• Anonym (TS)

Min nya släpper inte sitt ex

Har dejtat min nya i snart 1 år, varit tillsammans på riktigt ca ett halvår. Min nya och hans ex separerade som vänner och har ett gemensamt barn, det har varit slut mellan dom i två år, de har innan jag och min nya träffades firat högtider och födelsedagar tillsammans, även varit på semester och liknande, de har även hängt med varandra spontant på veckor och helger, blivit mycket filmer, middagar, fika etc.

När jag kom in i bilden så tyckte jag att det var fantastiskt att de hade så bra relation men sen de sov i samma säng i julas, när de firade jul hos exets pappa så har jag utvecklat en otrolig svartsjuka. De pratar och skriver med varandra nästan dagligen, inte bara om barnet utan också annat, enligt dom själva så ser dom sig som vänner/syskon/familj och vill absolut inte att deras relation ska ändras.. Jag har sagt till min nya att de kanske borde prata om att det kanske finns någonting där, antingen obearbetat eller så kanske de kan hitta tillbaks till varandra, men det finns inte på kartan.

Märk väl att min nya har varit extremt svartsjuk på kontakter jag har haft, som jag har ansett vara kompisar men som jag har valt att inte höra av mig till av respekt för min nya.

Hur ska jag hantera detta? Det tär sönder mig, jag som kommer från ett lika långt förhållande (10 år) har verkligen inte samma syn på det, som dom verkar ha. Och min nya och jag planerar på att flytta ihop, men jag är extremt tveksam till detta.

Hjälp.

• Svar på tråden Min nya släpper inte sitt ex
  • Fjäril kär
    Anonym (TS) skrev 2020-04-06 13:18:48 följande:

Tack för bra tips, ska försöka ta upp det med honom vid tillfälle. Det är så små "oskyldiga" mess hon skickar så han ser det inte själv, en lördag när han och jag är ute på stan så messar hon om att barnet måste klippas, vilken, dag, tid, du eller jag ska tas upp och pratas om.. och vår egentid är borta.. eller förra veckan så var hon sjuk, min nya skulle hämta barnet på FS, jag var med och exet fick honom att veckohandla åt henne. Nu i helgen så pratade dom i telefon, han hade på högtalare och hon ville berätta om nån gubbe hon och barnet hade träffat på i nån butik "Kommer du ihåg i början när vi träffades, den där gubben som..." Enligt honom så är det bara så exet är.

Blir bara mer och mer irriterad på allt ju mer jag tänker på det. Och han vill bara att exet och jag ska prata ut som vuxna människor. För han är fine med hur allt är nu, förutom att de då inte kan hänga så spontant längre för att jag inte vill det. Och exet är upprörd för att hon känner att hon inte längre kan... ringa eller messa spontant.

Under hösten så träffade hon också en ny, men har gjorde slut för runt en månad sen, enligt henne för att hans förälskelse tog slut.

Då tycker jag att du ha som krav att när ni har egentid så får han acceptera det och måste sätta gränser för henne. Och vad han gör när du inte är med är upp till honom. Lite ge och ta här.

Och kvinnlig list är bra, boka in saker som automatiskt gör att deras kontakt blir svårare. Presentera honom för dina kompisar, hitta nya gemensamma intressen. Börja prata om framtiden och sånt som distraherar hans tankar. Ge honom små uppdrag (fast du inte behöver) typ hämta paket, handla lite, boka hotell eller what ever...
  • Anonym (ooo)
    Anonym (TS) skrev 2020-04-06 13:25:25 följande:
    Enligt min nya så lovade båda varandra att de skulle ha det som dom alltid har haft det och att eventuella nya partners fick acceptera det eller gå vidare. Det var en min nya dejtade innan mig som tyckte att han skulle klippa navelsträngen till sitt ex, och henne blockerade han. Jag var fine med det mesta fram tills i julas, då kände jag att allt detta har gick för långt.

Jag vet inte om dom är över varandra, enligt min nya så känner han ingen attraktion åt hennes håll öht. Men han vill inte såra mig, men inte heller hans ex då hon blir så ledsen av allt detta, men i valet mellan mig och henne så har min nya sagt att "De har gått igenom så mycket tillsammans under de åren de var ihop och efter, och han har minsann känt henne längre än vad han har känt mig." Han vill bara att allt ska lugna ner sig och leva tillsammans med mig, men att hon ska känna sig välkommen att hälsa på hos oss när vi har flyttat ihop...Hon tycker förövrigt att jag försöker kontrollera situationen.
    Det är aldrig bra att lova eller säga sånt, för ingen vet hur det blir när man träffar en ny. Nu är han i den sitsen att du finns. Han måste helt enkelt omvärdera det där. 

Exet har ingen ny, antar jag? Då skulle hon nog inte ha så mycket tid att lägga på det här. 

Min mans ex var rätt jobbig i början också. Inte att de skulle umgås som förr, men just att hon hördes av, flera gånger om dagen ibland. Hon kunde inte vänta tills barnen kom varannan vecka, och att de då kunde stämma av saker när han eller hon lämnade. Han var mkt tydlig mot henne att han ville ha det så men det tog rätt lång tid innan hon accepterade. Sen hade hon en sak och det var just julen. Där hade hon fått för sig att de hade bestämt att de alltid skulle fira jul ihop. Det hade de  inte. Hon hade sagt att hon ville det, han hade inte svarat. Men hon var sån även innan, att då tog hon det som att något var bestämt. 
    Det var när barnen sa ifrån, att de hellre firade på två ställen som hon motvilligt gav upp det. Blev ju galet konstigt för barnen att de plötsligt EN dag på året skulle se ut som lyckliga familjen. Det var bara hon som inte fattade. Av någon anledning har hon en hang up på just julen. Hon har sagt att det är så viktigt att barn får se sina biologiska föräldrar ihop på julafton (stackars alla barn i alla länder där man inte firar jul då Flört ). 
    Men jag tror hon hade en bild av att det mesta skulle vara som innan de skilde sig, bara att de inte bodde i samma hus. 
  • Anonym (Hm)

Nåt är det ju när han är extremt svartsjuk på kontakter som du haft..  nä jag skulle nog känna mig kvävd av detta.

• Anonym (Cecilia)

Egentligen låter det som att båda två har nån form av kontrollbehov där de helt enkelt måste veta vad den andra gör. (svartsjuka förmodligen oavsett vad han än påstår)

En vuxen människa som inte har andra vänner än sitt ex är ju något att verkligen fundera på, han är ju inte handikappad så varför engagerar han sig inte i hobbys och nya vänner? Känns suspekt.

• Anonym (TS)
    Anonym (Hm) skrev 2020-04-06 13:55:44 följande:

Nåt är det ju när han är extremt svartsjuk på kontakter som du haft..  nä jag skulle nog känna mig kvävd av detta.

Han är osäker, och enligt han själv så fattar han inte vad jag ser hos honom och tror att jag kan (och kommer?) träffa någon som är mycket bättre, snyggare, roligare.. you name it. Han är van vid timida, blyga tjejer, som kanske inte är modellsnygga.. (hans ord)

Jag ser förövrigt verkligen inte ut som en modell, skulle inte ens kalla mig själv snygg, men jag har lite riv i själen och är social med både män och kvinnor, jag gillar att prata med folk och de (killar) jag har pratat med online har jag bara sett som en kul grej, ett tidsfördriv då vi har haft samma musikintresse etc. Ingenting annat, och jag tog bort dom för hans skull, för de betyder ingenting annat för mig.
  • Anonym (H)
    Anonym (TS) skrev 2020-04-06 13:18:48 följande:

Tack för bra tips, ska försöka ta upp det med honom vid tillfälle. Det är så små "oskyldiga" mess hon skickar så han ser det inte själv, en lördag när han och jag är ute på stan så messar hon om att barnet måste klippas, vilken, dag, tid, du eller jag ska tas upp och pratas om.. och vår egentid är borta.. eller förra veckan så var hon sjuk, min nya skulle hämta barnet på FS, jag var med och exet fick honom att veckohandla åt henne. Nu i helgen så pratade dom i telefon, han hade på högtalare och hon ville berätta om nån gubbe hon och barnet hade träffat på i nån butik "Kommer du ihåg i början när vi träffades, den där gubben som..." Enligt honom så är det bara så exet är.

Blir bara mer och mer irriterad på allt ju mer jag tänker på det. Och han vill bara att exet och jag ska prata ut som vuxna människor. För han är fine med hur allt är nu, förutom att de då inte kan hänga så spontant längre för att jag inte vill det. Och exet är upprörd för att hon känner att hon inte längre kan... ringa eller messa spontant.

Under hösten så träffade hon också en ny, men har gjorde slut för runt en månad sen, enligt henne för att hans förälskelse tog slut.

Låter som ni antingen borde hänga alla tre eller komma överens om att nu ska ni två ha egentid. Det blir trångt i er relation om hon kan dyka upp som gubben i lådan och ta sin självklara plats så där.

De borde kanske mejla i stället så att er tid inte kan avbrytas av hennes spontana infall.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Cecilia) skrev 2020-04-06 14:15:32 följande:

Egentligen låter det som att båda två har nån form av kontrollbehov där de helt enkelt måste veta vad den andra gör. (svartsjuka förmodligen oavsett vad han än påstår)

En vuxen människa som inte har andra vänner än sitt ex är ju något att verkligen fundera på, han är ju inte handikappad så varför engagerar han sig inte i hobbys och nya vänner? Känns suspekt.

Enligt honom själv så har han inga direkta hobbys och vännerna han har finns där han kommer ifrån, de träffas några gånger per år. Innan han träffade mig så var exet och barnet nästan de enda han umgicks med i den stad vi bor i. Kan väl dra med ut på aw med jobbet ibland. Personligen tror jag att han slutade leva när han blev singel och det var lättare att stanna hemma än att hitta på saker, för nu när vi är tillsammans så är vi ute på stan, det var planerat en spavistelse, båtresa, vi skulle ha åkt till hans hemmastad, men corona hände. I höstas hittade vi på massvis med saker och han börjar komma lite smått in i min vänskapskrets
  • Anonym (Hm)
    Anonym (TS) skrev 2020-04-06 14:16:06 följande:
    Han är osäker, och enligt han själv så fattar han inte vad jag ser hos honom och tror att jag kan (och kommer?) träffa någon som är mycket bättre, snyggare, roligare.. you name it. Han är van vid timida, blyga tjejer, som kanske inte är modellsnygga.. (hans ord)

Jag ser förövrigt verkligen inte ut som en modell, skulle inte ens kalla mig själv snygg, men jag har lite riv i själen och är social med både män och kvinnor, jag gillar att prata med folk och de (killar) jag har pratat med online har jag bara sett som en kul grej, ett tidsfördriv då vi har haft samma musikintresse etc. Ingenting annat, och jag tog bort dom för hans skull, för de betyder ingenting annat för mig.
    Rubriken borde vara "Min nya o hans ex vägrar släppa varandra". Skulle inte förvåna om han s a s blockar dig med, som han gjorde med den andra.  O nu skyller han på att du vill kontrollera situationen. 

Tycker att säg till honom att nu är det upp till honom att visa hur viktig du är för honom, typ.
  • Anonym (TS)
    Anonym (H) skrev 2020-04-06 14:30:04 följande:

Låter som ni antingen borde hänga alla tre eller komma överens om att nu ska ni två ha egentid. Det blir trångt i er relation om hon kan dyka upp som gubben i lådan och ta sin självklara plats så där.

De borde kanske mejla i stället så att er tid inte kan avbrytas av hennes spontana infall.

Hon brukar inte ringa så mycket när hon vet att kag är med, men Messenger används flitigt. Han vill inte säga till henne om det, eller sätta gränser, för han stör sig som sagt inte på det, och enligt honom så är det ju bara ibland.. om ibland menas med varje dag hela föregående veckan..
  • Anonym (TS)
    Anonym (Hm) skrev 2020-04-06 14:42:49 följande:

Rubriken borde vara "Min nya o hans ex vägrar släppa varandra". Skulle inte förvåna om han s a s blockar dig med, som han gjorde med den andra.  O nu skyller han på att du vill kontrollera situationen. 

Tycker att säg till honom att nu är det upp till honom att visa hur viktig du är för honom, typ.

Dom hann inte dejta så länge innan hon sa ifrån och han blockerade henne. Vi är längre in i relationen, finns massa känslor, högt och lågt och planer finns som sagt på att flytta ihop inom en snar framtid. Men jag är inte och har aldrig varit intresserad av att vara fler än två i ett förhållande, så därför ställer jag mig tveksam till allt detta.

Sen ska också sägas att förutom detta så har vi det helt fantastiskt tillsammans, men detta hänger över mig nu som en tjock kvävande matta av svartsjuka, eller vad vet jag.. kanske sunt förnuft. Vet inte vad jag ska tro riktigt.
Svar på tråden Min nya släpper inte sitt ex