• Anonym (??)

    Sjukskriva ett barn för mental ohälsa

    Kan man det utan att läkaren träffat barnet? Över min doktor tex?

  • Svar på tråden Sjukskriva ett barn för mental ohälsa
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (??) skrev 2020-04-19 19:58:00 följande:

    Barnet är redan hemma och det är inga problem från skolans håll med den biten, däremot klarar hen verkligen inte av pressen från skolan just nu. Är ärligt talat orolig att hen ska gå in i väggen.

    Gå om skulle aldrig komma på tal, det är en högpresterare det gäller som alltid har bra resultat.


    Om skolan har förståelse är det ju bra. Jag är tveksam till att du får ett intyg att slippa hemundervisning- men såklart ni kan pröva med er behandlade läkare. Jag har stött på det en gång under mina tio år som lärare. Så det händer ju.

    Även högpresterande elever kan få gå om. Särskilt om deras högpresterande sinne gör att de mår dåligt. Det har jag också nyliga exempel på. Beror ju mycket på vilken årskurs hen går i och hur mycket underlag som finns att göra en bedömning på. Ett läkarintyg gör ju att man kan bortse från att testa om saker om man har ett gediget underlag - men har eleven omfattande frånvaro sen innan blir det ju F ändå... vi är ju inga siare.
  • Anonym (??)

    Nej det finns inte så mycket anpassningar annat än att hen får välja vart i klassrummet hen sitter, möjlighet att gå undan samt att hen inte behöver gå ut på raster, men inget av det spelar ju någon roll nu.

    Nej det har verkligen inget med corona att göra, det finns ingen direkt oro från vår sida iom att vi håller oss undan.

    Läraren blev bara irriterad sist jag kontaktade hen om mitt barns mående och sa att det är upp till mig att lösa problemen.

    Våra barn börjar en ny skola till hösten, så det spelar ingen roll alls att/om de kommer ifrån klassen.

  • annabellelee

    Som du märker är det olika bud - alla fall bedöms individuellt av läkarna. Ring och prata med barnets läkare (om hen mått dåligt länge bör det ju redan finnas psykiatri inkopplad?). Du kan också ringa vårdcentralen (alltså inte 1177 utan just din vc) , som kan ge mer exakta svar och eventuellt låta läkare ringa upp.

  • annabellelee
    annabellelee skrev 2020-04-20 06:46:19 följande:

    Som du märker är det olika bud - alla fall bedöms individuellt av läkarna. Ring och prata med barnets läkare (om hen mått dåligt länge bör det ju redan finnas psykiatri inkopplad?). Du kan också ringa vårdcentralen (alltså inte 1177 utan just din vc) , som kan ge mer exakta svar och eventuellt låta läkare ringa upp.


    Att koppla in en helt ny läkare, som det ju blir om du ringer Min doktor, låter knappast som enbra idé, eftersom den personen inte tidigare haft kontakt med ditt barn.
  • Elin P

    Mycket tveksam om en läkare skulle sjukskriva ett barn utan att träffas. Det låter oproffsigt så det hoppas jag inte sker. Du kan väl ha barnet hemma ändå men risken är att skolan anmäler er till socialtjänsten och det blir en utredning.

  • Anonym (nonym)
    Anonym (??) skrev 2020-04-20 06:36:37 följande:

    Nej det finns inte så mycket anpassningar annat än att hen får välja vart i klassrummet hen sitter, möjlighet att gå undan samt att hen inte behöver gå ut på raster, men inget av det spelar ju någon roll nu.

    Nej det har verkligen inget med corona att göra, det finns ingen direkt oro från vår sida iom att vi håller oss undan.

    Läraren blev bara irriterad sist jag kontaktade hen om mitt barns mående och sa att det är upp till mig att lösa problemen.

    Våra barn börjar en ny skola till hösten, så det spelar ingen roll alls att/om de kommer ifrån klassen.


    Men fy vilken dålig attityd av läraren! Låter som om det är tur att barnet börjar ny skola.
  • Sandrasöt88

    Tro fan att barnet inte orkar med skolarbetet när hens hysteriska morsa sitter och delger en massa domedagsprofetior för denne - stackars barn! Jag hoppas innerligt att skolan orosanmäler.

  • Anonym (vanliga läkaren)
    Anonym (??) skrev 2020-04-19 20:17:25 följande:
    Hen ligger flera årskurser före redan som det är och den sista 1,5 månaden är knappast så kritisk.
    Hen tillhör hab, men de gör inget på distans.
    Om barnet redan är flera årskurser före så har väl alla uppgifter redan gjorts som skall göras fram till sommaren? Vad är det då som krävs av barnet som det inte orkar?

    I och med att barnet tillhör hab hoppas jag att en omfattande utredning gjorts redan tidigare, där man bland annat tagit blodprover och uteslutit fysiska orsaker till måendet.

    I så fall finns rimligtvis en läkare inkopplad, och det är med denna ni skall ta kontakt. Känner läkaren barnet sedan tidigare så kan ju en sådan kontakt ske per telefon. Hör av dig till dem och boka in telefonkontakt.

    I väntan på samtal med läkaren är det såklart ok om barnet är sjukt en vecka eller två. Kan ju vara förkylning eller vad som helst. Tänkte du dig resten av terminen?
  • Anonym (??)
    Anonym (vanliga läkaren) skrev 2020-04-20 10:22:48 följande:

    Om barnet redan är flera årskurser före så har väl alla uppgifter redan gjorts som skall göras fram till sommaren? Vad är det då som krävs av barnet som det inte orkar?

    I och med att barnet tillhör hab hoppas jag att en omfattande utredning gjorts redan tidigare, där man bland annat tagit blodprover och uteslutit fysiska orsaker till måendet.

    I så fall finns rimligtvis en läkare inkopplad, och det är med denna ni skall ta kontakt. Känner läkaren barnet sedan tidigare så kan ju en sådan kontakt ske per telefon. Hör av dig till dem och boka in telefonkontakt.

    I väntan på samtal med läkaren är det såklart ok om barnet är sjukt en vecka eller två. Kan ju vara förkylning eller vad som helst. Tänkte du dig resten av terminen?


    Hen måste ändå göra inlämningar som de andra, men på anpassad nivå.

    Hen tillhör hab pga npf-diagnos. Har ingen regelbunden kontakt med dem, hen har föredragit att gå till skolkuratorn som är väldigt bra på den här skolan. Har pratat med hab men de gör inget utan möte där de träffar hen.
  • EpicF
    Anonym (??) skrev 2020-04-20 10:42:12 följande:

    Hen måste ändå göra inlämningar som de andra, men på anpassad nivå.

    Hen tillhör hab pga npf-diagnos. Har ingen regelbunden kontakt med dem, hen har föredragit att gå till skolkuratorn som är väldigt bra på den här skolan. Har pratat med hab men de gör inget utan möte där de träffar hen.


    Då gör du bäst i att få till ett möte med hab.
  • Anonym (vanliga läkaren)
    Anonym (??) skrev 2020-04-20 10:42:12 följande:
    Hen måste ändå göra inlämningar som de andra, men på anpassad nivå.
    Hen tillhör hab pga npf-diagnos. Har ingen regelbunden kontakt med dem, hen har föredragit att gå till skolkuratorn som är väldigt bra på den här skolan. Har pratat med hab men de gör inget utan möte där de träffar hen.
    Har ditt barn provat medicinering? Det låter annars som om det kan vara dags för en bedömning angående detta, om nu psykiska ohälsan är så stor. Hur kommer det sig att pressen blivit mycket värre senaste tiden? Rimligtvis borde hemskolning, med anpassade uppgifter där barnet redan klarat av mycket svårare saker, vara en enklare situation än att vistas i skolan?
  • Anonym (J)

    En läkare kommer aldrig att sjukskriva ditt barn utan att ha gjort en ordentlig utredning. Så funkar det inte. Har aldrig stött på något barn som varit sjukskrivet, det är ju skolplikt. Bättre att prata med läkare/BUP om er situation, så kanske skolan kan tillgodose ditt barns behov mer. 

  • Anonym (C)

    Jobba på flera fronter.

    Hur gammalt är ditt barn?

    Sjukanmäl  först ditt barn och planera för en sjukperiod på  1-2 veckor. I nuläget blir det svårt för skolan att kräva sjukintyg i vilket fall som helst.

    Ta kontakt med skolkuratorn och se om ditt barn kan få prata med kuratorn via telefon eller webmöte. Det kan vara bra för barnet i vilket fall som helst.

    Tror du barnet kan må tillräckligt bra efter 1-2 veckor för att göra vissa uppgifter, speciellt om det görs anpassningar?

    Fungerar undervisningen i en del ämnen? Vad gör att det fungerar och skulle det gå att överföra till andra ämnen?
    Se om kuratorn kan hjälpa till att ta fram förslag för anpassningar, och hjälpa till att få igenom dem.

    Är betyg från nuvarande skolan viktiga? Skulle barnet vid behov klara av att göra en särskild prövning?

    Kan du vara relativt säker på att nya skolan kommer kunna göra bra anpassningar för ditt barn, så att barnet inte fastnar i en hemmasittarsituation?

     

Svar på tråden Sjukskriva ett barn för mental ohälsa