Inlägg från: Anonym (Allis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Allis)

    Här stöttar och peppar vi varandra till viktnedgång!

    Har ångestätit en del under sjukveckor nu, trodde jag skulle dö ett tag och vem fan bryr sig om några kilon då? Ge mig glass och nougat och paj med vaniljsås!

    Behöver alltså skärpa mig.

    4 kilo vore bra att ta bort, men det är svåra kilon eftersom jag inte har mycket övervikt, men inte har tränat på åtta månader och har haft coronovirus så lungorna är paj. Det tråkiga är att jag hade bästa formen på 20 år för två år sen, då jag fick en matallergi som tvingade mig att leva väldigt "rent" medan jag fick koll på kosten. Men jag tror inte jag kan komma dit igen så jag satsar på ett mellanting.

    Så jag kallar helt enkelt idag för 0 kilo och vill komma till -4.0 kilo.
    Jag rapporterar utifrån det.

  • Anonym (Allis)
    Anonym (Ca tio) skrev 2020-04-11 14:30:31 följande:
    Äter du fortfarande inte alls det du är allergisk mot eller hur allvarligt är det? Märkte du skillnad i hyn beroende på vad du åt? Jag själv tål egentligen inte mjölkprodukter, socker eller vetemjöl (får utslag i ansiktet) men eftersom jag inte får ont eller t ex diarré har jag ändå svårt att helt sluta med det som jag vet inte är bra för mig trots att det vore bra både för ansiktet och för vikten.
    Jag fick proteinallergi mot vete, råg, soja och jordnötter på en gång, samma vecka.

    Om man har veteallergi eller kraftig glutenintolerans kan man få intolerans mot mjölkprodukter som bieffekt men om man läker sin tarm och lever verkligen verkligen glutenfritt så kan mjölkkänsligheten gå tillbaka för en del.

    Men det är svårt att äta helt glutenfritt eftersom det som är märkt som glutenfritt enligt livsmedelsreglerna idag fortfarande får innehålla 20 ppm gluten och det är för mycket för oss som är allergiker. Och en massa produkter i övrigt är också kontaminerade.

    En proteinallergiker äter inget av de fyra sädesslagen då i princip allt som är odlat i svenska åkrar är kontaminerat med vete. Vi får äta exotiska sädesslag istället som durra, teff, hirs, majs och rismjöl, samt mandelmjöl. 
  • Anonym (Allis)

    Jag får våldsamma eksem av minsta mängd vete och klåda på hela mig samt extrem trötthet och hjärndimma så det är verkligen inget val.

  • Anonym (Allis)

    Jaha, vad äter jag denna påskafton?

    Frukost
    Liten skål citronyoghurt med solrosfrön och kanel, ett glas vatten.
    Mjölkkaffe

    Lunch
    2 skivor kallrökt lax med en tsk romsås, 2 köttbullar, 2 små prinskorvar , 5 körsbärstomater, 1 ägg.
    1/2 glas vitt vin, vatten.

    Gick 1.3 km, första gången jag varit ute på riktigt på en månad. Det gick bättre än jag trodde, men ville vara rädd om lungorna i kallblåsten.

    Fika 
    Jordgubb/rabarberpaj (smultäcke på, ingen botten), portion mindre än min knytnäve, ingen sås eller så.

    Ska träna på att faktiskt tugga mer och smaka på varje matbit igen, det funkar bra om man vänjer sig vid det. Nu är det slut med ätande framför TV:n på ett tag.

  • Anonym (Allis)
    tårtbiten skrev 2020-04-11 20:37:07 följande:

    Alltså inte för att jag INTE tänker på kosten eller för den delen inte tror att rätt kost är viktigt. Tro mig, jag äter så nyttigt jag bara kan och försöker äta regelbundet och flera mål om dagen, men HUR viktig är egentligen kosten för att få ner de där extra kilon?

    Har vänner som ätit typ som vanligt, dragit ner på chips godis och småätande men däremot kört stenhårt på promenader, simning och träning och lyckats alldeles utmärkt.


    Kosten är 70% av resultatet brukar man läsa. Du kan om du är helt otränad skaffa mer muskler och då få en högre grundförbränning, det är klart bra och gör det lättare att "hålla nollan" i kaloribudgeten.

    Men du kan aldrig röra på dig tillräckligt för att kompensera för allt det du kan äta för mycket eller fel och om du inte har en hållbar diet så kommer du  omedelbart att gå upp igen när du mentalt slutar din viktresa.

    Jag skulle t.o.m säga att gå ner i vikt är den enklare biten- det är att hålla vikten som är svårt. Och frågan är då hur ofta man vill behöva göra justeringar om man inte kan hitta en vikt som är hållbar i vardagen. Det är lättare att gå ner 2 kilo per år än 20 kilo efter tio år.

    Dag 2: -0.4 kg  
  • Anonym (Allis)

    Dag 3: -0.6 kg

    Gick promenad igår, åt påskrester fast mindre än vanligt. Ska försöka låta bli alkohol nu ett tag också, det hjälper klart ingen som vill tappa vikt.

  • Anonym (Allis)

    Dag 6: -0.9 kg

    Liten promenix på lunchen, men fortfarande sabbade lungor efter covid-19 och svullna lymfkörtlar ännu, så tar det lugnt.

  • Anonym (Allis)

    För viktnedgång så välj ett äpple eller päron flera dagar i veckan istället för en banan. Och om du är hungrig och vill ha en banan så se till att det är en liten banan!

    Lär dig att tugga tugga tugga och smaka på varenda liten bit. Oavsett hur mycket eller lite vi äter så tar det ett visst antal minuter innan magen skickar mättnadssignaler till hjärnan. Så kastar man sig över maten som en varg får man i regel i sig mer också.

    Innan ett rejält träningspass kan jag ibland "dopa mig" med kanske en dl fruktjuice utspädd med lite vatten, men flytande kalorier är generellt kontraproduktivt.

    Just nu dricker jag bara kaffe med mjölk, vatten med några droppar lime eller citronsaft och mitt kvällste som hjälper mig att hålla magen nöjd under natten.

    En halv mango får räcka om man ska äta det tänker jag, köp frysta tärningar och dela upp i små portioner?

    Valnötter älskar jag och äter man hela nötter så tar kroppen inte upp all energi i dem, enligt Paulun. Hela 30% kalorirabatt menar han att det ger. Jag vet inte om det stämmer fullt men jag tycker 3-4 valnötshalvor funkar bra som mellanmål ihop med lite turkisk yoghurt, kanel och kardemumma.

    Den som äter finfördelat nötsmör får däremot i sig varenda kalori och då bör man verkligen hårdträna om det ska vara motiverat.

  • Anonym (Allis)
    Anonym (Promenix) skrev 2020-04-13 18:05:28 följande:

    Jag har tränat på gym sedan 1,5 år och gått ned från 62 kg till 51 kg. Min kropp är tonad och med synliga muskler. Jag tränar 5-6 dagar i veckan och sedan äter jag vad jag vill. Äter inte jättemycket frukt men visst går det en banan ner.

    Äter heller inte för sent.

    Min uppfattning är att promenader inte är tillräckligt om ni inte går en mil. På somrarna brukar springa 5 km varje dag och sedan gå ner till gymet (tränar på ett spahotell) och köra styrka. När jag springer 5 km så bränner jag 275 kcl, enligt min pulsklocka. Det känns ju sådär men jag tror man behöver komma upp hög puls och bli svettig för att det ska bli resultat.

    Men nej, inga promenader.


    Kosten är 70%, det är ingen som kan behålla sina kilon om de äter mindre än de gör av med.

    Men det går klart fortare att gå ner (= lättare att hålla motivationen) och blir mycket lättare att tillåta sig något gott en gång ibland under tiden om man rör på sig ordentligt också.

    Jag kan gå ner ganska lätt på att bara ligga 3-400 kcal minus varje dag och vara uthållig och det kan vara betydligt enklare än att försöka med tokdieter samtidigt som man ska tvinga sig att träna om man inte vill det.
  • Anonym (Allis)

    Dag 13: -1.9 kg

    6 km promenad. idag, försöker nu gå 45-60 min varje dag och hålla kosten måttlig.

  • Anonym (Allis)

    Dag 19: -2.1 kg

    Nu har jag fastnat, ätit lite för mycket, är halvsjuk och det har blivit dåligt väder ute så inte kunnat gå pga inflammerade luftrör. Var hos läkaren och fick en inhalator idag.

    Life sucks...  

  • Anonym (Allis)
    Anonym (Ca tio) skrev 2020-04-24 00:24:00 följande:

    Bra jobbat med promenader! Själv har jag gått ner nästan sex kg på åtta veckor nu (dock endast kost, ej motion) men vikten går lite upp och ner så det känns inte helt tillförlitligt - jag vägde mig i måndags och torsdagsmorgon vägde jag hela 1,1 kg mindre - verkar ju inte rimligt på fyra dagar. Märkligt. Båda var direkt på morgonen avklädd och efter toabesök.


    Har du koll på var i menscykeln du är?

    Jag tappar ett kilo vatten på en dag varje månad när jag går från PMS till mens.
  • Anonym (Allis)

    Fortsätter väl bara för mig själv lite då:

    Dag 31: -3.4 kilo

    Nu har jag kört på reducerad kost mest. Ägg, magert kött, mer grönsaker och små portioner.

    Men det har slunkit ner 2 st 33 cl öl också på de här veckorna, och någon kula glass. Annars hade jag tappat mer.

    Mellanmål på

    a) turkisk yoghurt med varma hallon och ett par valnötshalvor.
    b) turkisk yoghurt med en halv mosad banan med lite kakao och en viskning florsocker 
    c) Blodgrapefrukt

    Dricker vatten med citron eller lime och 1-2 glas kaffe om dagen för att orka med. 

    Kväll: 
    Alltid te med en smula mjölk 21-21.30 nåt, det tar udden av den lilla hungerkänslan som ska finnas där för att man ska ligga minus på kalorier. 
    Varvar mellan Friggs blåbärste och Pukka Vanilla Chai som är koffeinfria.

    Min morot var att komma under en viss siffra för att få använda mina nya gympaskor som står och frestar i garderoben och nu är jag där!

Svar på tråden Här stöttar och peppar vi varandra till viktnedgång!