du ska ta ett steg tillbaka och känna efter om det här verkligen är för dig.

Det ska ges honom att han verkligen försöker att försäkra mig om att det är mig han vill vara ihop med, skapa ett liv tillsammans med och allt sånt.

Men varför är de tvungna att hänga kvar i det gamla? Hur tror han att vi ska kunna skapa en djupare relation om det alltid är så att hon hör av sig? På det har han inget bra svar, utan han brukar bara säga att jag läser in mer än vad som finns. De är bara bra vänner.

Och ja, jag kan säkert prata med exet, men jag vet helt ärligt inte vad för bra det skulle komma i det samtalet.
  • Anonym (Cecilia)
    Anonym (TS) skrev 2020-04-06 17:29:21 följande:

Det ska ges honom att han verkligen försöker att försäkra mig om att det är mig han vill vara ihop med, skapa ett liv tillsammans med och allt sånt.

Men varför är de tvungna att hänga kvar i det gamla? Hur tror han att vi ska kunna skapa en djupare relation om det alltid är så att hon hör av sig? På det har han inget bra svar, utan han brukar bara säga att jag läser in mer än vad som finns. De är bara bra vänner.

Och ja, jag kan säkert prata med exet, men jag vet helt ärligt inte vad för bra det skulle komma i det samtalet.

Att han försäkrar dig om att han vill ha dig säger ju ingenting.

Vad GÖR han som bevisar att det ÄR så?
  • Fjäril kär
    Anonym (TS) skrev 2020-04-06 17:25:46 följande:

Vet du.. jag har frågat både honom och mig det många gånger.. "Varför tog det slut egentligen?" Och svaret från min nya är att det inte fanns några känslor kvar, att barnet de skaffade var något av en sista "gnista" för att hitta tillbaka till varandra, men att det inte fungerade och att de helt enkelt bara är bra kompisar.

Medan jag kan tycka att de har levt på precis som vanligt förutom att de har bott särbo och inte har haft sex. Så jag vet inte helt enkelt

Fast det finns ju uppenbarligen känslor där i massor dessutom om man nu ser hennes gulliga sms med mojisar och alla gulligheter.

Så intimt gulliga som dom är så beter man sig inte om det inte finns känslor.

Om det bara vore vanlig vänskap skulle de inte bli så provocerade av att bli ifrågasatta.

Eftersom båda två tycks skylla ifrån sig och att de båda anser att det är nya partners som automatiskt har fel så är det något som inte stämmer..

Jag undrar ju nyfiket vad som skulle hända om ni börjar prata om förlovning och flytt och det på allvar... Kanske hinta om att titta på hus på annan ort lite längre bort? Prata vitt och brett om att åka bort och förlova er och ha fest hos dina föräldrar? (underförstått att hon inte är välkommen) Vad skulle reaktionen bli? Skulle han klara av det? Skulle hon? Vore jag dig skulle jag testa och se hans reaktion på olika saker som betyder rejäl distans till henne och att hon tappar sin plats i ert liv...
  • Anonym (mimmi)

Du kräver att han ska sätta gränser men är rätt dålig på det själv. Du bestämmer över dig själv och vad du accepterar i en relation.

Personligen tror jag inte att det behöver vara romantiska känslor inblandat mellan din kille och hans ex. Tror mycket väl att gnistan kan ha falnat men helt uppenbarligen trivs de fortfarande i varandras sällskap. Kanske är det en hel del bekvämlighet inblandat också. De vet var de har varandra och bekräftar varandra.

De har aldrig testat att leva utan varandra. Det kan man göra för att få lite distans och för att skapa sig ett liv utan varandra. Man kan ju alltid återuppta relationen senare om man bestämmer sig för ett sånt upplägg men då gör man det man det med nya glasögon.

• Anonym (Experiment i en manad - klarar de av det?)

Ni kan INTE flytta ihop sa lange detta pagar. Satt dig ner och rada upp for dig sjalv vad du vill ha sagt och sedan satter du dig ner med honom och pratar ut.

Du forklarar att som det ar just nu kanns det som att ni ar 3 personer i er relation och han beter sig som en sarbo gentemot sitt ex (forutom sexet da). Nar man gar in i en ny relation sa ar det den NYA relationen som har prioritet, om man vill satsa pa den, och den AVSLUTADE relationen har lagre prioritet. Man kan inte bade ata kakan och ha den kvar, dvs. ha kvar samma puttenuttegullrelation med samtal och mess VARJE DAG med sitt ex, speciellt da det stor egentiden i den NYA relationen, samtidigt som man tycker att ens nya partner ska "acceptera" att exet tar sa enormt stor plats i den nya relationen. Nar man separerar sa ska man just SEPARERA och man lever SEPARATA liv, dock med samarbete kring eventuella barn. Man ska forstass ha en bra relation, men inte daglig kontakt om det inte galler akuta saker. Man stammer av pa hamtnings/lamnings-dagen och vill man nagot daremellan sa kan man faktist maila. Som det ser ut nu ar han FULLSTANDIGT involverad i vad som hander i exets liv och hon i hans liv, vareviga dag, vilket gor att ni ar just 3 i relationen. Veckohandlar och springer arenden at henne. Du kan inte fortsatta att ha det sa. Hon ar inte en del av ert forhallande och han ska inte svara och messa under era promenader/middagar/egentid, da detta ar just ER egentid. Svarar han henne da sa bevisar det ju bara att han prioriterar EXET hogre an er relation och egentid. HON ar den viktiga for honom, inte du. Jag tror inte att han fattar det da han inte kan se situationen "utifran" s a s, men det ar just sa det ar. Om er relation ska kunna ta ett kliv framat maste en forandring ske. Tror ocksa att exet utnyttjar situationen och att hon faktiskt klanger sig fast vid honom, da det ar hon som ringer och messar hela tiden. Hon kanske fortfarande onskar att de en dag ska kunna bli tillsammans igen. Hon verkar inte ha gatt vidare. Speciellt om ALLT ska diskuteras hela tiden oavsett vems vecka det ar. Visst kan de ha en bra relation, men som den ser ut nu verkar ingen av dem fatta att de nastintill ar sarbos och inte EX med varandra. Nagot drastiskt maste till for att poletten ska trilla ner hos dem, dvs. att nagon forklarar hur det ser ut och hur det SKA se ut. Nar du forklarat allt detta ovan sa sager du att for att "bevisa" hur beroende de ar av varandra sa ska de fr o m nu och i en manad framat ta allt (forutom allt akut) per mail eller vid hamtning/lamning. Pa sa satt minimeras storningsmomenten i ert forhallande, men exen kommunicerar anda med varandra (men inte 24/7 och pa ert forhallandes bekostnad). Blir nagon av parterna "galna" av detta sa bevisar det ju bara hur beroende den personen ar av den andre och kommer sa at fortsatta vara. Stora varningsklockor dar. Om inte sa kanske "provomanaden" gor att poletten trillar ner hos bada? Att de inser hur overdrivet mycket kontakt de har med varandra trots att de inte ar ihop langre och trots att det stor nya relationer. Nagot annat viktigt att gora klart for honom ar att han inte ska beratta om ER och er relation i sina samtal med exet. Du har ratt till ett privatliv utan att hans ex vet allt om er. Ni ska som sagt inte vara 3 i er relation, utan 2. 

Svar på tråden Min nya släpper inte sitt ex